Verplicht op rust, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 17:15

Volgende week wordt mijn paard gescand, dus wat er exact aan de hand is weet ik nog niet, ik vermoed een peesblessure. Hij zal sowieso op rust moeten, dus daarvoor zoek ik alvast wat tips.

De afgelopen maand heeft hij op al op rust gestaan, met ontstekingsremmers en pijnstilling, helaas zonder resultaat. Gedurende die 4 weken, werd hij steeds nerveuzer, schrikkerig, druk, zich stoten, vallen in zijn stal omdat hij dan zo druk is.
Alles wat je natuurlijk niet wilt omdat hij rustig moet blijven.
Als hij heel druk is kijkt hij ook niet meer wat hij doet, dus uitglijden in de box, achter het hek blijven hangen, etc.

Hij staat overdag buiten, alleen in zijn paddock. Onbeperkt hooi. 2x daags zemelen met vitamine, ipv brok. Ik probeer met hem te wandelen voor de afwisseling, als het rustig weer is. Ik merk gewoon dat hij heel graag aan de slag wil en vooral wil bewegen! Daarom zie ik ook op tegen dat hij voorlopig niet aan het werk kan. Hoe hebben jullie dit gedaan? Met sedatie? Of zonder? En ontploffen ze met sedatie niet alsnog zo nu en dan? Misschien nog meer tips?
Bedankt voor het mee denken!

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 07:58

Altijd lastig.
In ieder geval van het krachtvoeder af, maar dat heb je vast al. Hooi en vitaminebrokje volstaat.

Verder zou ik hem wat rustgevende kruiden geven ( passiebloem, of valeriaan). Magnesium helpt minder voor in het koppie.

Toen mijn knettergekke beestje een paar maanden op stal moest blijven en alleen mocht stappen, heb jk voor mijn eigen veiligheid haar elke keer een paar streepjes tranquegel gegeven voordat we gingen stappen. Lijkt me niet heel gezond, maar je moet wat...

Succes!

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 08:04

Bach rescue!

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 08:09

Ik heb hem gewoon laten lopen. Paard stond in een rustig groepje, en de veearts zag ook wel in dat hij in een box onrustiger zou zijn dan gewoon buiten. Een pees herstelt bij gewoon gematigde beweging (buiten rondscharrelen met andere paarden) langzamer maar wel beter dan op boxrust. Paard is helemaal hersteld.

Behalve een peesblessure heeft hij ook eens een bandblessure gehad. Aangezien hij toen stokkreupel was en een andere ruin hem steeds wat opdreef hebben we hem toen wel apart gezet. Op een niet te klein stukje. Hoe kleiner het stukje hoe vaker en scherper ze een bocht moeten maken. Ook dat is helemaal goed gekomen, na een week of zes ging hij weer galopperend en bokkend in het rond (uiteraard heeft hij in die tijd wel gewoon geneesmiddelen gehad).

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 08:13

Ik heb mijn paard gewoon gestapt zolang het goed ging, maar toen hij wel echt gek begon te doen heb ik hem in overleg met de dierenarts toch maar gesedeerd. Dat was veiliger dan dat we allebei in de kruimels kwamen te liggen. Ohja, volg je gevoel maar stop niet te snel met sederen. Dat deed ik wel en dat resulteerde bij mij alsnog in een ziekenhuis bezoekje met operatie :=

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 11:32

De tranquigel heb ik ook, Bach bloesem is ook een goede tip.

Misschien is het een rare gedachte, maar ik zat me te bedenken of het niet een idee is om 3x per week rustig aan de logeerlijn door de hele bak te laten draven, dus niet op een kleine volte. Ik denk zelf dat hij dan rustiger blijft en minder gaat exploderen dan nu met volledige "rust".
De veearts vond het niet zo n goed idee, want rust is rust. Maar ik vraag me af of die 3x per week rustig draven niet beter is dan 5x per week als een debiet rennen en noodstops maken...

