[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 18:05

Ik ben vandaag begonnen met die zwavelbloem,olijfolie behandeling uit dat filmpje
Staart zo veel mogelijk gedaan en omdat appie zijn voorpluk veel korstjes heeft dat ook.
Ook deels mijn merrie met rasp en misschien goch mijt aan de benen behandeld.
Ben heel benieuwd wat het gaat doen, het ruikt wel heel lekker :D

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 20:53

Amber2106 schreef:
Ik geef totaal 5 druppels per dag. In de ochtend 3 en in de avond 2. Als ik geen tijd heb om 2x heen te gaan krijgt hij 5 druppels totaal. Ik heb mijn fjord helemaal uitgemeten op wat hij nodig heeft aan wiet druppels. Dat verschilt dus per paard. Als je een zware eczemer hebt, zal je een sterkere olie nodig hebben dan ik aan Chris geef.

Ik meet dit allemaal uit met de connectie sensor en op basis daarvan stel ik de olie samen en de hoeveelheid:
-voeding die je aan je paard geeft (ruwvoer, krachtvoer, supplementen)
-vaccinatie, wormkuur, overige medicatie
-weidebeheer
-water
-orgaansysteem (darmen, nieren, lever, milt, e.a.)
-beweging
-overige: deken, hoofdkap, etc
-wietolie

Ieder dier is uniek en eigen en ieder dier heeft een andere lichaamsbehoefte. Op mijn site heb ik meer informatie staan: http://www.tussendierenmens.nl/zomereczeem

Ik zou beginnen met verdunde olie maar nogmaals, ik weet niet in hoeverre je paard SME heeft. Daarom meet ik alles per paard helemaal uit want geloof me, je wil echt geen paard in de wei hebben staan dat stoned is!

Van CBD wordt niemand stoned!

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:15

Maar van veel wietolie denk ik wel?

dimma

Berichten: 344
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Surhuisterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 11:50

henny_w schreef:
dimma schreef:
Ik geef sinds een aantal weken de Fir carbonclay, ben hier erg tevreden over. Dama heeft geen jeuk en staat wel op het gras, wel onbemest. Ik voer haar Vitalbix en Gluco balance. Ze staat wel in haar deken met kap. Ik durf het nog niet aan om haar kap af te doen maar ben al erg blij dat ze geen jeuk heeft!


Hoeveel van de Fir Carbonclay geef je dagelijks?


Ik geef 20 gram. Er wordt aangeraden om 10 gram per 100 kg te geven maar dat vind ik erg veel en ik merk dat ze nu aan 20 gram genoeg heeft. Mocht het wel nodig zijn dan ga ik haar meer geven.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:26

dimma schreef:
henny_w schreef:


Hoeveel van de Fir Carbonclay geef je dagelijks?



Ik geef 20 gram. Er wordt aangeraden om 10 gram per 100 kg te geven maar dat vind ik erg veel en ik merk dat ze nu aan 20 gram genoeg heeft. Mocht het wel nodig zijn dan ga ik haar meer geven.


Dank je Dimma :)

Grappig, ik kom tot precies hetzelfde resultaat. Sinds een week of 2 geef ik ook Fir Carbonclay bij.
Puur omdat 2 van de paarden altijd zo winderig zijn. Ik dacht, misschien doet het nog wat positiefs voor de darmen in dat opzicht.

Maar 1 van de paarden begon aan het hoofd te schuren toen ik naar de 30 gr. ging. En een ander begon erg jeukerig aan het begin van de manenkam te worden. In 1e instantie had ik nog zoiets van er moeten wellicht afvalstoffen uit maar ik ben zekerheidshalve toch maar terug gegaan naar 20 gr. per dag
Nu is de jeuk weer nagenoeg weg.
Die 50 gr. die bij onze paarden eigenlijk de dosis per dag zou moeten zijn is hier veel te hoog.

dimma

Berichten: 344
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Surhuisterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:48

henny_w schreef:
Dank je Dimma :)

Grappig, ik kom tot precies hetzelfde resultaat. Sinds een week of 2 geef ik ook Fir Carbonclay bij.
Puur omdat 2 van de paarden altijd zo winderig zijn. Ik dacht, misschien doet het nog wat positiefs voor de darmen in dat opzicht.

