Röntgen van rug laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 14:14

Ik vind hem ook van nature erg slecht bespierd in de bovenlijn. Tijdens het draven houdt hij de rug ook heel strak en treedt vrijwel niet onder met t achterbeen. Ik zou foto's rug/hals geen slecht idee vinden. Goed dat je hierover nadenkt.


Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:22

Ah zo.
Mocht het toch niet beteren is een foto van de rug toch geen slecht idee.
Ik heb een pony gehad met een dergelijk probleem op jonge leeftijd. Die had schade in het SI gewricht als gevolg daarvan artrose. Ook scheef in het bekken en niet makkelijk ondertreden. Als jong paard opgelopen mogelijk door eens over de kop geslagen o.i.d.
Hoeft niet natuurlijk, maar kan best dat er toch een belemmering zit waardoor hij zijn rug niet los kan bewegen.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:44

Jennyxx schreef:
Een van mijn vorige pony's had ook een scheef bekken. Daar ben ik mee naar de kliniek geweest en die vertelden mij dat een scheef bekken bij een paard niet rechtgezet kan worden. Daar zou brute kracht voor nodig zijn die een mens niet heeft. Wel kan een osteopaat de omgeving van het bekken losser maken. Dit helpt zeker, maar het scheve bekken blijft. Mijn pony is dan ook met vervroegd pensioen gegaan (ze was pas 5). Het zal bij Limo wel niet zo erg zijn denk ik, maar misschien we iets om in je achterhoofd te houden :)


Dat ben ik toch niet zo met je eens. Het is ook niet de osteopaat die het bekken recht trekt, maar het de spieren '/ het spierenpakket van het paard zelf dat dat doet door deze op "triggerpoints" te manipuleren.
Het is sterk afhankelijk van de oorzaak of het bekken weer teruggaat naar scheefstand.
Als na 2 of 3 behandelingen het bekken te snel weer teruggaat naar zijn scheve stand is er hoogstwaarschijnlijk een andere oorzaak dan een keertje vast hebben gelegen in stal.

Maar ik ben het eens met de rest. Enorme scheefstand bij een jong paard dat nog nauwelijks is gereden is altijd een reden voor Xrays.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:06

Het is logisch dat na zon klap op de sprong en een snee niet zo lekker loopt. Daarom is hij nu moeilijker te beoordelen en zul je voor onderzoek even moeten wachten tot dit weer over is.
Jammer dat de veearts hem niet heeft nagezien. Zo'n wond kan toch altijd nog dieper zijn dan je denkt en dan is antibiotica nodig om te voorkomen dat hij een infectie krijgt. Een infectie zo dicht bij een gewricht is niet fijn. Been goed in de gaten houden, koud afspuiten en de temperatuur van je paard in de gaten houden.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 15:11

BlackShadowZ schreef:
@janneke2 gelukkig maakt ts zich zelf nooooit schuldig aan boktpesten. En dan op een stuk minder vriendelijke manier dan dat de bokkers het hier doen. Aangezien bokkers hier nog proberen te helpen. En ts andere topicstarters gewoon de wind van voren geeft zonder enige aanleiding.


Denk niet dat het nodig is om het daar hier over te hebben.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:47

Succes

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:18

Het kan ook andersom. Kreupelheid als gevolg van overbelasting door problemen in de rug.
Maar men begint altijd van onder naar boven met onderzoek. Vinden ze het een dan gaan ze dat eerst behandelen. Is er uberhaupt nog klinisch onderzoek van de rug gedaan?


Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:33

Grens of geen grens, Er is duidelijk wel wat met het dier aan de hand en je wil dan uiteindelijk wel weten wat...
Heel veel sterkte TS, het valt niet mee.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:24

Jeetje, geen leuke uitslag. Ik wens je veel wijsheid.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:32

Ik denk dat een heleboel bokkers het qua rug wel met TS eens waren.
Wel heel goed dat de TS naar de kliniek is gegaan met hem. Ik zie op bokt nogal eens gebeuren dat alle goede raad in de wind wordt geslagen.

Wel is nu duidelijk dat het allemaal niet zo eenvoudig was voor jou als het leek. Als ze zelfs op de kliniek moeite hebben om het paard de benen te laten optillen. En daar zit ook echt wel een smid die even helpt, moet het voor jou echt niet eenvoudig zijn (geweest). Zo zie je maar dat je niet altijd uit kan gaan van onkundigheid.

Ik ben benieuwd wat je pony doet op ontstekingsremmers. Knapt hij ervan op, moet je je erg gaan afvragen of hij als rijpony nog wel geschikt is en of mennen niet een beter idee is. De artrose zit ook echt wel op een rotplek.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:42

The_Cat schreef:
Is mennen wel een goed idee? Kracht komt toch ook vanuit de rug?


