Huidontstekingen, wie herkent dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 08:36


panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:37

Ravèl heb ik een paar maand met beschermers opgehad zonder behandeling. Helaas ging het met alleen beschermers niet weg bij haar. Wel ken ik een ander paard, waarbij het wel zo weg is gegaan. Wel zorgde het ervoor dat het niet erger/vuriger werd.

Rijden deed ik met witte bandages en springschoenen (bont).

Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 17:55

Oh ja, springschoen is ook een idee! Ik heb nu steeds een crossbeschermer aan maar komt niet overal. Bandage hen ik alleen dik fleece.. ga over 2 week naar strand wss en dan is het handig als iets wel nat kan worden.

Ik ga een kijken of stalgenoten nog bandages hebben liggen. Net een paar maand terug alles weggegooid omdat ze al 10 jaar ongebruikt lagen... hihi.

Omdat de plekjes nu vlak dicht langs eeuwenoud littekenweefsel liggen vind ik het lastig beoordelen wat nunwat is. Het litteken is ook altijd wel wat raar 'korstig' (al ruim 12 jaar).

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:06

Ik reed ook met bandages en springschoenen. De Norton Crazy springschoenen waren de enige die niet schuurden bij hem (zeer teer huidje)

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:26


Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 23:25

Ja die zag ik ook! Heel benieuwd! Zelf hopelijk even voldoende opties. Bandages kan ik als goed is van een stalgenoot overnemen. Rij nu ook met een springschoen. Ik doe alleen het aangetaste been, dus eigenlijk geen porum :')

Momenteel vooral de lemieux turnout aan omdat die het makkelijkst zijn voor anderen. Geef het wat meer uit handen, geeft mij even wat meer ademruimte. Vanmorgen kon ik mijn bed niet uitkomen en zon was er al dus schrok wakker met 'oliebol'! Maar toen had ik al een appje dat de beschermer om half 8 al was aangedaan <3

Inmiddels smeer ik nu volgens mij meer dan een week in 'het wilde weg' omdat ik korstjes niet zie of voel. Aan de binnenkant wel maar geloof dat dat een oud mini litteken is bij nader inzien.... :p

Been loopt minimaal op na hele dag beschermer om. Met de whinny sokken loopt hij niets op, maar daar de haren krijg ik daar niet mooi glad onder. Ze heeft nogal wat sokken :Y)

@tessebes en nouvel,.hoe gaat het met die van jullie??

Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 09:50

Hoe gaat het met de andere paarden?

Hier nog steeds zijn gangetje. Heb het been de afgelopen 2 weken niet gewassen ivm met de kou, dus dat heb ik gisteren weer gedaan. Een mini plekje in de kootholte, klein korstje. Het plekje aan het binnenbeen is waarschijnlijk toch een litteken, want dat wordt niet minder maar ook niet groter en is verder niet gevoelig. Het been heeft vroeger vaker dan eens in de kreukels gelegen (met hechtingen aan toe) en daar rond zat de vasculitis plekjes wat vertekend. Ik zal binnenkort weer even wat foto's maken.

Elke dag het been in de beschermer, maar vraag mij stiekem wel af hoe lang je dat moet doen? Een dagje zonder durf ik niet aan, juist omdat het nu zo rustig is en relatief rustig blijft.

Meeste beweging is 's avonds, dus dat is makkelijk. In het weekend overdag de bandages eens gaan uitproberen. Afgelopen weekend heb ik de whinny's gewoon aangelaten, wat ook goed leek te gaan.

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:58

@Tancreda4, als het bij jouw paard met alleen bescherming niet weggaat, dan zal dit waarschijnlijk ook niet meer gaan gebeuren. Dit gebeurde bij Ravèl ook niet. Ik kreeg het alleen 'onder controle'. Als je wil dat je paard vasculitis vrij komt, dan kan je een Knottenbelt-behandeling overwegen ;) ...

Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 13:02

De plek zijkant is 'weg'. Zal een foto maken. Mini korstje in de koot zo af en toe maar wordt niet groter of pijnlijk. Misschien iets anders? Binnenkant is een oud litteken. Het lijkt dus wel 'weg" maar dat wil ik niet testen Door niets aan te doen.