Maar 1 van de paarden begon aan het hoofd te schuren toen ik naar de 30 gr. ging. En een ander begon erg jeukerig aan het begin van de manenkam te worden. In 1e instantie had ik nog zoiets van er moeten wellicht afvalstoffen uit maar ik ben zekerheidshalve toch maar terug gegaan naar 20 gr. per dag
Nu is de jeuk weer nagenoeg weg.
Die 50 gr. die bij onze paarden eigenlijk de dosis per dag zou moeten zijn is hier veel te hoog.
[/quote]

Ik heb haar gister 30 gram gegeven omdat ze jeuk aan haar staart had, ben benieuwd hoe het vandaag gaat.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:45

Houd wel in je achterhoofd dat de carbon clay zich niet alleen bindt aan toxine, maar ook aan goeie stoffen.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 14:26

Wat zou dat dan inhouden,kun je daar wat meer over vertellen?

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 15:02

Ik werd er op gewezen door Astrid van Pure paardenvoeding. De onderbouwing heb ik nog niet naar gezocht, maar even snel googlen brengt me naar dit bericht:

Citaat:
Nadelen
Voortman is in dat opzicht geen aanhanger van het motto 'baat het niet dan schaadt het niet'. Want actieve houtskool in eten of drinken kan volgens haar wel degelijk vervelende nadelen hebben. Voortman: ,,Actieve kool is poreus en heeft als eigenschap dat het stoffen aan zich bindt zodat ze het lichaam weer verlaten. Dat is nuttig bij een voedselvergiftiging of bij een overdosis paracetamol bijvoorbeeld.

,,Maar het doet hetzelfde met allerlei goede stoffen. Vitaminen, mineralen of een geneesmiddel dat je nodig hebt zoals de pil. Drink je te veel sap dan zou je last kunnen krijgen van vitaminetekort en je zou in theorie zwanger kunnen raken'', vertelt Voortman die ook nog opmerkt dat de detox-limonade Raw veel suiker per flesje bevat en dus helemaal niet zo gezond is als wordt gezegd.

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/houtskoold ... ~a594e144/

Ik zie ook veel geschreven worden dat het zich alleen bindt aan alleen toxines. Maar het zijn allemaal artikelen, niet gebaseerd op onderzoek oid.

Maar mij zette het dusdanig aan het denken dat ik het niet klakkeloos aan mn paard voer en eigenlijk gelijk heb weggegooid. Mede omdat het bij mijn paard ook niets deed.
Vandaar mijj reactie: houd het in je achterhoofd en houd je paard goed in de gaten.

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 15:04

Misschien is moeder aarde of diatomeeenaarde van bio-ron dan een mildere versie? Mijn merrie doet het hier erg goed op. Ik wissel deze 2 producten af en minder jeuk en diarree.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 16:06

Die van mij gaat heel goed op microcomp en biofilm van laarakker. Maar ik zou niet zo maar al dat soort producten zelf gaan mengen zonder advies van iemand die er verstand van heeft.

Paarden met eczeem hebben vaak problemen met de stofwisseling en is het allemaal eerder teveel dan te weinig. Om dat lijf dan misschien nog verder te belasten, waar het je doel is om het te ondersteunen, is denk ik wel iets waar je zelf goed over na moet denken en in de gaten moet houden.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 16:25

Slmt9 schreef:
Ik werd er op gewezen door Astrid van Pure paardenvoeding. De onderbouwing heb ik nog niet naar gezocht, maar even snel googlen brengt me naar dit bericht:

Citaat:
Nadelen
Voortman is in dat opzicht geen aanhanger van het motto 'baat het niet dan schaadt het niet'. Want actieve houtskool in eten of drinken kan volgens haar wel degelijk vervelende nadelen hebben. Voortman: ,,Actieve kool is poreus en heeft als eigenschap dat het stoffen aan zich bindt zodat ze het lichaam weer verlaten. Dat is nuttig bij een voedselvergiftiging of bij een overdosis paracetamol bijvoorbeeld.

,,Maar het doet hetzelfde met allerlei goede stoffen. Vitaminen, mineralen of een geneesmiddel dat je nodig hebt zoals de pil. Drink je te veel sap dan zou je last kunnen krijgen van vitaminetekort en je zou in theorie zwanger kunnen raken'', vertelt Voortman die ook nog opmerkt dat de detox-limonade Raw veel suiker per flesje bevat en dus helemaal niet zo gezond is als wordt gezegd.

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/houtskoold ... ~a594e144/

Ik zie ook veel geschreven worden dat het zich alleen bindt aan alleen toxines. Maar het zijn allemaal artikelen, niet gebaseerd op onderzoek oid.

Maar mij zette het dusdanig aan het denken dat ik het niet klakkeloos aan mn paard voer en eigenlijk gelijk heb weggegooid. Mede omdat het bij mijn paard ook niets deed.
Vandaar mijj reactie: houd het in je achterhoofd en houd je paard goed in de gaten.

