Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Faitherr

Re: Paard spontaan kreupel aan twee voorbenen (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 09:11

Klinkt voor mij ook als hoefbevangenheid! Ontzettend naar voor je paardje (en voor jou) onze shet had het. Ik zou hem als ik jou was nu van het gras afhalen, hooi geven (ruw grof hooi en niet onbeperkt), ik weet niet of je krachtvoer geeft maar stop met krachtvoer, snoepjes, appels etc. Vermijd alle suikers voor zover je dat kunt. En ga de hoeven koelen. Dit kan helpen bij beginnende hoefbevangenheid. Onze shet hebben we helaas laten inslapen omdat het veel te lang duurde en het echt zielig was. (Was ook nog maar 5) maar jij bent er optijd bij dus probeer zo snel mogelijk een goede dierenarts en een hoefsmid erbij te halen!
Heel veel sterkte!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:00

Mandarijn12 schreef:
O wauw.

Hij krijgt gelukkig al geen krachtvoer, geen snoepjes, geen zoetigheid. Alleen ruwvoer en gras. We hebben op stal de mogelijkheid om hem op zand te zetten (grote uitloop). Die is alleen bezet, dus vanavond maar even wat regelen. Vanavond komt ook de hoefsmid, die is onwijs ervaren dus ik ben benieuwd wat hij zegt.

Magnesium moet er komen. En is koelen ook iets dan om te doen als er niets warm is?

Ik vroeg me ook af hè: die volle wei is nu niet meer vol. Wat gebeurt er als ik hem daar laat staan? Is gras nu dan überhaupt niet goed of was alleen die volle wei niet best?

Dat is in iedergeval positief. Ja koelen is altijd goed, het zou kunnen helpen bij beginnende hb en als her dat al niet doet dan verlicht het de pijn iniedergeval en dat is al een heel groot voordeel!

Over de wei, je kunt het best zoveel mogelijk suikers vermijden, en in gras zit nou eenmaal meer suiker als in hooi dus alleen hooi zou een suk beter zijn omdat je de suikerinname gewoon verlaagt. Je zou (in overleg met de dierenarts) ook kunnen kijken voor een graasmasker.

Let ook op dat als je paard eenmaal een keer hoefbevangen geweest is ze het sneller weer krijgen. Je zult dus alrijd voorzichtig moeten blijven met suikers etc.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:33

helaas ben ik bang dat gras in het geval van hb verleden tijd gaat zijn. Ze zullen nooit meer de hele dag op de wei kunnen. Ze blijven dan namelijk ontzettend gevoelig. Wij kregen inderdaad zakjes met pijnstiller, deze was ook ontstekend remmend. Vraag hierom bij je da!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:08

dat klinkt super! Scheelt enorm dat je er optijd bij bent inderdaad! Veel succes en het gaat vast goed komen! Hou je ons op de hoogte?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie