Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yvankaxx

Berichten: 3628
Geregistreerd: 16-06-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:21

Jammer dat er zo'n discussie is ontstaan. Daarom ga ik helaas het topic ontstippen.

TaffjeJarig

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:48

BigBen schreef:
Craniosacraal therapie is gebaseerd op twee hypotheses.

- De cerebrospinale vloeistof, dat is de vloeistof die tussen de hersenvliezen en rond het ruggemerg loopt, heeft een eigen uniek en onafhankelijk ritme. Je kunt het vergelijken met de hartslag. Ideaal is tussen de 10 en 14 bewegingen per minuut. (Bij een mens dan toch -ik vraag me af of de craniosacraal therapeuten ooit hebben onderzocht hoe dat bij paarden zit)
Natuurlijk, en dit ritme is anders ja.
Bij ziekte is het ritme van de cerebrospinaal vloeistof verstoord. Kun je het ritme herstellen, dan zal ook de ziekte genezen.

- Een therapeut kan met zijn vingertoppen op de schedel (of het sacrum) de beweging van de cerebrospinale vloeistof voelen. Hij/zij kan vaststellen of het ritme "juist" of "fout" is. Als het ritme fout is, kan hij/zij het ritme herstellen door de schedel te "manipuleren". De schedel bestaat namelijk uit een aantal botten, die pas tijdens de puberteit volledig aan elkaar groeien. Volgens cs therapeuten blijven ook bij volwassenen de schedelbotten beweeglijk. De therapeut kan met een zeer kleine druk (5 gram) de schedelbotten tov elkaar doen bewegen. Op die manier kan het ritme van de cerebrospinaal vloeistof beïnvloed en hersteld worden.

Ik moet toegeven, het hele verhaal klinkt goed, maar het is medische onzin.

(1) De cerebrospinale vloeistof heeft geen eigen onafhankelijk ritme. De vloeistof beweegt namelijk eenvoudig mee met de ademhaling.
Inspiration is the major regulator of human CSF flow.

De hartactie en de ademhalingsbewegingen hebben beide invloed op de bewegingen van het vocht maar ook het tempo waarmee het aangemaakt wordt. Het uiteindelijke ritme is dus anders dan de hartslag en ademhaling.

(2) Aangezien beweging van de cerebrospinale vloeistof aangedreven wordt door de ademhaling bestaat er geen rechtstreeks verband tussen het ritme van beweging enerzijds, en ziekte of gezondheid anderzijds.

De beweging wordt dus niet alleen veroorzaakt door de ademhaling.
Daarnaast kan het ritme van de ademhaling zeker wel wat zeggen over ziekte en/of gezondheid zo ook de hartslag.


(3) Het is onmogelijk om met de vingertoppen op de schedel het ritme van de cerebrospinale vloeistof te voelen. Onderzoek heeft aangetoond dat verschillende therapeuten bij dezelfde patiënten telkens tot andere conclusies kwamen.
Intraexaminer and interexaminer reliability for palpation of the cranial rhythmic impulse at the head and sacrum.

Het ritme is niet alleen voelbaar maar ook zichtbaar op MRI.
Het is overigens door het hele lichaam voelbaar maar de schedel en de voeten zijn het duidelijkst (bij mensen) bij het paard op de rug.
En bij de groepen waar ik deel van uit maakte zowel humaan als veterninair kwamen we op hetzelfde ritme.


(4) Bij een volwassen mens zitten de schedelplaten muurvast. Ze bewegen niet. Dat is net de reden waarom een interne bloeding, of een interne zwelling in de hersenen zo gevaarlijk kan zijn, en waarom in levensbedreigende gevallen de schedel (met een zaag !) wordt opengemaakt. Het idee dat cs therapeuten de schedelplaten met 5 gram druk van de vingertoppen kunnen doen bewegen is te belachelijk voor woorden.