Als er ergens veel mee geëxperimenteerd is, dan is het FIR......het is overigens actieve koolstof, en niet actieve houtskool...alleen al deze misser zou je ernstig moeten doe twijfelen aan het oordeel van boven genoemde...bij het toedienen van FIR stijgen zelfs de bloedwaarden voor oa vitE, en selenium...als je een nog bredere werking wilt verkrijgen kun je kiezen voor Algae-Vitalis...dit heeft FIR als basis, maar er zijn alg, zeewier, mineralen, en sporenelementen aan toegevoegd...zelfs de mest kwaliteit gaat omhoog...lees ook de link die ik plaats..die is welliswaar afgestemd op koeien, maar vrijwel 1:1 overzetbaar op paarden...
Neem me niet kwalijk dat dit als reclame over Kan komen, maar bij het lezen van dit soort onzin moet, ik toch echt even reageren.

http://www.fir.nu/fir-kringloopsysteem/

Renekel

Berichten: 48
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 16:54

Mijn verzorgpaard staat nu voor de tweede zomer zonder deken 24/7 buiten. Wij behandelen haar elke 4 weken met Tectonik (dit jaar in maart begonnen) en smeren Efrata gel in haar manen en staart. Verder een dikke laag uierzalf bij haar navel om de huid daar soepel en schilfervrij te houden.
Vorig jaar is dit supergoed gegaan, dit jaar tot nu toe ook dus duimen dat het goed blijft gaan :)

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:48

papagroom schreef:
Als er ergens veel mee geëxperimenteerd is, dan is het FIR......het is overigens actieve koolstof, en niet actieve houtskool...alleen al deze misser zou je ernstig moeten doe twijfelen aan het oordeel van boven genoemde...bij het toedienen van FIR stijgen zelfs de bloedwaarden voor oa vitE, en selenium...als je een nog bredere werking wilt verkrijgen kun je kiezen voor Algae-Vitalis...dit heeft FIR als basis, maar er zijn alg, zeewier, mineralen, en sporenelementen aan toegevoegd...zelfs de mest kwaliteit gaat omhoog...lees ook de link die ik plaats..die is welliswaar afgestemd op koeien, maar vrijwel 1:1 overzetbaar op paarden...
Neem me niet kwalijk dat dit als reclame over Kan komen, maar bij het lezen van dit soort onzin moet, ik toch echt even reageren.

http://www.fir.nu/fir-kringloopsysteem/


@papagroom, ik heb een vraagje. Ik las dat Algae Vitalis als basis Fir actieve koolstof heeft met nog een paar ingredienten toegevoegd.
Maar hoe zit het met de verhouding van de Fir koolstof in Algae Vitalis en de hoeveelheid die als dosering geadviseerd wordt bij enkel de Fir actieve koolstof?

Het advies van de Fir actieve koolstof is dat mijn paarden ongeveer 50 gr. per dag nodig hebben.
Krijgen ze dezelfde hoeveelheid ook ongeveer binnen aan Fir als ik ze de advies dosering van Algae Vitalis zou geven? Ze wegen op 1 na allemaal rond de 500 kilo.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:30

Als je deze producten uitsluitend gebruikt als eczeem middel is de dosering idd voor beide 10gram/100kg
Wil je werkelijk alle puntjes op de i zetten, dan mag je met Algae-Vitalis met 30gram/100kg starten en afbouwen naar 10gram...

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:02

papagroom schreef:
Als er ergens veel mee geëxperimenteerd is, dan is het FIR......het is overigens actieve koolstof, en niet actieve houtskool...alleen al deze misser zou je ernstig moeten doe twijfelen aan het oordeel van boven genoemde...bij het toedienen van FIR stijgen zelfs de bloedwaarden voor oa vitE, en selenium...als je een nog bredere werking wilt verkrijgen kun je kiezen voor Algae-Vitalis...dit heeft FIR als basis, maar er zijn alg, zeewier, mineralen, en sporenelementen aan toegevoegd...zelfs de mest kwaliteit gaat omhoog...lees ook de link die ik plaats..die is welliswaar afgestemd op koeien, maar vrijwel 1:1 overzetbaar op paarden...
Neem me niet kwalijk dat dit als reclame over Kan komen, maar bij het lezen van dit soort onzin moet, ik toch echt even reageren.

http://www.fir.nu/fir-kringloopsysteem/


Oh scherp, in mijn snelle zoektocht had ik even niet door dat het over houtskool ging. Ennuh, onzin is het niet, het ging alleen over de verkeerde stof ;)

Ik heb de wetenschappelijke onderbouwing misschien niet gevonden (eigenlijk ook niet verder naar gezocht, ik geef het immers niet meer), maar dat neemt het moraal van het verhaal niet weg: verdiep je in wat je aan je paard geeft en gooi er niet klakkeloos iets in en combineer het ook niet zo maar allemaal met elkaar. En let goed op wat het met je paard doet.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 20:24

Nou ja niet klakkeloos er in stoppen,maar ook uitkijken wat je er op smeert

Ik stond vandaag wel heel erg in dubio over die combi zwavelbloem met olijfolie.