Knottebelt behandeling heb ik contact gehad met horseware. Ik heb de spullen ook in huis verder. Maar ivm de mate waarin ze het nu heeft en het rustig is, is nog niet besloten over te gaan daarop (overleg met horseware). Ze is nu weer 4 weken van de prednison af.

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:44

Tancreda4 schreef:
De plek zijkant is 'weg'. Zal een foto maken. Mini korstje in de koot zo af en toe maar wordt niet groter of pijnlijk. Misschien iets anders? Binnenkant is een oud litteken. Het lijkt dus wel 'weg" maar dat wil ik niet testen Door niets aan te doen.

Knottebelt behandeling heb ik contact gehad met horseware. Ik heb de spullen ook in huis verder. Maar ivm de mate waarin ze het nu heeft en het rustig is, is nog niet besloten over te gaan daarop (overleg met horseware). Ze is nu weer 4 weken van de prednison af.

Dat is wel goed nieuws dat er zoveel weg is! :j Blij voor je!

Rebelletje
Berichten: 41
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Kop van Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:38

Bij mijn merrie is het laatst tijdens de zonnige dagen weer heftiger geworden. Ik was zelf helaas een aantal dagen zo ziek dat ik niet naar stal kon, en ze is bij andere mensen lastig met aanraken van de benen. Geen kousen aan gehad dus. En jemig, wat baal ik daar van... Haar oude plekje was weer rood, opgezet en pijnlijk. Ze heeft nu een week dag en nacht whinny’s gedragen, en de boel is gelukkig weer tot rust gekomen. Er zit wel een korstje, maar het is allemaal niet meer rood en pijnlijk. Nu het weer beter weer is kan ik haar benen weer gaan wassen en hopelijk de korstjes er heel voorzichtig af krijgen. Ze loopt nu met de Horseware beschermers. Ik heb de strip er uit gehaald en ze blijven gelukkig beter zitten dan ik had durven hopen. Vandaag voor het eerst wassen en weer smeren met SkinRelief. Hoop dat ik het weer net zo rustig krijg als het was. Het vreemde is dat het alleen aan de buitenkant van haar linker achterbeen zit. Rechtsachter heeft net zoveel wit, maar daar heeft ze alleen een piepklein plekje wat niet verandert. Uiteraard wel beide benen in de beschermers hoor.
Jullie ook succes met de beentjes in combinatie met de komende lentezon.

Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 11:21

Wat balen zeg.... Hoop dat het weer rustiger wordt. Misschien anders toch de manier van knottenbelt overwegen? Je zou contact op kunnen nemen met horseware. Het proberen waard als het zo opvlamt?

De Whinny's dag en nacht, kan dat?.Ik durf het niet zo goed. Ze had gisteren weer wat reactie op de turnout beschermer maar stalgenoten kunnen anderen minder goed om doen. De Whinny's zijn daar te lastig voor. Ik doe het zo en vind ze het prima maaar het is en blijft een achterbeen van een voor hun vreemd paard.

fitzy
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-11-08

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 11:00

Mijn merrie heeft helaas ook Vasculitis... Na geruime tijd van alles proberen met crème, sprays en beschermers staat ze nu op Prednisolon om de cirkel te doorbreken. De huid wordt mooi rustig, maar in de nacht loopt het been soms nog erg op. Ik heb een Equicrown compressiekous met zilvergaren, maar de haakjessluiting geeft irritatie en korstjes op haar pijpbeen. Ik durf die dus niet meer te gebruiken voor de nacht.
Als het been in de nacht zo oploopt lukt het niet om er in de ochtend een beschermer om te doen. Even lopen helpt niet voldoende om het been te laten slinken. Zouden de summer whinny’s hier kunnen helpen? Als ik die voor de nacht op stal om doe en dan in de ochtend wissel met de Equilibriums of de Rambo’s of Cashels? Kan iemand mij dan misschien ook helpen met bestellen, want ik kom er niet helemaal uit via hun website.

Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 22:52

Hier blijven de benen wel dunner onder whinny's.

Mocht je willen bestellen nestel ik misschien wel een xtra paar mee.

