Röntgen van rug laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:07

Benthhh schreef:
Ik wil je trouwens een compliment geven Art. Ik vind je positief veranderd door dit topic heen, ik kan het niet helemaal uitleggen waar het vandaan komt, maar ik vind dat je nu goede acties onderneemt en er goed over nadenkt.
Fijn te lezen dat je meer open staat voor dingen!


Ik heb verder niets beters toe te voegen dan al het advies/raad wat hier gegeven wordt, maar hier sluit ik me graag bij aan.

TS, ik kan me herrineren dat ik wel eens fel tegen je geweest ben in vorige topics, maar ik zie ook een grote verandering in hoe je reageert en dingeen aan neemt/ actie onderneemt. Super!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 12:26

Drifter schreef:
Benthhh schreef:
Ik wil je trouwens een compliment geven Art. Ik vind je positief veranderd door dit topic heen, ik kan het niet helemaal uitleggen waar het vandaan komt, maar ik vind dat je nu goede acties onderneemt en er goed over nadenkt.
Fijn te lezen dat je meer open staat voor dingen!


Ik heb verder niets beters toe te voegen dan al het advies/raad wat hier gegeven wordt, maar hier sluit ik me graag bij aan.

TS, ik kan me herrineren dat ik wel eens fel tegen je geweest ben in vorige topics, maar ik zie ook een grote verandering in hoe je reageert en dingeen aan neemt/ actie onderneemt. Super!

Dank jullie :)
Ik heb ook veel geleerd uit de kritiek en commentaar in mijn andere topics. En dat probeer ik nu ook zo goed mogelijk te vermijden. :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 12:32

Gisteren heeft mijn zus ook met Limo gestapt. Zo kwam hij gisteren toch aan 2x 15 min stappen. Ik voormiddag en zus namiddag.

Hij was braaf en deed niet moeilijk. Maar mijn zus zorgt er ook voor dat Limo haar blijft vertrouwen. Haar paard staat tegenover limo en als ze de hare een wortel ofzo geeft krijgt limo er ook van :) knuffels krijgt limo ook van haar, mijn beste vriendin stalgenoot doet hetzelfde waardoor limo ook haar nog vertrouwd.
De andere stalgenoten die niet zo aandacht geven daar schrikt hij momenteel nog wel van als die voorbij komen. Ook als hij dat moment zijn hoofdje buiten de stal heeft schrikt hij. :\

Misschien moet ik voorstellen hem wat aandacht te geven zodat zijn vertrouwen terugkomt?

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:22

Art_Ificious schreef:
Drifter schreef:
[quote="Benthh
Ik wil je trouwens een compliment geven Art. Ik vind je positief veranderd door dit topic heen, ik kan het niet helemaal uitleggen waar het vandaan komt, maar ik vind dat je nu goede acties onderneemt en er goed over nadenkt.
Fijn te lezen dat je meer open staat voor dingen!


Ik heb verder niets beters toe te voegen dan al het advies/raad wat hier gegeven wordt, maar hier sluit ik me graag bij aan.

TS, ik kan me herrineren dat ik wel eens fel tegen je geweest ben in vorige topics, maar ik zie ook een grote verandering in hoe je reageert en dingeen aan neemt/ actie onderneemt. Super!

Dank jullie :)
Ik heb ook veel geleerd uit de kritiek en commentaar in mijn andere topics. En dat probeer ik nu ook zo goed mogelijk te vermijden. :)[/quote]
Goed bezig! Was / ben altijd meelezer in je topics, vind het interessant om de vorderingen te volgen. :)

Je laatste opmerking lijkt mij best een goed idee! Kwaad kan het in ieder geval niet en wie weet helpt het wel. Zou wel even erbij zeggen dat het dan niet altijd met wortels of appels hoeft, voor die straks veel te veel binnenkrijgt :p

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:04

Je zou een blaadje op zijn stal kunnen hangen met de vraag of iedereen die langs loopt even een aai over zijn neus wil geven om hem wat minder nerveus en makkelijker in omgang te maken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 19:37

Goof schreef:
Je zou een blaadje op zijn stal kunnen hangen met de vraag of iedereen die langs loopt even een aai over zijn neus wil geven om hem wat minder nerveus en makkelijker in omgang te maken.