Klopt. Maar het is een beginnende artrose. Ervan uitgaande dat de achterbenen goed zijn.
De plek van de artrose alleen baart zorgen met belasting onder het zadel omdat precies op het deel waar de achterkant van de zadel drukt de artrose zit. Dan moet je echt een heel goed passend zadel hebben en een ruiter die niet achter in het zadel hangt, wil je de boel niet erger maken. Dat is nog wel eens lastig want in de goedkopere zadels is dat lastig.

Verder ontwikkel je door het mennen (als je het goed doet) de spieren op rug en achterhand, waardoor op termijn een ruiter dragen ook minder belastend is. Spieren op de juiste plek, kunnen een hoop opvangen en progressie van de artrose voorkomen.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:29

Janine1990 schreef:
Misschien kijk ik wat te veel tv hoor, maar bij Bones spreken ze ook veel van 'remodelling', wat inhoudt dat een bot gebroken/beschadigd is geweest en weer is aangegroeid. Indicerend dat dit gedurende het leven is gebeurd.
Dus ik begin me meteen af te vragen: Wat was er met dit bot aan de hand, dat er sprake is geweest van remodelage. Daar gaat toch een impact aan vooraf? Zonder impact zouden ze in dit geval (zoals jij het uitlegt TS) spreken van verbening, toch?


Trauma is niet ondenkbaar

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:36

BigBen schreef:
Ik kan je garanderen, als op de kliniek gezegd is "zeer lichte beginnende artrose", dan betekent dat in de praktijk dat er niets ernstigs te vinden was, en dat ze een zeer lichte bemerking voor de volledigheid toch in het verslag hebben gezet.


Dat denk ik toch niet. Er zit wel of er zit geen artrose. Als er wel artrose zit is dat voldoende ernstig (ook al is het beginnend) om het te melden lijkt me. Voorloper van artrose, dus voor zich nieuw bot vormt in het proces, is botoplossing/ontsteking waarna remodellage dat uiteindelijk betekent dat zich botverandering heeft voorgedaan = artrose en onomkeerbaar. Ook al is het nog in lichte mate is de aandoening ernstig genoeg om te melden lijkt me, zodat er er alles aan kunt doen om de voortgang van het proces in te perken.
Ik vind jouw opmerking dus inderdaad ook erg vreemd en 'kort door de bocht'.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:37

Ghostattack schreef:
Ik denk dat ik wel begrijp wat BigBen bedoelt. In mijn geval was er ook 1 wervel met zeer lichte beginnende artrose, of de letterlijke woorden van de dierenarts: 'niet-noemenswaardige artrose'. Ik weet niet met welke bewoording het in het verslag staat, maar ik kan me voorstellen dat dit soort dingen wél genoteerd worden of het nou wel of geen klinische betekenis heeft. Puur om alle bevindingen in een verslag te registreren, zoals BigBen zegt.. Voor de volledigheid.


Artrose - ook al is dit in een licht stadium - altijd noemenswaardig. Als ik een jong paard laat keuren met een 3 op de spatgewrichten heeft het ook geen zware artrose. Daar heeft het dan zelfs nog geen last van. Toch voor mij een reden om zo'n paard niet te kopen omdat deze er gegarandeerd last van gaat krijgen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 17-01-18 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:51

Art_Ificious schreef:
Helaas de foto's nog niet ontvangen. Iemand een idee hoelang dit kan duren?


Heb je de foto's al betaald? Meestal willen ze die eerst betaald hebben eer je de foto's ontvangt. Ik zou het even informeren. Je zal niet de eerste zijn die door een misverstand te lang moet wachten.
Foto's kunnen ze per mail sturen, dus dat gaat in de regel heel snel.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:02

BigBen schreef:
Mijn insteek is precies wat ik zeg, namelijk dat een zeer lichte bemerking voor de volledigheid werd opgenomen in het verslag. Met andere woorden, de kans is groot dat de klinische betekenis minimaal of nul is. Onder voorbehoud dat inderdaad die termen gebruikt zijn, 'een zeer lichte beginnende artrose'.


Misschien moet je er dan de volgende keer bij zeggen dat het om jouw persoonlijke ervaring gaat en voor de duidelijkheid zeker niet in het geval van TS hoeft op te gaan.

Je poneert je mening nogal stellig terwijl je hebt kunnen lezen dat het klinisch onderzoek uberhaupt bij het paard al niet uit te voeren was. Dus kun je helemaal niet zeggen dat de klinische betekenis minimaal of nul is.

Mogelijk heb je ook de moeite niet genomen om het beeldmateriaal of de filmpjes te zien. Had je kunnen zien dat het paard niet rad is en behoorlijke spieratrofie op de rug heeft. Dat zou ik dan nog maar eens doen (en je excuses maken voor je grote mond)

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:54

Art_Ificious schreef:
Heb zelf even grondig gekeken.

