Chip tegen Hengsten gedrag bij ruinen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MimimiesH
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Chip tegen Hengsten gedrag bij ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 16:15

Hallo iedereen,

Vandaag heeft mijn pony Utelo een Chip gekregen tegen zijn hengsten gedrag.


Afbeelding

Utelo is een ruin van 10 jaar oud en hij staat nu sinds een maand op een weiland in Wageningen met 3 merries en 1 andere ruin. Sinds hij hier staat begint hij steeds meer Hengsten gedrag te krijgen. Hij dekt de merries die hengstig zijn en jaagt ruinen weg. Ook zet hij alle paarden op rangorde tijdens het eten. Het wordt steeds erger en had al veel geprobeerd maar bijna niets werkte tot dat de dierarts over een chip begon dat vaak gebruikt wordt als tijdelijke castratie bij honden.


Afbeelding

Je hebt 2 soorten van de chip. 1 werkt een half haar en de ander een jaar. Voor de paarden gebruiken ze die voor een jaar omdat dat sterker is voor paarden. Deze werkt voor paard een half jaar tot een jaar.

Ik hoop dat dit mijn pony laat kalmeren en dat hij weer braaf wordt zoals hij altijd al was. Hopelijk over een half jaar/jaar blijft het gedrag goed Ook al is dan de chip opgelost.

Via deze topic wil ik jullie op de hoogte houden en misschien hebben jullie ook zo'n zelfde ruin of hengst die dit zeker kan gebruiken, dan weten jullie wat er voor oplossing er misschien voor is.


Afbeelding

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Chip tegen Hengsten gedrag bij ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:16

Hoe werkt de inplantantaat? Als in, welk hormoon laat het los?
Ben heel benieuwd of het gaat werken overigens, dus volg jullie graag :)

Ibbel

Berichten: 49105
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Chip tegen Hengsten gedrag bij ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:04

Is je pony geen klophengst? Zo nee, dan zou het mij verbazen dat zo'n chip werkt. Zo ja, waarom dan die bal die er nog zit niet verwijderen?

MimimiesH
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 17:18

Ibbel schreef:
Is je pony geen klophengst? Zo nee, dan zou het mij verbazen dat zo'n chip werkt. Zo ja, waarom dan die bal die er nog zit niet verwijderen?


Hij kan een stukje hebben zitten maar geen bal meer. Deze chip zorgt voor een hormoon balance van binnenuit dus zijn te hoge hormonen worden onderdrukt het weghalen heeft geen zin omdat hij vanaf zijn 6e al ruin is en nu is hij 10 en heeft pas sinds een jaar dit gedrag.

MimimiesH
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 17:20

RianneH schreef:
Hoe werkt de inplantantaat? Als in, welk hormoon laat het los?
Ben heel benieuwd of het gaat werken overigens, dus volg jullie graag :)


De chip onderdrukt de hormonen waardoor zijn gedrag dus minder wordt omdat er minder hormonen worden aan gemaakt. Leuk dat je me volgt. Van het weekend moet het al gaan werken. Ik hoop het zo!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:24

Chemisch castreren van probleemruinen wordt wel vaker gedaan, waarom zou dat niet werken?
Wij hebben het een paar maanden geleden ook overwogen voor onze bejaarde shetlandruin (al 20 jaar ruin, nooit problemen gegeven) die bij een paar zeer hengstige maar ook zeer bejaarde en krakkemikkige merries kwam te staan. Dat continu dekken was door beide partijen zeer gewenst, :7 maar voor de merries erg belastend en toen hebben we ook aan chemische castratie van ruin gedacht en dat met dierenartsen besproken. Het bleek niet nodig omdat de merries vervolgens ergens anders kwamen te staan, maar als dat werkt dan zie ik niet in waarom een chip niet zou werken.

Jester_

Berichten: 12260
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:26

Weet je hoe de chip heet? Zou hier oook wel een uitkomt zijn als het werkt. gecontroleerd en geen klophengst

MimimiesH
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 18:29

xyzutu2 schreef:
Chemisch castreren van probleemruinen wordt wel vaker gedaan, waarom zou dat niet werken?
Wij hebben het een paar maanden geleden ook overwogen voor onze bejaarde shetlandruin (al 20 jaar ruin, nooit problemen gegeven) die bij een paar zeer hengstige maar ook zeer bejaarde en krakkemikkige merries kwam te staan. Dat continu dekken was door beide partijen zeer gewenst, :7 maar voor de merries erg belastend en toen hebben we ook aan chemische castratie van ruin gedacht en dat met dierenartsen besproken. Het bleek niet nodig omdat de merries vervolgens ergens anders kwamen te staan, maar als dat werkt dan zie ik niet in waarom een chip niet zou werken.


Klopt idd. Ik heb al zo veel geprobeerd maar dit was een oplossing dat volgens de dierenarts wel moet werken! Dus ik kan niet wachten op resultaat!

Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:37

Mijn ruin van 24 dekt ook als die de kans krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:42

MimimiesH schreef:
xyzutu2 schreef:
Chemisch castreren van probleemruinen wordt wel vaker gedaan, waarom zou dat niet werken?
Wij hebben het een paar maanden geleden ook overwogen voor onze bejaarde shetlandruin (al 20 jaar ruin, nooit problemen gegeven) die bij een paar zeer hengstige maar ook zeer bejaarde en krakkemikkige merries kwam te staan. Dat continu dekken was door beide partijen zeer gewenst, :7 maar voor de merries erg belastend en toen hebben we ook aan chemische castratie van ruin gedacht en dat met dierenartsen besproken. Het bleek niet nodig omdat de merries vervolgens ergens anders kwamen te staan, maar als dat werkt dan zie ik niet in waarom een chip niet zou werken.


Klopt idd. Ik heb al zo veel geprobeerd maar dit was een oplossing dat volgens de dierenarts wel moet werken! Dus ik kan niet wachten op resultaat!


Hou ons op de hoogte, ik vind het erg interessant!
Wij hebben het toen alleen gehad over een injectie, de chip kende ik nog niet maar dat klinkt wel een stuk paardvriendelijker, want bij de injectie (die oa ook bij varkens gebruikt wordt voor chemische castratie) kan de hengst/ruin er de eerste weken wel flink van slag zijn doordat zijn hele hormoonhuishouding in 1x onderuit wordt gehaald. Een chip met een gereguleerde afgifte klinkt beter.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:44

Wat vreemd,want als hij al gecastreerd is zou hij die hormonen toch niet meer hebben.Zou het probleem dan niet tussen de oren zitten,zoals ze dat noemen? Er zijn wel meer dekkende ruinen.Op sommige stallen worden merries en ruinen apart gehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:48

Testosteron wordt niet alleen aangemaakt in de ballen - vrouwen maken bijvoorbeeld ook testosteron aan. :) Ook een goed gecastreerde ruin blijft dus testosteron aanmaken, alleen veel minder dan een hengst want de grootste testosteronfabriek is verwijderd.
Het zou dus kunnen dat sommige ruinen alsnog teveel testosteron aanmaken, misschien wel door 24/7 geconfronteerd worden met erg hormonale merries?
Dat laatste is speculatie van mijn kant over waarom ons ruin na 20 jaar ruin zijn ineens 'hengst' werd, maar dat hij als ruin altijd testosteron is blijven produceren is sowieso een vaststaand feit.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-06-18 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:49

Interessant TS! Ben erg benieuwd naar je ervaringen!
T gaat hier om de suprelorin ga ik vanuit. In principe alleen geregistreerd voor honden maar t wordt ook wel gebruikt bij bijv. katers.
Ben erg benieuwd hoe je ervaring bij een ruin is, zeker omdat ie normaal alleen bij intacte dieren wordt gebruikt. Duurt normaal gesproken ongeveer 6 weken voordat je duidelijk de effecten ziet.

MimimiesH
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 21:15

Jester_ schreef:
Weet je hoe de chip heet? Zou hier oook wel een uitkomt zijn als het werkt. gecontroleerd en geen klophengst


suprelorin heet het voor honden dus dat zal deze dan ook zijn. Wel de variant van een jaar dan.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:27

anjali schreef:
Wat vreemd,want als hij al gecastreerd is zou hij die hormonen toch niet meer hebben.Zou het probleem dan niet tussen de oren zitten,zoals ze dat noemen? Er zijn wel meer dekkende ruinen.Op sommige stallen worden merries en ruinen apart gehouden.

Het kan zijn dat er te weinig van de zaadstreng weggenomen is en daardoor een stuk bijbal is blijven zitten. In die bijbal worden de hormonen o.a. aangemaakt. Maar ook zonder dat soort redenen kan een ruin gaan dekken. Want hoewel de vruchtbaarheid verholpen is en een deel van de bijbehorende hormoonprouctie, neemt dat niet de hele voortplantingsdrang weg. Daarnaast is niet bij elk dier de aanmaak van testosteron gelijk, deel is aanleg en deel is ook onder invloed van al dan niet merries in de buurt. Hengstenhouders en bv dekstations zien dat ook, geen merries op stal en het lijkt wel alsof er een stel ruinen op stal staan qua gedrag. Komst van merrie(s) kan de boel flink aanzwengelen ook als er geen veulens meer van komen.

Nu is het niet de eerste keer dat er problemen zijn met een kuddesamenstelling van meerdere ruinen en 1 (of meer) merries. Er zijn vaker ruinen die zich dan alle merries toeeigenen en de andere ruinen de wei uit willen hebben. Vraag is dus of dit werkt, en of het niet handiger is om (ook) kritisch naar de samenstelling van deze kudde te kijken.

MimimiesH
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 21:52

tamary schreef:
anjali schreef:
Wat vreemd,want als hij al gecastreerd is zou hij die hormonen toch niet meer hebben.Zou het probleem dan niet tussen de oren zitten,zoals ze dat noemen? Er zijn wel meer dekkende ruinen.Op sommige stallen worden merries en ruinen apart gehouden.

