[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:22

Kan je me vertellen in welk opzicht jouw paard dan is opgeknapt?
De dingen die verder op het standaard lijstje zijn vind ik dus niet herkenbaar. Sinds mijn paard door den hoek wordt behandeld (bleek veel meer mis) is hij zó opgeknapt en niet meer hb geworden.


Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:25

Waarde 38 zegt niet zoveel als je de meetmethode er niet bij zet. Als er pg/ml is gemeten zit je namelijk ook in de sr ruim binnen de marge dus is er sowieso geen enkele reden om aan de prascend te beginnen. Als er pg/ol is gemeten zit je heel erg ruim boven de toegestane waarde en is je paard wel degelijk ziek.

Alleen maar naar je paard kijken vind ik een bijzonder slechte manier om medicatie te bepalen. Ik kan niet zien of mijn paard misschien hb gevoelig aan het worden is of dat insuline minder goed geaccepteerd wordt. En tegen de tijd dat ze hb of ir zijn ben je imo te laat. Ieder mag het voor zich weten maar persoonlijk laat ik mijn paard dat risico liever niet lopen.

Wat betreft de restwaarden, ik geloof nooit dat bi die beïnvloed. Ze lopen toch al binnen op de medicatie al is het voor sommigen nooit genoeg. Wel verzamelen ze op deze manier enorme hoeveelheden data mbt de bloedwaarden. Je kan veel van bi vinden maar ze faciliteren nog steeds heel veel onderzoek naar ppid waar ik ze erg dankbaar voor ben. Ik had namelijk mijn eerste ppider in de tijd dat de pillen idd nog erg goedkoop waren maar er ook niets over de aandoening bekend was waardoor ik 2 jaar voor een ziek paard heb moeten vechten voor er eindelijk iets gedaan kon worden. Sindsdien laat ik dus bijna jaarlijks alles testen. Ik heb inmiddels van 10 jaar uitslagen van gezonde en zieke paarden binnen en buiten de sr en mijn ervaring is echt dat een gezond paard niet eens in de buurt van de grenswaarden komt.

i am the black furred cat, no evil is within, i am the same as other cats, underneath my skin, please help me to dispel, this black myth i bear, not just for me i pray, but for black cats everywhere - in loving memory of doerak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:40

Nee jotoma, ik persoonlijk bedoel meer dat het testen in de SR een verkeerd beeld kan geven. Dus als je geen reden hebt om te testen, omdat je geen duidelijke symptomen ziet bij het paard, zou ik niet voor de "gratis" test gaan.
In de SR periode zijn de acth waardes bij elk paard hoger, gezond en ziek, door o.a. de rui.
En dan roepen BI en sommigen anderen "deskundigen" wel dat de acth waarde hierop is aangepast, maar dit verschil in waarde is al die jaren hetzelfde gebleven en dateert nog van de tijd dat het juist afgeraden werd om in de SR te testen, omdat men wist dat de waarde dan afweek, maar niet genoeg informatie had over deze periode mbt testen.

Wat dus zomaar kan inhouden dat als je paard wel in die periode test, er PPID uit komt en dit helemaal niet het geval is. En ik hoor de laatste tijd ook al dat DA's aanraden om in die periode te testen in samenwerking met BI uiteraard, wat dus eigenlijk godsgeklaagd is.
Er zijn dus gevallen geweest van gezonde paarden die ze aan de prascend gooiden, kan mij zo voorstellen dat dit een paard ziek kan maken, want nogmaals een kinderasperine is het in geen geval.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:41

ElCamino schreef:
_Reneee en MiniMeLona : en DAT vind ik idd juist het verkeerde , je zet paarden die dus eigenlijk gewoon oke zijn gewoon op smerige medicatie.
Mijn paard was 38 in de risico periode maar omdat hij GEEN symptomen vertoonde en goed in zijn vel zat heb ik iom de DA besloten om niet aan de Prascend te gaan.
Laatste test gaf een waarde van 7 wat dus prima is.

