Zwaar ondergewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
S222
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-06-18

Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 14:25

Nog geen jaar geleden nam ik een pony onder mijn hoede. Hij is 26 jaar, mist een aantal kiezen en is heel erg mager.
Samen met mijn merrie staat hij 24/7 buiten op een kale weide met een schuilstal. Ze hebben onbeperkt kuil wat ik overkoop van de pensionstal iets verderop. Daarnaast krijgt hij seniores priores met equine coolstance erdoorheen.
Hij is getest op ppid, en wormen, beide geen last van. Wel had hij mijt en daar word hij nu voor behandeld. De tandarts komt met 2 weken en is een jaar geleden ook geweest. Hoeven worden goed bijgehouden en hij verricht verder geen arbeid maar staat met pensioen.
Ik krijg er met geen mogelijkheid gewicht aan, hij eet zijn porties netjes op en als ik hem grotere porties wil geven laat hij het vaak staan en eet hij het later op. Voorbijgangers hebben hem op facebook gezet en in de buurt word gepraat over verwaarlozing. Ik ben er dagelijks mee bezig. Hij komt verder niet ziek over, loopt goed en is erg actief, speels en knuffelbaar. Hij vertoont geen tekenen van pijn, ik mag hem overal aanraken.
Ik zit er helemaal doorheen.. hoe kan ik hem helpen?

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:32

Bij mijn 26 jarig paard helpt een theelepeltje gemalen komijn. Dat geeft ik haar 1x per dag. Bevordert haar spijsvertering, zodat ze meer hooi kan eten. Meer eten aankan.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:32

Bloedtestje doen? En dan zo'n uitgebreide dat alle waardes even worden bekeken.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:36

Kan je hem per dag een extra portie geven?En je kuil eens laten testen er zit misschien te weinig voeding in.Mijn ervaring is dat oude paarden het beter doen op gras,maar ik neem aan dat je die mogelijkheid niet hebt omdat ik kale wei lees?
Bij mij vonden de oudjes trouwens de priores niet lekker en ze krijgen een mengeling van bietenpulp 18 plus en mais en dat eten ze beter.Je kan voor narigheid uit de buurt te voorkomen bordjes ophangen dat ze oud is.Ik dacht dat agradi die verkoopt en gooi er een vliegendeken over en in de winter een regendeken.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:38

Hoeveel sp per dag geef je hem? En hoe groot is de pony?

Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:39

S222 schreef:
Voorbijgangers hebben hem op facebook gezet en in de buurt word gepraat over verwaarlozing.


Ik heb helaas geen tips voor je, maar wat rot dit. Doe je zo je best voor hem :n

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:39

Hoeveel sp geef je? Hier krijgen sommige paarden 3x3 droge scheppen op een dag
Laatst bijgewerkt door Caira op 23-06-18 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:40

Hoeveel SP en CoolStance krijgt hij nu per dag (droog gewogen/gemeten)?
En hoeveel hoort hij ongeveer te wegen?
Kan hij een aantal uur apart staan van de merrie zodat hij inderdaad terug kan komen voor de rest van zijn eten (of kan hij zelf kiezen tussen bij je merrie staan of apart, bijvoorbeeld door onder een draadje door te lopen waar de merrie niet onderdoor kan)?

S222
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 15:44

Hij krijgt 4 kg seniores priores droog gemeten en 1 kg coolstance. Hij is 1,20 meter smal gebouwd.
Hij krijgt zijn eten al apart van de merrie.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 15:57

Er staat dat hij op wormen is getest, maar heb je ook goed ontwormt?
Kan zijn dat hij toch wormen heeft, ondanks een schone test.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:12

Livion schreef:
S222 schreef:
Voorbijgangers hebben hem op facebook gezet en in de buurt word gepraat over verwaarlozing.


