Paard extreem wispelturig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:54

Je merkt toch wanneer hij weer in zo'n periode komt, wanneer hij in één week een paar keer flipt dan begin je met pijnstilling, is het gedrag dan meteen zo goed als over ipv nog een poos aan te houden dan heb je iets om te onderzoeken.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:01

Ts laat paard op foto zetten, osteo komt zadelmaker, dierenarts, trainer,....

Als er echt serieus wat mis wat hadden deze mensen dat wel gevonden ondertussen. Van achter onze computer kunnen wij dat toch echt niet zien.

Ts ik zou zeggen ga op je gevoel af! Je hebt alles laten controleren dus ik zou gewoon doen wat jij denkt dat goed is voor je paard.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 18:52

bigone schreef:
Die ene kleine bemerking kan door een verkeerde beweging wel degelijk voor zijn explosies zorgen, nu heb je de foto's en voor je nog veel meer kosten gaat maken, zet hem op pijnstilling en kijk wat dat doet. Dan kun je uitsluiten dat die kleine bemerking inderdaad niets te betekenen heeft.

Hou toch op.
Die ene kleine bemerking is precies wat het is, een kleine bemerking, waar het paard geen last van heeft, en die geen enkel klinisch belang heeft.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:37

BigBen schreef:
Hou toch op.
Die ene kleine bemerking is precies wat het is, een kleine bemerking, waar het paard geen last van heeft, en die geen enkel klinisch belang heeft.


Moet er wel klinisch onderzoek gedaan zijn natuurlijk....

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:52

BigBen schreef:
bigone schreef:
Die ene kleine bemerking kan door een verkeerde beweging wel degelijk voor zijn explosies zorgen, nu heb je de foto's en voor je nog veel meer kosten gaat maken, zet hem op pijnstilling en kijk wat dat doet. Dan kun je uitsluiten dat die kleine bemerking inderdaad niets te betekenen heeft.

Hou toch op.
Die ene kleine bemerking is precies wat het is, een kleine bemerking, waar het paard geen last van heeft, en die geen enkel klinisch belang heeft.

Misschien moet jij eens stoppen met in allerlei topics meteen te schreeuwen dat een kleine bemerking totaal geen invloed op het functioneren van een paard heeft. Wanneer jij nu een gelouterde dierenarts was die dit met allerlei bewijzen kan staven, dan heb je misschien het recht om dit te zeggen. Wanneer een botje prikt op een verkeerde plek kan het wel degelijk voor extreem gedrag zorgen. Bij paarden, honden , alle dieren en mensen. Bij jou waarschijnlijk niet en jij hebt ook vast paarden die dit nooit doen.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 15:33

De dierenarts heeft toch al uitgesloten dat hij daar last van kan hebben..

Wat ik zelf zou proberen, is als hij wel weer omslaat qua gedrag, dán toch pijnstilling, dan kun je écht uitsluiten dat het lichamelijk is.
Dat lijkt me voor jezelf toch wel een geruststelling.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 15:43

MirandaFuego schreef:
De dierenarts heeft toch al uitgesloten dat hij daar last van kan hebben..

Wat ik zelf zou proberen, is als hij wel weer omslaat qua gedrag, dán toch pijnstilling, dan kun je écht uitsluiten dat het lichamelijk is.
Dat lijkt me voor jezelf toch wel een geruststelling.

Dat kan dan wel zo zijn maar het ene paard heeft tijdens het rijden wel een plekje wat knel komt te zitten en een explosie kan veroorzaken terwijl het bij een ander paard allemaal net goed gaat. Ondanks dat een da verteld dat hij niet denkt dat het daar door kan komen kan het dus wel degelijk. Eigenaren zouden misschien, naast het deskundige oordeel van een da, ook af moeten gaan op hun eigen gevoel. Denkt ts dat dit zijn normale gedrag is, prima maar wanneer ze voor haar paard pijn wil uitsluiten dan is het ook prima. Zijn gedrag is zeer wisselvallig en ja, dan kan , wanneer ze merkt dat hij weer een periode flipt, pijnstilling een optie zijn om iets echt definitief uit te sluiten.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 15:45

vind het ook wel een logische, heeft hij weer een rotperiode kan je kijken of een weekje of twee op pijnstilling effect heeft. Zo nee, is de kans groot dat het een mentaal probleem is en niet fysiek. TS, is dit niet iets om met je DA te overleggen?

