Hoeveel gewicht kan mijn pony dragen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Hoeveel gewicht kan mijn pony dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 12:59

Hallo bokkers,

Ik weet dat er heel veel topics al zijn over ruitergewicht, maar ik heb jullie advies nodig.

Ik heb een Connemara van 1,52, vrij rank, vrijwel onbespiert omdat hij nog vrij groen is. Hij is verder wel helemaal uitgegroeid.

Ik ben een ukkepuk van 1,60.. Ik zal rond de 70 kg wegen.. Nou wilt een vriendin van mij wel een keertje op mijn pony stappen. Ze kan heel goed dressuur rijden. Zij is rond de 1,80 m en weegt tussen de 85 en 90 kg. Ik zelf twijfel heel erg of ik dit moet toestaan, omdat ik 20 % van het eigen lichaams gewicht wel erg veel vind. Mijn pony zal tussen de 450 en 500 wegen.

Wat is jullie advies hierin?

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:01

Ik vind je vriendin veel te lang en veel te zwaar. Helemaal als je pony onbespierd is.
Laatst bijgewerkt door Haarbal op 14-02-18 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 13:03

Haarbal schreef:
Ik vind je vriendin veel te lang en veel te zwaar. Helemaal als je pony onbespierdt is.


Ja ik zit daar ook een beetje mee. Zeker omdat hij zo onbespierd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:04

Ja ik vind dat ook te zwaar.. Jouw gewicht gaat nog, maar zij is echt te zwaar voor een pony.. Helemaal omdat ie onbespierd en groen is.. :n

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:04

Ik verwacht eigenlijk dat een vrij rank gebouwd paardje van 1.52 nog wel wat minder weegt, eerder tussen de 400-450kg. De 20% gaat niet om haar eigen gewicht, maar om het gewicht dat er op het paard gaat. Ze zou dus met zadel in haar handen en verder al klaar om op te stappen, op de weegschaal moeten stappen.

Ik vind haar daarnaast ook echt te lang. Voor gewone paarden houd ik een verschil van maximaal 20cm aan en brede dieren maximaal 25cm.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 13:06

Mizora schreef:
Ik verwacht eigenlijk dat een vrij rank gebouwd paardje van 1.52 nog wel wat minder weegt, eerder tussen de 400-450kg. De 20% gaat niet om haar eigen gewicht, maar om het gewicht dat er op het paard gaat. Ze zou dus met zadel in haar handen en verder al klaar om op te stappen, op de weegschaal moeten stappen.

Ik vind haar daarnaast ook echt te lang. Voor gewone paarden houd ik een verschil van maximaal 20cm aan en brede dieren maximaal 25cm.


Hij is niet super rank, maar het is geen haflinger zeg maar. Meeste connemara s wegen tussen de 450 en 500 kg. Heb ik even gecheckt bij Mn mede connemara vrienden Hahha.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 13:07

Mizora schreef:
Ik verwacht eigenlijk dat een vrij rank gebouwd paardje van 1.52 nog wel wat minder weegt, eerder tussen de 400-450kg. De 20% gaat niet om haar eigen gewicht, maar om het gewicht dat er op het paard gaat. Ze zou dus met zadel in haar handen en verder al klaar om op te stappen, op de weegschaal moeten stappen.

Ik vind haar daarnaast ook echt te lang. Voor gewone paarden houd ik een verschil van maximaal 20cm aan en brede dieren maximaal 25cm.


Ik zal even een foto erbij voegen
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Hoeveel gewicht kan mijn pony dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:10

Ik heb een pony gehad van vergelijkbare grootte en ben zelf nu ook 1,80.. Ik ben met deze pony gestopt omdat ik er echt te lang voor werd en toen was ik echt nog geen 1,80.. Deze pony liep echter wel Z2 en was dus in zeer goede conditie..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 13:15

Relaxed schreef:
Ik heb een pony gehad van vergelijkbare grootte en ben zelf nu ook 1,80.. Ik ben met deze pony gestopt omdat ik er echt te lang voor werd en toen was ik echt nog geen 1,80.. Deze pony liep echter wel Z2 en was dus in zeer goede conditie..


