[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:45

Ik heb het over een eventuele stof/ schimmel / weerstand reactie, op een andere diagnose helpen genoemde dingen geen zier.

Vindt je nergens klodders slijm in zijn omgeving ?
Bij inspanning komt de boel los, dan moeten de longen meer aan het werk.

Happy_Hippie

Berichten: 867
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 04:43

superpony schreef:
Ik zou echt eerst een onderzoek laten doen, zodat je gericht kan werken. Er kan ook diep veel slijm vastzitten bijvoorbeeld.

Deken echt aanpassen op het weer, aangezien hij niet zijn vacht kan gebruiken. Hij kan het nu wisselend koud, maar ook warm hebben of je moet een deken hebben die van -5 tot +10 goed werkt.


Ik zal het nog eens met de Dierenarts bespreekbaar maken.
Hij heeft een Rambo freedom turnout op.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 17:05

Zeker doen hoor. Bij mijn ruin zat het echt dieper weg. Dan kun je dat toch gerichter aanpakken, dan eerst alle medicijnen proberen die niet aanslaan, maar wel invloed hebben op zijn lijf en weerstand. En daarna ga je waarschijnlijk alsnog een scopie laten doen.

Die Rambo's kunnen van -tm+ toch? Regelmatig op verschillende momenten even eronder voelen. Het weer is echt waardeloos en helpt niet echt met die rare schommelingen.

Happy_Hippie

Berichten: 867
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:05

superpony schreef:
Zeker doen hoor. Bij mijn ruin zat het echt dieper weg. Dan kun je dat toch gerichter aanpakken, dan eerst alle medicijnen proberen die niet aanslaan, maar wel invloed hebben op zijn lijf en weerstand. En daarna ga je waarschijnlijk alsnog een scopie laten doen.

Die Rambo's kunnen van -tm+ toch? Regelmatig op verschillende momenten even eronder voelen. Het weer is echt waardeloos en helpt niet echt met die rare schommelingen.


ja klopt, ik voel elke keer waneer ik bij hem ben of die niet te warm is (te koud is die niet meer).
nee inderdaad... welkom in nederland haha

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:24

Ja, maar dit is echt niet heel normaal meer zoals de meeste dieren gewend zijn of wat goed voor ze is.

Onze merrie is 25 en komt uit Texas. Woont al 20jr in Nederland hoor en maakt een goede vacht aan. Maar zij laat nu al behoorlijk los.

Ik rij ong 40jaar en vroeger was het echt een zomerdekentje op in de herfst, dan een winterdeken in de winter en in lente weer je zomerdeken. Je had wat meer op en afbouw qua seizoenen voor mijn gevoel. Toen stonden die van ons wel binnen en daar is het toch warmer en zijn de verschillen minder groot.

Laatst was het gewoon best warm tussendoor en krijg je weer zo een kou na.
Omdat er 3 zonder deken staan, vul ik echt flink hooi bij als er een koude nacht aankomt. Ze staan op onbeperkt, maar wil echt dan wat extra's aan kunnen bieden.

Mn merrie gaat weleens flink uit haar plaat en heeft ook staan zweten. Als ik erbij ben, zie ik het, maar als ik aankom, zie ik het ook nog wel aan dr vacht dat ze die dag uit haar plaat is gegaan. Ze wordt er niet ziek van, maar het is gewoon te warm.

Rowenaduke
Berichten: 705
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:10

