Ribben blijven zichtbaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Ribben blijven zichtbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 12:06

Hallo iedereen *\o/*

Ik heb een jong paardje die dit jaar 4 wordt (april). We staan nu iets langer dan een maand op een stalling waar ze zo goed als dagelijks minstens 5 uur buiten gaan op de weide. Hij heeft een redelijke dikke hangbuik, maar zijn ribben blijven zichtbaar. Of toch voelbaar, want met zijn dikke vacht is dit niet te zien. Je voelt ze zo goed als allemaal. Als je hem ziet staan, denk je "wow, die ziet er wel goed uit, wat spierloos nog, maar best oké." Maar als je dan gaat voelen.. Hij krijgt ad libitum hooi. Water is ook steeds beschikbaar. Dagelijks krijgt hij een schep bietenpulp, slobber en Pavo AllSports met 2 lepeltjes NAF Levertraan Olie erover gegoten.

Hij is 15 december ontwormd met Equest Pramox (zwaartse ontworming), entingen zijn in orde en tandarts moet ook pas binnen enkele maanden komen. Tijdens het rijden is hij heel vlot! Niks op aan te merken dus. Hij is over het algemeen ook heel blij en opmerkzaam. 3 maand geleden heeft hij kolieken gemaakt, maar dit kan het niet meer zijn toch? Ze komen ook van een ietwat schrale weide. Zijn maatje is niks op aan te merken.

Ik laat de dierenarts sowieso na de examens komen, maar vroeg me af of iemand dit ook al eens heeft gehad? Dacht eerst dat het door de aanpassing kwam, dat hij wel ging bijkomen. Maar dit is dus nog niet het geval geweest. Dan dacht ik dat hij een groeischeut kreeg, want hij moet sowieso nog wel wat groeien. Maar ik ben natuurlijk niks zeker. Iemand een idee wat het kan zijn?

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ribben blijven zichtbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:19

Wat voor een koliek heeft hij gehad? kan zeker nog wel invloed hebben..ook een groeispurt kan inderdaad invloed hebben.

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 12:24

Elisa2 schreef:
Wat voor een koliek heeft hij gehad? kan zeker nog wel invloed hebben..ook een groeispurt kan inderdaad invloed hebben.


Hij heeft zandkoliek gehad.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ribben blijven zichtbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:33

Ah weet je zeker dat het zand uit de darmen is? want dat kan ook een reden zijn voor vermindere voedselopname.

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 12:40

Elisa2 schreef:
Ah weet je zeker dat het zand uit de darmen is? want dat kan ook een reden zijn voor vermindere voedselopname.


Het is al 3 maand geleden en hij krijgt ad libitum hooi, dus ik veronderstel van wel? Hij had toen ook van de dierenarts een spuitje gekregen.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:43

Hij moet nog 4 jaar worden, de meeste paarden zijn dan nog volop in de groei. Het is al goed dat hij onbeperkt hooi heeft, ik zou zeker niet té veel gaan bijvoeren.
Wat bij mijn 4-jarige veel heeft geholpen is af en toe een schep slobber geven, bijvoorbeeld na een inspanning. Dit jaar wordt ze 5 en is ze redelijk goed op gewicht, maar haar ribben waren ook lange tijd zichtbaar doordat ze nog steeds flink aan het groeien was.

Edit: had erover heen gelezen dat hij al slobber krijgt.
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 18-01-18 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:44

Ik zou in overleg met je dierenarts een bloedonderzoekje er tegenaan gooien. Op die manier kun je een evt wormbesmetting uitsluiten (enkel goed ontwormen sluit niet uit dat hij toch niet besmet is, en mestonderzoek is niet betrouwbaar) en kijken of er geen tekorten zijn of andere problemen waardoor voedingsstoffen niet goed opgenomen worden. Koliek kunnen ze best een optater van krijgen. Heb je al een gekeken of er nog veel zand in de mest zit? Als er nog veel zand in het verteringsstelsel aanwezig is kunnen voedingsstoffen ook minder goed opgenomen worden. Bietenpulp is meer buikvulling dan hoogwaardige voeding. Kan vaak prima hoor als extra maar sommige paarden hebben iets nodig waar het lijs meer mee kan. Wat voer je voor slobber?

