3-jarige hengst castreren, welke manier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

3-jarige hengst castreren, welke manier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 12:15

Op dit moment heb ik een 3,5-jarige hengst lopen (Word in Juni 4) die ik binnenkort wil laten castreren..
Nu twijfel ik alleen op welke manier ik dat moet laten doen. Vandaar dat ik opzoek ben naar ervaringen :).

De dierenarts was laatst geweest voor zijn tanden, en ik heb aan hem gevraagd hoe hij dat zou doen. Hij adviseerde mij om hem op de kliniek te doen, via de lies. Maar iemand anders die ik ken, heeft de paarden die hij liet castreren, altijd op stal gedaan, liggend.

Heeft er iemand ervaring met het castreren van een 3/4-jarige hengst en op welke manier?
Ik ga uiteraard nog rondbellen naar klinieken in de buurt, maar ben toch benieuwd naar alle ervaringen :).

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: 3-jarige hengst castreren, welke manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:18

hier altijd al gewoon thuis laten doen,liggend.

zowel jaarlingen als een 5-jarige,een 7-jarige en een 12-jarige hengst(die laatste allemaal gedekt)

nooit ook maar enig probleem gehad.

veel hangt ook af van je DA.
als je het thuis laat doen,zoek je dan een DA die hier erg ervaren in is,dat maakt of kraakt meestal het slagingspercentage zonder veel problemen achteraf.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: 3-jarige hengst castreren, welke manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:21

pas geleden een pony staand laten doen door castrateur . ging super snel .

Zwarteparelx

Berichten: 61
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:22

hier een 3 jarige laten castreren op de kliniek. was dan wel een klophengst. dus op de tafel doormiddel van kijkoperatie. ik zou altijd kliniek doen, zeker als je paard echt hengst is. hij moet zn eige echt even gedeisd houde zodat het goed kan geneze. als er een ontsteking opslaat ben je verder van huis... ik heb er nooit spijt van gehad,ook geen verdere problemen bij mijn paard gehad..

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: 3-jarige hengst castreren, welke manier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 12:58

@Tengeltje
Dankjewel! Een goede DA staat sowieso op mijn lijstje, haha.
Hoe was de nazorg bij jou? En hoelang ongeveer? :)

@Kohtje
Ik heb eigenlijk geen idee of hier een castreur in de buurt zit. En ik denk dat ik stiekem toch voorkeur heb aan liggend, haha

@Zwarteparelx
Mijne is geen klophengst, en heeft zeker geen hengstengedrag, gelukkig! Maar ik wil hem gewoon geen hengst houden. Heeft ook geen meerwaarde voor mij, haha!
Hoelang moest die van jou op de kliniek blijven? En wat was de na-zorg en hoe lang? :)

Zwarteparelx

Berichten: 61
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:07

xPearl schreef:
@Tengeltje
Dankjewel! Een goede DA staat sowieso op mijn lijstje, haha.
Hoe was de nazorg bij jou? En hoelang ongeveer? :)

@Kohtje
Ik heb eigenlijk geen idee of hier een castreur in de buurt zit. En ik denk dat ik stiekem toch voorkeur heb aan liggend, haha

@Zwarteparelx
Mijne is geen klophengst, en heeft zeker geen hengstengedrag, gelukkig! Maar ik wil hem gewoon geen hengst houden. Heeft ook geen meerwaarde voor mij, haha!
Hoelang moest die van jou op de kliniek blijven? En wat was de na-zorg en hoe lang? :)


ja ik had een dubbele operatie. kijkoperatie op beide voorbenen en kijkoperatie klophengst.hij moest toen 8 weken boxrust. maar voor alleen castreren is het volgens mij volgende dag weer halen.
hij heeft 5 dagen op de kliniek gestaan. en bij mij thuis nog ruim een week een dikke vochtkoker gehad. verder eigenlijk nerges last van gehad. mocht er ook gewoon aanzitten en geen reactie.heb er verder geen nazorg aan hoeven doen. mijn hengst was niet echt hengst maar wel degelijk aanwezig. brullen en maaien. dat was ook binnen een aantal weken zo goed als over