Carolita schreef:
Hmmm, ik heb de Flexineb gekocht maar het lukt niet om er mee te puffen - ik kreeg Atrovent en Flixotide van de DA. Hij was altijd al bang voor spuitbussen - echt te zielig om naast zijn hoofd te moeten puffen. Gelukkig is hij gestopt met hoesten maar er vloeit na het longerern nog wel helder snot uit zijn neus.. dus nog geen schone longen. Intussen op Plospan en nat hooi en op Metazoa voer (ook stofvrij) en bleek te veel zetmeel in de Pavo en Havens te zitten waardoor darmen niet goed werken, waardoor afvalstoffen niet goed weg en voeding niet goed verteerd en eigenlijke voedingstoffen te kort komt - viceuze cirkerl. Doormeting bij holistisch DA (na duidezenden euro's aan gewone DA die steeds weer venti, pred, dexa, sputon voorschreef) bleek dat zijn lever en nieren niet optimaal werken en daardoor verzwakt en daardoor verhoudheid en daarna hoesten en snot... Ik blijf trainen met de flexineb, hij wil er wel wortels uit eten hahaha! En ik hoop dat ik fysiologisch zout kan vernevelen om longen schoner te krijgen - dat maakt geen spuitbus geluid. De Flexineb is al 2x door de lucht gevlogen, pfff, klepje stuk - weer 55 euro :( ding was al 850 euro.. Dit alles op advies van de prof die op de Faculteit zit. Ook gesproken over dampkamer = laatste 'red'middel om schoon te krijgen (+/- 1000 euro zei ze) maar ze wil dat alleen doen als zeker is wat oorzaal is - dus eerst longdrukmeting en BAL. Maar intussen het hele stalmanagement omgegooid en dat lijkt wel aardig te werken. Van stro naar Plospan, van hooi naar nat hooi, van stoffige Pavo en Havens naar vette stofvrije Metazoa superfitbroxx - dit allemaal voor al onze paarden want alleen Paas op Plospan de andere 2 niet werkte niet voldoende... Nu overweeg ik een Haygain stoommachine aan te schaffen - hoppa weer 2700 euro - want dat zal ook de schimmeltjes en bacterien doden dus niet alleen stof weg. Dat zou dan echt het beste zijn! Heeft iemand ervaring met de Haygain? Werkt het makkelijk?


Jammer dat het niet lukt met de flexineb!
Ik ben nog steeds zo blij met dit apparaat, het heeft mijn pony echt geholpen.
Als ik maar iets merk of een kuchje hoor gebruik ik de flexineb een paar dagen met fysiologisch zout en hij heeft gelijk nergens last meer van..

E_D_E
Berichten: 697
Geregistreerd: 21-02-06

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:23

Wanneer start je het beste met iets geven tegen pollenallergie?
Nu al? Om al wat "weerstand" op te bouwen.
Of beter wat wachten tot de lente?

Deze week enkel de eerste rondjes een 3x kort achter elkaar gehoest.
En daarna heb ik hem niet meer gehoord. Voor de rest heeft die een goede week, is ook veeel frisser weer.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 00:53

Je hebt meen ik een app voor mensen met hooikoorst. Ik zou die dan in de gaten houden. Weerstand nu al opbouwen, want ze gaan verharen en het kan opeens flink warm zijn straks.

Die van mij hoest ook alleen bij inspanning en daarna is het wel klaar. Ik damp nog enkele keren per week, maar had mn damper stuk gemaakt. In het reservoir zat steeds vuil, dus ik had het gaatje iets groter gemaakt om het beter schoon te houden. Echt een mm meer. Manlief kijken, zegt meteen; heb je het gaatje groter gemaakt? Dan verneveld hij dus niet meer. Is gefixt en gaat weer super.

Ik vul het hooihuisje alleen nog 's avonds voor de nacht. Ik merk dat het voor hem echt beter is om laag te eten. Bij het hooihuisje eten ze recht voor zich.

Happy_Hippie

Berichten: 867
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 01:33

Van de week komt er waarschijnlijk even een natuurgeneeskunde bij hem langs.. de dierenarts wilt het liefst over gaan naar pretnison dit wil ik liever niet. Dus laat ik toch even deze mevrouw kijken..

De ventipulmin heeft absoluut niet GEHOLPEN, ik weet niet of het hiervan komt, maar het is dieper in zijn longen gaan zitten ademt daarbij ademt hij nu vrij zwaar (als ik kijk naar zijn flanken). Ook als ik hem wat laat draven oid gaat hij heel zwaar ademen en verschikkelijk hoesten en moet ik hem direct stil zetten zodat hij even een paar keer zo diep mogenlijk kan adem halen.
vind het zo vervelend zowel voor hem als voor mijzelf want al die medicijnen zijn zoo ongelofelijk duur. En het doet me zoveel pijn om hem zo te moeten zien. Men spaargeld is al bijna op dus Hoop echt dat die mevrouw wat meer informatie voor me heeft en me verder kan helpen.

Heb het idee dat de Dierenartsen van tegenwoordig niet zo 'goed' zijn als vroeger...

Geweekt hooi eet hij echt niet hij laat het gewoon staan en gaat in een hoekje in de padock staan.. Dus ben weer over gegaan naar het niet geweekte hooi, wil niet dat hij gaat afvallen.