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 16:02

Maar kunnen ook de pijnstillers niet een vertekend beeld geven? Hij slaat nu ook "vanzelf" weer om naar het goede gedrag. Dus hoe weet je dan of het de pijnstiller is, of gewoon weer een periode dat het sowieso goed was gegaan? En daarbij vind ik dit gedrag niet typisch pijn gerelateerd. Wel als het steeds bij een oefening is, of de omslag blijvend. Maar zelfs al heeft dit paard bijv een pijnlijke pees, dan nog heeft hij niet zo ontzettend uit zijn plaat te gaan. Het gaat er bij mij niet in dat een paard dan weer weken pijn heeft en dat het dan spontaan verdwijnt en dan zo wisselend optreedt. En daarbij geen enkele pijnuiting laat zien, geen stijfheid, geen kreupelheid, geen andere uitingen. Ten minste niet zover wij nu lezen. Ik denk dus eerder gedragsprobleem of bijv een hormonale balans die niet goed is of een disbalans in electrolyten. Misschien is magnesium nog niet zo'n gek idee of had je dat al geprobeerd? Als hij 24/7 buiten staat zonder krachtvoer komt hij misschien daarin net tekort.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 16:05

Bedankt Diddykong, dat is ook mijn vermoeden.

Hij krijgt op zich geen tekorten aan voeding. Hij staat inderdaad wel 24/7 buiten maar krijgt wel "krachtvoer" in de zin van, muesli, wat lucerne en een speciale korrel voor zijn hoeven(Kevin Bacon Hoof Solution). Heb ook al meerdere malen bloed uitgebreid laten onderzoeken en hij heeft nooit ergens tekorten gehad, heb deze rapporten ook ingezien enz, met de "normale/moet zijn" waardes en zijn waardes, en dit was altijd keurig.

Magnesium heb ik inderdaad nog nooit geprobeerd. Kun je dit ook geven als hij verder dus niks te kort komt?

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 16:09

Te veel magnesium is slecht, wanneer zijn bloeduitslagen goed zijn dan zou ik dat niet bijgeven. Wanneer je rijd en hij krijgt de kolder in z'n kop, is dat dan vijf minuten, half uur of over welke tijdsperiode praat je dan. Wanneer hij dus elke keer minimaal een half uur gewoon gek gedrag vertoond dan heb je dus wel de mogelijkheid om meteen een snelle pijnstiller toe te dienen.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 16:16

Ik kan niet echt spreken van "gekke" 5 minuten, en het wisselt ook hoe hij in gedrag is. Op zich is hij nooit lang in zijn "hoogtepunt".

Voorbeeld:
Was al 20 minuten rustig aan het rijden in de bak, geen gekke dingen, gewoon lekker ontspannen alle gangen al gedaan etc, en ineens uit het niets(geen aanleiding van buiten de bak oid), kop tussen de benen en als een rodeoknol de andere kant op knallen, bokkend en wel. Soms kon ik dat uitzitten, soms ook niet. Wel altijd weer opgestapt daarna en verder gereden.

Ander voorbeeld:
Ik haalde hem uit de wei om wat grondwerk te doen, merkte al met poetsen dat hij wat nukkig was maar verder geen aandacht aan gegeven. Aan het werk in de roundpen gedroeg hij zich dan echt als een totaal onopgevoed paard, over me heenlopen, richting mij bokken, weg proberen te rennen(nek erop en aan het touw rukken), gewoon zeer ongemanierd en boos overkomen. Heb dat dan maar enigsinds positief proberen af te sluiten.

Zo zie je dat hij echt enorm kan verschillen. De ene dag is het echt 1 momentje van kaboem, en de andere dag is hij de hele dag zuur. Het maakt ook niet uit wát ik dan met hem doe, of ik het negeer, aanpak etc. Hij blijft zuur tot hij weer uit zijn "flow" raakt. Dit kan een paar uur duren, maar soms ook weken. En in die weken zijn er dan ook weer soms goede dagen. Dat maakt dit zo vreselijk verwarrend.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:09