Zoiets dacht ik idd ook aan :)

Op zich horen vreemden niet voorbij zijn stal te lopen. Er staan verder dan zijn stal geen lespaarden (1 schuin tegenover maar wordt zelden gebruikt) alleen eigenaarspaarden van 2 stalgenoten en tegenover hem mijn zus.
Heb wel al gemerkt dat kleine kinderen (die meekomen met hun zus die les heeft) wel door de gangen rennen. Kan me voorstellen dat Limo daar wel gestresst van raakt of door die plotse bewegingen schrikt.
Black Beauty (blijkt officieel Dynamic Force te heten) is om die reden ook verhuisd naar de stalgang waar geen enkel lespaard staat en waar een ketting hangt die de gang afsluit. Daar komen die kindjes ook niet.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:41

Art_Ificious schreef:
Goof schreef:
Je zou een blaadje op zijn stal kunnen hangen met de vraag of iedereen die langs loopt even een aai over zijn neus wil geven om hem wat minder nerveus en makkelijker in omgang te maken.

Zoiets dacht ik idd ook aan :)

Op zich horen vreemden niet voorbij zijn stal te lopen. Er staan verder dan zijn stal geen lespaarden (1 schuin tegenover maar wordt zelden gebruikt) alleen eigenaarspaarden van 2 stalgenoten en tegenover hem mijn zus.
Heb wel al gemerkt dat kleine kinderen (die meekomen met hun zus die les heeft) wel door de gangen rennen. Kan me voorstellen dat Limo daar wel gestresst van raakt of door die plotse bewegingen schrikt.
Black Beauty (blijkt officieel Dynamic Force te heten) is om die reden ook verhuisd naar de stalgang waar geen enkel lespaard staat en waar een ketting hangt die de gang afsluit. Daar komen die kindjes ook niet.


Ik denk juist dat het voor een schrikachtig paard goed is als hij in de gang blijft staan waar zo nu en dan kinderen langsrennen.
Een schrikachtig paard moet immers aan alle situaties gewend raken, je kan niet altijd alles blijven ontwijken (en van ontwijken worden ze ook niet rustiger).

Hij moet gewoon veel zien, word ie groot van :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 19:44

Ja snap ik beauty werd verplaatst omdat ze echt ging stressen en zuurder werd daardoor. Die voelt zich nu echt beter.

Limo wíl ik niet verplaatsen hij staat in de stal met de beste bodem (weinig/geen vlakteverschil en maar 1 lichte barst in de vloer) en hij staat volledig tochtvrij

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 19:54

BigBen schreef:
Art_Ificious schreef:
Deze ook gezien? Pijlen heb ik zelf geplaatst.



[ [url=m/hrJOAn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je dit bedoelt, volgens mij zijn dat de facetgewrichtjes, waarvan je bij deze wervels nog net iets kunt zien.
Bij de andere wervels zitten ze verborgen achter de verticale uitsteeksels.
Er zit een fijn laagje gewrichtskraakbeen op, en dat is het donkere "gleufje".

Toch even hierop ingaan.
Jij bent geen dierenarts, in een ander topic zie ik je nog meer tegenstrijdig reageren over kleine bemerkingen zichtbaar op foto's en daarom heb ik geen vertrouwen in uw mening, ik zal uw reacties in de toekomst dan ook gewoon negeren.

Maar op deze foto zie je duidelijker dat die facetgewrichten er anders uitzien dan die ervoor. En op deze foto kan je die ervoor óók goed zien.

Afbeelding

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:03

Citaat:
Ik denk juist dat het voor een schrikachtig paard goed is als hij in de gang blijft staan waar zo nu en dan kinderen langsrennen.
Een schrikachtig paard moet immers aan alle situaties gewend raken, je kan niet altijd alles blijven ontwijken (en van ontwijken worden ze ook niet rustiger).