Duimen dat die mevrouw me kan helpen en het gaat werken.

Het weer was heel lekker gelukkig van de week dat doet hem wel goed maar helaas gaat het deze week weer regenen...
Heb besloten al men oude dekens te gaan verkopen en dat geld te gaan gebruiken om eventueel die medicijnen te kunne kopen voor hem (alles behalve regen deken en de deken die die nu op heeft).

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 07:54

Soms hebben ze ook een antibiotica kuurtje nodig om er doorheen te komen. Daarbij is verder zoeken aan te raden. Je kunt idd van alles erin gooien maar een goede diagnose helpt je bij het gericht behandelen. Ik heb wel goede ervaringen met de medicatie als het acuut aanwezig is. Ventipulmin, equimicin of sputolysin.

Een scopie vond ik altijd heel spannend maar dat valt alles mee. Het kost de wereld niet maar kan wel een hoop zeggen over wat het probleem nu is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:08

Happy_hippie, ik vond het ook allemaal niet zo geweldig helpen. Prednison helpt deels, maar maakt ook echt veel kapot.
De sputolysin vind ik dan nog de beste oplossing als het echt vastzit. Maar ik merk echt dat bewegen ongelooflijk belangrijk is.

Helaas vind ik het hier niet 100% gaan en begin erg te twijfelen aan de omgeving. Het ging heel goed en de merrie die een slechtere prognose had, is er ook vanaf gekomen. Ze waren beiden goed vrij. De ruin begon weer, dus meteen gaan dampen, wat ook goed hielp.

Maar de buren van stal stoken enorm. Zo erg dat het echt blauw staat. Ik kan er niks aan doen, want ik woon er niet en die buren gaan echt niet stoppen met stoken weten we al.

Op dit moment hoest hij soms en proest hij wel na. Als ik damp, hoest hij ietsjes of niet. Daarna even flink en komt er een klodder en is het meestal klaar.

Omdat er verder niks verandert is, zit ik echt aan de luchtkwaliteit te denken.

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 23:47

Oh jeetje superpony, dat is een lastig probleem!! Stoken ze met een houtkachel? Hopen maar dat het dan snel warmer wordt :(:)

Happy_Hippie, hoe is het nu met jouw paard? Scopie zou ik zeker doen, dan kan je het al veel gerichter aanpakken. Als je paard nat hooi niet wilt eten, is wellicht het hooi van Louis Venhorst een optie. Ik geef mijn paard met stofallergie dat hooi en is fijn spul!

Hier heb ik twee weken geleden de dierenarts er weer bijgehaald.. Leek de goede kant op te gaan met NAF Respirator, maar toch weer een dip. We zijn nu al sinds november aan het kwakkelen, dus nu gelijk goed ingegrepen en alle hoop hierop gevestigd qua medicatie. In november en januari nog enkel Respulmin en prednison, nu daarnaast ook Equimucin en antibiotica. Zag er allemaal goed uit, maar zijn sinds dit weekend aan het afbouwen en vandaag na het rijden toch weer twee kuchjes ;( Hij proest verder wel steeds en snot is ook dun en iets wit.. Hij is verder wel fit, maar vind de ademhaling toch ook weer ietsje zwaarder. Ben er niet helemaak gerust op, dus toch morgen voor de zekerheid de dierenarts maar weer bellen.

Op advies van de dierenarts geef ik sinds vandaag dit supplement om de weerstand te verhogen en ook vanuit de darmflora. Hij wilde het vandaag alleen nog niet hebben, dus daar moeten we ook nog mee aan de slag.. http://bonpard.com/producten/bonpard-re ... upplement/

Dierenarts heeft ook geïnformeerd bij Utrecht voor de dampbox. Dan moet hij er waarschijnlijk twee weken staan en dan ben ik al €1.000 p/w kwijt.. Dus dan gaat hij of eerst naar de eigen kliniek om te vernevelen en anders koop ik gelijk de Flexineb. Is in ieder geval al goedkoper dan Utrecht.. Als het maar helpt! Eerst morgen maar even afwachten..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 02:36

Ze stoken flink hout en het staat totaal blauw. Omdat hij gewoon goed ging en ook eerder heel goed herstelde met het vernevelen, geef ik de omgeving de schuld eigenlijk. Zit er hard over na te denken om hem of alle 4 voor de aankomende maanden iets verder weg op de wei te zetten. Hij is alleen wel gevoelig voor hb, dus is afwegen.