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:50

Mijn paard is nu aan het einde van de opbouw na een peesblessure. Ik heb hem zodra het kon gewoon weer in de normale situatie buiten gezet. Ook op zijn weiland, zelfs toen hij elke ochtend een sprint naar achteren trok. De rest van de dag stond hij rustig te eten. Wat Koper ook zegt: het duurt misschien wat langer, maar de pees herstelt wel mooier. Draven zou ik niet doen. Dan liever onder de man stappen zodat je zijn koppie nog wat aan het werk kan zetten en verder gewoon in zijn normale ritme naar buiten als hij daar normaal wel rustig bij was.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:00

Hier de zelfde situatie. Mijn paard verdraagt geen stal (claustrofobisch), dus we hebben haar gewoon 24 uur buiten laten lopen. We merken heel goed aan haar dat ze voelt dat het niet allemaal OK is want ze doet rustig aan. wel is het nadeel dat zodra ze goed is en dus geen pijn, ze meer begint te rennen en te spelen (logisch), maar tot nu toe valt ze daarop niet terug.
Dus ik denk dat als je voor jouw paard een fijne rustige kudde kunt vinden of een maatje dat dit wellicht te oplossing is.
Mijn paard werkt ook heel graag, want we mogen heeeeeeeel voorzichtig aan de hand !! gaan opbouwen. Zodra ik met beide paarden aan de hand kleine stukjes ga wandelen, huppelt ze van plezier, staan de oortjes erop en zie je haar genieten. Nu weten we dus dat haar sjagrijnig zijn waarschijnlijk komt dat ze het niet fijn vindt niets te doen ondanks dat ze altijd met haar man buiten staat. Sterkte met de hele situatie. Wij zijn al een jaar bezig en het is echt niet leuk want het is maar de vraag of die van ons ooit nog goed komt om weer op te rijden. Peesblessures hebben echt de tijd nodig om te genezen.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:13

Toen mijn paard met zijn pees blessure stil stond mocht hij in een kleine paddock. Dit hadden we dan ook voor hem geregeld. Wel naast en in zicht van andere paarden. Dit ging prima. Hij had zijn hooi en water en naast hem een ander rustig paard. Savonds weer met de anderen mee naar binnen.
Verder lieten we hem dagelijks mee stappen in de molen. Regelmaat met de anderen dus.
Je moet vooral je zelf er in berusten. Het is even niet anders.

Het opbouwen van bewegen tijdens de revalidatie gaat overigens echt per minuut. Ik zou dus niet gaan longeren als ik jou was.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:40

Mona81 schreef:
De tranquigel heb ik ook, Bach bloesem is ook een goede tip.

Misschien is het een rare gedachte, maar ik zat me te bedenken of het niet een idee is om 3x per week rustig aan de logeerlijn door de hele bak te laten draven, dus niet op een kleine volte. Ik denk zelf dat hij dan rustiger blijft en minder gaat exploderen dan nu met volledige "rust".
De veearts vond het niet zo n goed idee, want rust is rust. Maar ik vraag me af of die 3x per week rustig draven niet beter is dan 5x per week als een debiet rennen en noodstops maken...

Zowel laten draven als bak (zachte ondergrond) vind ik een slecht idee met een peesblessure. Laat 'm lekker scharrelen op een paddock met stevige ondergrond of op een wei, alles is nu droog.

Boxrust bij een peesblessure is echt heel erg achterhaald.

SamElisa

Berichten: 52
Geregistreerd: 20-04-17
Woonplaats: omgeving Deventer

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:48

Misschien helpt het om opzoek te gaan naar mentale uitdaging? Ik weet niet of het bij paarden werkt, maar honden worden er vaak rustiger van. Daardoor zou het stappen misschien ook makkelijker gaan.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 17:52

Popstra schreef:
Toen mijn paard met zijn pees blessure stil stond mocht hij in een kleine paddock. Dit hadden we dan ook voor hem geregeld. Wel naast en in zicht van andere paarden. Dit ging prima. Hij had zijn hooi en water en naast hem een ander rustig paard. Savonds weer met de anderen mee naar binnen.
Verder lieten we hem dagelijks mee stappen in de molen. Regelmaat met de anderen dus.
Je moet vooral je zelf er in berusten. Het is even niet anders.

Het opbouwen van bewegen tijdens de revalidatie gaat overigens echt per minuut. Ik zou dus niet gaan longeren als ik jou was.


Dat is het denk ik ook, dat ik er zelf in moet berusten. Hij gaat ook gewoon met de andere paarden mee naar buiten en binnen, er is in dat opzicht niks veranderd, alleen dus dat hij niks meer doet. Hij verveelt zich ook denk ik. Ondanks dat hij de hele dag buiten staat, hij heeft steeds van die uitspattingen. Misschien moet ik me er maar bij neerleggen dat hij dat toch wel gaat doen en dat ik alleen maar kan duimen dat het geen verdere schade aanricht.

Edit: dat is ook een idee SamElisa, misschien wat "vrijheidsdressuur".