Hij moet gewoon veel zien,


Ik denk dat het hier totaal anders ligt.
Er wordt momenteel gezocht naar de oorzaak van Limo's pijn/ angst / schrikkerigheid en er zijn aanwijzingen dat zenuwpijn hier een rol in zou kunnen spelen.
Dat onderzoekstraject blijkt nogal pittig voor dit dier - gun hem rust...!!!

Tegen de tijd dat het dier op en top gezond is, pijnvrij etc kan het zin gaan hebben om hem van alles en nog wat te laten zien.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:09

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik denk juist dat het voor een schrikachtig paard goed is als hij in de gang blijft staan waar zo nu en dan kinderen langsrennen.
Een schrikachtig paard moet immers aan alle situaties gewend raken, je kan niet altijd alles blijven ontwijken (en van ontwijken worden ze ook niet rustiger).

Hij moet gewoon veel zien,


Ik denk dat het hier totaal anders ligt.
Er wordt momenteel gezocht naar de oorzaak van Limo's pijn/ angst / schrikkerigheid en er zijn aanwijzingen dat zenuwpijn hier een rol in zou kunnen spelen.
Dat onderzoekstraject blijkt nogal pittig voor dit dier - gun hem rust...!!!

Tegen de tijd dat het dier op en top gezond is, pijnvrij etc kan het zin gaan hebben om hem van alles en nog wat te laten zien.


Uiteraard ga ik uit van een pijnvrij paard, maar voor eeuwig alles ontwijken is ook totaal niet nuttig.
Hij is al aan de leeftijd (vind ik) om nu pas te beginnen met hem dingen te laten zien.
Ik zeg niet dat je iedere dag 2 uur met hem moet gaan wandelen met een bit in om hem maar langs die kinderen te laten lopen maar ik zeg wel dat je nu hij de kinderen die langsrennen heeft je mooi gebruik kan maken van de situatie ipv alles maar opzettelijk te vermijden.

In het kort, je moet hem niet forceren om extra dingen te laten zien maar het kan geen kwaad om hem te laten wennen aan de dingen die er al zijn en dus niet alles opzettelijk te vermijden.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:26

Citaat:
Uiteraard ga ik uit van een pijnvrij paard

Eh - ?
Limo heeft wel ontstekingsremmers, maar of hij pijnvrij is, iß een vraag.
Dus 'uiteraard' van een pijnvrij dier uitgaan vind ik wat vreemd.


Citaat:
(....)ik zeg niet iedere dag 2 uur met hem moet gaan wandelen met een bit in om hem maar langs die kinderen te laten lopen

?
Het ging niet om een werksituatie
(paard onder het zadel moet liever maar langs allerlei gedoe lopen omdat de ruiter = leidende merrie het niet gevaarlijk vind)
.... het ging er om, dat het dier op stal rust zou hebben.

Bij een gezond paard kan een box met wat gedoe of een wei naast een drukkere verkeersweg zin hebben, maar dat is nu niet aan de orde.


Citaat:
In het kort, je moet hem niet forceren om extra dingen te laten zien maar het kan geen kwaad om hem te laten wennen aan de dingen die er al zijn en dus niet alles opzettelijk te vermijden.


...ik hoop dat jij geen ervaring met migraine hebt.
Stel je hebt migraine - *er rennen kinderen langs* - je gaat door de grond van pijn.

Limo zal geen migraine hebben, maar waarschijnlijk wel pijn.
Angst intensiveert pijn.

De manier om een paard in te prenten dat langshollende kinderen wel degelijk gevaar betekenen is hem er nu aan bloot stellen.

Kinderen hollen langs -
extra pijn -
...het moge duidelijk zijn: zo bouw je geen vertrouwen op.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:34

Hij heeft momenteel pijnstillers, dat klopt en is zeker waar.
In het algemeen ga ik altijd uit van een pijnvrij paard, nou weet ik dat Limo dat niet is maar het is ook niet 100% duidelijk (of wel maar daar krijg ik geen hoogte van) welke effecten dit zal hebben op het paard.