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:14

Ik heb mijn destijds 3,5-jarige hengst thuis laten doen, liggend. Via de lies vind ik wel een betere methode, maar mijn paard vindt vreemden aan zijn lijf al niks en dan ook nog eens op een kliniek wat hij niet kent.. Leek me niks voor hem. Uiteindelijk was hij thuis nog echt verschrikkelijk bang na het opstaan, heb nog nooit een paard zo bang gezien. Dus was blij dat ik hem een aai over z'n hoofd kon geven waar hij wat rustiger van werd en dat hij niet ook nog eens de spanning van een vreemde locatie erbij had. Toen het eenmaal gedaan was wel flinke zwelling gehad, maar door te koelen en 2x daags te stappen was hij binnen twee weken helemaal genezen. Hij liet niet merken last te hebben van de zwelling.

Ik zou dus per paard kijken wat de betere methode is. Alles heeft voor- en nadelen.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 13:16

Zwarteparelx schreef:
ja ik had een dubbele operatie. kijkoperatie op beide voorbenen en kijkoperatie klophengst.hij moest toen 8 weken boxrust. maar voor alleen castreren is het volgens mij volgende dag weer halen.
hij heeft 5 dagen op de kliniek gestaan. en bij mij thuis nog ruim een week een dikke vochtkoker gehad. verder eigenlijk nerges last van gehad. mocht er ook gewoon aanzitten en geen reactie.heb er verder geen nazorg aan hoeven doen. mijn hengst was niet echt hengst maar wel degelijk aanwezig. brullen en maaien. dat was ook binnen een aantal weken zo goed als over

Ohja idd. Dan staat hij natuurlijk wat langer op stal. De DA zei ook tegen mij; 'Je brengt hem bijvoorbeeld woensdagmiddag, ik castreer hem donderdagochtend en je kan hem donderdag of vrijdag weer halen'. Maar over daarna heeft hij niks gezegd. Is het na het castreren ook boxrust, of juist naar buiten? Ik zie het namelijk niet zitten om mijn paard een paar dagen boxrust te geven :').
Ohhne, dat heeft de mijne gelukkig ook niet. Maar er staat ook geen merrie's bij ons op stal, dus dat is denk ik ook wel een voordeel, haha!

Nies_ schreef:
Ik heb mijn destijds 3,5-jarige hengst thuis laten doen, liggend. Via de lies vind ik wel een betere methode, maar mijn paard vindt vreemden aan zijn lijf al niks en dan ook nog eens op een kliniek wat hij niet kent.. Leek me niks voor hem. Uiteindelijk was hij thuis nog echt verschrikkelijk bang na het opstaan, heb nog nooit een paard zo bang gezien. Dus was blij dat ik hem een aai over z'n hoofd kon geven waar hij wat rustiger van werd en dat hij niet ook nog eens de spanning van een vreemde locatie erbij had. Toen het eenmaal gedaan was wel flinke zwelling gehad, maar door te koelen en 2x daags te stappen was hij binnen twee weken helemaal genezen. Hij liet niet merken last te hebben van de zwelling.

Ik zou dus per paard kijken wat de betere methode is. Alles heeft voor- en nadelen.

Dat hij dan ineens op een andere plek staan, wat hij niet kent, vind ik inderdaad ook wel een puntje. Nu was hij, toen we hem kochten heel relaxed op zn nieuwe plek, en toen we hem meenamen naar andere plekken was hij ook heel relaxed. Maar toch, haha.
Moest die van jou op boxrust? Omdat je zegt dat je 2x per dag moest stappen?
Laatst bijgewerkt door xPearl op 22-01-18 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:17

Hier niets nazorg,gewoon terug de weide op en 24/7 buiten laten lopen.
Natuurlijk buiten het vliegenseizoen.