Appie verging echt van de jeuk!
Veselijk jeuk in staart, zag dat er plekjes in de manenkam zaten.
Terwijl het juist zo goed ging!
Maar heb die zwavelbloem prut er dus op gesmeerd en nou is het ineens heel erg mis.
Dus twijfel,twijfel.

Ben gaan googlen, en kwam wel tegen dat zwavel soms de huid wat kan irriteren,dan voelt het branderig sn prikt.
of word erg droog.
Dat laatste viel me al op,de huid leek wel erg droog...en dat is iets wat appie sowieso al heeft.

Kijk het nog 1 dag aan,is het dan nog erger dan was ik alles er weer uit.


Maar aan de andere kant...mijn merrie heeft rasp, ook wat verdachte mijt achtige plekjes en daar zie ik wel verbetering +:)+

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:02

ellepel schreef:
Maar van veel wietolie denk ik wel?

Ja, van vééél wietolie kun je behoorlijk stoned worden _O-
Tenminste als er THC in zit.
Zou ook nooit zomaar aan gelijk wie wietolie kopen.
Wat ik ken is cbd olie of pasta van golyoli, de raw versie is de beste. Hoeveel je er ook van neemt, van pure cbd wordt je nooit stoned.
Ik zou nooit iets durven innemen of aan mijn paard geven met THC. THC is een psychoactieve stof in cannabis waar je van gaat trippen, als je het verhit nog meer. Voor alle duidelijkheid, hier wil ikzelf niets mee te maken hebben.
Wat je ook kan doen is cbd zalf met kokosvet mengen en tea tree olie. Dit in combi met cbd olie (genoeg doseren).
Idd, het is niet iets wat het probleem oplost,maar het haalt er wel de scherpe kantjes af. Bij mij stopt de jeuk ook als ik het erop smeer.
Ik denk dat laag gelegen gebieden gewoon niet geschikt zijn voor exceempaarden. Helaas zoals Nederland en België.
Mijn paard schuurde zich te pletter, nu zit hij op een hoger gelegen gebied met zeer zuiver bronwater en nog steeds schuurt hij zich niet stuk zoals vroeger. Ik doe geen deken meer om en ik smeer niets meer. We houden hem op de hoogste weide, want paar meter naar beneden is er nog een weide aan een riviertje en daar is er wel een paard dat schuurt, daar ga ik hem dus nooit zetten.
Hout vasthouden, maar hij doet het zeer goed! Zijn velletje blinkt weer, van een ganse tijd onder de rambo te staan werd zijn vachtje dof en vettig aanvoelend. Dat is nu allemaal verleden tijd!

Vronie

Berichten: 375
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Drachten

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 08:19

Ik kan het zo niet terug lezen, maar mijn master eczeemdeken trekt scheef. Elke keer als ik op stal kom dan hangt het deken over haar billen aan 1 kant. Hebben jullie hier ook last van? Zal het aan de pasvorm liggen of? :\

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 15:50

Zodra bij mijn paard de elastieken (beensingels, buiksingels) niet goed zijn afgesteld is dat hier ook zo. Ze zitten bij mij dan wat te los. Als dat is aangepast blijft ie wel zitten. :)

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:58

Even kijken of je de beensingels kruislings vast kunt zetten.dan blijft het beter liggen :j

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 06:40

Ik doe bij mijn deken altijd beenriemen wel aan zelfde kant vast maar haal ze wel door elkaar heen. Sindsdien blijft ie bij mij op zn plek. Kennis past dit nu ook toe en ook voor haar merrie werkte dit.

Vronie

Berichten: 375
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Drachten

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:46

Bedankt voor de tips! Ik ga het even uitproberen :)

dimma

Berichten: 344
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Surhuisterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:06

papagroom schreef:
Als je deze producten uitsluitend gebruikt als eczeem middel is de dosering idd voor beide 10gram/100kg
Wil je werkelijk alle puntjes op de i zetten, dan mag je met Algae-Vitalis met 30gram/100kg starten en afbouwen naar 10gram...


Raden jullie om dit het hele jaar door te geven? Mijn paard heeft nog steeds geen jeuk geef nu 35 gram. Ze heeft wel een deken op met hoofdkap.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:46

Als je paard duidelijk in balans is, Geen of weinig jeuk heeft,lekker fit is, vrolijk etc, dan kun je dat evenwicht beter niet verstoren, en dus het beste gewoon doorgaan.