Ik zie in dit paard een paard dat een hele slechte start heeft gehad (gezien zijn leeftijd, mijn paarden krijgen te maken met rennende kinderen vanaf veulen) en een absolute angst heeft voor ontzettend veel dingen.
Waar zie jij trouwens staan dat die kinderen er 24/7 langsrennen? want als ze een keer langsrennen is er echt geen wereldramp hoor, ook niet bij een paard met pijn.
Ik heb een tuiger die ook ontzettend zenuwachtig is door een slechte start, gekregen met alle problemen van dien maar door hem langzaamaan overal aan te laten wennen en hem met alle mogelijke situaties in aanraking te laten komen is hij nu een van de meest ervaren menpaarden die ik heb.

Als ik een bus tegenkom bijvoorbeeld (of het paard nu pijn heeft of niet) ga ik niet een oprijlaan in, geef ik hem geen brokje en ga ik niet gebaren of die man langzamer wil gaan rijden. Nee paardlief moet gewoon langs de bus in stap, steigert hij? prima even wachten tot hij weer naar beneden komt en de volgende keer beter.

Situaties vermijden is in geen enkel geval positief, zeker niet gezien de leeftijd van het paard.

Vertrouwen vind ik trouwens een gevaarlijk begrip in de paardenwereld, geen menselijke emoties overbrengen op paarden is sowieso aan de orde.
Paarden gaan uit van instinctieve emoties, zoals angst, pijn en honger.
Natuurlijk kennen paarden ook een soort vertrouwen maar een paard moet ook op eigen benen kunnen lopen en dat kan deze niet om wat voor reden dan ook.

Die reden moet eerst uitgezocht worden voordat er verder mee gewerkt word.
Alleen vind ik situaties vermijden weer een heeeeeel ander verhaal.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 08:48

Kinderen horen niet door stalgangen te rennen en manege-eigenaar/personeel zou daarin de ouders moeten opvoeden dat niet toe te laten. Daar kun je de manege best op aanspreken.
Of een paard nu pijn heeft of niet, zijn stalletje hoort zijn veilige haven te zijn, daar moet ie zich kunnen ontspannen en tot rust kunnen komen. Een paard dat nergens kan ontspannen, zelfs niet in zijn eigen box krijgt daar last van.

Bij ons op stal lopen ook kleine kinderen. Op het erf, naast de bak mogen ze doen wat ze willen met skelters, voetballen en weet ik wat, dan moet de paarden er maar aan wennen, dat zijn werk en leermomenten en daar worden ze bomproof van. Maar in de stalgang hebben de kinderen rustig te doen, daar horen de paarden te kunnen ontspannen.

Ik zou ook uitkijken met maar iedereen die langs de stal loopt laten knuffelen. Voor je het weet staat iedereen bij hem in/aan de box je paard te knuffelen en die box is je paard zijn eigen ruimte waar hij tot rust moet komen. Nog los van dat je niet weet wat ze van andere paarden aan infecties mee kunnen nemen, je niet weet of ze je paard rustig benaderen of zelf heel druk zijn in hun bewegingen en limo alleen maar banger maken of wat ze hem mogelijk nog voeren om hem te lokken. Beter kun je als je met hem op de poetsplaats bent, en je er bij bent gewoon eens aan wat mensen op stal vragen, wil je mijn paard even aaien.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 09:12

HopeMyDay schreef:
Hij heeft momenteel pijnstillers, dat klopt en is zeker waar.
In het algemeen ga ik altijd uit van een pijnvrij paard, nou weet ik dat Limo dat niet is maar het is ook niet 100% duidelijk (of wel maar daar krijg ik geen hoogte van) welke effecten dit zal hebben op het paard.