Balen dat je een dip had. Ik beweeg expres wel veel en laat het wel loskomen. In Utrecht laten ze een paard ook bewegen na de dampbox.

Er is nu ook een stal in de polder die paarden in een zout box kan zetten. Hebben ze net nieuw en is zelfde principe. Het is alleen kleinschaliger. Misschien zelfs goedkoper.
Ik heb over hetzelfde elders gelezen dat je het ook in je eigen box kan laten doen als je die helemaal stofvrij kan krijgen, of die komen naar je toe met een trailer. Dan zijn de kosten per keer niet eens heel gek, maar ligt er ook aan waar je zelf zit en hoelang het nodig is.

Mijn idee was toen ook, 2 paarden, 2 weken in Utrecht of zelf zo een ding aanschaffen. Heb helaas niet de flexineb, maar een andere 2e hands overgenomen. Beetje spijt van, dus zou dan inderdaad rekenen en de flexineb kiezen.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:27

Ik ben weer over gegaan op Breatheze en nu is hij gelukkig weer van het hoesten af.
Komt ook niks meer uit zijn neus gelopen en hij is een stuk fitter.

Kan het iedereen aanraden.

Vorig jaar ook de hele ratteplan met de DA doorlopen inclusief in de longen kijken en antibiotica maar ook toen hielp uiteindelijk de Breatheze nog het beste en gewoon in de winkel te verkrijgen.
Wel effe zoeken want ze hebben het lang niet overal maar het is ook te bestellen.

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:11

Zuur zeg superpony... :7 Wellicht dan inderdaad het idee om ze dan verder weg te zetten en kijken wat er dan gebeurt. Lastig hoor!
Ik zal eens zoeken naar die zoutbox in de polder, zal misschien inderdaad zelfs wat goedkoper zijn! Naar zo'n trailer heb ik ook zitten kijken en kwam toen uit op Equizouttherapie. Maar die zit helemaal in het noorden en dan ben ik alleen al aan reiskosten € 240 per keer kwijt.. We hebben de paarden ook niet thuis staan, dus een eigen zoutbox gaat 'm ook niet worden. Denk dat ik nog het goedkoopste uit ben door gewoon de Flexineb aan te schaffen, want het zal toch wel moeten worden herhaald en dan kan ik het mooi zelf doen voor het rijden o.i.d. en dan daarna gelijk beweging geven. We hebben 'm wel steeds in beweging en hij is verder gelukkig ook fit. Er komt ook wel mooi dunne snot uit en aan het begin van het rijden is hij ook steeds aan het proesten. Alleen dus gisteren toch na het rijden twee keer een hoestje. ;( En super vervelend dat het nu zo gaat vriezen, dus ga volgende week maar een paar keer naar een binnenbak om hem toch even te kunnen rijden.

Spatter, bedoel jij deze? http://www.horseproducts.nl/nl/c/voedin ... atheze/18/ En wat heeft jouw paard precies? Ook erg gevoelig voor stof? Je ervaring klinkt wel heel positief!! Ik sta voor alles open om te proberen, dus dit is zeker een optie.

Vanochtend dierenarts gebeld en nu tot na het weekend opschalen met de prednison en equimucin. Maandag weer even bellen hoe het gaat en dan verder bekijken. Anders was toch het advies om 'm op onze eigen kliniek neer te zetten en dat ze dan gaan vernevelen. Dus moet dan even bedenken wat handig is; eerst daar proberen om te kijken of het effect heeft of gelijk zelf zo'n ding aanschaffen. Eerst maar hard duimen draaien en hopen op een wonder!

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 14:06

spatter schreef:
Ik ben weer over gegaan op Breatheze en nu is hij gelukkig weer van het hoesten af.
Komt ook niks meer uit zijn neus gelopen en hij is een stuk fitter.

Kan het iedereen aanraden.

Vorig jaar ook de hele ratteplan met de DA doorlopen inclusief in de longen kijken en antibiotica maar ook toen hielp uiteindelijk de Breatheze nog het beste en gewoon in de winkel te verkrijgen.
Wel effe zoeken want ze hebben het lang niet overal maar het is ook te bestellen.


Missch domme vraag maar wat is de Breathhaze?

