Mok/mijt/rasp?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Mok/mijt/rasp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 23:45

Hi,

Op het moment hebben een aantal paarden mijt bij ons op stal en mijn paard heeft jeuk en gekke plekjes op haar achterbeen. Volgens het ene stalgenootje is het mok, volgens de ander rasp en weer anderen toch mijt. Zelf heb ik geen flauw idee, maar ik wil niet meteen de dierenarts erbij halen als het niet nodig is.

Ze heeft linksachter tot aan haar knie witte schilfers, op haar koot heeft ze kalende plekjes met witte dikke schilfers en zwarte puntjes, in haar kootholte een sneetje met donkere korstjes en daaronder weer witte korstjes. Haar koot is ook iets verdikt, niet per se warm.

Ik heb zojuist geprobeerd in het donker wat foto's te maken. Als ik morgen een betere foto kan maken zal ik het ook hier plaatsen.

Afbeelding

Die schilfers lopen dus door naar boven. (De hoef lijkt trouwens kort op deze foto, maar foto is uit een rare hoek genomen) :)

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Mok/mijt/rasp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:47

Ik lees even mee, 1 van mijn merries heeft er ook last van. Ook veel kleine korstjes op de onderbenen welke wel een soort talgbultjes lijken en met haar en al loskomen

pipo123
Berichten: 184
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: home

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 00:09

Hier op stal ook gehad. Mijt en rasp zijn hetzelfde, rasp wordt veroorzaakt door mijten. Als het boven de kogel doorloopt met schilvers en kale plekken is het bijna altijd rasp. Staan ze met de benen te stampen en te schuren tegen elkaar, dan is het bijna zeker rasp.
Wassen met sebacil of een ander anti mijt middel met telkens 6 weken ertussen is de oplossing. Succes

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 04:38

Rasp komt helemaal niet altijd door mijten. Rasp kan heel goed van binnenuit komen, overbelasting van lymfe stelsel en dan komen afvalstoffen via de huid naar buiten. Een mijt zit ook in de huid, dus de oorzaak van de onrustige huid kan je niet zo vast stellen. Een mijt kan je niet met het blote oog zien, daarvoor moet de DA een afkrabsel nemen en onder de microscoop leggen.

Aangezien meerdere paarden het hebben, zou mijt niet heel raar zijn. Staan jullie paarden toevallig op stro? En net een nieuw pak open gemaakt? Of eventueel nieuw pak hooi?

De cyclus van een mijt is overigens 10 dagen, dus je moet minimaal 2 keer wassen met 7 - 10 dagen ertussen om mijten kwijt te raken. Eerste keer dood het de levende mijten, tweede keer de uitgekomen eitjes, nog voordat deze generatie mijten vruchtbaar is. Sebacil werk geweldig, maar is verboden. Er zijn soortgelijke producten met een andere naam, of onderhands. Veel Tinkermensen zweren ook bij de werking van pipetjes van advantix, frontline combo etc, en bepaalde soorten vlooien shampoos.

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Mok/mijt/rasp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:35

Ik geef mijn tinker finecto plus tegen de mijten en scheer met enige regelmaat sokken af. En als hij echt weer gaat stampen was is 3 x in 3 wk met byemite. Misschien goed om even met een schraapseltje vast te stellen of t mijten zijn

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Mok/mijt/rasp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:24

Rasp zit of aan de voorbenen aan de achterkant onder de carpus/voorknie of aan achterbenen aan de voorkant van het been. Als het jeukt en meer paarden hebben er last van denk ik ook mijten. Je kan dit vaststellen met een huidafkrabsel en shampoo moet je ook via de dierenarts regelen.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Re: Mok/mijt/rasp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 10:33

Ik denk dat ik toch inderdaad ga overwegen om een dierenarts erbij te halen, aangezien ik mij meer en meer ongerust begin te maken.

Wat betreft de vraag over het stro: elke maand krijgen wij nieuw stro en het mijtenprobleem schijnt zich al een maand af te spelen bij ons op stal (ik kwam er helaas door slechte communicatie afgelopen woensdag pas achter...).

Mocht het mijt zijn, hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb de dekjes, halsters en borstels uit voorzorg al gewassen en gedesinfecteerd, ook mijn handschoentjes en cap heb ik voor de zekerheid maar in de wasmachine gegooid. Ze staat echter ook onder een deken en doordat ik geen vervangend deken heb kan ik het deken niet zomaar een dag mee naar huis nemen om te wassen. Heeft het trouwens nut om alles te wassen als het grootste deel van stal niet mee doet? Alleen de tinkers, friezen en nu dan mijn paard (Arabier x Fjord x Fries) hebben het, de rest van stal heeft (nog) nergens last van en desinfecteert dus niet.