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 12:54

Snollygoster schreef:
Hij moet nog 4 jaar worden, de meeste paarden zijn dan nog volop in de groei. Het is al goed dat hij onbeperkt hooi heeft, ik zou zeker niet té veel gaan bijvoeren.
Wat bij mijn 4-jarige veel heeft geholpen is af en toe een schep slobber geven, bijvoorbeeld na een inspanning. Dit jaar wordt ze 5 en is ze redelijk goed op gewicht, maar haar ribben waren ook lange tijd zichtbaar doordat ze nog steeds flink aan het groeien was.

Edit: had erover heen gelezen dat hij al slobber krijgt.


Bedankt! Ben al blij dat ik niet de enige ben. Zou jij gewoon nog wat afwachten of een dierenarts laten komen?

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 12:56

Allegra schreef:
Ik zou in overleg met je dierenarts een bloedonderzoekje er tegenaan gooien. Op die manier kun je een evt wormbesmetting uitsluiten (enkel goed ontwormen sluit niet uit dat hij toch niet besmet is, en mestonderzoek is niet betrouwbaar) en kijken of er geen tekorten zijn of andere problemen waardoor voedingsstoffen niet goed opgenomen worden. Koliek kunnen ze best een optater van krijgen. Heb je al een gekeken of er nog veel zand in de mest zit? Als er nog veel zand in het verteringsstelsel aanwezig is kunnen voedingsstoffen ook minder goed opgenomen worden. Bietenpulp is meer buikvulling dan hoogwaardige voeding. Kan vaak prima hoor als extra maar sommige paarden hebben iets nodig waar het lijs meer mee kan. Wat voer je voor slobber?


De mest is helemaal zandvrij! Dit is al even zo. Misschien dat ik inderdaad eens een bloedonderzoek laat doen! Wil hem niet te veel bijgeven want tijdens het rijden heeft hij heel veel energie. Zou niet graag hebben dat hij op de muren loopt. Ik geef Slobber Mash van Pavo.

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Ribben blijven zichtbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:00

Ik zou ook een bloedonderzoek laten doen.

Vorig jaar was mijn paard ook erg schraal ondanks dat ze goed at en actief/fit genoeg was. Uit het onderzoek bleek dat de leverwaarden niet goed waren door waarschijnlijk een ophoping van de giftige stof uit sint jacobskruiskruid in hooi (nog van de vorige eigenaar). Na een ontgiftingskuur van 3 maanden zagen we haar met de dag dikker worden en was het probleem zo verholpen.

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 13:08

SparkYY_8 schreef:
Ik zou ook een bloedonderzoek laten doen.

Vorig jaar was mijn paard ook erg schraal ondanks dat ze goed at en actief/fit genoeg was. Uit het onderzoek bleek dat de leverwaarden niet goed waren door waarschijnlijk een ophoping van de giftige stof uit sint jacobskruiskruid in hooi (nog van de vorige eigenaar). Na een ontgiftingskuur van 3 maanden zagen we haar met de dag dikker worden en was het probleem zo verholpen.


Oh, echt? Kunnen ze daar dan nog zo lang last van hebben? En merkte je behalve dat de ribben zichtbaar waren, niks anders op?

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:19

s_stroobant schreef:
Wil hem niet te veel bijgeven want tijdens het rijden heeft hij heel veel energie. Zou niet graag hebben dat hij op de muren loopt. Ik geef Slobber Mash van Pavo.