Als ik je laatste post zo lees (begrijp me niet verkeerd aub) dan is deze jongeman misschien wel een maatje te groot voor je qua karakter. Het lukt hem dus om over je heen te lopen wanneer hij dit probeert.
Dus slim beest en niet genoeg leiding van jou??? Misschien wel, misschien niet maar zo lijkt het alsof hij en niet jij de teugels in handen heeft. Kan er wel totaal naast zitten aangezien ik jou of hem niet ken maar wanneer er verder dus echt niets aan de hand is dan is het eerste wat mij dan te binnen schiet: Meneer heeft geen zin en dus probeert hij het, soms lukt dat en soms niet maar voor elke keer dat het lukt moet je je eigen leiderschap weer terug winnen.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:17

Diddykong schreef:
Maar kunnen ook de pijnstillers niet een vertekend beeld geven? Hij slaat nu ook "vanzelf" weer om naar het goede gedrag. Dus hoe weet je dan of het de pijnstiller is, of gewoon weer een periode dat het sowieso goed was gegaan? En daarbij vind ik dit gedrag niet typisch pijn gerelateerd. Wel als het steeds bij een oefening is, of de omslag blijvend. Maar zelfs al heeft dit paard bijv een pijnlijke pees, dan nog heeft hij niet zo ontzettend uit zijn plaat te gaan. Het gaat er bij mij niet in dat een paard dan weer weken pijn heeft en dat het dan spontaan verdwijnt en dan zo wisselend optreedt. En daarbij geen enkele pijnuiting laat zien, geen stijfheid, geen kreupelheid, geen andere uitingen. Ten minste niet zover wij nu lezen. Ik denk dus eerder gedragsprobleem of bijv een hormonale balans die niet goed is of een disbalans in electrolyten. Misschien is magnesium nog niet zo'n gek idee of had je dat al geprobeerd? Als hij 24/7 buiten staat zonder krachtvoer komt hij misschien daarin net tekort.


zeker waar hoor, helemaal lastig omdat "wij" het paard niet zien. Maar met pijnstillers kan je in ieder geval dingen wegstrepen, dan kan je met zekerheid zeggen dat het gedrag niet voort komt uit pijn tenzij het neurologisch gerelateerd is. Iets wat TS altijd met haar DA kan bespreken als ze er iets voor voelt.

De omschrijving die TS geeft doet mij ook niet echt aan pijn denken. Meer een mentale gesteldheid. Wat alleen zo typisch is dat er geen patroon valt te ontdekken in de vlagen van nukkigheid. Zou kunnen denken aan voer-gerelateerd, maar dat zou niet van die vlagen geven zou je zeggen. Eerder hormonaal.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:17

Ik sluit me wel aan bij Bigone. Het kan gedrag zijn. Of een combinatie van beide. Dat hij het uberhaupt in zn hoofd haalt over je heen te lopen of jouw richting op te bokken zegt wel iets natuurlijk. Dat mag natuurlijk nooit. In geen enkele omstandigheid. Ook al heeft ie zn dag niet en ook al zou hij ergens pijn hebben; hij moet wel jouw grenzen respecteren en die geef je blijkbaar niet voldoende duidelijk aan.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:20

Weidebloem schreef:
De omschrijving die TS geeft doet mij ook niet echt aan pijn denken. Meer een mentale gesteldheid. Wat alleen zo typisch is dat er geen patroon valt te ontdekken in de vlagen van nukkigheid. Zou kunnen denken aan voer-gerelateerd, maar dat zou niet van die vlagen geven zou je zeggen. Eerder hormonaal.


Hij pakt gewoon zijn kansen denk ik. Misschien moet je het ook niet zoeken in een patroon bij het paard maar in een patroon bij TS. Paarden voelen haarfijn aan wanneer ze iets kunnen uitproberen. Wanneer de TS bijvoorbeeld moe is of niet goed in haar vel steekt.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:27

ja Babootje, zou goed kunnen inderdaad. Zou kunnen verklaren waarom hij na een half jaar op een nieuwe plek weer praatjes krijgt. Hij staat dan vol zelfvertrouwen en probeert zijn grenzen te verleggen wat blijkbaar lukt.

TS weet je iets over zijn verleden, voor je hem kocht?

Anoniem

Re: Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:41

Valt dit gedrag samen met bekapbeurten? Dat hij misschien te kort wordt bekapt? Hoofdpijn schiet ook door mijn hoofd en volle maan, maar dan zou hij er normaal geen weken last van mogen hebben. Hengstige merries in de kudde? Reageert hij daar op?

