Pony rusteloos, iemand een idee.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Pony rusteloos, iemand een idee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 13:09

Kennis van mij vroeg twee weken geleden of ik wist wat er met haar pony aan de hand was.
Merrie, altijd de rust zelve, lief, goed benaderbaar, alles mee te doen.
Situatie nu, heel druk, kan geen rust vinden, heel slecht humeur, eet wel gewoon, loopt de hele nacht rondjes op stal(stal is 4x4 en dit is een A ponytje)
Nooit last gehad van hengstigheid maar ik heb de indruk dat die nu niet door wil breken?? Er staat een ruin bij, daar loopt ze al heel lang mee samen, ze draaft er rondjes omheen, bijt naar hem, slaat naar hem. Wil niet op stal pas wanneer de andere pony een hinnik geeft komt ze er aan. Er is op stal niets gebeurt, ze heeft camera's hangen buiten dus geen vreemden gezien oid. Ook geen ongedierte op stal, misschien een muis maar die lopen daar al jaren.

Ze haalt deze week de DA erbij want het word wel minder maar pony is nog lang niet zoals ze was, ik denk dat het iets met hengstigheid te maken kan hebben maar hier zijn misschien mensen die het compleet omslaan van gedrag in het voorjaar herkennen of ook meegemaakt hebben.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Pony rusteloos, iemand een idee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:13

Is er misschien iets veranderd in het voerbeleid?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Pony rusteloos, iemand een idee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:27

Hoevaak en hoelang staat ze buiten, en heeft ze lekker de ruimte om haar benen te strekken? Wordt ze ook gereden/getraind?

Misschien klassiek gevalletje "lente in de bol?".

Mijn Welsh A merrie is ook af en toe onrustig; staat nu op paddock en wordt al tijdje niet meer gereden/ingespannen dus heeft energie voor 10, en ploegt graag de weide ff om als ik ze op de wei laat.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:29

Ik denk ook idd dat dit met de hormonen te maken heeft, die doen soms gekke dingen met mens en dier :Y)
Ik zou het nog even aankijken.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony rusteloos, iemand een idee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 14:34

Even nagevraagd , dier staat van 8 tot 6 buiten, niets verandert in het voerbeleid, word niet getraind en kan gewoon de hele dag haar ding doen. Wil ook niet bij mensen komen, wil niet aangeraakt worden om te borstelen waar ze normaal al klaar voor gaat staan zodra eigenaresse er met de borstel aankomt, al met al een vreemde zaak. Ik vermoed toch pijn ergens, hoofd??

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:10

Wat raar/vreemd zeg.....

Dan denk ik ook aan pijn ergens....

Eet en drinkt ze wel normaal? Ontlasting en urine ook gewoon goed?

of iets hormonaals. Ik weet wel dat mijn shetmerrie jaren geleden (toen ze nog niet van mij was) ineens hengstig stond, maar dan wel 2 a 3 maanden lang; werd agressief, niet meer normaal te rijden of corrigeren, heel andere pony. Was het eerste jaar dat we haar gust lieten.

Bleken cystes op de eierstokken te zijn toen eindelijk de DA er bijgehaald werd. Kuurtje Moodymare er in en nooit meer last gehad.
Was overigens een merrie die 6 jaar achtereen gedekt werd met veulen aan de voet. Had haar dus nooit hengstig meegemaakt, want met de veulenhengstigheid stond ze al lang en breed weer een paar maandjes bij de hengstenhouder.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony rusteloos, iemand een idee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 15:16

Net nog even gebeld naar kennis om te vragen of haar verder nog iets aparts op is gevallen, pony blijkt vorige week een licht bloedspoor uit de neus te hebben gehad, DA komt nu heel snel want ik vermoed, met dit gedrag erbij dat ze een zeefbeentumor kan hebben.

Rani_
Berichten: 58
Geregistreerd: 16-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:20

Toevallig geen nieuwe paarden in de buurt? Bij de buren of verderop ergens in de straat?