Eerder hebben we het er hier al over gehad dat BI de uitslagen wellicht zou manipuleren om zo de paarden van mensen aan de medicatie te brengen.

Wanneer ik namelijk wél aan de prascend was gegaan hadden we nu gezegd : "kijk, hij is nu mooi 7 dus het werkt" en had mijn paard onnodig op de medicatie gestaan. Ten koste van zijn lijffie en je portemonnee.

Dus blijf alsjeblieft goed kijken naar je paardje.....


Ho eens, mijn pony is 100% opgeknapt en had niet eens een alarmerende hoge waarde. Als ik niet op de prascend was gegaan was hij er niet meer geweest, dus ik ben er nog elke dag dankbaar voor. Je merkt pas wat het doet als je het gebruikt. Geen resultaat? Dan kap je er toch weer mee?

Ik ga niet speculeren dat ze de resultaten beïnvloeden, dat lijkt me ook niet kunnen want dan moet je dierenarts een andere uitslag geven? De SR is gewoon een gegeven en daar spelen ze slim op in.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:46

Jotoma schreef:
Kan je me vertellen in welk opzicht jouw paard dan is opgeknapt?
De dingen die verder op het standaard lijstje zijn vind ik dus niet herkenbaar. Sinds mijn paard door den hoek wordt behandeld (bleek veel meer mis) is hij zó opgeknapt en niet meer hb geworden.

Ze is levendiger, socialer naar haar soortgenoten en de longproblemen zijn verminderd.
Dat laatste was de voornaamste reden om te starten. De rest kreeg ik er gratis bij. Naast dat PPID HB kan uitlokken kan het ook andere aandoeningen negatief beïnvloeden.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:19

Ik ben vorige week begonnen met prascend omdat mijn paardje ernstig HB is geworden.
Ze is in december 2017 getest, grensgeval, 8.5, dus we zouden niet behandelen zolang er geen problemen waren, 3 weken geleden ernstig HB, dus toch begonnen met prascend, met tegenzin, maar proberen waard.
Dus is afwachten wat het doet, nu nog te kort om te zeggen dat het werkt.
Ze is trouwens IR, 3 jaar geleden vastgesteld.
Misschien later afbouwen, als ze dit overleeft tenminste |( .

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:23

Ah, wat naar Assebassie. Nog geen herstel van de HB? is het wel te doen met pijnstilling?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:29

Ah, nu is het me een stuk helderder!

Mijn paard is vorig jaar maart getest middels bloed, dus dat is buiten de sr toch? Had even snel gespiekt op google, maar klopt het dat de sr is van september tm januari?

Den Hoek meet mijn paard door en trekt daar conclusies uit. Dat de hypofyse nu afwijkt, is dus niet raar als ik naar de periode kijk. Hij krijgt kidneycomp en hypobalance van Den Hoek zelf. We gaan over een maand weer doormeten of het dan wel goed is. Bloed testen laat ik misschien gelijk door mn tandarts doen (in april/mei).

De hb bij mijn paard kwam duidelijk voort uit IR icm fructaan. Alleen de laatste winterbevangenheid was nieuw voor mij.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:31

Gaat ietsje beter, superlotje, krijgt veel pijnstilling, maar ik ben er nog niet gerust op, foto's gemaakt, hoefbeentjes gekanteld, dus maar afwachten hoe het zich ontwikkeld, straks weer even DA bellen, kleine lichtpuntjes dus, kan verder niet veel doen denk ik.
Prascend was ik ook niet voor maar je moet wat.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:50

Mijn 2 oudjes zijn in ruim 4 jaar geleden in oktober gemeten op 62 en 65pg/ml, dus niet schrikbarend hoog. Maar beide echt ziek. Nu doen ze het prima, 2 blije oudjes die nog jaren mee kunnen zoals ze het nu doen.
Afgelopen oktober weer laten meten, toen 8 en 11 pmol/L. Waarbij die van 11 echt stond te schudden van angst voor de dierenarts bij het prikken, dus iets hoger door stress zou kunnen, maar dan is het nog netjes.

