Eerste hulp bij manken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Eerste hulp bij manken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-18 13:47

Hoi bokkers!


Gisteren ben ik een buitenwandeling gaan doen met m’n pony. Hij is 1 keer goed gestruikeld en is toen beginnen te manken. Ik ben toen afgestapt en aan de hand met hem terug naar huis gewandeld. Het is zijn rechtervoorbeen waar hij pijn aan heeft, op weg naar huis liep hij nog redelijk goed door (mankend weliswaar), eenmaal thuis zijn voorbrengen met koud water afgespoten. Op stal zelf, als hij even had stilgestaan, leek hij het moeilijker te krijgen. Hij staat wel nog op het been, dus hij houdt het niet omhoog ofzo. Maar hij aarzelt wel om er zijn gewicht op te zetten als hij een stap wilt zetten.
Vandaag lijken allebei de pezen van de voorbenen wel wat dikker. Ik heb een klein stukje gewandeld met hem op verharde ondergrond om te kijken of het beter ging, maar het lijkt voorlopig nog een beetje hetzelfde. Als hij een keer aant wandelen is, gaat het wel mankend. Als hij even stilstaat, is het een beetje moeilijker. Heb de beide voorbenen weer afgespoten met koud water.

Nu is mijn vraag of dit afkoelen weldegelijk een goed idee is. Heb wel gehoord en gelezen dat het goed is voor de doorbloeding dus..
En kan ik hem het beste gewoon een weekje ofzo laten stilstaan op stal? Of best elke dag een klein stukje laten wandelen?
Moest de situatie niet verbeteren de komende dagen, ga ik uiteraard de dierenarts contacteren!

In het verleden heeft hij al eens ontstoken pezen gehad en moeten stilstaan. Hiervan is hij volledig genezen! Hij is trouwens ook niet meer van de jongste, dus hij wordt niet echt meer gereden gereden, we doen alleen nog maar buitenritjes samen en hier geniet hij ook van!

Alvast bedankt!

Grtjs van een bezorgd baasje..


Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Re: Eerste hulp bij manken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-18 11:57

DA is gisteren langs geweest.
Peesblessure ter hoogte van de aanhechting met het gewricht. 2 tot 4 weken boxrust, minimum 8 weken niet rijden.

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Re: Eerste hulp bij manken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-18 11:58

Heeft een spuit gehad. Ook nog voor 12 dagen onstekingsremmers en elke dag zalf smeren.


Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-18 11:57

Janneke2 schreef:
Myrtheke1995 schreef:
DA is gisteren langs geweest.
Peesblessure ter hoogte van de aanhechting met het gewricht. 2 tot 4 weken boxrust, minimum 8 weken niet rijden.


Nare diagnose...!

Nee - boxrust is niet leuk, maar enkele reis slager ook niet.
Oud gezegde:"onder de geneesmiddelen zijn bittere pillen...".

Heeft de DA nog iets gezegd over 2x per dag 10 minuten stappen...?

And please:"het dier zal het zelf wel ontlasten" - dan begrijp je de pees niet. Tegen de tijd dat het zeer doet is er al fikse schade.
Als de pijn (gelukkig maar) weg is, is de pees nog nul belastbaar.

Troost je: mijn schimmel kwam weer volledig hersteld compleet terug in het werk.

Voorlopig heeft hij echt gezegd, niet uit de box. Zo min mogelijk bewegen.
Pas als hij terug soepel door de box beweegt, uit zichzelf, mag hij aan de hand beginnen te stappen. Ik mocht hem zeker niet op de weide loslaten. Als hij een verkeerde beweging doet, moeten we helemaal van te voren beginnen.

De verdikking zit echt bovenaan, rechtervoorbeen bij het gewricht. Dus ik vermoed dat tijdens het stilstaan, die pees terug de kans moet krijgen om zich terug goed aan het gewricht te zetten..

Heb geen dierengeneeskunde gestudeerd, dus ik volg het advies gewoon.

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-18 11:59

dingogirl schreef:
dat er bij zulke dingen door bijna iedere dierenarts boxrust geadviseerd wordt stoort mij altijd.
als een paard stilstaat is er weinig doorbloeding in benen en hoeven en dat bevorderd de genezing niet echt.
en als ze dan buiten komen zijn ze vaak zo blij en druk dat de kans op een nieuwe blessure groot / groter is.
gewoon de wei op en lekker laten rondkuieren. en niet iedere dag kijken of " ïe" al goed loopt maar na een week of 4 beoordelen hoe het gaat.


Ik snap inderdaad wat je bedoelt, maar aangezien hij het zelfs een paar keer zei dat het echt noodzakelijk is dat hij nu stilstaat.. dan ga ik het advies gewoon volgen.
Toch bedankt voor je reactie!

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-18 12:01

EmptyWords schreef:
ik heb met een peesblessure er ook voor gekozen mijn paard gewoon in de wei te zetten. op stal werd hij onrustig als de rest naar buiten gaat, dat korte draaien is dan echt niet bevorderlijk. Op de wei was hij rustig en kon hij veel rechtuit lopen..

maar... doen waar jij je goed bij voelt ts



Hier had ik ook al aan gedacht. Gisteren met lekker weer stond de rest natuurlijk buiten en dat vond hij niet zo leuk. Maar ga iets uitzoeken zodat hij zich in tussentijd rustig kan bezighouden in de stal. (Iets wat ik op instagram gezien heb)
I’ll keep you posted..... ;)

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-18 12:04

dingogirl schreef:
dat er bij zulke dingen door bijna iedere dierenarts boxrust geadviseerd wordt stoort mij altijd.
als een paard stilstaat is er weinig doorbloeding in benen en hoeven en dat bevorderd de genezing niet echt.
en als ze dan buiten komen zijn ze vaak zo blij en druk dat de kans op een nieuwe blessure groot / groter is.
gewoon de wei op en lekker laten rondkuieren. en niet iedere dag kijken of " ïe" al goed loopt maar na een week of 4 beoordelen hoe het gaat.


Denk dat het nu ook echt iets te maken heeft met die aanhechting aan het gewricht.

Want met zijn peesontsteking vroeger, mocht hij wel buiten op een klein stukje weide lopen van de DA... En dat heeft hij toen ook gedaan voor een half jaar.
Hield hem niet echt tegen om af en toe een stukste te draven of galopperen, maarjha.. :D

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Re: Eerste hulp bij manken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-18 12:12

Superhard bedankt voor alle reacties!
Aangezien hij een klein beetje opa’tje is (ookal voelt hij zich gewoon nog maar 5 ofzo), geniet ik van alle tijd die we samen doorbrengen. Er is totaal geen haast bij, gewoon op het gemakje. Ik heb in ieder geval de goede moed om dit tot een goed einde te brengen
Zolang hij pijnvrij zijn ding kan doen op het einde van de rit, ben ik een blij baasje!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BeFunny, Besje, bonnielau, carika, ComscoreBot, ellen05, fotolijstje, GrapeshotBot, Kabayo, larapurdy, LiDi, RenateHidden, Rije, santaju, Speirs, VosjeN en 78 bezoekers