Nee snap ik, ik ben ook niet van veel bijvoeren hoor. Ik bedoelde eigenlijk, bijvoeren wat beter bij je paard/situatie past. Ik zou in jouw geval kiezen voor een slobber met een lager suiker/zetmeel gehalte en minder granen (oftewel, minder directe energie) maar eentje die langdurigere energie geeft, zoals Equifyt of Marstall, en minder 'loze opvulling', dus minder zemelen en pulp. Maar goed, ik ben een enorme zeur met wat ik in mijn paard stop, dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk :D

Wij hadden er ook eentje met afwijkende leverwaardes, die bleek leverbot te hebben (of nou ja, een diagnose is er nooit geweest, de dierenarts wilde er écht niet aan dat het leverbot zou kunnen zijn, maar hij knapte wel weer helemaal op nadat ik er toch op stond eerst tegen leverbot te behandelen ipv meteen biopten etc te gaan nemen. Kan natuurlijk toeval zijn maar wel bijzonder.) en kwam inderdaad ook moeilijk aan en moeilijk goed in de spieren. Wij kwamen daar ook achter nav bloedonderzoek. Vrienden van mij hadden al tig keer volgens advies van de dierenarts ontwormt en mestonderzoek laten doen, paardje bleef een dikke buik met zichtbare ribben houden, nav bloedonderzoek kwam er toch een wormbesmetting uit. Dus imo is het bij vage symptomen een goede manier om te kijken in welke richting je het moet zoeken.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:23

Hier was mijn merrie bijna 5 vlgns mij en zoals je kunt zien erg weinig spier maar wel een ronde buik :D Ondertussen is ze 7,5 en ze is pas sinds een klein jaar begonnen met uitzwaren en bespierd worden. Bij grote (ze is nu 1,71) en lange paarden duurt het sws lang voordat ze vlees en spieren krijgen. Hoe groot is jou paard?

Afbeelding

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:26

s_stroobant schreef:
Snollygoster schreef:
Hij moet nog 4 jaar worden, de meeste paarden zijn dan nog volop in de groei. Het is al goed dat hij onbeperkt hooi heeft, ik zou zeker niet té veel gaan bijvoeren.
Wat bij mijn 4-jarige veel heeft geholpen is af en toe een schep slobber geven, bijvoorbeeld na een inspanning. Dit jaar wordt ze 5 en is ze redelijk goed op gewicht, maar haar ribben waren ook lange tijd zichtbaar doordat ze nog steeds flink aan het groeien was.

Edit: had erover heen gelezen dat hij al slobber krijgt.


Bedankt! Ben al blij dat ik niet de enige ben. Zou jij gewoon nog wat afwachten of een dierenarts laten komen?


Heb met mijn dierenarts het er toen ook over gehad omdat ik me best zorgen maakten, maar die verzekerde me dat het vrij normaal is voor paarden van die leeftijd om mager te zijn.
Ze zei dat zolang mijn paard fit en gezond oogde ik me niet al te druk moest maken, al kan een bloedproef natuurlijk nooit kwaad mocht je écht zeker willen zijn. Hier is het in ieder geval wel goedgekomen met de tijd.
Ik moet wel zeggen dat mijn paard nu een flinke 1.75m meet, met grote paarden duurt het sowieso wel wat langer voordat ze wat meer vetjes krijgen.

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 13:31

Allegra schreef:
s_stroobant schreef:
Wil hem niet te veel bijgeven want tijdens het rijden heeft hij heel veel energie. Zou niet graag hebben dat hij op de muren loopt. Ik geef Slobber Mash van Pavo.


Nee snap ik, ik ben ook niet van veel bijvoeren hoor. Ik bedoelde eigenlijk, bijvoeren wat beter bij je paard/situatie past. Ik zou in jouw geval kiezen voor een slobber met een lager suiker/zetmeel gehalte en minder granen (oftewel, minder directe energie) maar eentje die langdurigere energie geeft, zoals Equifyt of Marstall, en minder 'loze opvulling', dus minder zemelen en pulp. Maar goed, ik ben een enorme zeur met wat ik in mijn paard stop, dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk :D

Wij hadden er ook eentje met afwijkende leverwaardes, die bleek leverbot te hebben (of nou ja, een diagnose is er nooit geweest, de dierenarts wilde er écht niet aan dat het leverbot zou kunnen zijn, maar hij knapte wel weer helemaal op nadat ik er toch op stond eerst tegen leverbot te behandelen ipv meteen biopten etc te gaan nemen. Kan natuurlijk toeval zijn maar wel bijzonder.) en kwam inderdaad ook moeilijk aan en moeilijk goed in de spieren. Wij kwamen daar ook achter nav bloedonderzoek. Vrienden van mij hadden al tig keer volgens advies van de dierenarts ontwormt en mestonderzoek laten doen, paardje bleef een dikke buik met zichtbare ribben houden, nav bloedonderzoek kwam er toch een wormbesmetting uit. Dus imo is het bij vage symptomen een goede manier om te kijken in welke richting je het moet zoeken.


Ga het zeker eens bekijken, dat voeren! :D En ga inderdaad ook eens een bloedonderzoek laten uitvoeren, hopelijk komt er wat uit en nis te erg.

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 13:32

Amiigo schreef:
Hier was mijn merrie bijna 5 vlgns mij en zoals je kunt zien erg weinig spier maar wel een ronde buik :D Ondertussen is ze 7,5 en ze is pas sinds een klein jaar begonnen met uitzwaren en bespierd worden. Bij grote (ze is nu 1,71) en lange paarden duurt het sws lang voordat ze vlees en spieren krijgen. Hoe groot is jou paard?

[ [url=m/f4vlUy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een knapperd! <3
Als ik de mijne kocht eind augustus vorig jaar, was hij ongeveer 1m62. Hoe groot hij nu is, weet ik niet precies! Hij is sowieso al gegroeid, dat merk ik als ik hem naast mijn ander paard stel.

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 13:33

s_stroobant schreef:
Snollygoster schreef:
Hij moet nog 4 jaar worden, de meeste paarden zijn dan nog volop in de groei. Het is al goed dat hij onbeperkt hooi heeft, ik zou zeker niet té veel gaan bijvoeren.
Wat bij mijn 4-jarige veel heeft geholpen is af en toe een schep slobber geven, bijvoorbeeld na een inspanning. Dit jaar wordt ze 5 en is ze redelijk goed op gewicht, maar haar ribben waren ook lange tijd zichtbaar doordat ze nog steeds flink aan het groeien was.

Edit: had erover heen gelezen dat hij al slobber krijgt.


Bedankt! Ben al blij dat ik niet de enige ben. Zou jij gewoon nog wat afwachten of een dierenarts laten komen?


Heb met mijn dierenarts het er toen ook over gehad omdat ik me best zorgen maakten, maar die verzekerde me dat het vrij normaal is voor paarden van die leeftijd om mager te zijn.
Ze zei dat zolang mijn paard fit en gezond oogde ik me niet al te druk moest maken, al kan een bloedproef natuurlijk nooit kwaad mocht je écht zeker willen zijn. Hier is het in ieder geval wel goedgekomen met de tijd.
Ik moet wel zeggen dat mijn paard nu een flinke 1.75m meet, met grote paarden duurt het sowieso wel wat langer voordat ze wat meer vetjes krijgen.[/quote]

Wow, das niet klein! Ga misschien voor de zekerheid een bloedonderzoek doen, of toch luisteren wat de dierenarts voorstelt. :)

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:13

Heb je een foto van je paard? Dan is het misschien wat makkelijker te beoordelen of het mager is of weinig spieren! Of gwn een 3 jarige :o

Pepper32
Berichten: 247
Geregistreerd: 14-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:15