Ik heb helaas geen tips voor je, maar wat rot dit. Doe je zo je best voor hem :n


Even een zomerdeken of vliegendeken op doen, dan valt het niet zo op en krijg je daar ook geen praat van.
Ik zou idd ook een bloedonderzoek doen. Nu kun je wel gaan voeren met van alles en nog wat, maar als je niet weet waardoor hij zo mager is is dat ook lastig.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:20

Misschien eet hij veel minder hooi dan dat jij denkt. Zou hem eens apart zetten en wegen hoeveel hooi hij eet.
Hier een 25 jarige die ook beperkt zijn slobber at. Een beetje gaat wel maar als ik het opvoerde liet hij het staan. En gelukkig stond hij even apart en bleek hij niet meer dan max 2 kilo hooi te eten. En soms niets als we de verkeerde lading hadden in zijn ogen. Hij bleek ernstige maag problemen te hebben. Nu meer dan een jaar later hebben we hem goed op gewicht. Omapresol hielp wel maar steeds weer terugval als we gingen minderen. Na 9 maanden gestopt met omapresol en nu staat hij op een natuurlijk poedertje Mastic horse treatment. En het gaat goed. Maar gras blijft voor hem het belangrijkste

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:25

Vervelend is dat he,hier staat ook een die snel af valt...ken de frustraties :(:)
Maar daar helpt geweekte grasbrok erg goed
dat meng ik met pavo 18 plus en er gaat een maatbeker marstall force door voor de aanvullende vitamines
en een scheut olie, en probeer die zoveel mogelijk vol in het gras te zetten

Heb je kans om het dier op meer gras te zetten?
Dat doet eigenlijk nog het allermeest.

En de kwaliteit kuil, weet je dat zo...heb je eventueel een duidelijke foto,is het van vorig jaar?
Is het fijn of juist grof, vrij droog of nattig?
Voor oudere paarden is fijn ruwvoer makkelijker te kauwen en te verteren


Wat ik echt een nadeel vind van seniores priores is dat er wat weinig voeding in zit naar mijn idee :o
Dus eigenlijk buikvulling zonder extra calorietjes die de oudjes vaak wel kunnen gebruiken...zo zie ik het
Je moet er eigenlijk heel veel van voeren als ze al dun zijn om ze te laten aanzetten

Zou dan eerder kijken of je het net andersom kunt doen.
In plaats van 4 kilo sp en 1 kilo coolstance,.
3 kilo sp en 2 kilo coolstance....de coolstance bevat meer voeding denk ik


En over het voer laten staan,
Een zwarte emmer vol voer is hier gewoon genoeg,dan zitten ze vol.
Hier laten ze daar zelfs nog een bodem van staan.
Heb dan eventueel met draad een stuk afgezet,wat pas open gaat als het voer dan op is.

En inderdaad deken op.
als het warm is vliegendeken ,dan is het minder zichtbaar dat ze dun zijn
Laatst bijgewerkt door ellepel op 23-06-18 16:26, in het totaal 2 keer bewerkt

S222
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 16:25

cam schreef:
Misschien eet hij veel minder hooi dan dat jij denkt. Zou hem eens apart zetten en wegen hoeveel hooi hij eet.
Hier een 25 jarige die ook beperkt zijn slobber at. Een beetje gaat wel maar als ik het opvoerde liet hij het staan. En gelukkig stond hij even apart en bleek hij niet meer dan max 2 kilo hooi te eten. En soms niets als we de verkeerde lading hadden in zijn ogen. Hij bleek ernstige maag problemen te hebben. Nu meer dan een jaar later hebben we hem goed op gewicht. Omapresol hielp wel maar steeds weer terugval als we gingen minderen. Na 9 maanden gestopt met omapresol en nu staat hij op een natuurlijk poedertje Mastic horse treatment. En het gaat goed. Maar gras blijft voor hem het belangrijkste


Oh wauw! Ja dat ga ik dan ook doen!

