Merrie 9 jaar plotseling hengstentanden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maudspaarden
Berichten: 21
Geregistreerd: 20-05-15

Merrie 9 jaar plotseling hengstentanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 16:16

Afbeelding
Hallo allemaal!
Mijn merrie is normaal best makkelijk met stelling. Nu wordt haar rechterstelling plotseling veel slechter (hoe lang je ook vraagt, Ze doet het gewoon niet)
Nu keek ik gisteren in haar mond zie ik opeens een doorkomend tandje,waar ik een maandje terug alleen een bultje zag. Het gekke is dat ze al 9 is. Het zit aan de rechterkant en ik heb echt het gevoel dat dit de reden is van de stelling. Nu heb ik een tandarts geappt en die zegt dat het een hengstentand is en ze hier geen last van hebben, en ze die waarschijnlijk al vanaf een jaar of 4/5 heeft. Maar dit is niet zo, want anders had ik het wel eerder opgezocht. Volgende week komt de tandarts wel, maar ik ben toch benieuwd of anderen dit ook weleens hebben meegemaakt!

Kennen jullie een merrie die ook pas later plotseling hengstentandjes kreeg, en hadden jullie last met rijden/moesten ze eruit?

(Op de foto is het dat puntje, bij het gehemelte)

Groetjes, Maud

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Merrie 9 jaar plotseling hengstentanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:19

Waarschijnlijk zaten ze er (onder het tandvlees) al maar worden ze nu langer waardoor ze ‚doorkomen‘.
Hopelijk heeft ze er niet te veel last van.

Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Merrie 9 jaar plotseling hengstentanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:21

Ik heb wel eens gehoord dat de tandjes bij een paard waren 'terug gekomen'. Dus ik verwacht dat op latere leeftijd ook moet kunnen.
Wellicht even een tandarts bij halen en de tandjes laten verwijderen als ze er last van heeft. Dat is zo gepiept.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Merrie 9 jaar plotseling hengstentanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:25

Een haaktand/hengstentand is juist niet makkelijk te verwijderen, maar dat hoeft meestal ook niet gelukkig.

Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Merrie 9 jaar plotseling hengstentanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:27

Mijn ruin was met 5 minuutjes aan bede kanten gedaan. Maar blijkbaar is dat misschien mazzel :-)

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:29

Er zijn gevallen bekend van merries waarbij de hengstentanden zichtbaar waren in het voorjaar, tijdens de dan wat hevigere hengstigheden, en dan weer onder het tandvlees verdwenen in het najaar/winter. Dus ja, hengstentanden bij merries komen voor, en kunnen ook onder geleide van hormonen ook weer tijdelijk verdwijnen. Best mogelijk dus dat jouw merrie vorig voorjaar (en het jaar daarvoor) ook zichtbare tandjes had, en tussendoor alleen die bult (en dat de tandarts dus gelijk heeft)

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:30

Theeglas schreef:
Mijn ruin was met 5 minuutjes aan bede kanten gedaan. Maar blijkbaar is dat misschien mazzel :-)


Zullen wel wolfstanden geweest zijn.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:04

Ibbel schreef:
Theeglas schreef:
Mijn ruin was met 5 minuutjes aan bede kanten gedaan. Maar blijkbaar is dat misschien mazzel :-)


Zullen wel wolfstanden geweest zijn.


Dat lijkt mij ook, hengstentanden worden zelden weggehaald.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Merrie 9 jaar plotseling hengstentanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:13

Ik denk dat veel mensen in de war zijn met de wolfstandjes. Alleen een beul van een tandarts waagt het om een hengstentand eruit te trekken....

maudspaarden
Berichten: 21
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 17:20

Ibbel schreef:
Er zijn gevallen bekend van merries waarbij de hengstentanden zichtbaar waren in het voorjaar, tijdens de dan wat hevigere hengstigheden, en dan weer onder het tandvlees verdwenen in het najaar/winter. Dus ja, hengstentanden bij merries komen voor, en kunnen ook onder geleide van hormonen ook weer tijdelijk verdwijnen. Best mogelijk dus dat jouw merrie vorig voorjaar (en het jaar daarvoor) ook zichtbare tandjes had, en tussendoor alleen die bult (en dat de tandarts dus gelijk heeft)


Dit zou best kunnen,ze is echt een merrie extreem en ontzettend vaak hengstig, 2 jaar terug was ze zelfs schijndrachtig en daar de dierenarts mee voor de gek gehouden... Maar dit vond ik toch wel even gek want ik heb ze nog nooit eerder gezien! Ik hoop dat het tijdelijk is/de tandarts er raad mee weet, want de stelling is echt helemaal weg vanaf ze deze heeft gekregen

Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:23

Ibbel schreef:
Theeglas schreef:
Mijn ruin was met 5 minuutjes aan bede kanten gedaan. Maar blijkbaar is dat misschien mazzel :-)


Zullen wel wolfstanden geweest zijn.


Denk dat jullie gelijk hebben. Ik heb niks gezegd :')