Hoestende pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Hoestende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 10:56

Sinds een tijdje hoest mijn pony best lelijk, het is eigenlijk begonnen na de storm met windkracht orkaan hier. Daarvoor heeft ze wel eens een paar keer enkele dagen gehoest, wat met NAF Kof Eze weer over was. Deze keer bleef de hoest aanhouden, echt een extreem droge hoest wat klinkt als een soort stervende zeehond, kwam ook echt uit de tenen elke keer.

Vorige week maandag is dus de dierenarts langs geweest om te luisteren, precies die dag heeft ze letterlijk niet gehoest en enkel één heel klein kuchje. Dierenarts kon ook geen hele gekke dingen horen, klonk verder gewoon goed. Dus Ventipulmin gekregen voor 10 dagen, daarmee zou het over moeten gaan. De hoest zou daardoor wat natter moeten worden door slijm wat los komt.

Inmiddels is het dag 8 dat ze op de Ventipulmin staat, in de afgelopen dagen is het hoesten wel verminderd maar niet genoeg. Gisteren nadat ze hoefsmid 's morgens is geweest heeft ze blijkbaar de hele dag extreem gehoest, de staleigenaren geven haar nu gestoomd hooi in plaats van gewoon hooi. Donderdag ga ik de dierenarts weer bellen als ze nog zo enorm hoest, aangezien het dan dag 10 is en ik terug moest bellen als het niet over was.

Bokkers die mee kunnen denken misschien?

- Pony staat op vlas
- Grote stal (4x5m) met binnen- en buitenluik
- Krijgt nu dus gestoomd hooi
- Toont verder niet ziek, genoeg looplust en energie
- Geen neusvloei
- Ik kan niks vinden wat het hoesten triggert
- Hoest voornamelijk in rust / stap

Ze hoest overigens minder tot niet als je haar licht aan het werk zet. Dan komen er hooguit een paar droge kuchjes uit, maar dat is dan 2-3 keer en dan niks meer.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Re: Hoestende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:00

Das ook raar, hier exact hetzelfde, ook na de storm gekomen en daarvoor nooit gehoest. Exact dezelfde symptomen en zit ook in de Betuwe. Sta ook voor een raadsel en veearts vindt eigenlijk niets.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 11:00

Toevallig ook de Lingehoeve als dierenarts?

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:03

De mijne had dit vorig jaar en toen ook met koorts (toen meteen da erbij gehaald), nu dit jaar weer en zonder koorts. Ik heb hem voor nu op bronchovital van de ej staan, maar als het woensdag nog niet over is, dan moet de da maar even langskomen. Het is bij hem weer de luchtpijp, want hem een stevige knuffel geven om zijn hals, daarbij hoest hij dan. En het is echt zo'n droge hoest...

KittyDylan

Berichten: 8874
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:04

Klinkt zoals mijn veulen toen. Energiek als maar wat, zelden snotjes, en niets leek te helpen. We hebben uiteindelijk een endoscopie gedaan om te kijken en na de 2e keer ook een longspoeling. (Na behandeling n.a.v. de longspoeling was het hoesten nog niet over maar er zat geen slijm meer in de luchtpijp.)

De laatste behandeling was geloof ik een vitamineboost d.m.v. een spuit. Nu hoest ze eigenlijk niet meer.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:04

Nee, veearts uit Deil.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 11:05

Hier ook geen koorts gehad afgelopen dagen, maar kan voor de zekerheid vandaag nog even meten uiteraard. Ik heb nog niks gevonden wat het hoesten triggert, de ene keer lijkt het een stoffige pluk hooi te zijn, de andere keer lijkt het uit het niets te komen.

Edit: Vitamine spuit klinkt wel interessant, zeker omdat ik het idee krijg dat haar weerstand een beetje een opdonder heeft gehad.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:12

Een betuwe's mysterie :? Ga die vitaminespuit ook geven en ik hou je topic in de gaten. Hier ook geen koorts of verhoging gehad, hoogste was 37.5.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 11:22

Temperatuur toen de dierenarts kwam was ook 37.6 ongeveer, niks vreemds in ieder geval.