marjolein__

Berichten: 336
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Oldebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:20

ik heb een tinker die 1 keer per jaar mijt heeft in z'n sokken. Zodra hij begint te stampen begin ik met behandelen om verdere uitbreiding te voorkomen. Ik behandel met sebacil (10 ml in 10 liter water en dan heel heel heel goed alles tot knie insoppen tot op de huid!!) en 7 dagen later nog een keer (voor de eitjes die dan inmiddels uitgekomen zijn en voordat die larven weer eitjes gaan leggen!). Dan paar dagen later doe ik op ieder been een pipetje Stronghold voor de zwaarste hond op de huid van de benen (haren goed aan de kant dus!; stronghold kan je alleen bij de DA krijgen!). Dan ben ik er weer jaar van af. Als stalgenoten het ook hebben is het wel van belang dat zij ook goed behandelen. Verder kan je je borstels ontsmetten en je stal ontsmetten als ze het al langer heeft.
Mijten kan je overigens niet met het blote oog zien. en als je te lang wacht met behandelen, kunnen zij zich ingraven in de huid en ontstaat o.a. mok en andere narigheid.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 18:59

marjolein__ schreef:
ik heb een tinker die 1 keer per jaar mijt heeft in z'n sokken. Zodra hij begint te stampen begin ik met behandelen om verdere uitbreiding te voorkomen. Ik behandel met sebacil (10 ml in 10 liter water en dan heel heel heel goed alles tot knie insoppen tot op de huid!!) en 7 dagen later nog een keer (voor de eitjes die dan inmiddels uitgekomen zijn en voordat die larven weer eitjes gaan leggen!). Dan paar dagen later doe ik op ieder been een pipetje Stronghold voor de zwaarste hond op de huid van de benen (haren goed aan de kant dus!; stronghold kan je alleen bij de DA krijgen!). Dan ben ik er weer jaar van af. Als stalgenoten het ook hebben is het wel van belang dat zij ook goed behandelen. Verder kan je je borstels ontsmetten en je stal ontsmetten als ze het al langer heeft.
Mijten kan je overigens niet met het blote oog zien. en als je te lang wacht met behandelen, kunnen zij zich ingraven in de huid en ontstaat o.a. mok en andere narigheid.


Thanks voor de tip! :D

De DA is vanmiddag geweest. In haar koot is het mok, boven haar koot is mijt. Ik moet haar 1x per week wassen met ByeMite en de mok behandelen met shampoo en hydrocortiderm. Het wassen gaat mijn paard niet leuk vinden de komende week, aangezien het erg koud gaat worden. :brr:

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:22

Dat is lastig met de voorspelde vorst.
Geen warm water of elektriciteit?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Mok/mijt/rasp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:39

Je kunt ook anti-vlo pipetten voor honden kopen (o.a. exil of frontline) en dan de versie voor grote honden. Die tussen de haren op het been, dus op de huid verdeeld leegknijpen/druppelen. (moet dus contact met de huid maken!) Dan kun je het wassen uitstellen als dat tegen de tijd dat het niet meer vriest nog nodig is.

marjolein__

Berichten: 336
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Oldebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:29

Confession schreef:
marjolein__ schreef:
ik heb een tinker die 1 keer per jaar mijt heeft in z'n sokken. Zodra hij begint te stampen begin ik met behandelen om verdere uitbreiding te voorkomen. Ik behandel met sebacil (10 ml in 10 liter water en dan heel heel heel goed alles tot knie insoppen tot op de huid!!) en 7 dagen later nog een keer (voor de eitjes die dan inmiddels uitgekomen zijn en voordat die larven weer eitjes gaan leggen!). Dan paar dagen later doe ik op ieder been een pipetje Stronghold voor de zwaarste hond op de huid van de benen (haren goed aan de kant dus!; stronghold kan je alleen bij de DA krijgen!). Dan ben ik er weer jaar van af. Als stalgenoten het ook hebben is het wel van belang dat zij ook goed behandelen. Verder kan je je borstels ontsmetten en je stal ontsmetten als ze het al langer heeft.
Mijten kan je overigens niet met het blote oog zien. en als je te lang wacht met behandelen, kunnen zij zich ingraven in de huid en ontstaat o.a. mok en andere narigheid.


Thanks voor de tip! :D

De DA is vanmiddag geweest. In haar koot is het mok, boven haar koot is mijt. Ik moet haar 1x per week wassen met ByeMite en de mok behandelen met shampoo en hydrocortiderm. Het wassen gaat mijn paard niet leuk vinden de komende week, aangezien het erg koud gaat worden. :brr:



als je alleen de benen moet wassen is het nog wel te doen (zou er als het kan wat warm water door heen doen) maar heel het paard wordt wel lastig met dit weer ja :(

marjolein__

Berichten: 336
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Oldebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:32

Floortz schreef:
Je kunt ook anti-vlo pipetten voor honden kopen (o.a. exil of frontline) en dan de versie voor grote honden. Die tussen de haren op het been, dus op de huid verdeeld leegknijpen/druppelen. (moet dus contact met de huid maken!) Dan kun je het wassen uitstellen als dat tegen de tijd dat het niet meer vriest nog nodig is.



Dan moet je wel de Stronghold kopen. Daar zit stofje in dat werkt tegen mijten, bij de anderen niet heb ik mij laten vertellen (stronghold is alleen te koop bij dierenarts)