Janouk is geopereerd aan eierstoktumor. Ze is okay

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Janouk is geopereerd aan eierstoktumor. Ze is okay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 15:05

Ik krijg vragen over Janouk en haar operatie gisteren. Daarom plaats ik hier de updates.
Janouk is 20 jaar, merrie, haflinger, zz dressuur en zz vaardigheid mennen


20 juni 2018

Helaas is het helemaal fout met Janouk haar lijf. Omdat ze zo extreem hengsten gedrag vertoont, heeft de veearts haar vandaag onderzocht.
Ze heeft een harde tumor ter grootte van een flinke handbal op haar eierstok op de echografie.

Ik was er al bang voor, omdat haar gedrag zo extreem veranderd is.
De bloeduitslagen moeten de definitieve diagnose bevestigen met hoeveelheid testosteron. Maar daar twijfel ik niet over, gezien het gedrag.

De veearts gaat nu op zoek naar de juiste kliniek voor Janouk en dan volgt verder onderzoek. Of het operatief verwijderd kan worden en zo ja hoe en wanneer.

We gaan er voor. Duim duim duim

Want er staat hier een hele fitte merrie van 20 jaar en die wil ik niet kwijt.
Laatst bijgewerkt door janouk op 04-07-18 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Janouk is geopereerd aan eierstoktumor. Ze is okay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 15:06

22 juni 2018

Korte update Janouk

Ik heb met diverse chirurgen gesproken van verschillende klinieken in Nederland en Belgiƫ.
De berichten van de chirurgen zijn allemaal redelijk positief (met een slag om de arm natuurlijk, omdat ze haar nog niet gezien hebben).
Maar allemaal denken ze dat ze staand geopereerd kan worden onder sedatie . Operatie zou ca. 2 uur duren.
PPpffffff dat zou top zijn, dan hoeft ze niet liggend geopereerd te worden onder volledige narcose.

Ze moet vooraf twee dagen streng vasten. Dan wordt ze geopereerd door de linker flank. Sommige chirurgen maken een flinke snee en anderen doen het met kijk operatie, als het mogelijk is door de grootte van de tumor. Dat moeten wij nu gaan afwegen: wie wat waar en wanneer en met welke methode.

Daarna moet ze nog een week tot 10 dagen blijven op de kliniek. Dan mag ze naar huis: 2 weken volledige boxrust, daarna 2 weken alleen aan de hand kort stappen. En daarna zou ze weer los mogen, als ze zich heel rustig gedraagt. mmmm dingetje, want dat doet ze nooit.

En dan zou ze er helemaal vanaf zijn, als alles voorspoedig verloopt. Want het blijft een operatie.

We hebben nog geen bloeduitslagen, als die er zijn, kunnen we verdere afspraken gaan maken.

ik houd jullie op de hoogte. We zijn voorzichtig positief dus.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 15:07

24 jjuni 2018

De afspraak met de chirurg is gemaakt.
Maandagmiddag moet Janouk zich melden op de kliniek in Bodegraven voor de intake en controle.
Dan moet ze daar blijven om twee dagen te vasten.
Als alles goed is, zal ze woensdag geopereerd worden, staand onder sedatie, via een kijkoperatie door de lies zal de tumor verwijderd worden.
Afhankelijk van haar herstel, mag ze een week later naar huis om hier verder te herstellen.


Uitslag boed Testosteron is hoog

Pppfffff spannend, maar komt goed.
Laatst bijgewerkt door janouk op 04-07-18 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras
Berichten: 9947
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:07

Succes!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 15:08

2 juli 2018

Update Janouk
Ze is nu op de kliniek in Bodegraven. Ze heeft een lichte frisse box.
Ze is opnieuw inwendig gecontroleerd met echo. Omdat ze goed is opgevoed en zo cool is, kon dat zonder sedatie.
De diagnose is bevestigd en de tumor is opgemeten zeker 12 cm lang en 12 cm breed en massief.
Woensdag wordt ze geopereerd met kijkoperatie om tumor te verwijderen.

Ze is niet blij want ze heeft hele weekend maar 4kg hooi per dag gekregen. Vanaf nu tot de operatie niets meer te eten.
Als alles voorspoedig verloopt mag ze maandag weer naar huis.

Duim duim duim

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 15:09

3 juli 2018

Beste verjaardags kado

GELUKT.

Janouk is vanmiddag al geopereerd en de tumor is eruit. En Janouk is weer wakker. Ze mag zo weer wat hooi eten.

De operatiewond is wel een stuk groter dan ze gehoopt hadden, vanwege het feit dat er veel buikvet was waar ze doorheen moesten. (Ssstt) dat betekent dat ze langer op de kliniek moet blijven om infecties te voorkomen.

Ze hadden plotseling operatie ruimte vrij vandaag omdat een ander paard niet klaar was. Janouk was leeg genoeg in de darmen en bloeduitslagen qaren goed en kon daarom een dag eerder geopereerd worden.

Ik heb net fotos van Janouk gehad van de kliniek super lief.

Zo nog even verder duimen dat er geen infectie optreedt en dan mag ze volgende week naar huis

Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door janouk op 04-07-18 15:23, in het totaal 3 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Janouk is geopereerd aan eierstoktumor. Ze is okay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:11

Jeetje wat heftig!

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Janouk is geopereerd aan eierstoktumor. Ze is okay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:12

Fijn dat de operatie achter de rug is. Kan ze nu lekker opknappen

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:13

fijn joh!

