Dik winterhaar, jeuk, kleine wondjes, natte scheten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjorsie12

Berichten: 75
Geregistreerd: 19-03-14
Woonplaats: Weelde

Dik winterhaar, jeuk, kleine wondjes, natte scheten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 09:26

Wie herkent dit, Haflinger komt niet uit haar wintervacht, kleine wondjes op haar borst, laat natte scheten, en heeft jeuk en word lastig gevallen door de muggen, ze voelt zich echt niet goed, is al eens onderzocht op cushing en ppd maar dat is het niet, Help
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Thea_Ste
Berichten: 716
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Zonhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 09:38

Ik zou de dierenarts laten komen, toch nog bloedonderzoek laten doen, en ondertussen ook een mest onderzoek.

Alvast ontwormen en een vitamine kuur, eens kijken of het hooi en de voeding wel ok is, paardje scheren. Scheren hoeft niet volledig, kan ook in jachtpatroon, dan kan hey paard al wat warmte kwijt en dan kan je ook beter naar die wondjes kijken op de borst. Ik denk dat die wondjes van de jeuk zijn.

Maar sowieso advies dierenarts volgen.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 09:59

Thea_Ste schreef:
Ik zou de dierenarts laten komen, toch nog bloedonderzoek laten doen, en ondertussen ook een mest onderzoek.

Alvast ontwormen en een vitamine kuur, eens kijken of het hooi en de voeding wel ok is, paardje scheren. Scheren hoeft niet volledig, kan ook in jachtpatroon, dan kan hey paard al wat warmte kwijt en dan kan je ook beter naar die wondjes kijken op de borst. Ik denk dat die wondjes van de jeuk zijn.

Maar sowieso advies dierenarts volgen.

Mestonderzoek en ontworming even in een andere volgorde ;) eerst mestonderzoek, en aan de hand daarvan ontwormen.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 10:07

Bij jeuk en te vochtige mest zou je eens naar haar voeding kunnen kijken.
Probeer eens een ander voer en zie of dat helpt.

Als ze niet door haar vacht heen komt, kan dat aan de leeftijd liggen. Op de foto oogt ze "oud". Als dat ook echt zo is, dan is het niet lekker kunnen verharen logisch, dat hoort bij de leeftijd. In dat geval kan scheren absoluut helpen.

Als ze jonger is dan "oud", dan is het echt raadzaam om toch even bloed te laten trekken en te controleren op een mogelijk tekort aan voedingsstoffen. Maar ook dan denk ik weer "voeding".

Verder zou ik haar vooral veel laten bewegen. Niet in de zin van 'naar buiten', maar in de zin van 'aan het werk'. Ze oogt vet. Dikke kans dat als je haar spieren aan het werk zet, en ze beter doorbloed raakt (dus ook haar huid), veel van haar klachten ook verdwijnen.

Ik weet verder niets van deze haflinger he, ga gewoon af op wat ik zie en lees. Als er een reden is om haar juist niet aan het werk te zetten, dan is dat zo.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 10:54

Te rijk voer.
Veel ellende met de stofwisseling begint hiermee. EMS is een stille killer. Het is ook een ras wat hier snel last van heeft.
Veel laten bewegen en minder gaan voeren. Zo sober mogelijk met de juiste dosis vit en mineralen.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Dik winterhaar, jeuk, kleine wondjes, natte scheten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 11:02

Bij de ACTH-bepaling (Cushing test) zijn er helaas toch vals-negatieve resultaten. Je kunt als het goed is nu nog een TSH-stimulatie test doen (die kan tussen december en het voorjaar), deze is veel betrouwbaarder. Het advies voor het nieuwe protocol is dan ook: Bij negatieve ACTH maar wel symptomen (en dat heeft dit paard, rare lange vacht, niet verharen, is uit "model", uitgezakt en wat dikkig, teken van ketabole verbranding ipv metabool) een TSH-stimulatie test laten doen.