Bloedonderzoek kan inderdaad nooit kwaad.
Ik zou toch ook wormen nog niet helemaal uitsluiten. Je geeft aan pramox te hebben gegeven. Die helpt namelijk alleen tegen bepaalde soorten (bloedworm, lintworm en horzellarves) maar niet tegen spoelwormen en die zou die van jouw op die leeftijd ook nog kunnen hebben en wordt in de mest meestal niet naar gekeken, moet je appart aanvragen want testen standaard alleen op bloedworm.
Als hij toen zandkoliek had en hij nog steeds op paddoc of korte wei staat zou ik wel regelmatig zandweg oid blijven geven.
Die pavo slobber bevat 30% suiker, dus logisch dat hij daar veel energie van krijgt. Ik zou eerder overstappen op een suiker armer voer bv luzerne en een vitaminebrok + evt die bietenpulp. Dan krijgt hij alles binnen wat nodig is, want ik mis nu een beetje de vitamine en mineralen in zijn rantsoen eigenlijk, want behalve in die allsports zit er niets in. En weet niet hoeveel hij daar van krijgt, want als je minder voert dan wordt aanbevolen op de zak, krijgt hij dus eigenlijk ook te weinig vitamines en mineralen binnen.
Maar inderdaad belangrijkste is dat hij er goed uit ziet en energie heeft. Neem aan dat z'n vacht ook gewoon mooi is?

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 15:26

dresjoepie schreef:
Heb je een foto van je paard? Dan is het misschien wat makkelijker te beoordelen of het mager is of weinig spieren! Of gwn een 3 jarige :o


Dit is hij een week geleden:
Afbeelding

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Ribben blijven zichtbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 15:39

eerlijk,ik zou me niet zo druk maken.

hij heeft koliek gehad,dat geeft sowieso een 'kneep' in de weerstand,het is winter,aankomen is dan sowieso een stuk moeilijker dan in de zomer of het voorjaar,hij is jong en groeit nog.

daarnaast staat een gros van de paarden bij ons gewoon een heel stuk te dik,en zijn buurpaarden niet altijd een even goeie referentie.

als je paard goed in zijn vel zit,goed eet,levendig en vrolijk is,zou ik me niet zoveel zorgen maken.
nog een beetje en het voorjaar komt eraan,dan komen ze terug op het frisse gras te staan en verdwijnen die ribben als sneeuw voor de zon!

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:58

Eerlijk? Dat vind ik nog meevallen hoor, die van mij zag er “erger” uit. Zolang je paard gewoon in zijn normale doen is, levendig en fit zou ik me niet te veel zorgen maken hoor ;)

Afbeelding

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:39

Je mag de ribben wel voelen maar niet zien.
Ik zou zeker iets bij voeren. Helemaal met dit koude rot weer.

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 17:48

tengeltje11 schreef:
eerlijk,ik zou me niet zo druk maken.

hij heeft koliek gehad,dat geeft sowieso een 'kneep' in de weerstand,het is winter,aankomen is dan sowieso een stuk moeilijker dan in de zomer of het voorjaar,hij is jong en groeit nog.

daarnaast staat een gros van de paarden bij ons gewoon een heel stuk te dik,en zijn buurpaarden niet altijd een even goeie referentie.

als je paard goed in zijn vel zit,goed eet,levendig en vrolijk is,zou ik me niet zoveel zorgen maken.
nog een beetje en het voorjaar komt eraan,dan komen ze terug op het frisse gras te staan en verdwijnen die ribben als sneeuw voor de zon!


Vind dat de foto inderdaad meevalt. Je kan je er echt niet op baseren met zijn dikke vacht. Maar ben dan toch blij dat het al bij al mee valt. Zal misschien een duidelijkere foto proberen zoeken!

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 17:52

Snollygoster schreef:
Eerlijk? Dat vind ik nog meevallen hoor, die van mij zag er “erger” uit. Zolang je paard gewoon in zijn normale doen is, levendig en fit zou ik me niet te veel zorgen maken hoor ;)

[ Afbeelding ]


Zie je het hierop beter? Denk dat moest hij helemaal geschoren zijn dat hij er wat zoals jouw paard zou uitzien.. Het haar bedriegt echt.

Afbeelding