Die van mij is verre weg van Z2.. Haha ben echt nog bij de basis.. Doe ook veel aan de hand, dressuurmatig en longeren. Maar dit is echt niet voldoende hoor. Hij moet eerst leren ontspannen.. maar was jij ook rond dit gewicht?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:18

Gizeppie schreef:
Mizora schreef:
Ik verwacht eigenlijk dat een vrij rank gebouwd paardje van 1.52 nog wel wat minder weegt, eerder tussen de 400-450kg. De 20% gaat niet om haar eigen gewicht, maar om het gewicht dat er op het paard gaat. Ze zou dus met zadel in haar handen en verder al klaar om op te stappen, op de weegschaal moeten stappen.

Ik vind haar daarnaast ook echt te lang. Voor gewone paarden houd ik een verschil van maximaal 20cm aan en brede dieren maximaal 25cm.


Ik zal even een foto erbij voegen
[ [url=m/Wysnvq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/jJI2S4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind het nog een aardig smal ding op deze foto's en blijf verwachten dat hij 400-450kg weegt. Waren de andere connemara's echt op de weegschaal gewogen? Hier staan wat gewogen rassen: http://www.pferdewaage24.de/html/rassen___gewicht.html

De deutsche rijpony komt qua bouw wel overeen met de jouwe, hoewel de plaatjes die ik zie nog iets zwaarder gebouwd zijn (maar ook enkele centimeters kleiner).

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:18

mijn pony is 148 en rond gebouwd, kwa gewicht zou hij ook rond de 450/500 zitten.
ik zou jouw vriendin te groot vinden voor mijn pony, en dan vooral haar gewicht.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoeveel gewicht kan mijn pony dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:21

Ik vind dit ook een echt smalletje. Zou daar zeker niet je vriendin op laten.
Ik ben zelf 80 kg maar zou dus nooit op dat diertje stappen.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Hoeveel gewicht kan mijn pony dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:26

Ik heb een vergelijkbare pony, vrij rank (arabier x ev), van ongeveer 1.52. Hij weegt ong. 450 kg (op de weegbrug geweest volgens mij).
Toen zijn bespiering nog niet zo goed was, wilde ik er niemand zwaarder dan 65kg op.
85kg vind ik echt te veel.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 13:27

Mizora schreef:
Ik verwacht eigenlijk dat een vrij rank gebouwd paardje van 1.52 nog wel wat minder weegt, eerder tussen de 400-450kg. De 20% gaat niet om haar eigen gewicht, maar om het gewicht dat er op het paard gaat. Ze zou dus met zadel in haar handen en verder al klaar om op te stappen, op de weegschaal moeten stappen.

Ik vind haar daarnaast ook echt te lang. Voor gewone paarden houd ik een verschil van maximaal 20cm aan en brede dieren maximaal 25cm.



Ja deze waren echt gewogen. De pony’s van 148 waren 450 kg en de nog grotere connemara s waren 505 kg.

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:27

Ik vind idd beide ruiters te zwaar.
Is een kleine bijrijder niet wat?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 13:30

LoveBodin schreef:
Ik heb een vergelijkbare pony, vrij rank (arabier x ev), van ongeveer 1.52. Hij weegt ong. 450 kg (op de weegbrug geweest volgens mij).
Toen zijn bespiering nog niet zo goed was, wilde ik er niemand zwaarder dan 65kg op.
85kg vind ik echt te veel.


Arabier heeft niet dezelfde bouw. Flynn heeft een korte/stevige lenderen. Arabieren zijn vrij lang en rank.. Maar je hebt wel gelijk.. Ik zelf weeg rond de 70 kg.. Heb al eeuwen niet op de weegschaal gestaan, maar ben wel mini 1,60 m..

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 13:31

Knert schreef:
Ik vind idd beide ruiters te zwaar.
Is een kleine bijrijder niet wat?