Overigens ben ik bij mijn merrie gewoon gaan behandelen met een kwartje medicatie en dat heel voorzichtig opgebouwd. Binnen enkele weken was ze ineens weer de energieke, ondeugende pony die ik vroeger had. En inmiddels weer super in de vacht, geen vieze ogen meer, geen wondjes meer etc.

Thea_Ste
Berichten: 716
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Zonhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 13:20

eilleen333 schreef:
Thea_Ste schreef:
Ik zou de dierenarts laten komen, toch nog bloedonderzoek laten doen, en ondertussen ook een mest onderzoek.

Alvast ontwormen en een vitamine kuur, eens kijken of het hooi en de voeding wel ok is, paardje scheren. Scheren hoeft niet volledig, kan ook in jachtpatroon, dan kan hey paard al wat warmte kwijt en dan kan je ook beter naar die wondjes kijken op de borst. Ik denk dat die wondjes van de jeuk zijn.

Maar sowieso advies dierenarts volgen.

Mestonderzoek en ontworming even in een andere volgorde ;) eerst mestonderzoek, en aan de hand daarvan ontwormen.


Heb je een punt ja :o

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Dik winterhaar, jeuk, kleine wondjes, natte scheten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 13:36

Wat krijgt je paard te eten per dag en op welke manier wordt ze gehouden?

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: Dik winterhaar, jeuk, kleine wondjes, natte scheten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 13:47

Mijn pony zag er ook vreselijk uit dit jaar Afbeelding
Da vond wat luizen, heb hem meteen geschoren en behandeld. Daar is hij al behoorlijk van opgeknapt Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 14:04

Staat ze net in het gras? Paard bij ons op stal liet ook natte scheten toen hij net in het gras stond. Misschien twee losse dingen, de vacht, en de stofwisseling.

Anoniem

Re: Dik winterhaar, jeuk, kleine wondjes, natte scheten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 14:59

Mijn pony had/heeft precies hetzelfde. Bij haar is het cushing, dat komt niet altijd in de standaard bloedtesten naar voren, dus wellicht is het verstandig om dat verder te laten onderzoeken.

Sjorsie12

Berichten: 75
Geregistreerd: 19-03-14
Woonplaats: Weelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 17:59

Ninx schreef:
Wat krijgt je paard te eten per dag en op welke manier wordt ze gehouden?

Een mix van weinig bemest hooi en stro, inloopstal paddock en 24/7 ruwvoer, beperkt weidegang, in een kudde, het is niet mijn paard, maar van mijn vriendin

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 19:09

Krijgt het ook een vitaminesupplement?
Sommige tekorten geven ook dit beeld.

Maar in elk geval ontwormen, vooral op bloedworm.
zandtest doen in de mest.
Tanden voor de zekerheid even laten nakijken.
en dus iets van een aanvullende vitamine op het hooi :j

Mocht dat allemaal niks uithalen dan de veearts er bij :j

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 22:56

Sjorsie12 schreef:
Ninx schreef:
Wat krijgt je paard te eten per dag en op welke manier wordt ze gehouden?

Een mix van weinig bemest hooi en stro, inloopstal paddock en 24/7 ruwvoer, beperkt weidegang, in een kudde, het is niet mijn paard, maar van mijn vriendin


Aanvullend dus niets? Weet ze de gehalten van het hooi?

Sjorsie12

Berichten: 75
Geregistreerd: 19-03-14
Woonplaats: Weelde

Re: Dik winterhaar, jeuk, kleine wondjes, natte scheten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 06:27

Jawel, vitamine en mineralen meusli, magnesium beetje bietenpulp, lijnzaadolie

Sjorsie12

Berichten: 75
Geregistreerd: 19-03-14
Woonplaats: Weelde

Re: Dik winterhaar, jeuk, kleine wondjes, natte scheten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 06:28

Super bedankt voor alle reacties, daar kan ze weer mee vooruit! En hopen dat het goed gaat komen