De 12-jarige heeft het langst een gezwollen koker gehad,maar ook bij hem is alles vanzelf en zonder spoelen of koelen of eender wat terug normaal getrokken.
Ook niets van pijnsignalen opgevangen bij eender welke heer.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:21

Die van mij moest boxrust, maar dat heb ik niet gedaan. Hij had een heel stuk bestrating er bij om op te lopen, maar dag 2 of 3 sprong hij over het draad van 1,35m hoog dus toen heb ik hem er ook nog een stuk wei bij gegeven.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: 3-jarige hengst castreren, welke manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:22

Constante beweging is ook gewoon het ideaals om de genezing te bevorderen.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:23

Hier gebeurt het altijd thuis en liggend op de wei, tot op heden nooit problemen gehad. De jongste bij ons was 4 en de oudste 8 jaar. Het liefste laat ik ze na castratie 24/7 buiten mits het weer het toelaat.

Zwarteparelx

Berichten: 61
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:49

[/quote]
Ohja idd. Dan staat hij natuurlijk wat langer op stal. De DA zei ook tegen mij; 'Je brengt hem bijvoorbeeld woensdagmiddag, ik castreer hem donderdagochtend en je kan hem donderdag of vrijdag weer halen'. Maar over daarna heeft hij niks gezegd. Is het na het castreren ook boxrust, of juist naar buiten? Ik zie het namelijk niet zitten om mijn paard een paar dagen boxrust te geven :').
Ohhne, dat heeft de mijne gelukkig ook niet. Maar er staat ook geen merrie's bij ons op stal, dus dat is denk ik ook wel een voordeel, haha! [/quote]

ja idd, hij moet dan even blijven om te kijken of hij goed wakker is en hoe de wond is. daarna mag die gewoon na huis. geen boxrust denk ik.maar ook geen vuile paddock of blubber wei. ivm de wond.
bewegen is goed, des te eerder is het vocht er af.. succes met je keuze hoor! ik vond het verschrikkelijk om hem op de kliniek achter te laten haha maar alles komt goed :D

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:57

tengeltje11 schreef:
Constante beweging is ook gewoon het ideaals om de genezing te bevorderen.

Dat ligt eraan hoe je castreert. Als je het over de lies doet en het wordt gehecht, dan moeten ze de eerste 14 dagen juist niet bewegen ivm de hechtingen. Als je de boel open laat juist wel beweging ivm afvoer van vocht.


Voor hengsten van 3+ zou ik zelf voor de kliniek gaan. Ik weet ook niet hoe groot het paard is?
Maar hoe ouder de hengst, hoe meer alles vergroeit is, en hoe meer je moet manipuleren aan de weefsels. Hoe meer je dat moet doen, hoe groter de kans op infectie. En het infectierisico is op de kliniek altijd lager.

Ook grote volwassen hengsten kunnen wel problemen geven bij de recovery. Je kan ze niet lang genoeg plat houden. Kennis liet haar 5 jarige (dacht ik) op de wei castreren. Die kwam veel te vroeg in de benen, en is meerdere malen gevallen, achterover geklapt, de draden in gevlogen... Dan heb je ze liever in een veilige recoverybox staan.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: 3-jarige hengst castreren, welke manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:03

Ik laat binnenkort een 10 jarige dekhengst castreren en advies was toch wel kliniek en via de lies.
Hij zal waarschijnlijk ook even moeten blijven voor de nazorg. Hij heeft dan ook een paar beste hangen := :')

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:06

Mijne toen 1,5 jarige hengst staand gecastreerd door dierenarts.
Niet aan gezeten heeft gewoon paar uurtjes buiten gelopen en binnen geweest. Koker hooguit gezwollen geweest maar verder geen problemen.
Daarna na 6 weken bij de rest naar buiten.

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 15:01

Je kunt het beste voor jezelf de voor- en nadelen even tegenover elkaar zetten.

Wij laten ze altijd staand door een dierenarts castreren buiten het vliegenseizoen en gelijk naar buiten de wei in. (mocht dit niet kunnen in een zeer schone stal en toch regelmatig laten bewegen/eventueel koelen/schoonspoelen).