Vos dr been. Je ziet nog wel waar de laatste plekken zaten maar dat is ok echt nog zoeken! Zie ook geen verschil echt meer in rosigheid . Ben nu 2 dagen gestopt met smeren. Fingers crossed. De 'plek' die doorloopt op voorkant van been is een oud litteken. Dat loopt naar de andere kant. Mega winkelhaak toen ze veulen was.

Afbeelding
Afbeelding

Koot gaat ook goed. Mini mini korstje van de week nog weggehaald.
Sorry voor de niet scherp. Vind het hier nog wel rossig zo op de foto. In real life vind ik het meevallen (als ik het vergelijk met andere kootholtes )

Afbeelding

fitzy
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-11-08

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 23:26

Dank je, ik heb al contact gehad met Veronique in het Engels en Whinny’s besteld. Ben heel benieuwd...
Afbeelding
Zo zag het er een tijdje geleden uit.
Nu zijn de plekken Op het pijpbeen helemaal weg, alleen de kootholte is nog kaal en roze en een groeve boven de vetlok zit er nog. Hoop met de kousen weer een stap in de goede richting te maken.

Rebelletje
Berichten: 41
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Kop van Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:00

Bij mijn paard zijn de korsten nu bijna weg, er komt weer haar, maar het is wel erg roze allemaal. Helaas was het been gisteren helemaal opgelopen tot halverwege het pijpbeen, terwijl ze net acht uren op de wei had gestaan. Gelukkig werd het na koud afspuiten, goed afdrogen en daarna stappen op het harde weer dunner. Het roze plekje op haar andere achterbeen is iets aan het groeien. Baal er zo van! Heb haar maar met whinny’s op stal gezet, zodat er ondersteuning is. Vandaag komt mijn dierenarts het bekijken. Vrees dat het toch een kuur prednisolon wordt. Met de stalbaas afgesproken dat zij haar vanaf morgen ‘s morgens de Horseware beschermers aandoen, dan doe ik ze zelf af als ze op stal staat. Heb ze liever geen 24/7 aan uiteraard.
Mijn whinny’s zijn trouwens nu customized. Omdat de wei modderig is, zoog het onderste deel steeds vol, werd zwaar, en ze zakten af. De bandagebandjes kwamen daardoor halverwege de pijp te zitten en knelden de boel af. Ik heb het wijdere stukje dat over de hoef valt nu afgeknipt, zodat ze net onder de kogel stoppen. Hoop dat dat beter blijft zitten. Met angst en beven kijken vanmiddag.
Veel succes allemaal. Vinden jullie het trouwens ook zo jammer dat je je nu druk gaat maken als het mooi weer is?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:59

Nou ik zal het afkloppen maar hier zijn nu ook een paar dagen de korsten zo goed als weg.
Wel roze huid inderdaad maar de korsten zijn eraf.
Ik smeer nu sinds een week of 2 met bepanthen, kwam ik tegen bij het Kruidvat en je moet toch wat proberen, en of het daardoor komt weet ik niet, maar het lijkt nu dus even goed te gaan.

Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 18:23

Ja, is het zonnig denk ik oh jee..... is het nat hetzelfde want zit ik weer met natte beschermers haha. Lastig. Balen dat het been weer is opgelopen. Hopelijk helpen de Whinny's.

Hier geen voorstander van beschermers op stal. Ze stond laatste paar uurtjes, 3, per ongeluk met beschermer binnen en dat was een ramp daarna. Enorm warm en opgelopen. Maar mijne heeft sowieso wel stalbenen op stal. Met beschermers lopen ze altijd wel iets op helaas. Daarna worden ze minder. De Whinny's geven dat effect niet.

Ik geef dr nog steeds brandnetel en kleefkruid bij. En lysine.

Nouvel wie weet helpt dat spul ook!

Ik durf niets uit te proberen. Groene klei was geen succes en was het enorm opgevlamd weer bijvoorbeeld...... Ik hou het bij hydrocortiderm of de spray die horseware noemde. Ik ben nu even gestopt. Misschien dat ik om de zoveel dagen het wel behandel. sowieso zodra ik korsten zie.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:58

Ik ben begonnen met prednison injecties. Na een drukking door de beenbeschermer zitten we in een neerwaartse spiraal. Het één volgde het andere op, tussendoor ook nog iets van mijt of zo, dus de halve huid eraf geknaagd. Van de week was het zo ontstoken dat ze bijna niet kon lopen ermee. Het valt niet altijd mee om nog positief te blijven.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:06

Oh wat naar voor jullie zeg, getsie, heel veel sterkte!

