[FOTO] Sarcoid paard oor behandeling met bcg injecties

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Storm1971
Berichten: 24
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:14

Sjolvir schreef:
Hier kort overzicht (andere topic is warboel) met het overzicht van de behandeling van een vericeus sarcoid in het oor van een 5 jarig paard.

Voorgeschiedenis:
Sarcoid been, behandeld met Liverpool zalf, genezen. (voorjaar/zomer/winter 2015/2016)
Sarcoid neus, behandeld met Liverpool zalf, genezen. (winter 2015/2016)

Eind 2016 vermoedelijke vericueze sarcoid ontdekt in het oor (November), contact opgenomen met Universiteits Kliniek Paard Utrecht.
(Sarcoid oor ontdekt vanwege haar voorgeschiedenis, ze wordt regelmatig helemaal gecontroleerd op zaken die er niet op horen en ook af en toe in haar oren, dit was namelijk niet zichtbaar alleen voelbaar)

Foto van 3 December 2016.
[ Afbeelding ]

December 1e bezoek aan Utrecht, biopt genomen voor PCR, 14 December 2016.
Geen anesthesie nodig, wel praam.
Week later de uitslag, inderdaad met PCR bovine papilloma virus aangetroffen, dus gaat ze voor de BCG behandelingen. Succes rate 80% en omdat het vorm van immunotherapie is zou immuunsysteem van het paard van deze behandeling moeten leren om zelf sarcoiden op te ruimen. (dus zou ze geen nieuwe sarcoiden meer krijgen).

Reden om het oor niet te zalven is vrij eenvoudig, de zalf is daar te agressief voor, zit kraakbeen in oor, zenuwen er langs en als zalf oor in loopt venietigd dat het binnenoor en eventueel erger...
Cryo ook geen optie, ivm kraakbeen oor, dat door cryo necrotisch wordt (afsterft) en er dan uit gaat vallen.

Uitleg over BCG therapie in folder van UU zelf.
http://www.diergeneeskunde.nl/media/fil ... lgorde.pdf

Foto van na de 1e set met injecties aan de tumor basis op 4 januari 2017. (foto bij thuiskomst)
Paard niet onder anesthesie, praam was voldoende.
[ Afbeelding ]

http://boktimg.nl/img/m/pGlqlB.jpg

12 januari 2017
[ Afbeelding ]
http://boktimg.nl/img/m/pYNKk7.jpg

24 januari 2017, dag voor 2e behandeling.
[ Afbeelding ]

25 januari 2017, net voor de 2e behandeling.
[ Afbeelding ]

15 februari 2017 dag van 3e behandeling VOOR de behandeling thuis oor uitgeschoren.
[ Afbeelding ]
Na de behandeling (weer thuis)
[ Afbeelding ]

17 februari 2017, 2 dagen na de 3e behandeling.
[ Afbeelding ]

3 maart 2017 (2 wkn na 3e behandeling).
[ Afbeelding ]
http://boktimg.nl/img/m/gDUewz.jpg

8 maart 2017, voor de 4e (en laatste) behandeling.
[ Afbeelding ]
En na de behandeling, weet thuis.
[ Afbeelding ]

Nu begint het wachten, het kan 3 maanden duren tot het optimale effect bereikt is, dus wat de tumor gaat doen. Hoewel het er bij Hepsie wel hoopvol uitziet.

De rekening van de biopsie, de PCR, de 4 x bcg injecties bedroeg in total 737, 50 euro.
Hepsie heeft geen enkele keer anesthesie nodig gehad praam was altijd voldoende, dat scheelt ook stuk op de rekening.