Ik zie in dit paard een paard dat een hele slechte start heeft gehad (gezien zijn leeftijd, mijn paarden krijgen te maken met rennende kinderen vanaf veulen) en een absolute angst heeft voor ontzettend veel dingen.
Waar zie jij trouwens staan dat die kinderen er 24/7 langsrennen? want als ze een keer langsrennen is er echt geen wereldramp hoor, ook niet bij een paard met pijn.
Ik heb een tuiger die ook ontzettend zenuwachtig is door een slechte start, gekregen met alle problemen van dien maar door hem langzaamaan overal aan te laten wennen en hem met alle mogelijke situaties in aanraking te laten komen is hij nu een van de meest ervaren menpaarden die ik heb.

Als ik een bus tegenkom bijvoorbeeld (of het paard nu pijn heeft of niet) ga ik niet een oprijlaan in, geef ik hem geen brokje en ga ik niet gebaren of die man langzamer wil gaan rijden. Nee paardlief moet gewoon langs de bus in stap, steigert hij? prima even wachten tot hij weer naar beneden komt en de volgende keer beter.

Situaties vermijden is in geen enkel geval positief, zeker niet gezien de leeftijd van het paard.

Vertrouwen vind ik trouwens een gevaarlijk begrip in de paardenwereld, geen menselijke emoties overbrengen op paarden is sowieso aan de orde.
Paarden gaan uit van instinctieve emoties, zoals angst, pijn en honger.
Natuurlijk kennen paarden ook een soort vertrouwen maar een paard moet ook op eigen benen kunnen lopen en dat kan deze niet om wat voor reden dan ook.

Die reden moet eerst uitgezocht worden voordat er verder mee gewerkt word.
Alleen vind ik situaties vermijden weer een heeeeeel ander verhaal.


Het is driekwart off topic minstens, maar ik word verdrietig van de armoede en fouten die hier in staan.

1) Primaire emoties zoals angst, pijn, honger etc drijven zowel de mens als de dieren.
Verschillen zijn er wel: als mensen hebben we "100" mentale constructies om ons zoveel als mogelijk te vrijwaren. Regels, wetten, verdragen, afspraken, verzekeringen, brandmelders, veiligheidsgordels etc etc.

2) Allerlei andere emoties komen zowel bij mensen als dieren voor, dat maakt het omgaan met 'huis'dieren juist zo waardevol (voor ons). En die liefde (of noem het hoe je het noemen wil) is wederzijds. Paarden en honden zijn als groepsdieren bij voorbaat al loyaal. Katten zijn loyaal aan die mensen die ze zelf uitkiezen. En dieren zijn uitstekend in staat vertrouwen te geven en te ontvangen. Daar zit nul projectie in.
(Accoord: mijn schimmeltje vatte dit op als 'als ik iets geks hoor breng ik mijn mens in volle galop in veiligheid'.... Vond ik wel eens matig als ruiter.)
Zie je dier dus niet als een halve machine 'die moet leren om bomproef te worden'.
Juist eerst vertrouwen opbouwen, daarna geleidelijk aan wennen aan gekke dingen. (Dat gaat in hoofdzaak zonder worteltjes en snoepjes.)

3) Wat typisch des mensens is, is uitgebreid nadenken over emoties. Cognitieve gedragstherapie enzo.
"Oh, mijn psycholoog zegt dat ik situatie x niet moet vermijden want dan groeit mijn angst" - soms is dit zo, soms niet - maar een paard denkt niet zo.
Concreet: Limo een rustige stal gunnen is geen kwestie van 'een situatie vermijden, waardoor de angst kan groeien'.
Ik ga compleet met Oji mee: graag rust...!
Accoord, staat je dier niet aan huis, ben je van de boer/ stalmeester/ manegeregels / etc afhankelijk en heb niet altijd alles in de hand. (En zelfs thuis heb je niet altijd alles in de hand...)
Maar dat is voor TS en niet voor Limo.

4) ...en als mens die badenkt over emoties: het is erg 'onverstandig' als ik, Janneke, mijn emoties op iets of iemand anders ga projecteren. Aanhalingstekens, want doorgaans doe je het als mens niet bewust, dat is precies het punt.
Maar goede informatie over emoties en hoe dat werkt is nooit weg, ;) zo denk ik dan. :)

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 10:50

Ach gelukkig heeft iedereen een andere mening en een ander zicht op verschillende situaties.
Dat jij graag wil dat hij rust heeft is aan jou, ik zou dat niet willen.