De schedel beweegt wel degelijk, als hij zo hard zou zijn als jij zegt zou je bij flink stoten al een breuk hebben, juist door zijn "flexibiliteit" kan hij zo goed beschermen. Dat er beweging in zit betekend niet dat je het volume kan vergroten zoals bij een ballon dus bij een zwelling is er ruimte te kort, dit los je niet op met beweging maar hier is volume vergroting voor nodig.


Citaat:
Heb jij na een behandeling al eens aan een paard gevraagd hoe het zich voelde ?
Nee, natuurlijk niet.
Die vraag stel je namelijk aan de eigenaar.
Hoe reageerde je paard op de behandeling ?
En de eigenaar is wél gevoelig voor placebo.
Dubbel en dik als het een Bokker is.


Ik ga niet alleen uit van wat een eigenaar zegt ik ga uit van wat ik zelf zie en waarneem bij het paard.
Laatst bijgewerkt door Taffje op 23-03-18 18:56, in het totaal 2 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43274
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:52

Yvankaxx schreef:
Jammer dat er zo'n discussie is ontstaan. Daarom ga ik helaas het topic ontstippen.


Jammer dat je dat doet, want is niet nodig. Je kunt mensen die je als onprettig ervaart gewoon negeren. Doe ik ook. En als iedereen dat doet, dan is er gewoon een fijn topic met af en toe een post waar je jezelf niet bij thuis voelt. Geeft niets toch? Dus gewoon negeren is mijn advies en mijn ervaring is hoe minder aandacht je geeft aan mensen waar je niets mee hebt of nog erger, hoe fijner Bokt voor je wordt/ is. Je kunt zelf ook teveel macht aan anderen geven die vaak daar ook op uit zijn. Dus gewoon niet doen. :j !

TaffjeJarig

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:54

Joolien schreef:
Nja, ook al is het nogal bot en harkerig hoe Bigben het brengt, toch is de info die ze deelt niet verkeerd. Misschien zou het ook een waarschuwing kunnen zijn voor jullie, om niet overal klakkeloos in mee te gaan :) Want ja, een bias is heel snel aanwezig bij dit soort dingen. Soms zien we wat we willen zien. Het lijkt me niet verkeerd om goed te kijken naar hoe het eigenlijk werkt.
Ik denk dat je hetzelfde zou doen met je eigen lichaam toch? Dat je niet zomaar iemand jou laat behandelen zonder dat je weet wat diegene precies doet met je lijf?


Dat is zo als het zo zou zijn dat de info die ze deelt iets toe zou voegen maar het eeste artikel dat ze deelde slaat nergens op, is na al die jaren ook al lang weerlegd en zie bovenstaande post over de andere punten die aangehaald worden.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:57

Na vele positieve ervaringen wil ik ook graag iemand laten langs komen :)
Wie o wie weet een die naar Noord - Brabant komt?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:57

Waar in noord Brabant?

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:59

tylando schreef:
Waar in noord Brabant?


In Oss, vlakbij Den Bosch :)

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 19:02

Nee niet in die regio sorry

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 19:08

Joolien schreef:
Nja, ook al is het nogal bot en harkerig hoe Bigben het brengt, toch is de info die ze deelt niet verkeerd. Misschien zou het ook een waarschuwing kunnen zijn voor jullie, om niet overal klakkeloos in mee te gaan :) Want ja, een bias is heel snel aanwezig bij dit soort dingen. Soms zien we wat we willen zien. Het lijkt me niet verkeerd om goed te kijken naar hoe het eigenlijk werkt.
Ik denk dat je hetzelfde zou doen met je eigen lichaam toch? Dat je niet zomaar iemand jou laat behandelen zonder dat je weet wat diegene precies doet met je lijf?