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:14

Jeetje wat een schrik! Gelukkig is de operatie goed gegaan. Nu maar snel opknappen!
Enne, nog gefeliciteerd :)

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 15:18

Update 4 juli 2018

Update Janouk, net bij Janouk geweest. Toen ik kwam was ze erg down maar wel alert.
Op haar patientenkaart stond: geen koorts, down, alert en honger .

De assistente zei dat ze goed at en goed plast en poept. Maar dat ze erg down is nog na de zware ingreep.
Ik mocht haar poetsen en zelfs een appeltje geven. En ze werd ineens wakker en blij haha goed voor mijn ego. ze zeu ze us echt blij om je te zien.

Na een half uur kwam de chirurg uitleg geven over de operatie en de wond. Hij vond haar er super uitzien voor 20 jaar, en bij de operatie was hij onder de indruk van haar mega gespierde achterhand. Hahaha ik dacht grapje, maar nee, hij zei dat ze heel gespierd is en ja ook buikvet.

Hij vond haar heel goed nog geen 24 u na de operatie. Als ze wikde, mocht ze 5 minuten stappen. Hele kleine passen nemen zodat wond niet op spanning komt. Heel voorzichtig en als je tot het grasveld komt, mag ze zelfs even grazen. Goed voor haar gemoedstoestand. Als ze wil.

Tuurlijk wil ze dat. Ze liep wel wat wankelig nog maar met grote passen naar het gras hahaha twee dagen geen gras geproefd. Dat kan natuurlijk niet. Lekker 5 minuten gegraasd en weer langzaam terug naar haar box.
Op stal daar waren ze helemaal gek met haar, ze vinden haar zo lief haha dus dat zit wel goed.

Ik ben blij dat het zo goed gaat.


En thuis heeft ze van mijn zoon een mega ballon gekregen van de eenhoorn: keep calm and get well soon.
Leek me geen goed idee op de kliniek, niet ieder paard is zo cool als janouk. Maar zodra ze thuis is, krijgt ze haar ballon


Afbeelding


Afbeelding


Foto van de verwijderde tumor nadat ze inwendig 800 ml vocht nog hadden weggezogen. Ppffff bikkel, gewoon haar werk doen en niksblaten merken dat zo",n bal in haar buik hing

Afbeelding



Filmpje zoals ze erbij staat. Wonderbaarlijk. 24 uur na de operatie. Alsof er niets gebeurd is

Laatst bijgewerkt door janouk op 04-07-18 15:34, in het totaal 2 keer bewerkt

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:20

Wat een heftig verhaal.Zou hier niet eens aandenken als mijn merrie al 20 is.Wel fijn dat de operatie goed verlopen is.
Wat zal je blij zijn als ze weer thuis staat

mysa

Berichten: 10471
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:20

Jeetje wat een stress hebben jullie gehad. Ik duim voor een voorspoedige genezing!

Rocamor

Berichten: 10854
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:24

Jeetje, da's heftig!

Sterkte voor jullie allemaal. Hopelijk is ze snel weer helemaal de echte Janouk

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 15:28

beatje schreef:
Wat een heftig verhaal.Zou hier niet eens aandenken als mijn merrie al 20 is.Wel fijn dat de operatie goed verlopen is.
Wat zal je blij zijn als ze weer thuis staat


Janouk is superfit en staat nog vol in het werk. Ze is de constante factor in ons tweespan. Super betrouwbaar in het verkeer als we Sinterklaas rondrijden of zieke kinderen met een wens, etc.
Ze heeft ons en veel mensen altijd zoveel gegeven dat wij haar deze kans geven in overleg met de behandelende veeartsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:29

Jeetje wat heftig... :(:) Hopelijk herstelt ze snel, daar zal haar topconditie zeker aan bijdragen

Anoniem

Re: Janouk is geopereerd aan eierstoktumor. Ze is okay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:37

Pff, wat heftig!
Wat fijn dat het goed is gegaan, dappere Haf. :+:

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Janouk is geopereerd aan eierstoktumor. Ze is okay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:41

Zo blij dat alles goed gegaan is met HRB. Nu snel weer opknappen zodat ze weer naar huis mag en je tuin niet meer zo leeg lijkt. Knuffel!

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Janouk is geopereerd aan eierstoktumor. Ze is okay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:48

Jeetje wat een verhaal, arme Janouk!

Fijn dat het zo goed is gegaan tot nu toe, mijn duimen draaien dat ze lekker snel naar huis kan! +:)+

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Janouk is geopereerd aan eierstoktumor. Ze is okay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:51

Oei, wat naar dat ze zo ziek was! Maar superfijn dat het allemaal goed gegaan is zeg!
Ik duim mee dat ze snel weer lekker thuis is! Beterschap voor Janouk!

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:51

Wat fijn dat het goed gegaan is!
Wordt maar gauw weer beter!

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:52

Zo hee maar wat een sterke merrie heb jij.
Dat ze niet eerder iets heeft laten merken.

En zo kwiek na zo'n flinke operatie.
Ik hoop op een zeer snel en goed herstel voor haar.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Janouk is geopereerd aan eierstoktumor. Ze is okay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:20

Jeetje wat een operatie. En wat een gigantische tumor zeg.
Wat knapt ze goed op. En ja grasjes zijn heilig.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:21

toppertje die Janouk!!!
En jullie natuurlijk ook dat ze die kans heeft gekregen, petje af!!!

Birdie60

Berichten: 8400
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:23

Arme Janouk. :(:)