Ik wil geen bijrijder. Is eenmalig dat zij erop zou gaan. Maar ik twijfel of ik dat zou toestaan.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Hoeveel gewicht kan mijn pony dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 13:38

Ik zal een foto van mijzelf invoegen. Dan zien jullie hoe ik gebouwd ben. Afbeelding

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:38

Ik zou het niet doen. Ik vond mezelf al op het randje zitten op een halfinger van 150 met mijn 180 en 65kg. En zeker omdat het om een ranke onbespierde pony gaat. Snap dat je denkt 'het is maar voor een keertje', hij zal er misschien niet op achteruit gaan maar ook zeker niet vooruit. Lekker door blijven trainen tot er goede bespiering op zit en je jezelf niet af hoeft te vragen of het wel of niet zou kunnen

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 13:42

Marit_P schreef:
Ik zou het niet doen. Ik vond mezelf al op het randje zitten op een halfinger van 150 met mijn 180 en 65kg. En zeker omdat het om een ranke onbespierde pony gaat. Snap dat je denkt 'het is maar voor een keertje', hij zal er misschien niet op achteruit gaan maar ook zeker niet vooruit. Lekker door blijven trainen tot er goede bespiering op zit en je jezelf niet af hoeft te vragen of het wel of niet zou kunnen


Ja je hebt gelijk..

SanneJas
Berichten: 345
Geregistreerd: 03-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:47

Mijn fjord van 152 is afgelopen zomer op de weegschaal gegaan en woog 460 KG.
Hij is breed gebouwd en heeft vrij veel spieren (7 jaar).

Ik denk dat jou paardje eerder naar de 400 kg gaat dan de 500 kg.

Ik zal er jou vriendin niet op laten stappen, ook niet voor 1 keertje.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:47

Voor een keer zou ik me daar totaal niet druk over maken, helemaal niet als ze een nette ruiter is. Maar goed ik ben als wn ruiter een andere beeld gewend. Zijn wel quarters maar die zijn ook niet altijd breed. Daar rijden alle ruiters, ook kerels van 2 meter op paarden van 1.50

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 13:50

SanneJas schreef:
Mijn fjord van 152 is afgelopen zomer op de weegschaal gegaan en woog 460 KG.
Hij is breed gebouwd en heeft vrij veel spieren (7 jaar).

Ik denk dat jou paardje eerder naar de 400 kg gaat dan de 500 kg.

Ik zal er jou vriendin niet op laten stappen, ook niet voor 1 keertje.


Ja fjorden zijn idd veel breder gebouwd.. Nee ik heb toch wel een wat rankere pony.. Ik zit er zelf ook niet elke dag op hoor. Heeft ook te maken met dat hij heel angstig is en er mentaal veel werk aan zit nog.

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:54

Gizeppie schreef:
Ik zal een foto van mijzelf invoegen. Dan zien jullie hoe ik gebouwd ben. [ [url=m/Xq5pNB.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuke foto!!!
Maar ik vind je toch te zwaar. Je foto voegt niets toe zo met die jas. Maar het gewicht is nog hetzelfde.
Is mennen of dergelijk niet wat dan?
Laatst bijgewerkt door Anomien op 14-02-18 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:55

Gizeppie schreef:
Relaxed schreef:
Ik heb een pony gehad van vergelijkbare grootte en ben zelf nu ook 1,80.. Ik ben met deze pony gestopt omdat ik er echt te lang voor werd en toen was ik echt nog geen 1,80.. Deze pony liep echter wel Z2 en was dus in zeer goede conditie..


Die van mij is verre weg van Z2.. Haha ben echt nog bij de basis.. Doe ook veel aan de hand, dressuurmatig en longeren. Maar dit is echt niet voldoende hoor. Hij moet eerst leren ontspannen.. maar was jij ook rond dit gewicht?


Tijdens mijn groeispurt was ik vooral lang en meer slungelig.. Maar ben wel altijd stevig geweest, dus denk wel dat ik rond de 80 kilo zat.. Maar zoals ik al zei, die pony liep Z2 en was ook zelf fors gebouwd. Ik ben vooral ivm mijn lengte gestopt :j