Röntgen van rug laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 22:44

Joolien, besef je wel tegen wie je bezig bent? (Zie miezelke haar onderschrift)

Jet,
Gisteren heb ik bij hem in de stal gezeten, hij bleef bij me staan overal aan mij snuffelen.

Héél donkere foto maar zo stond hij bij mij
Afbeelding

De tip om dat met anderen te doen wil ik gerust proberen.
Vandaag stond ik erbij op de paddock om toezicht te houden of hij niet te wild zou doen.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:14

Wat heeft het onderschrift van miezelke ermee te maken? Waarom mag Jolien niet op haar bericht reageren?

Ik vind het ook heel heftig allemaal, een paard wat hier zo van afziet is toch niet helemaal normaal. Heeft hij als veulen geen nare ervaringen gehad ofzo? Hij is wel echt uitzonderlijk labiel en eenkennig voor een 4/5 jarige die gewoon in de hand is. Ik heb al heel wat ingereden maar nog nooit zo'n ernstig geval gezien, wel eens een bangerik ja maar dit echt nog nooit. Hopelijk wordt dat beter als de pijn op te lossen valt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 23:18

Heleenn miezelke is mijn instructrice dus wéét waarover zij praat als het om limo gaat.

Helaas weet ik niks over limo zijn jonge jaren van veulen tot 2 jaar.
Bij de vorige eigenaar was hij al zo angstig namelijk. En zij heeft hem rechtstreeks van de fokker gekocht.

Via pb wil ik wel meer informatie geven over wat ik wel gehoord heb en wat fokker mij verteld heeft.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:21

Marijke dat kan Joolien natuurlijk ook niet weten he ;)
En trouwens, in ieders input valt wel wat nuttigs uit te halen dus reacties zijn altijd welkom :j
Laatst bijgewerkt door miezelke op 19-01-18 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 23:24

Nee ok maar voelde me slecht door haar reactie. Die kwam voor mij negatief over op moment.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:26

Ahah, dat verklaart het. Jammer dat je twee blinde jaren hebt in zijn geschiedenis, en die eerste twee kunnen natuurlijk erg tekenend zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:31

Art_Ificious schreef:
Nee ok maar voelde me slecht door haar reactie. Die kwam voor mij negatief over op moment.

Snap ik, ik kan soms een beetje de pessimist uithangen, sorry daarvoor. Wat Heleen zegt, ik vind m echt heftig voor zijn leeftijd. Ik heb met veel paarden gewerkt en zadelmak gemaakt, ook wel eens met neuroten gewerkt, maar de grootste neuroten liet ik mooi staan.

Natuurlijk hoop ik voor je dat het allemaal op zijn pootjes terecht komt :)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 00:13

Dit paard is gewoon heel erg bang, niet heel uitzonderlijk dat je geen achterbenen kan optillen bij een heel angstig paard die op een andere locatie is. Dan is de stress toch vaak wat groter.

Als ik het zo lees, vind ik het gedrag wel zo extreem dat ik me afvraag of je dit zelf moet willen doen. Ik denk dat je heel goed bezig bent, maar dit is niet een paard om technieken op te leren. Dit is een paard die zelf moet leren van iemand die dat zelf echt heel goed kan. Ik zou kijken of je iemand kan vinden die hem eerst zelf kan trainen en die daarna jou kan begeleiden om hetzelfde te doen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 00:16

Ik vind het ook wel erg pessimistisch joolien. Ik vind het helemaal niet zo raar gezien alle omstandigheden. Wat miezelke zegt is wat ik aan de hand van dit topic en ts ook denk.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 00:40

Ik vind het ook niet heel abnormaal, ik zou de eventuele medische dingen meer als beren op de weg beschouwen dan het gedrag. Momenteel is dit nog zeker niet gedrag wat je wil hebben, maar ik heb nog geen dingen gezien waarvan ik denk dat ze niet op te lossen zijn (zolang ze dus een basis hebben in gedrag en niet in pijn).
Moet ik er wel bij zeggen dat ik vaak klik met de paarden die meer richting neurotisch gaan en dat soort types dus juist vaak kreeg toegeschoven toen ik nog beleerde/corrigeerde. Ik denk niet dat dit een bomproof allemansvriend gaat worden, maar een vertrouwd paard dat door de gemiddelde persoon te hanteren is zou toch wel moeten kunnen. Kost je geduld, duidelijkheid, flinke portie zelfreflectie en goede ondersteuning van iemand met ervaring in dit soort paarden, maar TS lijkt daar ook wel in te willen investeren in tijd, moeite en geld.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 01:31

