Waterdicht afdekken wonde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Waterdicht afdekken wonde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 19:52

Weet iemand of er een soort bescherming bestaat voor het voorbeen, dat waterdicht is?
Mijn paard heeft een drainagekanaal door een bot sekwester, aan de binnenkant van het pijpbeen.
Nu mag hij wel stappen, en wou ik hem laten revalideren dmv een aquatrainer.
De enige bemerking van de kliniek is dat er geen water in de drainage opening mag komen.

Daarom zoek ik iets dat waterdicht is om het af te dekken.
Een bandage zal het water opnemen, en uiteindelijk zal de wonde toch nat worden.

Iemand een idee?

ikkedus
Berichten: 3274
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Waterdicht afdekken wonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:04

Dat lijkt me eerlijk gezegd niet mogelijk. Er is te veel onregelmatigheid aan de oppervlakte van het been. En de kracht van het water op het verband zal er denk ik voor zorgen dat het toch gaat verschuiven.

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 20:12

ikkedus schreef:
Dat lijkt me eerlijk gezegd niet mogelijk. Er is te veel onregelmatigheid aan de oppervlakte van het been. En de kracht van het water op het verband zal er denk ik voor zorgen dat het toch gaat verschuiven.


oei, even vergeten te vermelden...
het been staat niet in verband.

ikkedus
Berichten: 3274
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Waterdicht afdekken wonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:58

Snap ik, maar je wil het afdekken met iets als hij aquatraining gaat doen. Heb dat iets voor het gemak verband genoemd.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 16:57

De haren van een paard maken al dat je het nooit waterdicht gaat krijgen. De haren kunnen altijd bewegen, en dus water doorlaten.\

Wil je iets waterdicht op het paardenbeen maken, dan zal je iets moeten doen dat zich geheel vasthecht aan de haren, maar dat is dus niet (nooit) meer los te krijgen zonder alle haren eruit te trekken, en ook de huid te beschadigen, zoals een hars of een lijm (en dat is dus niet geschikt).

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Waterdicht afdekken wonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:21

Dat lijkt me niet mogelijk, tenzij je het hele been in een soort rubber 'laars' zou zetten.

Ik zou normaal revalideren en aquatrainer pas als de wonde dicht is.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:35

Die grote rubber laarzen voor paarden bestaan, maar geen idee of ze daar nog in kunnen lopen. Ze zijn eigenlijk bedoeld voor koeltherapie, stilstaand. Google: whirlpool boots for horses.

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Waterdicht afdekken wonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:48

En als je met huishoudfolie het hele been in wikkelt van hoef tot boven het wat oppervlak? Ik zeg even iets geks...

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 21:21

horsiegek schreef:
En als je met huishoudfolie het hele been in wikkelt van hoef tot boven het wat oppervlak? Ik zeg even iets geks...


daar had ik ook al aan gedacht :-)
Of iets in deze aard.
Het been gaat niet onder staan, het is vooral tegen opspattend water.


ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 21:41


Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:46

Eerste wat bij mij opkomt, is een vuilniszak om het been en deze met iets van een touw over de rug heen omhoog houden (is het trouwens voor of achterbeen?).
Maar ik denk dat die zak heel snel lek gaat aan de onderkant vanwege het afzetten

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 21:52

Bowo schreef:
Eerste wat bij mij opkomt, is een vuilniszak om het been en deze met iets van een touw over de rug heen omhoog houden (is het trouwens voor of achterbeen?).
Maar ik denk dat die zak heel snel lek gaat aan de onderkant vanwege het afzetten


het is een voorbeen :-)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Waterdicht afdekken wonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:55

Ik zou het risico niet nemen... Als er toch iets bacterieel in de opening geraakt ben je opeens heel ver van huis. Het risico weegt imo niet op tegen de voordelen van de aquatrainer.

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 21:59

maximuss schreef:
Ik zou het risico niet nemen... Als er toch iets bacterieel in de opening geraakt ben je opeens heel ver van huis. Het risico weegt imo niet op tegen de voordelen van de aquatrainer.


Daar ben ik het mee eens.

Maar de 'wonde' staat niet meer onder verband, dus technisch gezien is de kans groter dat er een infectie in komt van in de box te staan, dan van het water.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 22:09

Je paard komt met de voeten/ hoeven in het water dus alle bacteriƫn die zich in zijn hoeven (bv mest, urine,enz...) bevinden ook. Die verspreiden zich in het water en in vloeibare vorm kunnen die veel vlugger en dieper doordringen in de wonde... Die wonde gaat dan ook tot op het bot en een ontsteking op het bot is veelal einde verhaal...

Hier wordt de aquatrainer daardoor nooit gebruikt bij diepere wonden...

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 22:11

water is een enorme bacteriebron. Of het water in de aquatrainer moet gefilterd / behandeld zijn, maar als het gewoon stilstaand water is zou ik dat zeker niet aandurven in combinatie met een wond of beschadigde huid. Zeker bij een paard die al gekwetst is is de afweer stukken minder, de kans op problemen zou mij te groot zijn...