Als ze wat ouder zijn adviseren ze wel eens in de kliniek i.v.m. het risico op bloedingen omdat alles wat groter is zeg maar......

Het grootste risico loop je over het algemeen met het opstaan na de ingreep. Daar gaat het met de meeste paarden mis (bijv. benen breken tijdens het op staan).
Verder is volledige narcose uiteraard ook altijd een risicofactor.
Ik ken een paard die via zijn lies gecastreerd is, maar die is met het op/van de tafel takelen van achteren niet goed begeleid en daardoor scheefgetrokken in het bekken. Lange tijd last van gehad.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: 3-jarige hengst castreren, welke manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 15:07

Hier twee hengsten geruind.. Beide thuis, staand.. Daarna de wei op gegooid.. Niets aan de hand.. :)

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 15:13

Kliniek zou juist niet mijn voorkeur hebben, vervoeren en boxrust..liever niet.
Thuis liggend, (kan ook prima op de wei) is zo gebeurd en daarna als ze weer goed wakker zijn kunnen ze gewoon weer lopen.
Beweging is altijd al het beste geweest voor een paard.
Ik heb ook een keer staand laten castreren, ging op zich ook prima.
Het enige wat je hoeft te doen is na de castratie de wond in de gaten te houden.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: 3-jarige hengst castreren, welke manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 15:17

over het terug rechtstaan bij liggend thuis castreren.

hier altijd in de open weide,meters en meters van de omheining verwijderd.

om de een of andere reden doen mensen dat vaak ik stal,in een hoekje,....
en tuurlijk,een paard die net weer rechtstaat na narcose,staat wankel,durft terug omvallen,zwalpend de verkeerde richting uitlopen,....
dat weet je van tevoren.
in open gras kunnen ze weinig kapot doen en meestal,na enkele meters zwalpen,lopen ze vlug terug recht en zijn ze terug 'alert' genoeg om zelf de touwtjes in handen te nemen.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Re: 3-jarige hengst castreren, welke manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 15:22

We hebben inmiddels 4 hengsten van alle leeftijd tot de 4 jaar laten casteren door de castreur. Ideaal na 20 minuten lopen ze alweer rond in de wei.
Zowel de jaarlingen als de oudere hadden er na geen complicaties en waren snel weer de oude.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 15:22

Ik volg even, de mijne moet over een tijdje ook gecastreerd :)

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: 3-jarige hengst castreren, welke manier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 15:23

Wauw. Wat veel reactie's al! Ik ga straks na het werk alles doorlezen en alles beantwoorden, haha! :)

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 15:29

Melissa1996 schreef:
We hebben inmiddels 4 hengsten van alle leeftijd tot de 4 jaar laten casteren door de castreur. Ideaal na 20 minuten lopen ze alweer rond in de wei.
Zowel de jaarlingen als de oudere hadden er na geen complicaties en waren snel weer de oude.



werden deze paarden ook verdoofd? (dus niet alleen licht suf gespoten maar ook echt tegen de pijn verdoofd) en achteraf ook pijnstillers/ontstekingsremmers gespoten? Want dat vind ik het voordeel van een dierenarts. En om de kosten hoef je het niet echt te laten.... die paar tientjes dat een dierenarts meer kost vallen in het niet met wat een paard toch al kost.

Want wat ik in het verleden van castreurs gezien heb, vond ik niet echt meer van deze tijd.
Wellicht dat jij wel een goede hebt/weet, dan zou dat ook wel een goede optie zijn in mijn ogen

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: 3-jarige hengst castreren, welke manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 15:54

hier altijd plat gespoten,benen opbinden(zodat ze ook niet recht kunnen als ze plots te vroeg terug te fit zouden worden),castreren in 5-10 minuutjes,en daarna idd pijnstillen en AB spuiten,terug losmaken,meestal wakker spuiten en hop,ze staan weer recht.