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 14:20

Onze Paas hoest al 2 a 3 weken niet!
Drie grote veranderingen zijn hier aan vooraf gegaan, na 3 maanden ellende en kuur na kuur na kuur met dexamethason injecties, prednison capsules, ventipulmin en sputolysin...
1. Omega-3 olie van marine herkomst = visolie (een must dat dit van vis moet zijn - kan ik uitleggen). Verminderd ontstekingscellen infiltraat in longen (bewezen in een RCT bij paarden) dus effect als pred of dexa via eigen immuunsysteem

2. Alle paarden op Plospan en Paas op nat hooi - volgende stap is Haygain, maar even sparen. Hele dag buiten (deden we al maar niet op nat hooi)

3. Voedingsadvies en specifieke op maat gemaakte kruiden via www.horsecomplete.nl
Zij meten de voedingsstoffen en zien wat hij te kort komt. Hij bleek ons voer niet goed te verteren/ op te nemen. Nu op Metazoa broxxx, Metazoa esparcette, luzerne, appelazijn, visolie, magnesium en een kruiden kuur van 5 weken. Die kruiden is een detox kuur en stimuleert lever en nier. Paard gaf aan dat daar de problemen zitten. Na 5 weken weer een meting om te kijken wat de balans dan is! Dit is de holistische benadering.

Als ik longeer (nu alles een beetje behelpen met de vorst) dan heeft hij daarna wel doorzichtige vloeiing uit neus die iets dikker is dan mijn andere 2 paarden (geen hoesters) maar gelijk aan mijn 4e paard die ergens anders in training staat (ook nog nooit gehoest).

4. Flexineb - helaas vliegt deze steeds door de lucht of paard gaat door het dak dus nog steeds niet kunnen gebruiken (pffff 850€ wheeeeeee). Maar we blijven oefenen...

Iig so far, so good!

3.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:46

Pfff , zit wat naar de prijzen te kijken van de diverse hulpmiddelen en de voedings preparaten, maar er zitten een paar slimmeriken onwijs veel geld te verdienen hiermee |(
En dat dus over de rug van de dierenliefhebbers.
Bitje triest allemaal.

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:10

Carolita schreef:
Onze Paas hoest al 2 a 3 weken niet!
Drie grote veranderingen zijn hier aan vooraf gegaan, na 3 maanden ellende en kuur na kuur na kuur met dexamethason injecties, prednison capsules, ventipulmin en sputolysin...
1. Omega-3 olie van marine herkomst = visolie (een must dat dit van vis moet zijn - kan ik uitleggen). Verminderd ontstekingscellen infiltraat in longen (bewezen in een RCT bij paarden) dus effect als pred of dexa via eigen immuunsysteem

2. Alle paarden op Plospan en Paas op nat hooi - volgende stap is Haygain, maar even sparen. Hele dag buiten (deden we al maar niet op nat hooi)

3. Voedingsadvies en specifieke op maat gemaakte kruiden via http://www.horsecomplete.nl
Zij meten de voedingsstoffen en zien wat hij te kort komt. Hij bleek ons voer niet goed te verteren/ op te nemen. Nu op Metazoa broxxx, Metazoa esparcette, luzerne, appelazijn, visolie, magnesium en een kruiden kuur van 5 weken. Die kruiden is een detox kuur en stimuleert lever en nier. Paard gaf aan dat daar de problemen zitten. Na 5 weken weer een meting om te kijken wat de balans dan is! Dit is de holistische benadering.

Als ik longeer (nu alles een beetje behelpen met de vorst) dan heeft hij daarna wel doorzichtige vloeiing uit neus die iets dikker is dan mijn andere 2 paarden (geen hoesters) maar gelijk aan mijn 4e paard die ergens anders in training staat (ook nog nooit gehoest).

4. Flexineb - helaas vliegt deze steeds door de lucht of paard gaat door het dak dus nog steeds niet kunnen gebruiken (pffff 850€ wheeeeeee). Maar we blijven oefenen...

Iig so far, so good!

3.


Wat super fijn!! :D Duimen dat het zo door blijft gaan. Die Horsecomplete, heb je die langs laten komen? Zit op hun site te kijken, maar kom er zo niet 1, 2, 3 uit.