Mijn merrie was een hele tijd terug heel lastig en zuur en toen ik met een buur wat verderop praatte, vertelde hij mij dat hij een nieuw paard had en ze de eerste dag regelmatig naar elkaar stonden te hinniken. Ik vermoed dat mijn pony daardoor zo enorm lastig was want na 10 dagen was haar humeur compleet verdwenen.

edit: het bloed uit de neus maakt er wel een heel ander verhaal van natuurlijk..

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:46

Kan ook "gewoon" een geknapt adertje zijn door inspanning.
Maar klinkt inderdaad wat hormonaal achtig.
Ben benieuwd wat de veearts er van zegt :j

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony rusteloos, iemand een idee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 16:48

Ik ook, veearts had trouwens aan de telefoon al gezegd dat een zeefbeentumor onwaarschijnlijk was gezien de leeftijd, hij vermoed, gezien het verhaal, een kies die raar aan het doen is. Zodra ik meer hoor van de eigenaar zal ik het melden.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:02

Hoe oud is de merrie eigenlijk?

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Pony rusteloos, iemand een idee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:12

Maagzweer?

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony rusteloos, iemand een idee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 18:24

Volgens mij is ze een jaar of zeven a acht, moet ik navragen. Maagzweer denk ik niet aangezien de eigenaar daar heel sterk op let. Maar de da gaat zsm komen , volgens mij is er een afspraak gemaakt dus ik hoor het wel van haar.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Pony rusteloos, iemand een idee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 18:46

Nog erg jong voor Cushing, zou ook eerder denken aan iets hormonaals. Goed dat de DA langs komt! Zou gelijk een bloedje laten trekken.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony rusteloos, iemand een idee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 12:57

Korte update: Da vermoed een zeer ernstig magnesiumtekort, pony ging laatste dagen hard achteruit. Niet aangeraakt willen worden, hypernerveus en ernstige spierzwakte. Is twee dagen gespoten met hoge dosis magnesium en nog iets(vergeten) nu moet baasje podocare bijvoeren 2x200 gr per dag. En hopen dat er niet te veel beschadigt is en beestje er door komt.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony rusteloos, iemand een idee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:04

Ik lees dit nu pas..hoe zou de pony ineens aan zo'n acuut en ernstig tekort kunnen komen?

Ik zal duimen!

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Pony rusteloos, iemand een idee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:10

Jeetje dat is van iets wat raar/vreemd klonk maar ook niet direct zo zorgelijk naar het andere uiterste.. heftig zeg hopelijk komt het ponytje er goed uit!

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 14:13

Elisa2 schreef:
Ik lees dit nu pas..hoe zou de pony ineens aan zo'n acuut en ernstig tekort kunnen komen?

Ik zal duimen!

Zeer waarschijnlijk komt het ook omdat het dier een gezelschapspony is, dus hebben ze geen ervaring met haar qua werken, dan valt het eerder op. Diertje is twee jaar geleden licht bevangen geweest maar dat is goed afgelopen, achteraf toen al problemen. Nu werd het in een periode van vier weken steeds extremer. Eigenaar dacht eerst hengstigheid maar het blijkt toch anders te zijn. Spierzwakte toonde ze blijkbaar ook pas de afgelopen week. Ik heb eens even gezocht maar het kan idd dodelijk zijn, heftig.
Ik snap wel dat het kon gebeuren, zo'n diertje krijgt vaak een handje biks en meer niet. Maar in sommige gevallen kan dat dus echt fout gaan. En juist in het voorjaar gebeurt dit vaak.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:19

Jeetje...dat is ook niet wat je in eerste instantie verwacht :7
Hopelijk knapt poown snel weer op !

Rani_
Berichten: 58
Geregistreerd: 16-04-10

Re: Pony rusteloos, iemand een idee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:40

Jeetje, wat een wendig.. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat de pony heel snel weer beter wordt.
Soms zou je zo graag willen dat ze kunnen praten.