[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:34

Hallo, ik kom ook even binnen vallen. Ik weet sinds ruim een maand ook dat mijn paard ppid heeft. Hij is vorig jaar getest en had toen een ACTH van 43.3 Nu weer laten testen dus een een waarde van 151... meteen op de medicijnen gezet en dat leek in eerste instantie wel goed te gaan. Hij is nog nooit ziek geweest, vertoonde ook niet heel duidelijke symptomen, maar aangezien ik al 2 paarden met ppid heb meegemaakt wilde ik dat beeld voorkomen.
Echter, nu heeft hij een aantal weken geleden een virus gehad. Komt waarschijnlijk van het nieuwe paard op stal. Hij knapte snel op, maar kreeg vorige week een terugval. Weer antibiotica maar hij is nu gewoon echt niet fit. Geen idee of het aan het virus ligt of dat het door de ppid/medicatie komt. Zijn er hier meer waarbij het paard sloom, duf en mager werd door de medicatie of moet ik het toch bij het virus zoeken?
Dierenarts komt de 31e weer testen dus zal het ook aan haar voorleggen uiteraard.


Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:15

Smaakverandering kan door medicatie komen. Bij die van mij ook en die van een vriendin had het heel erg.

Supplementen voor zijn weerstand verhogen zou een optie kunnen zijn. Hij Is alleen nooit ziek geweest, nog niet eens een keer verkouden terwijl heel de stal staat te snotteren dus ik vraag me af of het niet me de ppid/medicijnen te maken heeft

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:53

Iemand hier ervaring met stoppen met prascent en later weer beginnen? Aldus DA werkt het dan niet meer, maar pony is zo niet zichzelf dat ik eigenlijk op de een of andere manier wil ontdekken of het aan de prascent ligt of niet

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:39

Ik zou eerder de ogen eenkewr laten checken. Ik ken 2 paarden die beide blind zijn geworden door ppid

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 21:44

De ene had zeker al een zwaar verminderd zicht voor ppid geconstateerd werd, dus dat kwam zeker v an de tumor en niet de medicatie. De ander weet ik eigenlijk niet zo goed wat er eerst was. Volgens onze da is het een zeer weinig voorkomend symptoom van ppid

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:01

Even een vraagje over prascend. Hoe zou ik het beste de tijd waarop hij de medicatie krijgt aanpassen? Is dat echt een langdurig geleidelijk proces met hele kleine stapjes of is het een kwestie van aanpassen en klaar?
Wij hopen binnenkort te verhuizen maar dan is de tijd waarop hij nu medicatie krijgt niet haalbaar. Nu is de verhuizing nog niet definitief maar wil me mentaal wel voorbereiden haha

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:19

Mijn da beweert dat eenmaal gestopt je er niet weer mee kunt beginnen omdat het dan niet meer werkt

Hij krijgt nu om 4 uur zijn pil. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het naar de avond wil verplaatsen of naar de ochtend. Ochtend zijn we er in principe altijd maar dan kun je in het weekeind niet langer blijven liggen (dat kunnen we nu met de kinderen ook niet maar ik hoop dat hij nog wel wat langer bij ons mag blijven). Avond is dus makkelijker om gelijke tijd aan te houden maar dan heb je weer het risico dat je soms niet thuis bent... dilemma's nu al dus

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:59

Queelens ik ga uiterlijk half 8 weg dus dat is dan nog niet echt een optie.

Hier gaat het pilletje in een stukje appel. Gaat tot nog toe prima

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:50

Die van mij heeft deze winter op advies van de DA Sanequi muscle erbij gehad. Moet zeggen dat hij daar snel netjes van aan kwam.

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 11:19

Dat schrikkerige had die van mij voor de medicatie startte. Nu verdenken we hem er toch wel van wat minder te zien. Twee andere paarden die op stal hebben gestaan en cushing hadden, hadden beide duidelijk verminderd zicht door de ziekte dus ik hou er erg rekening mee dat dit bij Cheetah ook gaat gebeuren. En waar die anderen daar eigenlijk nog wel rustig onder bleven verwacht ik dat Cheetah daar wel schrikkeriger van wordt


Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:31

Vraag over het verplaatsen van het tijdstip van de medicatie. Mijn pony krijgt nu om half 4 3/4 pil. Dit moet naar half 8 in de ochtend. Laat dit nu precies 2/3 dag later zijn. Zou het een idee zijn om hem dag 1 om half 4 te geven (normale dosering) en dag 2 om half 8 een halve? Of denk ik te simpel nu?