Mijn 3e cushie is op 125 pmol/L gemeten, ook oktober. Dus echt heel flink verhoogd. Dierenarts schrok er van, want die dacht dat ik met een gezond paard kwam wat alleen soms wat zweette.

Dus ik vind het moeilijk met die waardes hoor. Die passen heel vaak niet bij het beeld dat een paard geeft.

Vriendin van mij had er ook een, kon geen cushing hebben volgens die dierenarts. Na wat over en weer zeuren toch getest. Wel dus, pony is zijn oude vertrouwde ADHDer gewordend die hij altijd was ipv de wat kalmer wordende senior. Ook blijft hij veel mooier in zijn spieren zitten.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

ElCamino

Berichten: 8924
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:41

_Reneee dat bedoel ik dus met kijken en luisteren naar je paard, die van jou zal dus vast wel een symptoom vertoont hebben waardoor je aan PPID ging denken, dan is het toch goed dat je overgaat

Ik heb het juist over dieren die niks vertonen, geen symptomen hebben.
Ik heb de gratis test preventief gedaan om te kijken waar we stonden. Dan heb je een soort referentie mocht er ooit wat veranderen.
Hier riep ook menigeen dat ik écht aan de medicatie moest.... en wat bleek, hijis nu dus negatief.

MiniMeLona, zo bedoel ik het ook

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:08

Ik ben aan de medicatie gegaan omdat hij mager was. En omdat ik bang was dat hij hb zou worden. Het is wel gewoon slim van BI, maar ik geloof wel dat paarden er baat bij hebben. Het is gewoon per dier verschillend denk ik.

ElCamino

Berichten: 8924
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:21

Uiteraard hebben degene met PPID er baat bij !!!! Ik zeg ook nergens dat het niet zo is.
Dat vooropgesteld, het ging mij alleen om MIJN paard waarbij ik zonder symptomen gewoon prefentief de test deed.

Alleen is het in ons geval zo, wanneer ik met die hoge waarde wél aan de prascend was gegaan dan had hij dus voor niks op die troep gestaan, en nu kwam er een normale waarde uit zonder medicatie.
Als ik blind op de test uit was gegaan toen met 38 pmol/L had ie aan een pilletjes gemoeten, nu was het 7 pmol/L.
Ik had dat mét prascend nooit geweten want dan denk je dat het aanslaat.
Dus door eerst gewoon een latere periode afgewacht en weer getest en daar kwam dus niets uit.

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:42

MiniMeLona schreef:
Nee jotoma, ik persoonlijk bedoel meer dat het testen in de SR een verkeerd beeld kan geven. Dus als je geen reden hebt om te testen, omdat je geen duidelijke symptomen ziet bij het paard, zou ik niet voor de "gratis" test gaan.
In de SR periode zijn de acth waardes bij elk paard hoger, gezond en ziek, door o.a. de rui.
En dan roepen BI en sommigen anderen "deskundigen" wel dat de acth waarde hierop is aangepast, maar dit verschil in waarde is al die jaren hetzelfde gebleven en dateert nog van de tijd dat het juist afgeraden werd om in de SR te testen, omdat men wist dat de waarde dan afweek, maar niet genoeg informatie had over deze periode mbt testen.

Wat dus zomaar kan inhouden dat als je paard wel in die periode test, er PPID uit komt en dit helemaal niet het geval is. En ik hoor de laatste tijd ook al dat DA's aanraden om in die periode te testen in samenwerking met BI uiteraard, wat dus eigenlijk godsgeklaagd is.
Er zijn dus gevallen geweest van gezonde paarden die ze aan de prascend gooiden, kan mij zo voorstellen dat dit een paard ziek kan maken, want nogmaals een kinderasperine is het in geen geval.