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:14

Er zijn meerdere manieren om een peesblessure te laten herstellen.
Mijn paard heeft er 4 gehad dus ik kan denk ik wel zeggen dat ik redelijk ervaren ben :+
Ik heb 1x gepoogd om haar op complete rust te zetten, maar ben daar vrij snel van teruggekomen want eigenlijk is het niks anders dan dierenmishandeling.
Het beste in mijn ogen is om je paard lekker 24-7 naar buiten te doen.
Ja dan duurt het wat langer, maar weet je wel zeker dat je er mentaal een gezond paard aan overhoudt en er geen situaties komen waarbij je paard zich opnieuw bezeert en de blessure verergert door het explosief worden door gebrek aan afleiding en beweging, als ze eenmaal mogen gaan beginnen met opbouwen.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 23:32

Jij hebt het wel getroffen dan...
24/7 buiten is hier niet mogelijk, daar is het ook het paard niet naar, maar ze staan wel buiten van vroeg in de ochtend, tot het donker wordt.
Ik ga zijn uitspattingen dan maar gewoon laten voor wat het is.
Zouden jullie wel gaan wandelen? In zijn schrikreacties slaat hij vaak zijn hoeven ineens keihard op de grond, daarom ben ik eigenlijk gestopt met wandelen. Ik was bang dat die klappen kwaad doen. Wat zouden jullie doen?

x__danii

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:00

Mijn vorige bijrijdpaard heeft 6 weken op volledige boxrust gestaan omdat hij in het gips stond. Hij mocht absoluut niet onrustig worden i.v.m. zwelling van het been / knellen van het gips en hij werd daarom overdag gesedeerd.

Qua afleiding hadden wij extra hooi en dit werd gevoerd d.m.v. een slowfeeder. Poetsen en knuffelen is natuurlijk altijd fijn en ik zat vaak een tijdje bij hem in z’n stal, even vertellen hoe m’n dag was geweest.

Nadat hij uit het gips was mochten we gaan stappen aan de hand en dat daarna uitbreiden naar stappen onder het zadel. Beide deden we gesedeerd (minder sedatie als tijdens de boxrust). Hij was ondanks de sedatie wel alert, maar de scherpe randjes en explosiviteit was eraf.

Succes met je paard!

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:03

Mag je er wel op zitten? Want wie weet werkt dat beter.. Draven aan de longe zou ik in ieder geval niet doen. Misschien dat je hem in stap terwijl je er op zit een beetje kan uitdagen zonder gekke wendingen etc. En misschien zijn bepaalde VD oefeningen inderdaad ook een idee.

Mijn fjord heeft meerdere peesblessures in 1 keer.. Ze heeft de hele zomer gewoon op de wei gestaan op formaat paddock met vriendje ernaast, ze bleef daar vrij rustig onder en kon zo lekker eten en scharrelen. Ze heeft zelf ook een uitloopstal waar ze als ze niet op de wei staat ook rond scharrelt. De eerste paar keer op de wei in haar mini stukje stond ze gewoon op 4 benen op haar plek omhoog te springen, steigeren, bokken. Haar revalidatie is daar niet minder om gegaan, maar toen ze van de winter schrok van vuurwerk en er vandoor ging is het helaas wel weer een stukje achteruit gegaan. Het verschil is dat ze op moment natuurlijk ook niet meer nadacht. Het hoeft dus niet altijd erg te zijn als hij een uitspatting heeft en je kunt er gewoonweg weinig aan doen. Bach bloesem of sedatie is misschien sowieso een idee, dat haalt voornamelijk de scherpe randjes er af. Dit heb ik ook gebruikt toen ik na een paar weken stilstaan na haar vuurwerkincident weer ging wandelen.

Wat bedoel je precies met slaan met zijn hoeven op de grond? Ikzelf zou niet stoppen met wandelen omdat ik weet dat ze als een idioot gaat reageren als ze straks met opbouwen weer stukjes mag draven en ze tussendoor niet mee is geweest om te wandelen. Het is dan trouwens al fijn dat jouw paard ook buiten komt overdag!

stroo
Berichten: 599
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 07:16

wij hebben 2 x per dag aan de hand gestapt afleiding door borstelen enz af en toe wat wortelen over de dag verdeeld dit 3 maand vol gehouden pony ende er zelf aan

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 08:41

@heidilover, met slaan op de grond bedoel ik dat als ze een schrikreactie hebben, dat ze dan in 1x keer met alle 4 de hoeven uit elkaar op de grond stampen, springen. Soms doet hij het zo hard, dat hij dan daarna even met een voetje in de lucht blijft staan.
Ik mag er niet op, dan is de belasting voor hem nog hoger.
Helaas is het gewoon een neurotische heethoofd... gisteren was een goede dag. Lekker slapen in het zonnetje, de hele middag. Hopelijk vandaag weer!