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 19:03

De opmerking dat mijn paard "te veel" voor mij zou zijn kan ik niet waarderen, en ga hier ook verder niet op in. Dat vind ik totaal niet gepast en als je dat op 2 zinnen kan uitmaken ben je toch verkeerd bezig.

Nee, het lijkt tot nu toe niet samen te vallen met bekappen/beslaan etc.
Het enige dat mij opvalt is dat hij het meer/sneller doet als hij weinig ruimte heeft (op vorige stallen deed hij het vaker, omdat hij dan op stal stond, en deze zomer stond hij op een "kleine" paddock, ong. 60x20 zal die zijn geweest ivm overgewicht, en toen had hij ook een periode)
Hengstige merries zou een mogelijkheid zijn, maar toen hij alleen tussen ruinen stond had hij het ook.

Zijn verleden is vrij standaard. Voor zijn 3e weet ik niks. Is met 3 gekocht door een handelaar die ik ken, daar ingereden en met 4 verkocht aan oude eigenaresse. Op 5 jaar tijd zo'n 6/8 keer verhuisd, veel bijrijders gehad en weinig grenzen/duidelijkheid gekregen. Ik heb hem nu 4 jaar en helaas ook al 2x verhuisd(dit is hopelijk de laatste keer geweest).
Laat ik voorop stellen dat ik wél duidelijk voor hem ben en hij precies weet wat mag en niet. Uiteraard heb ik dit ook moeten leren maar dit gaat nu probleemloos.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:22

Tja, wanneer je het idee meteen afschiet, prima. Veel succes verder met hem en ik hoop dat de buien minder worden. Dacht dat ik het heel netjes bracht trouwens maar ja, het is iets wat iemand soms niet wil horen.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:27

SuperAssie schreef:
Laat ik voorop stellen dat ik wél duidelijk voor hem ben en hij precies weet wat mag en niet. Uiteraard heb ik dit ook moeten leren maar dit gaat nu probleemloos.


Maar blijkbaar laat je wel toe dat hij "over je heen loopt" en jouw "kant op bokt". Hoe interpreteer je dat zelf dan?

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:56

bigone schreef:
Misschien moet jij eens stoppen met in allerlei topics meteen te schreeuwen dat een kleine bemerking totaal geen invloed op het functioneren van een paard heeft.

Ik 'moet' helemaal niets :+ .

Perfecte rx-en bestaan niet.
Er is altijd wel iets, een paar dingetjes die niet 100% kloppen, een kras van een oude blessure, wat artrose.
De zaak is om de ruis te elimineren, en alleen significante bemerkingen mee te nemen.
Assie heeft een "gelouterde" dierenarts aangesproken :D , en die is tot de conclusie gekomen dat er met de wervelkolom van dit paard niets aan de hand is.
Daarnaast heeft ze het paard binnenste buiten gekeerd, en niets gevonden.
Des te beter, zou ik zeggen.

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:58

Het leest wel een beetje als een leiderschapskwestie TS. Misschien een idee om er met een instructeur aan te werken? Humphrey Dirks werkt veel met 'probleem'paarden. Ik gooi het balletje maar even op...

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:55

BigBen schreef:
bigone schreef:
Misschien moet jij eens stoppen met in allerlei topics meteen te schreeuwen dat een kleine bemerking totaal geen invloed op het functioneren van een paard heeft.

Ik 'moet' helemaal niets :+ .

Perfecte rx-en bestaan niet.
Er is altijd wel iets, een paar dingetjes die niet 100% kloppen, een kras van een oude blessure, wat artrose.
De zaak is om de ruis te elimineren, en alleen significante bemerkingen mee te nemen.
Assie heeft een "gelouterde" dierenarts aangesproken :D , en die is tot de conclusie gekomen dat er met de wervelkolom van dit paard niets aan de hand is.
Daarnaast heeft ze het paard binnenste buiten gekeerd, en niets gevonden.
Des te beter, zou ik zeggen.

Klopt, maar jij elimineert de ruis al bij voorbaat getuige sommige van je opmerkingen. En perfecte x rays, wanneer ze niet bestaan dan kunnen we daar toch beter helemaal mee stoppen?? Scheelt een hoop geld, kreupel, drie maanden lang, hup slager. Ik geef alleen maar aan dat je niet elke keer de x rays als zijnde niets voorstellend moet omschrijven. En de "lichte" bemerkingen afdoen met stelt niets voor. Want dat kun jij niet zo maar zeggen. Punt.