Hiermee staak ik deze discussie gezien we hier beiden niets mee kunnen.

Alenthe05

Berichten: 1094
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:02

Ik lees al een tijd mee.

Is magnesiumcitraat niks voor hem? Daar ontspannen de spieren van en tussen zn oren word hij er ook rustiger van? Ik heb een hele gevoelige PRE die daar veel baad bij heeft gehad. Ook heeft hij veel baad gehad om hem te verhuizen van een grote stal met rumour naar een plek met weinig paarden en veel rust.
Ik hoop dat hij gaat opknappen en dat je vind wat er met hem aan de hand is, veel succes!

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:30

tja, als ik mijn paard op een manege zou plaatsen, waar af en toe kinderen door de gang heen rennen, krijg ik ook een gestrest en ongelukkig paard. Laten wennen aan stressvolle situaties versus een vertrouwd en rustig "Huis" bieden, zijn twee verschillende dingen.

TS, vind het echt heel goed hoe je het aanpakt en met commentaar omgaat. Zoveel mensen en zoveel meningen op bokt. Soms lastig om door de bomen nog het bos te kunnen zien.

Toch wil ik nog inhaken op het advies van een paar pagina's terug. De foto met opgetrokken lenden en de hoeveelheid stres die je pony ervaren heeft en waarschijnlijk nog dagelijks ervaart vraagt om maagproblemen. Snap dat je focussed op de eerste beer op de weg, maar alles is met elkaar verbonden en beïnvloed elkaar.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat het belangrijk is om uit te zoomen van alleen de rug- en beendiagnose. Pijn en stres slaan snel op het maag/darm kanaal, maag en darmsweren kunnen binnen een dag ontstaan en leveren ook weer pijn op wat weer stres levert. Zo kan je paard, zonder dat je daar bewust van bent, in een neerwaartse spiraal terecht komen.

Ik snap helemaal dat het zo lastig kan zijn om de ideale situatie te bieden voor je pony. Helemaal met boxrust. Het psychisch bezighouden vond ik ook een goede tip. Lekker als hij 2x per dag zijn benen kan strekken, dat zal hem zeker goed doen. Ook je voerbeleid zou ik goed in de gaten houden. Heb je nog de afspraak staan met de cranio sacraal therapeut? Dat kan juist nu een hele mooie aanvulling zijn op beter inzicht te krijgen hoe je pony er geestelijk en lichamelijk voor staat en waar je met je voer op moet letten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 17:54

Alenthe05 schreef:
Ik lees al een tijd mee.

Is magnesiumcitraat niks voor hem? Daar ontspannen de spieren van en tussen zn oren word hij er ook rustiger van? Ik heb een hele gevoelige PRE die daar veel baad bij heeft gehad. Ook heeft hij veel baad gehad om hem te verhuizen van een grote stal met rumour naar een plek met weinig paarden en veel rust.
Ik hoop dat hij gaat opknappen en dat je vind wat er met hem aan de hand is, veel succes!

Krijgt al een supplement over zijn voer met voornamelijk magnesium erin (liquihorse relax).


Weidebloem schreef:
tja, als ik mijn paard op een manege zou plaatsen, waar af en toe kinderen door de gang heen rennen, krijg ik ook een gestrest en ongelukkig paard. Laten wennen aan stressvolle situaties versus een vertrouwd en rustig "Huis" bieden, zijn twee verschillende dingen.

TS, vind het echt heel goed hoe je het aanpakt en met commentaar omgaat. Zoveel mensen en zoveel meningen op bokt. Soms lastig om door de bomen nog het bos te kunnen zien.