Heleennn schreef:
Ahah, dat verklaart het. Jammer dat je twee blinde jaren hebt in zijn geschiedenis, en die eerste twee kunnen natuurlijk erg tekenend zijn

Dat is altijd jammer. En helaas krijg ik twee verschillende verhalen te horen van beide partijen (fokker en vorige eigenaar).
Dát maakt het nog lastiger natuurlijk.

Joolien heeft zich netjes verontschuldigd, we moeten nu ook niet allemaal in haar richting gaan reageren. :)

Hopelijk vinden jullie het interessant genoeg dat ik dit topic gebruik om de verdere ontwikkelingen hierin bij te houden?

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 01:58

Ik wil je trouwens een compliment geven Art. Ik vind je positief veranderd door dit topic heen, ik kan het niet helemaal uitleggen waar het vandaan komt, maar ik vind dat je nu goede acties onderneemt en er goed over nadenkt.
Fijn te lezen dat je meer open staat voor dingen!

Edit
Ja, ik zou het wel interessant vinden om te blijven volgen!

hwn
Berichten: 4697
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 09:56

Even een andere denkpiste: als ie het nu blijkbaar moeilijker heeft dan voor het onderzoek, zou je dan toch niet richting maag denken? Ontstekingsremmers werken hier ook op. Zorg voor voldoende structuur in het krachtvoer, luzerne tussen mengen als ze niet willen afbouwen (al zou ik het krachtvoer grotendeels vervangen door bijv. Hartog luzerne mix of grasmix).

Ik vind het eigenlijk niet zo'n strak plan dat je hem na een korte tijd terug mag longeren als hij dan nog niet correct loopt. Ik zou dan eerder werk aan de hand doen, met kaptoom om hals te leren strekken, haalt weinig uit als hij weer in een fout looppatroon vervalt. En met achteruit stappen hetzelfde verhaal: met het hoofd in de lucht doet het meer kwaad dan goed.

En in de stal en bij stappen aan de hand kan je ook wat stretching oefeningen doen voor hals en rug. Twee voordelen:
1) Hoofd omlaag brengt endorfines aan, dus paard wordt rustiger. Hoofd hoog geeft adrenaline en dus stress.
2) De lange rugspier wordt zo ook al extra gestretcht, krijgt ie toch al wat de juiste bespiering.
2) "Wortelstretch" vinden de meeste paarden leuk en lekker, kan de band versterken.
Best wel te rade gaan bij osteo of zo, zodat je de juiste oefeningen doet.

En verder ook de rug vaak roskammen met een rubber roskam, dat is al ongeveer een massage op zich (en de achterhand zou ik ook meenemen, vermoed dat de hamstrings ook mee strak getrokken zijn door zijn houding).

Succes ermee!

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 10:40

Volgens mij ben je wel goed bezig om hem het vertrouwen weer terug te geven. Nu maar hopen dat het voldoende is om hem over 14 dagen zover te hebben dat hij meer toelaat. Het kan trouwens best zo zijn dat hij het daar dan al meer accepteert omdat hij het verwerkt heeft en omdat hij merkt dat hij toch wel weer bij jou terug komt.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 10:55

Ik heb de foto's van de rug bekeken.
Voor zover dat met deze lage resolutie te beoordelen is,
is daar volgens mij absoluut niets op te zien.

Met de foto's zoals die op Bokt staan,
kun je alleen maar vaststellen dat de rug veterinair perfect in orde is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 11:21

Deze ook gezien? Pijlen heb ik zelf geplaatst.