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:16

Dan doe je 'm toch overdag buiten en 's nachts op stal? Gewoon het normale ritme.

Aan de hand stappen zou ik niet doen. Als je paard zelf al rondloopt voegt het niets toe. Daarnaast heb ik zo'n exemplaar dat dan wil laten zien dat hij het zelluf allemaal wel kan, en dan wordt het zijn missie om zonder mij te wandelen :Y) En hij weet dat hij sterker is dan ik. Dus dat doen we maar niet dan.

Klinkt alsof je je paard redelijk goed kent. Wat je wil bereiken is dat de pees niet wordt overbelast. Stappen is goed voor het herstel. Wat je wil bereiken is dat je paard rondloopt, zonder te worden opgejaagd en zonder al te idioot te doen.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 15:22

Ja, dan laat ik het inderdaad hierbij. En dan doe ik even mijn ogen dicht als hij weer eens een dubbele flikflak doet.
Veel meer kan ik toch niet doen.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:27

Laten draven oid aan de longeerlijn is een behoorlijk slecht plan met een peesblessure... Ik heb net een peesblessure achter de rug met mijn drukke paard die slecht stil kan staan. 2 weken volledig op stal en alleen stappen aan de hand. Daarna overdag op de paddock. Begonnen met 3x3 en steeds ietstjes groter gemaakt waardoor het ontploffen heel erg meeviel.

Ik stapte elke dag 15 min op het harde.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:30

Mona81 schreef:
Ja, dan laat ik het inderdaad hierbij. En dan doe ik even mijn ogen dicht als hij weer eens een dubbele flikflak doet.
Veel meer kan ik toch niet doen.

Ik heb ook m'n hart vastgehouden toen die van mij als een torpedo door het land ging weer. Maar tegelijkertijd is hij ook het paard dat in de weken daarvoor écht wel aangaf als hij pijn had. Beest is niet achterlijk. Door dat voorval ben ik meer gaan vertrouwen op (het inschattingsvermogen van) mijn paard.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:39

Geef je nu nog steeds pijnstillers? Overleg eens met de da of deze echt nodig zijn? Als ze zich zo fit voelen willen ze idd bewegen. Zonder pijnstilling zijn ze zich beter bewust van wat wel of niet kan (moet natuurlijk wel verantwoord zijn vandaar overleggen)
Onze pony was hoefbevangen en afspraak was gemaakt om haar in te slapen omdat ze geen stap meer kon zetten, na bezoek van de veearts besloten we haar toch nog een kans te geven en met een zakje buut op ging ze een uur later bokkend door de bak.. op dat moment sta je te janken van blijdschap maar zoiets wil je met een peesblessure natuurlijk niet hebben!

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 15:53

Nee, hij heeft geen pijnstilling meer. Hij is in principe het grootste van de dag rustig, alleen zo n 2 tot 3x op een dag dan trekt hij gillend een sprintje door de bak. Als ik hem kleiner zet, dan gaat hij om de as tollen. Dat heb ik liever dat hij een sprintje rechtdoor doet!
Op stal is geen optie, hij is nu al 2x gevallen in zijn box, omdat hij daar ook gaat tollen/spinnen. Hij wordt dan zo neurotisch, dat zijn spieren gaan trillen. Ik denk dat dit dan maar de beste optie is, gewoon de hele dag naar buiten en niet longeren of wandelen.
Qua pijn valt het overigens dus wel mee, daarom trekt hij ook sprintjes. Op het zachte is hij op de volte onregelmatig. Maar op het harde is hij echt stokkreupel op de volte. Omdat hij in de bak niet zoveel last heeft, trekt hij die sprintjes ook denk ik.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Verplicht op rust, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:10

Mijn dierenarts heeft mij toen in het begin verteld dat paarden vooral in het begin pijn ervaren, daarna wordt de pijn al snel minder terwijl de blessure nog niet voorbij is. Ze zei dat daarom ook veel paarden met een blessure rondlopen zonder dat de eigenaar dit weet, omdat het paard na een paar dagen stil lopen vaak niet meer zichtbaar of voelbaar kreupel loopt.

Maar als hij zo reageert zou ik hem inderdaad buiten laten, je kunt er weinig aan veranderen als hij een driedubbele flikflak maakt.. Misschien alleen niet zo handig als alles keihard is door het vriezen of juist zeiknat van de regen. Als hij zo neurotisch in de stal wordt heb je er ook weinig aan. :) en een sprintje rechtdoor lijkt mij inderdaad ook beter dan om de as tollen.