Toch wil ik nog inhaken op het advies van een paar pagina's terug. De foto met opgetrokken lenden en de hoeveelheid stres die je pony ervaren heeft en waarschijnlijk nog dagelijks ervaart vraagt om maagproblemen. Snap dat je focussed op de eerste beer op de weg, maar alles is met elkaar verbonden en beïnvloed elkaar.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat het belangrijk is om uit te zoomen van alleen de rug- en beendiagnose. Pijn en stres slaan snel op het maag/darm kanaal, maag en darmsweren kunnen binnen een dag ontstaan en leveren ook weer pijn op wat weer stres levert. Zo kan je paard, zonder dat je daar bewust van bent, in een neerwaartse spiraal terecht komen.

Ik snap helemaal dat het zo lastig kan zijn om de ideale situatie te bieden voor je pony. Helemaal met boxrust. Het psychisch bezighouden vond ik ook een goede tip. Lekker als hij 2x per dag zijn benen kan strekken, dat zal hem zeker goed doen. Ook je voerbeleid zou ik goed in de gaten houden. Heb je nog de afspraak staan met de cranio sacraal therapeut? Dat kan juist nu een hele mooie aanvulling zijn op beter inzicht te krijgen hoe je pony er geestelijk en lichamelijk voor staat en waar je met je voer op moet letten.

Bedankt voor je complimentje :)

Wat betreft maagzweren had iemand me al via pb ervoor verwittigd/geopteerd dat limo dit zou kunnen hebben.

Ik geef luzerne bij naast zijn voer en hooi. Maar hoeveel mag hij dagelijks hiervan hebben?
Gisteren had ik rond 14u een emmer gegeven en om 17u zat er nog een laagje luzerne in.
Heb de emmer opnieuw half gevuld met luzerne voor de nacht door te komen.
Om 20u55 stuurde stalgenoot dat hij nog hooi en luzerne heeft.

Edit deze voeremmer:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 22-01-18 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 17:58

Magnesium bij geven heeft alleen zin als hij tekort heeft, lucerne is prima om bij te geven maar heeft niet zo heel veel voordelen tegenover goed hooi. Belangrijkste is dat hij niet zonder ruwvoer komt te staan en niet te veel brok krijgt.

Merk je al iets van de ontstekingsremmers of is het daar te vroeg voor nog?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 18:03

Ik merk er niks van. Waarschijnlijk omdat limo stuiterig is en gespannen blijft.
Eenmaal ik aan bijna 10min stappen ben begint hij zich uit te schudden of te briesen.

Ik denk dat ik sneller zal merken of hij verbeterd met de ontstekingsremmers zodra ik mag longeren met hem. Als hij dan sneller ontspant werken de ontstekingsremmers en had hij dus pijn. En dan moet er dus verder onderzoek gedaan worden.

Blijft hij echter gespannen/zoals voorheen dan is verder onderzoek niet nodig als ik goed begrepen heb.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:10

is dat een recente foto van Limo TS? Ik vind hem daar ook wel erg schraal moet ik zeggen.
Als hij voldoende gevoerd wordt en toch schraal blijft kan dat ook een teken zijn van pijn.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 18:11

Babootje schreef:
is dat een recente foto van Limo TS? Ik vind hem daar ook wel erg schraal moet ik zeggen.
Als hij voldoende gevoerd wordt en toch schraal blijft kan dat ook een teken zijn van pijn.

Nee is van april geloof ik. Toe stond hij bij mijn kennissen op de wei. Hij was toen idd erg schraal. Zag de ribben door de wintervacht heen.

Nu zie je zijn ribben niet meer.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:22

je zou kunnen kijken naar maagsupport van de paardendrogist. Luzerne neutraliseert het maagzuur doordat het veel calcium bevat, maar afhankelijk van welke luzerne je hebt kan het juist ook prikken in de maag. Onbeperkt en goed hooi is inderdaad het belangrijkst. Dat je paardje in ieder geval niet langer dan een paar uur zonder voer staat.

Maar echte maagzweren kan je alleen met omeprazol bestrijden...voor je daar aan begint zou ik je wel adviseren hier meer zekerheid over te hebben.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 18:28

Ik heb de luzerne van feralhorsecare (vitalbix) die is ook melassevrij. Dé reden waarom ik voor die luzerne gekozen heb :)

Maagzweren, hoe kan je erachter komen of hij ze werkelijk heeft?