Afbeelding

Ik wacht tevens.nog op een antwoord van mijn dierenarts die heb Ik de foto's ook doorgestuurd.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 11:35

Aangezien de DA ze op de juiste resolutie heeft gezien en die ervoor geleerd heeft, zou ik meer waarde hechten aan de diagnose van de DA als van welke bokker dan ook TS en vooral geen conclusies trekken aan wat hier gezegd wordt adhv de fotoos. Ze zijn leuk voor het eventuele leereffect voor ons, maar niet voor ons om een diagnose te stellen. Want idd de fotoos hier hebben een bijzonder lage resolutie tov wat ze daar kunnen zien. Daarnaast weet je van bokkers totaal niet wat hun kennisniveau is en hoe je hun oordeel op waarde moet schatten. Rug en hals foto's zijn uberhaupt altijd al veel fuzier en minder eenduidig als been fotoos. Wil je dan met deze resolutie echt een oordeel kunnen vellen dan moet het wel een hele duidelijke afwijking zijn.

Maar zeker interessant om bij de DA na te vragen of dat wat jij denkt te zien, ook inderdaad is waar de afwijking zit. Zeker leuk om dat hier te delen zodat we er allemaal iets van op kunnen steken!

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 11:52

Art_Ificious schreef:
Deze ook gezien? Pijlen heb ik zelf geplaatst.



Afbeelding

Als je dit bedoelt, volgens mij zijn dat de facetgewrichtjes, waarvan je bij deze wervels nog net iets kunt zien.
Bij de andere wervels zitten ze verborgen achter de verticale uitsteeksels.
Er zit een fijn laagje gewrichtskraakbeen op, en dat is het donkere "gleufje".

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:24

xPenny schreef:
Art_Ificious schreef:
Die is idd verder dan de voorbije foto.

Maar die allereerste wervel op de foto ziet er ook onzuiver uit, klopt dit?

Als iemand mij hierover zijn mening kan vertellen, graag! :D
DA heeft mij namelijk niks verteld aan welke wervels ze het heeft, in hoeverre stadia etc etc.
Enkel dat ze KS heeft en ze niet meer te berijden is.



Afbeelding
Bij de pijlen staan de spinaaluitsteeksels wat dichter bij elkaar dan je graag zou zien,
maar echt raken doen ze niet, en écht ks is dit niet.
In het cirkeltje zit er waarschijnlijk wat botwoekering.

Volgens mij is er geen enkele reden om deze merrie niet te rijden.
Alleen maar mijn mening, op basis van deze foto, op deze resolutie (!).

Als ik een advies mag geven, ga met je foto's naar een andere DA, en vraag een second opinion.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:42

Jullie hangen nu erg op de details van de foto's. Maar het gaat altijd om de combinatie van het klinische beeld en de röntgenologische waarneming.
Het klinisch beeld is zorgwekkend, de foto's staven het probleem.

Wacht nu eerst maar of het klinische beeld verbetert met pijnstilling.
Sommige dingen hoef je niet over door te denken, soms heeft het gewoon tijd nodig.

Als het klinische beeld niet verbetert (met en zonder pijnstillers), is dit paard zeer waarschijnlijk ongeschikt als rijpaard. Zelfs 'al vallen de foto's wel wat mee'.

Rocamor

Berichten: 10863
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:50

Dees schreef:
Jullie hangen nu erg op de details van de foto's. Maar het gaat altijd om de combinatie van het klinische beeld en de röntgenologische waarneming.
Het klinisch beeld is zorgwekkend, de foto's staven het probleem.


Die laatste zin ben ik niet met je eens. Ja het klinische beeld is zorgwekkend. En ja er lijkt iets te zien. En dus linkt men dat aan elkaar. En dat lijkt inderdaad logisch.

Maar wie kan met 100% zekerheid zeggen dat het klinische beeld veroorzaakt wordt door die röntgenologische waarneming. Het kan best heel ergens anders vandaan gekomen zijn. Iets dat nu nog niet is gezien / gevonden

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:02

BigBen schreef:
[ [url=m/0f49Qv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bij de pijlen staan de spinaaluitsteeksels wat dichter bij elkaar dan je graag zou zien,
maar echt raken doen ze niet, en écht ks is dit niet.
In het cirkeltje zit er waarschijnlijk wat botwoekering.

Volgens mij is er geen enkele reden om deze merrie niet te rijden.
Alleen maar mijn mening, op basis van deze foto, op deze resolutie (!).

Als ik een advies mag geven, ga met je foto's naar een andere DA, en vraag een second opinion.