Dit is niet helemaal waar. De referentiewaarden zijn wel degelijk aangepast aan de sr en trouwens ook aan de spijsvertering.

Het is denk ik bijna 9 jaar geleden dat ik voor de eerste keer om een acth test heb gevraagd. Tot grote verbazing van de kliniek overigens. De referentiewaarde was toen het jaar rond 15pg/ml en je paard mocht 2 uur voor de bloedafname niet eten.
Later zijn de waarden na heel veel onderzoek aangepast waardoor spijsvertering, sr maar ook stress en pijn minder bepalend zijn voor een eventueel positieve uitslag.
Natuurlijk zullen er helaas altijd vals positieve uitslagen te vinden zijn. Maar je moet ergens een grens trekken. Die ligt nu op 47. Ik heb inmiddels helaas meerdere paarden gekend die met een waarde van 60 dood en dood ziek waren. Dus hoeveel ruimte is er nog om de grens op te schuiven?
En kom nu alsjeblieft niet met 'kijk naar hoe het paard het doet' ik heb al vaker aangegeven dat ik absoluut niet bereid ben russische roulette te spelen met de gezondheid van mijn paard.

i am the black furred cat, no evil is within, i am the same as other cats, underneath my skin, please help me to dispel, this black myth i bear, not just for me i pray, but for black cats everywhere - in loving memory of doerak

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:46

Maar wat is dan uiteindelijk de beste periode om te testen?

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:16

persoonlijk test ik tegenwoordig wel in de gratis periode. gewoon omdat ik al zoveel uitslagen van mijn paarden heb dat ik heel zeker weet dat als ze boven de 47 pg/ml komen er iets serieus mis is. En bi verdient genoeg aan me, zo haal ik nog wat terug.

mocht je echt heel zeker willen zijn pak dan een maand waarin je paard absoluut niet verhaard, juni ofzo. in het voorjaar verhogen de waarden nl ook altijd wat ivm het aanmaken van de zomervacht. al is het dan ook mijn ervaring dat ze heel ruim binnen de marges blijven

i am the black furred cat, no evil is within, i am the same as other cats, underneath my skin, please help me to dispel, this black myth i bear, not just for me i pray, but for black cats everywhere - in loving memory of doerak

ElCamino

Berichten: 8924
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 09:27

Natalie36: daarom heb ik dus juist getest en ik blijf het doen, ook al heeft hij het nu (nog) niet. Ik wil graag een serie bloedtesten hebben met waardes om te kijken of er iets verandert, ik ben begonnen in de gratis testperiode omdat het mijn aandacht trok en heb het nu weer gedaan.

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:18

Natalie36, maar niet alle paarden zijn mega ziek bij een waarde van 60. Dat is juist de valkuil. Sommige zijjn al ziek bij een waarde van 50, andere paarden hebben amper klachten bij een veel hogere waarde.
Mijn paard had een (veel ) hogere waarde in de sr, maar na de sr was de waarde weer binnen de normaalwaardes. Da was heel tevreden dat de prascend het zo goed deed. Alleen....... gaf ik geen prascend. Da was mega verbaasd.

Ik moet er wel eerlijk bij vertellen dat hij wel wat kenmerken had van cushing, dus ik hield hem goed in de gaten + iemand die met me meekeek en dacht op de manier van Erik Laarakker. Anders had ik het waarschijnlijk niet aangedurfd om geen prascend te gaan geven.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:11

El camino, zo doe ik het dus ook.

Maris, dat is juist mijn punt. Niet ieder paard is ziek met een waarde van 60 pg/ml maar sommigen wel. En bij anderen lijkt er niets aan de hand te zijn maar zijn er misschien ook al dingen in het lichaam aan het veranderen. Ik reageerde op minimelona die aangaf dat ze wil dat de grenswaarden in de sr omhoog moet. Maar waar naar toe dan? Want imo is er niet meer heel veel ruimte.

i am the black furred cat, no evil is within, i am the same as other cats, underneath my skin, please help me to dispel, this black myth i bear, not just for me i pray, but for black cats everywhere - in loving memory of doerak

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:37

Sorry Natalie36? Waar heb ik gezegd dat ik wil dat de grenswaarden omhoog moeten in de SR?