En ik dénk dat het misschien dit is? Je ziet dat het daar ietsje anders gevormd is dan de voorliggende wervels.
[ [url=m/QkY30m.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3vc923.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat is het inderdaad. Het facetgewricht is het onderste deel van de wervel. Het spinaaluitsteeksel het bovenste deel. Dit is dus inderdaad geen KS want daar raken de spinaaluitsteeksels door botvervorming elkaar.
Je ziet inderdaad dat de afronding van het gewricht anders is (remodellage). Er zit een "puistje" op om het zo maar even te zeggen. Ook is het onderste deel wat vertroebeld wat kan duiden op reactie.

Als je het over gunstig of ongustig moet hebben lijkt mij (maar ik ben geen DA hoor) dit een minder gunstige artrose dan bijvoorbeeld beginnend KS. Je kunt je voorstellen dat facetgewrichten elkaar (bij het over de rug trainen) elkaar juist gaan raken) itt tot de spinaaluitsteeksels die op die manier een beetje van elkaar af gaan.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:47

En misschien nog wel vaker waar jij geen weet van hebt. Er staat natuurlijk niet de hele dag iemand bij.
Lastig dat ze niet hebben kunnen controleren of je pony mogelijk atactisch is. Bij het niet aan de staart kunnen komen, achterbenen niet willen optillen en uitglijden ga ik daar wel een beetje aan denken.
Heeft de veearts nog iets gezegd over mogelijke ataxie?

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:28

Balou_k schreef:
Op de kliniek hebben ze de volgende coördinatie oefeningen gedaan:

Lopen op een rechte lijn/volte, de staart in de hand nemen en proberen om trekken. De test ging niet heel soepel. Limo vond dit erg eng, maar de tegendruk was goed.
Kleine 8tjes lopen in stap op de harde bodem, beenzetting was hierbij goed.
Achteruit en vooruit stappen kort op elkaar gevolgd: goed.

Benen kruisen zou absoluut niet mogelijk geweest zijn. MMEP test hebben ze zelf niet aangedragen o.i.d.


Ah, ik had begrepen dat ze helemaal niet aan de achterkant konden komen voor onderzoek.
Dus alleen geen buigproeven uitgevoerd?
Hoe reageerde hij op onderzoek van de rug TS (mn testen kantelen bekken en links en rechts bewegen van het bekken)?

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:02

BigBen schreef:
[ [url=m/0f49Qv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bij de pijlen staan de spinaaluitsteeksels wat dichter bij elkaar dan je graag zou zien,
maar echt raken doen ze niet, en écht ks is dit niet.
In het cirkeltje zit er waarschijnlijk wat botwoekering.

Volgens mij is er geen enkele reden om deze merrie niet te rijden.
Alleen maar mijn mening, op basis van deze foto, op deze resolutie (!).

Als ik een advies mag geven, ga met je foto's naar een andere DA, en vraag een second opinion.


Sinds wanneer ben jij DA?
Dit zijn foto's van een onbelaste situatie. Hoe denk je dat het eruit ziet met zadel en ruiter erop?
Zouden de spinaaluitsteeksels elkaar dan nog niet raken?
En zoals Dees ook zegt. Klinisch beeld is ook heel belangrijk. Ik heb een pony gehad met op 3 plekken behoorlijke artrose in de rug en die gaf geen "kik". Niet met rijden en niet met poetsen. Dus het is per paard zo verschillend.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:10

is dat een recente foto van Limo TS? Ik vind hem daar ook wel erg schraal moet ik zeggen.
Als hij voldoende gevoerd wordt en toch schraal blijft kan dat ook een teken zijn van pijn.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:30

Een maagscopie door de DA.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:40

Art_Ificious schreef:
Ik ga morgen bellen naar de kliniek. Ik mag altijd bellen (bij de behandelende arts van Limo) voor vragen of problemen dus dat zit wel goed :)


Dat zou ik gewoon doen. Temeer omdat de meeste pijnstillers ook niet goed zijn voor de maag.
Dus zou een maagbeschermer bij de pijnmedicatie misschien een goed idee zijn.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:21

Kan zijn dat dit ook de invloed van de pijnmedicatie is.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:27

bobje26 schreef:
Klinkt nog steeds niet als de ideale plek voor Limo, zeker met revalideren zijn dit soort zaken echt heel erg belemmerend..


Heleennn schreef:
Inderdaad... Een rustige pensionstal is misschien beter geschikt voor een sensibel paard. Maar ja, daar beslissen wij natuurlijk niet over en TS wil duidelijk niet verhuizen. Denk dat een rustige plek het paard wel ten goede zou komen.


Na operatie van mijn paard was mijn stal ook niet de meest ideale stal om te revalideren. Erg drukke stal, veel kinderen etc. Ik heb er toen voor gekozen om hem tijdelijk te verplaatsen,


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lovelance, Trendiction, YandexBot en 123 bezoekers