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:31

Ik moet even kijken op welke dag ze verhuizen en hoeveel dagen ik dan heb voor de aanpassing. Gaat nog wel minstens een maand duren maar ben graag voorbereid :+

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:53

Ik plan een week thuis te zijn als ze over komen (ze komen aan huis dus ik wil wat toezicht kunnen houden), dan zou iedere keer 2 uur eerder wel kunnen. Bedankt!

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:06

Hier ook alles in de rui, al is de niet ppid-er wel bijna klaar geloof ik

Hoe doen jullie het met op gras zetten nu? Mijn ruin staat nu nog op kale grond maar komt vanaf komend weekeind naar huis. Ik heb een relatief kaal stuk maar het gras is nog niet echt aan het groeien. Hoe gevaarlijk is het gras nu voor hem?

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:19

Cheetah is ook ooit HB geweest zonder dat we dat gemerkt hebben, dus ik wil hem nu goed in de gaten houden. Ik kan hem nu niet compleet kaal zetten, maar het grootste stuk van het land waar ze nu komen is al door de tractor aan gort gereden :+ Waarom beginnen jullie in juni pas met strookbegrazing? Is dat vanwege de grasgroei?

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:24

Ok met gras is dus gewoon ook een beetje aftasten en heel goed in de gaten houden. Volgens mij is onze weide al wel jaren niet bemest, scheelt dat nog?

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:40

Oh oliebol dat is precies wat ik niet wilde horen :')

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:59

Maar dan moet ik toch een stuk afzetten waar ze nu wel op kunnen dus dat maakt dan niet zo veel uit :)

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:02

Bedankt voor alle gras-tips!

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 07:16

Ik zit al een tijdje te denken om vitamine korrel bij te geven, hij krijgt nu een kwart tot een halve schep ponybrok en af en toe een handje muesli omdat hij van meer voer niet beter wordt, maar ik ben bang dat hij nu te kort komt. Staat verder 24/7 buiten met gedoseerd gras en goed hooi. Wat geven huis bij?

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 21:38

Hij blijft wat dof in zijn vacht terwijl mijn merrie (geen ppider) echt extreem appelt. Hij raakt zijn vacht ook niet kwijt maar goed dat is natuurlijk een bekend probleem. Hij is vooral allemaal net niet zeg maar. Net niet helemaal zichzelf. Maar ze zijn ook net verhuisd. Twijfel dus haha

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 17:42

Bedankt voor de tip! Was ik vandaag natuurlijk net bij de boerenbond :')

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 06:13

Nog tips waar ik het pilletje on kan doen voor mijn picky eter? Hij eet al een tijd geen appel meer en sinds kort weigert hij zijn wortel ook. Hoewel zijn gebit goed is, heeft hij moeite met eten. Hij krijgt hem nu door een klein handje muesli maar laat hem ten eerste dus regelmatig uit zijn mond vallen en ten tweede wil ik hem eigenlijk niet in het voer doen. Tips?

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:46

Brood eet hij dus ook niet :')
Spuitje is inderdaad een optie, maar ik ben bang dat het mijn man niet lukt om dat te doen... En aangezien ik af en toe voor werk in het buitenland zit, is het wel handig als hij het ook kan

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:19

Kunnen jullie eens met mij meedenken? Mijn pony heeft al jaren PPID en prascend. Hij staat echt al een hele tijd op 1/2 pil. Dit jaar gaat het niet zo lekker.
In het voorjaar/begin zomer werd hij bevangen, terwijl ze niet op gras kwamen en geweekt hooi kregen ivm een andere bevangen pony. Ik heb met de dierenarts overlegd en medicatie verhoogd. Opgebouwd naar eerst 3/4 en idee was daarna op te bouwen naar 1. Maar hij werd er echt slecht van: afzonderen van de rest, eetlust weg, grumpy en hij werd heel snel mager. Wel even aangekeken omdat ik weet dat ze soms even nodig hebben, maar na een paar weken was hij alleen maar slechter dus weer terug naar een halve pil. Zijn stemming werd in ieder geval beter, maar hij bleef mager.
Nu sinds een week of 2, vind ik hem weer niet zichzelf. Trekt zich weer veel terug en loopt ook echt heel gevoelig (smid vond hem er ook niet fijn uit zien). Hij krijgt alleen maar voer laag in suikers. Hooi is getest (6-8%). Maar hij lijkt het leven even niet zo leuk te vinden. En ik durf nu, door de ervaring eerder in het jaar, dus niet de medicatie te verhogen.

Wat zouden jukllie doen? Zou het 'gewoon' de seizoenspiek zijn en zal hij dalijk opknappen? Of opnieuw waarde laten testen? En zo ja, wat doe ik daar dan mee als ik de medicatie toch niet durf te verhogen... Ik vind het even heel lastig


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Armani1985, Fayyah19, shadowstar en 83 bezoekers