Ik heb alleen maar aangegeven dat als je je paard voor het eerst wilt laten testen en je dat uit voorzorg bv zou doen en niet omdat je het paard van PPID hebben verdenkt, het in de SR vals positieven kan opleveren.
En ik heb daarbij proberen uit te leggen waarom ik denk dat het in die periode valse positieven kan geven.

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:46

Natalie36 schreef:
El camino, zo doe ik het dus ook.

Maris, dat is juist mijn punt. Niet ieder paard is ziek met een waarde van 60 pg/ml maar sommigen wel. En bij anderen lijkt er niets aan de hand te zijn maar zijn er misschien ook al dingen in het lichaam aan het veranderen. Ik reageerde op minimelona die aangaf dat ze wil dat de grenswaarden in de sr omhoog moet. Maar waar naar toe dan? Want imo is er niet meer heel veel ruimte.


Maar ik wil er dan weer mee zeggen dat paarden ook met best hoge waardes misschien wel helemaal geen prascend nodig hebben.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:08

Voor de leken wordt het met jullie discussie er niet makkelijker op :+

Ik ga in elk geval maar laten meten als ze weer uit de rui zijn. Verder merk ik niets aan hem, maar waarom zou ik niet met medicatie starten als de waardes wel hoog zijn?

Wellicht beredeneer ik verkeerd, maar met medicatie kan je tumorgroei toch ook remmen? If heb ik dat verkeerd begrepen?


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:40

Jotoma schreef:
Voor de leken wordt het met jullie discussie er niet makkelijker op :+

Ik ga in elk geval maar laten meten als ze weer uit de rui zijn. Verder merk ik niets aan hem, maar waarom zou ik niet met medicatie starten als de waardes wel hoog zijn?

Wellicht beredeneer ik verkeerd, maar met medicatie kan je tumorgroei toch ook remmen? If heb ik dat verkeerd begrepen?


Moet er wel een tumor zijn, natuurlijk. Anders kan die medicatie hele andere dingen gaan doen. Ik denk dat dat de strekking is van de hele discussie. (Iets) verhoogd én in de SR gemeten (en geen klinisch beeld van ppid) hoeft dus niet te betekenen dat er een tumor zit. Dus dan nog een x laten doen buiten de SR. Als hij dan nog steeds verhoogd is, kun je overwegen om met de medicatie te beginnen.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16123
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:55

ElCamino schreef:
Ik kreeg toevallig vandaag de rekening van het PPID onderzoek.... pfffff wat een bedrag om steeds te testen, het versturen was €20 en het onderzoek €60, (komen de kosten van mijn DA nog bij visite, onderzoek, bloedafname totaal was €106)
toch best wat als je het buiten de risico periode doet waarin de test gratis is.
Maar goed, was goed nieuws dus ben blij.

Heb overigens wél een mail gestuurd naar het onderzoekscentrum voor een verklaring van de zo uit elkaar liggende waardes ( 38 in risico periode en 7 nu) puur uit nieuwsgierigheid waar ze mee komen....



Ook hierin verdiend men weer fors.
Ik prik mijn paard zelf en verstuur de buisjes via mijn werk naar een speciaal lab in België
Kosten onderzoek zijn nog geen 15 euro.
(Afname en verzendkosten heb ik niet natuurlijk)

ElCamino

Berichten: 8924
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:52

Maris: daarom kijk je toch ook goed naar je paard !
Jotoma: sorry.....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dries1990, Geralda1994, Kabayo, kyraalica, Loe_Loe, Myrkvi, Niika, paardje2013, Suusw, wortel115 en 57 bezoekers

cron