Joolien, ik heb al 40 jaar paarden. Ik heb regulier en medisch heel wat dingen gezien.
Headshaken bij paarden is gruwelijk naar om te zien. Janouk kon maanden overdag niet buiten zijn. Ze verging van de 'pijn' 'irritatie'. Heftig schudden. Het gaat pas over als ze binnen in het donker stond. Ze heeft twee weken bij de veearts gestaan thuis, om te kijken of daar iets anders was, waardoor ze minder last zou hebben. Maar helaas niet. We hebben alle reguliere medicijnen geprobeerd tot aan Prednison, maar niets hielp. Ook in Utrecht op de kliniek konden ze Janouk niet helpen. Ze waren uitgedokterd. De veearts heeft overleg gehad met artsen in Amerika en Engeland.

Tot de behandeling cranio sacraal therapeut. Veearts was er bij. We hebben het zien gebeuren allemaal. Janouk begon tijdens behandeling wiseselend heftig te shaken en toen te kwijlen, gapen, kauwen, etc. En je zag haar rustig worden en de aanval steeds minder. De overprikkelde gezichts zenuw kwam tot rust.

En vanaf die behandeling gaat Janouk weer overdag naar buiten. Zonder headshaken. Ze voelde zich top. Ik kon zelfs weer rijden onder het zadel. Dat was maanden niet mogelijk geweest.

Kortom het werkt voor Janouk. En dat is voor mij het allerbelangrijkste. En het kan mij niet schelen wat anderen daarvan vinden. Ik ben groot en wijs genoeg om mijn eigen keuzes te maken. Gelukkig in het belang van Janouk sta ik open voor andere gezichtspunten.

En wie weet........wat nu nog niet bewezen kan worden, kan dat over tiental jaren wel. Wij mensen weten ook niet alles.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 19:51

Heel bijzonder Janouk, en allereerst natuurlijk super voor je paard dat dit zo goed uitgepakt heeft. Want headshaking is echt een kwelling.

Ik vind het intrigerend. Ik geloof namelijk zoals gezegd niet in het hele cranio-sacraal therapiegebeuren an sich, dat wil zeggen; in wat eraan ten grondslag ligt, maar ik kan me wel voorstellen dat het op een bepaalde wijze zacht manipuleren van de schedelbotdelen invloed kan hebben op gezichtszenuwen. Gewoon omdat die fysiek met elkaar in contact staan. Dus van daaruit kan ik me indenken dat het in sommige gevallen paarden van headshaking af kan helpen.

In allerlei andere heilzame werkingen van CS therapie geloof ik niet, dat is voor mij te vaag en te veel hocus pocus. Met jouw laatste zin kan ik ook niet zo veel: 'wat nu nog niet bewezen wordt, kan dat misschien in de toekomst wel, want wij mensen weten ook niet alles'. Als dat zo is, hoe weten die CS-therapeuten dat dan wel, dat zijn toch ook gewoon mensen en geen tovenaars met een bovennatuurlijke gave?

Anoniem

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 19:58

Ik neem aan dat ze bedoelt dat er wellicht ooit wetenschappelijk bewijs komt, ofwel “ bewezen bewijs”.
In plaats van nu afgaan op ervaringen.
Ongeacht of dat dan beter/ slechter is.

Voor mij komt er niet perse meer een cranio therapeut bij, evt wil ik nog wel een osteopaat erbij hebben maar dan van icreo. Toch iets meer basis..
En ja ik weet het, osteo is ook niet bewezen ebooks daarmee heb ik gemengde ervaringen.

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:10

Anoniem schreef:
En ja ik weet het, osteo is ook niet bewezen ebooks daarmee heb ik gemengde ervaringen.


Mijn instructrice is paardenarts en osteopaat. En heeft een eigen revalidatiecentrum (SHHP)
Als osteopathie niet bewezen nuttig was zou zij dat niet doen denk ik.

Nuttig wel, noodzakelijk ten dele. Voor een revaliderend paard is het denk ik wel noodzaak. Zo'n paard zet zich snel vast en dan is het fijn gedurende het revalidatietraject dat ze los gemaakt worden zodat ze zich ook goed blijven belasten. Osteopatie is in principe niet echt noodzakelijk voor een paard dat getraind kan worden. Blokkades in de rug zijn in de meeste gevallen rijtechnisch prima op te lossen. Maarr.... dan moet je dat wel kunnen.
Tegen een blokkade in de rug is door iemand die rijtechnisch net niet handig genoeg is, moeilijk op te boksen. Dus dan is osteopatie een uitkomst. Voor de ruiter en voor het paard.