Het kan zijn dat er te weinig van de zaadstreng weggenomen is en daardoor een stuk bijbal is blijven zitten. In die bijbal worden de hormonen o.a. aangemaakt. Maar ook zonder dat soort redenen kan een ruin gaan dekken. Want hoewel de vruchtbaarheid verholpen is en een deel van de bijbehorende hormoonprouctie, neemt dat niet de hele voortplantingsdrang weg. Daarnaast is niet bij elk dier de aanmaak van testosteron gelijk, deel is aanleg en deel is ook onder invloed van al dan niet merries in de buurt. Hengstenhouders en bv dekstations zien dat ook, geen merries op stal en het lijkt wel alsof er een stel ruinen op stal staan qua gedrag. Komst van merrie(s) kan de boel flink aanzwengelen ook als er geen veulens meer van komen.

Nu is het niet de eerste keer dat er problemen zijn met een kuddesamenstelling van meerdere ruinen en 1 (of meer) merries. Er zijn vaker ruinen die zich dan alle merries toeeigenen en de andere ruinen de wei uit willen hebben. Vraag is dus of dit werkt, en of het niet handiger is om (ook) kritisch naar de samenstelling van deze kudde te kijken.


De kudde kan ik niet veranderen maar ik hoop wel dat we een andere ruin erbij krijgen doe in rang hoger dan mijn ruin komt te staan zodat hij op houd. Dit had hij vroeger namelijk ook en dan heeft hij nergens last van.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Chip tegen Hengsten gedrag bij ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:05

Mag ik vragen van welk ras jouw paard is?

MimimiesH
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 14:24

anjali schreef:
Mag ik vragen van welk ras jouw paard is?


Het is een Henson. Frans paard kruising Fjorden Hengst X Anglo Arabier

MimimiesH
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 16:08

Weer even een update over mijn pony Utelo die nu een week de chip in zicht heeft!

Ik merkte dat het deze week erger werdt. Hij begon de merries vaker te dekken en jaagte de ruin door het hele weiland heen. De ruin is nu zelfs bang voor Utelo.de ruin mocht zelfs niet eten op de plek waar hij en de merries aten en zodra de ruin in de buurt kwam vloog Utelo hem aan.

Vandaag kwam ik weer op het weiland en hij heeft de chip nu een week in zich en ik zag verschil!

Utelo stond te eten met de merries en de ruin kwam er ook bij. Utelo liep rustig op de ruin af maar omdat de ruin nog vang is loopt de ruin weg. Gelukkig kwam hij steeds weer terug tot dat hij uiteindelijk bij het eten was en stonden Utelo en de ruin samen te eten (wel met 15 meter er tussen maar Utelo deed niets raars. Utelo liep zelfs later uit zichzelf weer weg en liet de ruin eten tussen de merries.

Natuurlijk kan dit toeval zijn maar dit is al wel een grote verbetering.

Ik houd jullie op de hoogte zodra ik meer verbetering zie!!

Voor de chip
Afbeelding

Bange ruin die Utelo in de gaten houd (Bob)
Afbeelding

Utelo met chip na een week
Afbeelding

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Chip tegen Hengsten gedrag bij ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 16:18

Zijn de merries op dit moment hengstig voor zover je weet? Of zijn ze dat net vorige week geweest?

Anoniem

Re: Chip tegen Hengsten gedrag bij ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 16:31

Dat klinkt heel goed!
Het zal waarschijnlijk wel even duren voor de ruin zich weer helemaal vertrouwd voelt bij jouw paard, zeker in een paddock paradise in die smalle gangen zorgt een beetje groepsstress al snel voor heel erg veel stress bij individuen omdat ze niet goed afstand kunnen nemen, dus ik kan me voorstellen dat het nog even duurt voor de ruin zich veilig voelt in de paddocks/gangen als de jouwe in de buurt is, maar dit klinkt al een stuk rustiger. Ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen!

MimimiesH
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 16:41

Bowo schreef:
Zijn de merries op dit moment hengstig voor zover je weet? Of zijn ze dat net vorige week geweest?


Volgens mij zijn ze dat net geweest want ik merkte nu niets aan de merries

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Chip tegen Hengsten gedrag bij ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 16:44

Ben benieuwd hoe het dan gaat bij de volgende hengstigheid wanneer de chip dus wat langer heeft kunnen inwerken! :)

Popstra
Berichten: 13730
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Chip tegen Hengsten gedrag bij ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 16:56

Klinkt goed, heb hier ook een ruin van 4 die hopen stront van andere paarden open graaft en er precies op gaat piesen.
Ook reageert hij als een hengst op merries, maakt geluid en leuter er uit. Heel irritant. Zeer dominant tegen andere ruinen ook. Helemaal als er een nieuwe staat is meneer helemaal van zijn padje.
Overigens geen klophengst.

MimimiesH
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 19:28

Bowo schreef:
Ben benieuwd hoe het dan gaat bij de volgende hengstigheid wanneer de chip dus wat langer heeft kunnen inwerken! :)


Ja ik ook!!