Ze is na geen een van de behandelingen echt ziek geweest (wat wel vaak zo is, omdat het immuun systeem getriggered moet worden), wel iets trager dan normaal, maar nog steeds vrolijk en goed etend. Heb dan ook niet getemperatuurd aangezien ze nog steeds at als een dijkwerker en met pret ogen ondeugend aan het zijn was. (had ze ziek geoogd/niet gegeten had ik getemperatuurd).
Als een paard ziek is van de bcg kan je er overings toch niet zo heel veel mee, de reactive is juist deels gewenst. Metacam bv werd dan ook afgeraden, danwel ze moest echt heel ziek zijn. Gelukkig niet aan de orde geweest.

28 maart 2017
[ Afbeelding ]

5 april 2017
[ Afbeelding ]

18 april 2017
[ Afbeelding ]

9 mei 2017
[ Afbeelding ]

8 juni 2017, 3 maanden na de laatste bcg injecties.
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

De komende 30 jaar kan ik nog niet inkijken, maar tot op heden lijkt de behandeling succesvol.
Verder nog in Utrecht nagevraagd of eventueel ooit te fokken veulen meer kans zou hebben op sarcoiden. Antwoord daarop was nee, niet meer kans dan welk ander paard dan ook.



Ziet er geweldig uit! Mijn paard heeft ook een mega sarcoid en ik heb vandaag te horen gekregen dat er tot aan april 2018 geen BCG meer geleverd kan worden. In september biopt gehad en nu groeit het nog harder en geen medicijnen voorhanden! Ik baal als een stekker. Gelukkig was jij op tijd en is je paardje misschien wel "genezen".


Storm1971
Berichten: 24
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:17

Sjolvir schreef:
Oor is goed gegaan, echter de vraag is of dit alles was, ondertussen zit er bultje op hals en bij haar mond....... Dus de hoop op dat het haar voor toekomstige sarcoiden zou behoeden is hier een beetje de grond in geslagen. Ga ze uiteraard niet laten biopteren. Die op hals is wel op diverse manieren behandelbaar zou het een sarcoid zijn, die bij mond is problematischer.

Wel ontzettend balen dat er voorlopig geen BCG meer leverbaar is, andere therapie mogelijk bij jouw paard?


Hoi,

Ik zie je vraag nu pas, sorry:) Lang verhaal zal het zo kort mogelijk houden:)
december 2017 toch weer BCG beschikbaar en direct de 1e behandeling gehad. Ze heeft (had) een meerdere onderhuidse sarcoiden op haar borst (25x15 cm).Mega dus! Na elke behandeling (helaas wel verdoofd maar hier aan huis mogen behandelen) een dag koorts net onder de 39 graden gebleven, at, dronk en mestte gewoon goed, alleen een beetje tam. 31 januari 2018 laatste behandeling gehad en nu afwachten tot 1 mei. Het is niet weg maar het is nu nog maar de helft van wat het was. Ziet er rustig uit en geneest mooi. Alle keren kwam er veel pus uit op verschillende plaatsen, nu helemaal niets mee. Ik ben nu een beetje aan het rond vragen en zoeken of ik het nog met een bepaalde zalf verder kan helpen (virex of zovirax blijken hele goeie resultaten te geven). BCG mag ze niet meer en voor bevriezen is het nog steeds te groot denk ik. Foto is van 2 weken geleden, 2 weken na de laatste behandeling.....

Storm1971
Berichten: 24
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:59

Hoi,

Ik probeer foto's te uploaden zodat ik het kan laten zien maar het lukt niet.
Hopelijk lukt het.

Als he lukt is foto 1 dag 1 na de 1e behandeling en foto 2 het resultaat 4 weken na laatste behandeling.
Afbeelding

Afbeelding


Storm1971
Berichten: 24
Geregistreerd: 29-02-16

Re: [FOTO] Sarcoid paard oor behandeling met bcg injecties

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:02

Jaaa gelukt! Nu moet ik tot 1 mei wachten voor het definitieve eindresultaat. Ik verwacht niet dat het helemaal weggaat dus daarna eens kijken wat we verder nog kunnen doen. Gelukkig heeft ze het verder nergens..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, dblijham, R0SE, Soepkipje, XXleonieXX en 63 bezoekers