Sanet

Berichten: 7938
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:33

Hoe vaak geef je hem de priores? Ook in 4 voerbeurten?
En je zegt dat hij kiezen mist, maar hoe is de rest van zijn gebit?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:38

Mijn ervaring is dat paarden eens ze kiezen gaan missen, ze haast geen hooi meer ( kunnen ) eten.
Ze staan dan nog steeds wel een tijdje te kauwen en te prutsen aan plukjes hooi maar in gewicht op een dag is het echt te verwaarlozen.
Heb je geen mogelijkheid hem op gras te zetten ? Eet iets makkelijker weg dan hooi.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:41

Je kan ook kiezen voor 2e snee hooi. Dat is zachter en kauwen ze makkelijker weg. En als ze maagzweren hebben dan prikt dat ook minder in de slokdarm en maag. Hier heeft de 25 jarige gelukkig een perfect gebit. Maar zijn voorkeur blijft toch ook 2e snee. Hard hooi eet hij veel minder. Maar kuil is natuurlijk ook redelijk zacht. Maar is minder goed voor de maag zeggen ze.

Marije_jiplover

Berichten: 25315
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:31

Mijn ouwe gebakkie van 30 heb ik van de winter ook een tijdje op Seniores Priores gehad, omdat het gemakkelijker voeren is dan zelf mengen.
Maar mijn haflinger werd suf en kwam dof in het haar te zitten en zat niet goed op zijn gewicht, terwijl ik normaal moeite heb om hem niet te dik te laten worden, ondanks zijn slechte gebit.

Ik ben weer terug overgestapt naar zelf bietenpulp mengen met BonPard Senior en ik had mijn blije fitte glanzende iets te dikke senior zo weer terug.
Ik zou dus naar het rantsoen kijken, SP is niet alles als het op seniorenvoer aankomt.

En de vraag is hoeveel kuil hij nog wegkauwt. Die van mij eet soms helemaal niks van het voordroog dat ik hek voer en anders max 2-3 kg, ook al geef ik hem veel meer.
Hij krijgt het met zijn gebit gewoon echt bijna niet meer weg.

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:40

Is het een idee om je pony maisvlokken bij te voeren?
Dit heeft bij mijn merrie goed geholpen. Ik mengde dit gewoon met het krachtvoer wat ze al kreeg.
Het is een echte dikmaker en mijn merrie at het braaf op ondanks dat ze erg kieskeurig is.

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:51

Mijn ervaring met oudjes met een (zeer) slecht gebit is dat ze 's winters op hooi/kuil altijd (fors) inleveren. 's zomers op gras komen ze dan weer aan en kun je ze weer in conditie krijgen. Zo gaan ze weer goed de winter in en is die periode te overbruggen tot het voorjaar. Zonder kiezen hebben ze echt te veel moeite met hooi/kuil en halen daar onvoldoende uit.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:58

De mijne is een jaar ook zo smal geweest. Smalle KWPN merrie van nu net 8.

Uiteindelijk zijn we haar haar hooi uit een hooinet (slowfeeder) gaan voeren. We zijn nu ongeveer een maand aan het voeren op deze manier en we zien al verschil!!!

karijn

Berichten: 5403
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:59

Slobber bijvoeren. En oudere paarden zijn wat lastiger op gewicht te houden, zeker als ze kiezen missen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:00

upendo schreef:
De mijne is een jaar ook zo smal geweest. Smalle KWPN merrie van nu net 8.

Uiteindelijk zijn we haar haar hooi uit een hooinet (slowfeeder) gaan voeren. We zijn nu ongeveer een maand aan het voeren op deze manier en we zien al verschil!!!


Uit een hooinet kan een oudje wat tanden mist zeker niks eten :+
Jouw merrie is pas 8. Een heel verschil ;)

lotteenjoy
Berichten: 343
Geregistreerd: 15-06-12

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:04

Even een andere tip, even een bordje maken (papier ophangen ) paard is inderdaad dun, zijn we hard mee aan het werk ;)

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:06

Misschien kun je als je een goede slobber hebt gevonden, er nog soyaschroot (Arie Blok) en extra lijnzaadolie doorheen mengen voor vetten en eiwitten.