Ik durf het bijna niet te zeggen maar hier gaat het op het moment best heel goed.
Hij krijgt nu in de ruiperiode weer even liver comp en detox comp en extra vitamines.
Ik smeer nu nog elke dag met bepanthen en ik was zo min mogelijk.
Been loopt nog ietsje op bij op stal staan maar korsten zijn op dit moment bijna weg.

We lopen nog wel voor regelmatig onderzoek bij Den hoek.

Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 10:42

Tessebes, enorm veel sterkte. Wat ontzettend naar dat je zo in een neerwaartse spiraal zit.....
Heb je ook contact gehad met Wapenveld? Die zitten als het goed is ook wat meer op het Knottenbelt lijntje? Misschien dat die nog ideeen hebben?

Nouvel, fijn dat het bij hem beter gaat. Hopelijk blijft dat. En dat is zonder beschermers toch?

Hier gaat het goed!! *klopt af* Al denk ik een maand geen korsten *\o/* Het was ontzettend rustig, maar nu zag ik pas toch een mini mini roodachtigheidje weer. Dus dat is even balen. Elke dag beschermers, been blijft mooi dun. Maar misschien dat er toch nog een minibeetje in zit? Nu met de langere dagen licht wordt het natuurlijk ook best een lastiger verhaal met beschermers.

Is echt minimaal maar wel gelijk de alarmbellen weer bij mij dus nauwlettend in de gaten.


Vandaag weer even alles helemaal wassen (alweer even geleden). Met Hibiscrub.
Verder krijgt ze nog steeds kruiden en van de week even een paar dagen een vitamine stoot ivm een snottertje. Ze lijkt verder wel goed te gaan.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:59

Fijn dat het bij jullie wel redelijk onder controle lijkt te zijn. De prednison lijkt wel wat te doen. We hebben afgesproken om komende week nog door te gaan hiermee. Zullen ze leuk vinden op mijn werk, maar jammer dan. Daarna gaan we het opnieuw beoordelen en kijken of we met hibiscrub en cortavance aan de slag gaan.
Door de drukking is het moeilijke om de huid te beschermen. Ik denk er nu over om een met bont gevoerde kootbeschermer te kopen en daar dan wat aan te maken. De kogel kan nu niks meer hebben qua druk van beschermers.
Verder is de hoef aan het zieke been veel sneller gegroeid, ondanks regelmatig onderhoud van de smid zitten we toch al op een verschil van een paar cm. Hier moeten we ook nog wat mee...

Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 11:36


Rebelletje
Berichten: 41
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Kop van Drenthe

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:46

Tancreda, fijn dat het bij jou onder controle lijkt!
En Tessebes, wat frustrerend zeg, hoop dat de prednison aanslaat en dat het daarna rustig blijft.
Mijn merrie heeft inmiddels een week de volle dosis prednisolon gehad, en dat lijkt goed aan te slaan. Been blijft nu dun en ik kan zo langzamerhand de laatste korstjes er eindelijk af wassen. Wel een grote roze plek, maar er komt weer haar op gelukkig. Nu de prednisolon afbouwen, en dat vind ik doodeng eigenlijk. De beenbeschermers kon ze eerst niet aan omdat de plek te gevoelig was. Ik hoefde er maar naar te wijzen of ze trok het been al op. Bovendien was het been ‘s morgens opgelopen, en slonk dat op de wei weer. De beenbeschermers zou dan afzakken. Inmiddels gaat het dus beter, en als het lukt doet mijn stalbaas haar vanaf morgen de Horsewares aan, dan doe ik ze zelf einde middag weer uit. Hoop zó dat dat gaat werken!
Succes allemaal met de beestjes!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:47

kom weer even kijken hier, jeetje jullie zijn nog bezig ermee -O-

bij mijn paard is het na de Pretnisolonkuur van 14dgn weg gegaan en tot nu tot weg gebleven

het was dit jaar zijn linker achterbeen,hier zie je de binnenkant weer mooi met haar..

Sterkte allemaal!!!!


Afbeelding

zo was het.....en aan beide kanten van het been..


Afbeelding