Voor wat betreft cranio sacraal therapie. Ik weet t niet. Nooit nodig gehad.
Maar ik sta wel open voor dat soort zaken. Wel op een kritische manier.

pien_2010

Berichten: 43274
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:20

Wij hebben hier 2x dierenarts tevens osteopaat gehad bij een paard dat kats en kats kreupel was. Mijn dierenarts heeft zelf gebeld want de osteo tevens dierenarts zou de beste zijn. Zijn conclusie was dat paard een enorme shut (val) gemaakt moet hebben en daardoor totaal ernstig uit het lood stond als het ging om bekken rug etc. Heeft half uur intensief behandeld en paardje vond het best. Paardje zou goed komen en wel lichte nog een keer moeten. Gelijk was het verschil enorm en we zijn voorzichtig aan het opbouwen aan de hand want dit vraagt tijd, maar paardje is recht en pijn vrij. Zo fijn. Had volgens de dierenarts niets met rijden te maken, paardje kon amper lopen en verekte van de pijn van de een op de andere dag. Gelijk na behandeling zag je het verschil. Zo dankbaar.
Hoeft niet bewezen te worden, ik weet wat ik zag en mijn paardje draaft en galoppeert weer in de wei!

TaffjeJarig

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:22

Babootje schreef:
Anoniem schreef:
En ja ik weet het, osteo is ook niet bewezen ebooks daarmee heb ik gemengde ervaringen.


Mijn instructrice is paardenarts en osteopaat. En heeft een eigen revalidatiecentrum (SHHP)
Als osteopathie niet bewezen nuttig was zou zij dat niet doen denk ik.


Osteopathie is ook een alternatieve therapie en hier zijn ook geen "wetenschappelijke" onderzoeken die dit onderbouwen. Waarom niet? Omdat dit niet te betalen is, bij geneeskundige onderzoeken zijn vaak veel grote ziekenhuizen en farmaceutische bedrijven betrokken die hier veel geld in stoppen, er is geen therapeut die er dit geld voor over heeft. Ik weer wel mensen die dit onderzocht hebben maar het is echt onbetaalbaar en dus blijft het "niet bewezen" .
Craniosacraal therapie was aanvankelijk (is) een onderdeel van de Osteopathie maar is verder doorontwikkeld als zelfstandige behandelmethode, maar veel osteopathische behandelingen zijn nog steeds gebaseerd op de Cranio.

Anoniem

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:26

Ik bedoelde er niet mee te zeggen det t slecht ia overigens.
Geloof er wel in.
Maar omdat het een stuk hierboven over “ bewezen methodes “ ging, trapte ik de open deur voor osteopathie ook maar vast in.

pien_2010

Berichten: 43274
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:29

Dat had ik begrepen darkcrystal.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 22:10

Citaat:
Craniosacraal therapie was aanvankelijk (is) een onderdeel van de Osteopathie maar is verder doorontwikkeld als zelfstandige behandelmethode, maar veel osteopathische behandelingen zijn nog steeds gebaseerd op de Cranio.

Hiermee doe je het voorkomen alsof cranio-sacraaltherapie een soort hogere vorm is van osteopathie. Kijk je naar de opleidingseisen, dan is het voor zover mij bekend toch echt zo dat je voor een opleiding cranio-sacraal therapie geen vooropleiding nodig hebt, maar dat je voor osteopathie ofwel dierfysio ofwel dierenarts moet zijn om toegelaten te worden. Voor mij maakt dat eerlijk gezegd een groot verschil. Om die reden heb ik dan ook wel meerdere malen een osteopaat (en chiropractor) bij mijn paarden gehad, maar geen cranio-sacraaltherapeut. Ik vind het manipuleren van gewrichten ook wat concreter en beter aansluiten bij wat ik zelf weet over anatomie en biomechanica, hoewel de meer zweverige aspecten van de osteopathie me dan weer weinig zeggen. Maar het hangt ook van de osteopaat af, de een is meer down to earth dan de andere. Over de resultaten van de behandeling was ik op een enkele uitzondering na wel te spreken.