Sinds wanneer ben jij DA?
Dit zijn foto's van een onbelaste situatie. Hoe denk je dat het eruit ziet met zadel en ruiter erop?
Zouden de spinaaluitsteeksels elkaar dan nog niet raken?
En zoals Dees ook zegt. Klinisch beeld is ook heel belangrijk. Ik heb een pony gehad met op 3 plekken behoorlijke artrose in de rug en die gaf geen "kik". Niet met rijden en niet met poetsen. Dus het is per paard zo verschillend.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:53

Rocamor schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Jullie hangen nu erg op de details van de foto's. Maar het gaat altijd om de combinatie van het klinische beeld en de röntgenologische waarneming.
Het klinisch beeld is zorgwekkend, de foto's staven het probleem.


Die laatste zin ben ik niet met je eens. Ja het klinische beeld is zorgwekkend. En ja er lijkt iets te zien. En dus linkt men dat aan elkaar. En dat lijkt inderdaad logisch.

Maar wie kan met 100% zekerheid zeggen dat het klinische beeld veroorzaakt wordt door die röntgenologische waarneming. Het kan best heel ergens anders vandaan gekomen zijn. Iets dat nu nog niet is gezien / gevonden


Het is ook exact daarom dat ik reeds eerder in dit topic heb aangegeven dat TS er verstandig aan doet om te gaan bepalen tot hoever TS wil gaan.
Het kan namelijk heel goed zijn dat het dier niet helemaal goed is/wordt en de daadwerkelijke oorzaak nooit met de volle 100% zekerheid zal worden achterhaald. Die zoektocht kan heel veel teleurstelling, verdriet en kosten met zich meebrengen. Natuurlijk is het een lief dier dat het goed bedoeld enzo, maar de realiteit is dat het een dier is met een voor rijden ongunstige bouw, met klinische problemen waar je absoluut vraagtekens bij mag zetten en een uitkomst van een rontgenologisch onderzoek dat in ieder geval niet méér vertrouwen voor de toekomst geeft.
In alle emoties kun je heel ver op drift raken.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:23

BigBen schreef:
xPenny schreef:

Als iemand mij hierover zijn mening kan vertellen, graag! :D
DA heeft mij namelijk niks verteld aan welke wervels ze het heeft, in hoeverre stadia etc etc.
Enkel dat ze KS heeft en ze niet meer te berijden is.



[ [url=m/0f49Qv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bij de pijlen staan de spinaaluitsteeksels wat dichter bij elkaar dan je graag zou zien,
maar echt raken doen ze niet, en écht ks is dit niet.
In het cirkeltje zit er waarschijnlijk wat botwoekering.

Volgens mij is er geen enkele reden om deze merrie niet te rijden.
Alleen maar mijn mening, op basis van deze foto, op deze resolutie (!).

Als ik een advies mag geven, ga met je foto's naar een andere DA, en vraag een second opinion.


Dat je dit durft te zeggen.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:47

Quir schreef:
BigBen schreef:


[ [url=m/0f49Qv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bij de pijlen staan de spinaaluitsteeksels wat dichter bij elkaar dan je graag zou zien,
maar echt raken doen ze niet, en écht ks is dit niet.
In het cirkeltje zit er waarschijnlijk wat botwoekering.

Volgens mij is er geen enkele reden om deze merrie niet te rijden.
Alleen maar mijn mening, op basis van deze foto, op deze resolutie (!).

Als ik een advies mag geven, ga met je foto's naar een andere DA, en vraag een second opinion.


Dat je dit durft te zeggen.


Ieder zijn mening natuurlijk.
Ik rijd niet meer op haar maar wil haar dit jaar wel nog insemineren voor volgend jaar een veulen.

Ik weet dat ze vroeger altijd verkeerd bereden is geworden door amateurs terwijl dit een zeer gevoelige, sensibele merrie is. Merrie draaft en galoppeert niet fijn en vanuit daaruit heb ik foto's laten maken van de rug waaruit KS kwam.
Ik weet zeker dat dit de oorzaak is van haar KS aangezien ze altijd bereden is geworden met weggeduwde rug, verkeerd zadel (springzadels terwijl zij een uitgesneden boom nodig heeft en een zadel met flinke kussens. Zadels hebben haar altijd liggen duwen achter op de rug met het gewicht vd ruiter).