Hoge koorts, bult in lies, kreupel/niet willen lopen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Hoge koorts, bult in lies, kreupel/niet willen lopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-18 15:42

Ik heb er al het een en ander over gelezen. Maar wil nu toch ook mijn eigen topic openen.

Vanochtend belde de eigenaar van mijn paard, paard was ziek. Tegen de 40 graden koorts, at niet. Dierenarts was gebeld.
Ben meteen heen gegaan, vliegendeken op (stond lekker koel in de stal, maar wel veel vliegen) zodat hij zich daar niet druk over hoefde te maken. Trof weer een enorme hete bult aan in de lies.

Vorig jaar is hetzelfde voorgevallen. Ziek, bijna 40 graden en een enorme bult in de lies. (alsof hij weer hengst was geworden zeg maar). Toen liep hij echter wel, hij kwam ook gewoon uit de wei.
Vorig jaar droeg hij de hele dagen een vliegendeken, meer om hem zwart te houden dan dat het nut had (met 50 zwaluwnesten heb je niet zoveel vliegen).
Ook toen gebeurde dit met warm weer, eind juli geloof ik.

Vorig jaar gingen we er vanuit dat hij was gestoken, het was een logische plaats omdat hij een deken op had. Hij was toen niet echt kreupel, maar ik heb hem wel gereden (waren er toen eerder bij aangezien hij toen niet zo ziek was kennelijk het viel pas bij het rijden op) en tijdens het rijden liep hij gewoon rad, maar deed wel moeilijk met zijgangen, galoppeerde overkruist etc.

Nu vind ik het té toevallig dat het weer dezelfde plek is, alleen het nu is gebeurd zonder vliegendeken en vermoedelijk 's nachts op stal. Gistermorgen heb ik hem nog gereden en was hij super fit.

Afijn, dierenarts is geweest. Koortsremmer (de sterke, weet de naam niet meer, die andere hielp vorig jaar ook niet) en antibiotica gehad. En nu moet de koorts maar gaan zakken.
Dierenarts kon ook niet goed een oorzaak bedenken, anders dan vliegen.

Het is een onwijs lief paard, maar hij laat pijn wel snel zien. Dat is in mijn ogen vooral gunstig.
Ik kon ook best hard in de bult knijpen voordat hij een reactie gaf.

Toen ik vanochtend op stal kwam, oogde hij ook gewoon helder. Eetlust kwam kennelijk wel weer wat terug (hij had inmiddels zijn biks ook op gegeten, dat heeft hij binnen een half uur gedaan, want die tijd heb ik zeker nodig gehad om op stal te komen), hij wilde wel een paar snoepjes en begon ook lekker in zijn hooi te eten.
Aangezien hij helemaal moest omdraaien voor het water, heb ik hem een emmer water voorgehouden en hier begon hij ook lekker uit te drinken. Toen ik de emmer op de grond zetten kwamen de streken ook naar boven. De emmer vastpakken en omgooien, nadat je er eerst lekker in hebt gekliederd. :+

Zo ziek als hij eerder vanochtend was, was hij dus niet meer. Er kwam weer wat leven in de brouwerij.
Eigenaar houdt alles uiteraard goed in de gaten, regelmatig temperaturen etc.
Maar we vragen ons wel een beetje af: Wat is dit nu? Is het echt puur toeval en is hij weer op dezelfde plek gestoken? Of is er wat anders?
Wie herkent dit?

(gistermorgen na het rijden heeft hij gerold en is hij daarna opgestaan en naar de wei gedraafd, geen pijn te zien)


Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Hoge koorts, bult in lies, kreupel/niet willen lopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-18 21:25

Niemand?

Gisteravond was de koorts al flink gezakt, 38.5
Vanochtend zelfs naar 37.8

Echter was het vanmiddag weer opgelopen naar een piek van 40.5 toen de dierenarts kwam. Meteen peniciline en dexametason. Temperatuur is nu weer 38.5
Dierenarts komt morgenochtend weer langs.

Paard wilde vandaag wel wat beter lopen, maar ging niet snel.

Verder wel vrij helder. Na de peniciline in shock geraakt (dit kan door te grote opname in de bloedbaan, wel extreem angstaanjagend en pijnlijk om te zien), meteen dexametason en toen kwam hij ook snel weer terug. Stond op, was even 2 minuten aan het bijkomen en kwam meteen schooien om snoepjes.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Hoge koorts, bult in lies, kreupel/niet willen lopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-18 21:38

Hele lies gecontroleerd, zit helemaal niets in.

Plus, twee keer exact dezelfde plek iets minder dan 11 maanden na elkaar?

Of moet ik die beet op een andere plek zoeken?


Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-18 06:31

ikkedus schreef:
Kan het een hernia oid zijn misschien? Dan zit er wen deel vd darmen evt bekneld. Kunnen ze goed ziek van worden.


Hij eet gewoon en zit op de plek waar vroeger de balzak zit.

Dus hernia lijkt me sterk.

Dierenarts heeft niets met de bult gedaan. Bult is wel kleiner en iets zachter geworden.

Zal vanmiddag een foto maken. Eerst horen wat de dierenarts zegt ik heb namelijk nog een idee wat het kan zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, jazzejam, Jet, Ninalotte en 96 bezoekers