TaffjeJarig

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 23:51

Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat je ofwel dierfysio ofwel dierenarts moet zijn om toegelaten te worden maar je kan zonder dat gewoon osteopaat worden.

"De Osteopathie opleiding is te volgen door een ieder die interesse heeft om paarden te helpen beter in hun vel te komen zitten. Dit geldt niet alleen voor het lichamelijke maar voor alle aspecten van het paard.

Voor deze opleiding zijn geen vooropleidingen vereist, alle anatomie en medische kennis die hiervoor nodig is, zit verweven in de opleiding."

Anoniem

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 23:53

Bij icreo wel meen ik.
Hipposofia mag je zo terecht.

TaffjeJarig

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 00:04

Klopt

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 00:11

No_No schreef:
Ik heb een cursus Cranio gedaan voor paardeneigenaren, ik doe het dus zelf. Ook heb ik van de osteopaat verschillende "grepen" geleerd.

Ik zelf zie cranio iets anders. Door de ontspanning die er ontstaat in de spieren kunnen de blokkades door het lijf zelf opgelost worden. In de bovenlijn van het paard lopen vooral grote spieren die invloed hebben op het gehele bewegingsapparaat. Verder heb ik het idee dat een combinatie van verschillende soorten therapiestromingen zoals cranio, (triggerpoint)massage, osteopathie etc veel meer effect hebben dan maar 1 van deze therapieën. Vooral kijken en voelen wat je paard nog heeft en pas je training aan.
Maar dit is geheel mijn eigen mening :o


Bij spanning ga je merken dat je gehele hoofdhuid 'pijn' doet. Als ik over mijn hoofd wrijf, dan voel ik lijnen die heel erg gevoelig zijn.
Ik geloof wel dat cranio heel veel kan doen om bij blokkades energie terug te laten stromen in combi met zoals hierboven beschreven wordt.
Ik heb veel interesse in dit soort dingen. Ga me er wat meer in verdiepen. Interessant topic!

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 01:55

Taffje schreef:
Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat je ofwel dierfysio ofwel dierenarts moet zijn om toegelaten te worden maar je kan zonder dat gewoon osteopaat worden.

"De Osteopathie opleiding is te volgen door een ieder die interesse heeft om paarden te helpen beter in hun vel te komen zitten. Dit geldt niet alleen voor het lichamelijke maar voor alle aspecten van het paard.

Voor deze opleiding zijn geen vooropleidingen vereist, alle anatomie en medische kennis die hiervoor nodig is, zit verweven in de opleiding."


Juist, en dat allemaal in een dag of twintig per jaar, gedurende wel 2 jaar?
En dat terwijl je helemaal geen diploma's nodig hebt om je Osteo of C.S. Therapeut te mogen noemen, omdat dit totaal onbeschermde beroepen zijn.
(Geldt b.v.b. Ook voor een beroep als psycho therapeut trouwens)
Ieder van ons kan morgen een praktijk oprichten en gaan behandelen.
Alleen diagnoses stellen, dat mogen we niet, want dat mag wettelijk gezien alleen een arts doen.
Maar goed, die heeft dan die twintig dagen elke maand gehad en dat 6 jaar lang.
En die moeten ook nog thuis extra studeren, net als de cursisten van Icreo en Hippo Sofia e.d.
Maar als het voor je lijkt te werken?
Prima.
Maar als ik hier al geld aan uit zou geven voor mijn knollies, dan toch zeker niet aan iemand die nog in opleiding is.
Niemand van ons zou er toch over denken om naar een 2e jaars geneeskunde student te gaan als je ziek bent. (Die dus wettelijk ook helemaal geen geneeskunde mag uitoefenen).
Maar dat gebeurt in de C.S. wereld dus kennelijk wel.