En jij geeft dan pure visolie? En hoezo persé die olie van een vis? :) Ik probeer nu om Bonpard Resistance te geven op aanraden van mijn DA. Daar zit volgens de site het volgende in. maar lijkt me geen visolie:
"Bonpard Resistance Supplement bevat hele specifieke ingrediënten die invloed hebben op de weerstand. Essentiële vetzuren in de vorm van DHA, een vetzuur dat ontstaat uit omzetting van omega-3-vetzuren en direct beschikbaar is in visolie of algen. DHA is voorloper van ontstekingsremmend factoren. DHA Gold is een algenproduct. MacroGard is een natuurlijk ingredient, afkomstig uit gistcelwanden (saccharomyces cerevisiae) en bevat beta-1,3/1,6-glucanen. Beta-1,3/1,6- glucanen worden door het immuunsysteem herkent als natuurlijke “trigger” om het immuunsysteem te activeren. Voedingsstoffen als zink, vitamine E, selenium, vitamine C, koper en mangaan hebben functies die bijdragen aan een gezonde weerstand.

Luzerne
Macrogard
DHA Gold
Gistextract
Melasse
Zonnebloemolie
Mineralen en vitaminen"

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:21

Het voordeel van de flexineb is, dat je hem voor een aardige prijs weer kan doorverkopen en dan ben je in totaal nog minder kwijt. Maar de vernevelaar die we hebben, doe ik niet meer weg, tenzij ik de flexineb alsnog koop.

Wij huren van mensen zonder verstand van paarden. Zegt ze; Hij is nog steeds niet beter.....Kun je niet hem op stal zetten en er een kacheltje in hangen, want er is stroom. Ze staan dus 24/7 samen buiten zonder dekens etc. Ik ben maar niet begonnen met uitleggen.

Peetstap, welke bedoel je? Dat is toch eigenlijk altijd zo met kruiden, supplementen etc.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:36

Klopt dat is het spul ja :j Tamara

Blue hoest inderdaad op irritatie van de luchtwegen, door stof uit hooi bijvoorbeeld.
Hij staat nu ook weer op voordroog.

Bij het laatste pakje hooi kwam na een klein stapritje rijden, ook wit slijm uit zijn neusgaten.
Na 2 x toedienen van Breath eze, oftewel, makkelijk ademhalen, was dat al weg.

Carolita ik dien het toe met een spuit in de mond, paard vind het ook lekker.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:30

Dat Bonparte klinkt wel goed, maar ook echt weer flink duur...

Er zijn zoveel dingen, het is echt gewoon lastig. Ik voer mijn grote nu lysine en ze krijgt momenteel wat kruiden (brandnetel en kleefkruid) voor een huidprobleem (en dik poot) en scheutje appelazijn. Voor de luchtwegen specifiek geef ik nu eventjes niets.... Mijn pony krijgt wel een hoestsiroopje. Die blijft een vieze kuch houden als ze een sprint trekt (gelukkig niet meer blijvende hoest, maar 1 nare kuch als ze zich opeens hee wild maakt)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:18

_Tamara, ik heb contact gehad over die zoutbox en ik ben het wel aan het overwegen voor hij naar de wei vertrekt. Het enige is dat hij al 15jr dag en nacht samen met de shet staat en al 4 jaar 24/7 buiten met de merrie erbij. Hem nu alleen op stal zetten, kan wel weer wat opwinding geven ben ik bang en dat zal niet helpen. Evt kan de shet wel mee, denk ik.

De stal heet; Equisana

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:05

Top spatter, bedankt!! Ik heb het zojuist besteld. Ben erg benieuwd of het helpt bij mijn paard, maar je ervaring geeft me wel een beetje hoop. Hard duimen! :)

Oh wat fijn dat je contact hebt opgenomen superpony! Bedankt voor de naam, ik ga vanavond gelijk even Googlen. Lijkt me dat de shet vast wel mee kan! Helemaal als ze al zo lang bij elkaar staan, is de box ook een beetje van formaat? Zou toch geen probleem moeten zijn zou je denken..

Dat vind ik trouwens ook enorm lastig Tancreda, er is zo veel dat ik gewoon vaak echt de bomen door het bos niet meer zie. Probeer ook wel echt om niet in eens van alles gelijk te proberen, want anders weet je ook niet meer wat nu wel helpt en wat niet..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 00:12

Ik heb foto's gezien op fb dat ze de stal bouwden en leek me wel ruim. Maar het is absoluut een net en kundig bedrijf.