TaffjeJarig

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:43

Zo simpel ligt het niet, als Cranio ga je niet in de schoenen van een DA staan net zoals een fysiotherapeut niet in de schoenen van een HA gaat staan.
Daarnaast omvat de opleiding (in mijn geval Cranio) wel meer dan die twintig dagen. Je hebt geen vooropleiding nodig nee maar je moet een HBO niveau wel aan kunnen anders haak je echt wel af binnen een paar maanden.

pien_2010

Berichten: 43274
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:19

Idje, ik ben het helemaal met je eens. Wij doen bijna alles alternatief, zowel voor onszelf als voor onze paarden. Maar wel met afgestudeerde reguliere (dieren) artsen die zich gespecialiseerd hebben in.... Onze natuurgeneeskundige is geen dierenarts, maar werkt wel al jaren nauw met hen samen en wij doen bij haar ook vaak daarnaast onze dierenarts raadplegen. Veelal doen we dan ook regulier bloedonderzoek, vervolgens alternatief behandelen om daarna weer via regulier bloed onderzoek te kijken of de problemen opgelost zijn. Tot nu toe een score van 100% tot verbazing van onze reguliere dierenarts want dat wat gevonden werd was echt niet altijd heel simpel of zou vanzelf over gaan of zou sprake kunnen zijn van placebo effect.
Wij vonden en vinden die bul van afgestudeerde (dieren) arts heel erg belangrijk en ik doe dit zo al 40 jaar met grote tevredenheid en resultaat. En mocht onze dierenarts zeggen, ga maar daar of daar naartoe voor C.S therapie, dan zal dat ook onder zijn leiding gebeuren en dan vertrouw ik het ook, ook al is die man of vrouw geen reguliere dierenarts. Maar je moet wel goed weten wie wel of wie niet. Ooit hebben wij een osteopaat op een marktje bezig gezien :oo , waar manlief en ik schuddebollend langs liepen. Te erg voor woorden wat een charlatan in onze ogen.
Ook ooit iemand op de manege met een koffer vol alternatieve medicatie binnen zien komen en weer zien vertrekken. Het consult kostte verschrikkelijk veel geld en het voelde als charlatan gebeuren. Bleek te kloppen want paard werd ook niet beter. Bij ons werkt de alternativiteit tot nu toe altijd direct en dat zonder enige twijfel en zonder al te veel medicatie c.q. kosten. Meestal is het goedkoper als de dierenarts kosten en werkt het sneller. Zo zijn wij het gewend en zo hoort het ook. Bij twijfel is er in mijn ogen niets gebeurd.

Een paard van mij had b.v. al jaar structureel mok. Zo'n pijn had dat arme dier, verschrikkelijk, hij was zelfs kreupel daardoor. Zoveel regulier mee gedaan en de dierenarts wist het niet meer. Toen voor het eerst alternatief gegaan en na een week was het paard bijna beter en reden we weer, na twee weken was het over. Zelfs toen na jaren er grootschalig mok uitbrak op stal (paddocks waren veel te nat) bleef die van ons daarvan gevrijwaard. Inmiddels heeft ons paard al 18 jaar geen mok meer gehad nadat hij hij het 1 jaar toen hij bij ons was in zeer ernstige mate had.


Kan iemand uitleggen wat er nu precies gebeurd met S.C therapie, of heb ik daaroverheen gelezen c.q. vergeten?

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 11:42

toch een vraagje, mijn paard is behandeld en nu 4 dagen niet rijden wel wandelen aan de hand [ fiets vind ik gevaarlijk]

maar ik hoor ook dat er 1 dag later al gereden kan worden [ onder de man maar dan wel aangepast dus veel stapwerk op rechte lijnen liefst buiten]

wat doen jullie na een behandeling?

mijn paard is Donderdag behandeld gister vrij gehad [ is de hele dag op de paddock met 2 anderen ]