KittyDylan, weet je toevallig nog wat voor een vitamineboost jouw veulen toen heeft gehad?

KittyDylan

Berichten: 8874
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:25

Durf ik zo niet te zeggen. Ook geen flauw benul of we ergens nog een rekening daar van hebben liggen.
Máár ik geloof dat ze toen zeiden dat het een vitamineboost en soort enting was.

De dierenarts zal het je wel kunnen zeggen.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 11:32

Ik ga er eens naar vragen donderdag :j

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:35

mijne is op het moment ook zo aan het hoesten. En meerdere paarden bij de stal waar ik sta. het kan misschien iets in de lucht zijn waar sommige paarden nietzo goed tegen kunnen? of een raar virus? mijne hoest ook zn longen er bijna uit


Mijne staat bij leersum

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:36

Mijn paard begon ook ooit te hoesten, was moeilijk aan te pakken. Ik maakte het hooi nat, hij stond buiten maar het duurde erg lang voor het beter ging. Tot hij alleen nog in het na jaar begon te hoesten, en dan duurde het ook weer lang voor het weg was. Nu begin ik in november met Ijslands mos, en dat werkt erg goed. Hij staat nu al weken op stal door een blessure en nog steeds gaat het goed. Zelfs het hooi maken we niet meer nat.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 11:41

IJslands mos heb ik nog nooit van gehoord :P Kun je dat ook bij de Paardendrogist krijgen oid?

Wij staan maar met vier paarden op stal en 2 anderen hoor ik ook af en toe hoesten, klinkt hetzelfde maar dan in veel mindere mate.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Hoestende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:49

Mijn shetlander staat in Friesland, dus het is volgens mij over het hele land zo dat er veel paarden en pony's staan te hoesten. Mennen is nu echt onmogelijk met hem, want hij wil wel, maar zijn luchtwegen willen niet. Het rare eraan is wel dat als ik hem laat draven hij begint met hoesten, maar hij doet nog wel gewoon spelen met zijn vriendje in volle galop zonder hoesten. Hij hoest echt alleen bij door mij veroorzaakte beweging. Als ie morgenochtend nog zo hoest, dan ga ik even met hem langs de da. Volgens mij had ie vorig jaar een kuurtje ventipulmin gehad ook en toen was het over.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 11:54

Die hoest die jij omschrijft heeft ze vorig jaar ook eens gehad, inderdaad vooral hoesten bij aandraven dan. Toen heeft de Ventipulmin ook goed geholpen.

Nu is het precies tegenovergesteld.. Beweging zorgt voor minder hoesten :?

ClaudiaAngel
Berichten: 234
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:00

Mijn pony hoest sinds een aantal maanden ook en heeft exact dezelfde klachten als die van jou.
We zijn een half jaar geleden verhuisd naar een nieuwe stal, maar hiervoor hoestte ze eigenlijk zelden.

De eerste paar maanden op de nieuwe stal gingen goed, maar zo rond oktober begon ze met hoesten. Eerste weken hoestte ze na het aandraven en galopperen, maar toen het aantal kuchjes ging toenemen en ze zelfs in rust stond te hoesten, hebben we actie ondernomen.
Eerst op de ventipulmin en dat werkte goed. Toen we daarmee stopten, kwam het meteen weer terug... Toen zijn we op een prednisonkuur gegaan wat helemaal niets heeft geholpen. Daarna hebben we een bronchoscopie laten uitvoeren, waar ook niets uitkwam. De longen zagen er gezond uit en er was geen spoortje slijm te bekennen... Inmiddels staat mijn pony ook al een aantal maanden in een buitenstal op vlas en krijgt ze nat hooi. Het gaat op dit moment prima, maar wel met ups en downs (snel afkloppen :') ). Wij geloven zelf niet dat ze een stofallergie heeft, want ze heeft haar hele leven op stro gestaan en dat ging altijd prma.

Sinds een maandje zijn we er ook achter gekomen dat haar leverwaarden veel te hoog zijn, dus zitten we zelf te denken dat het hoesten gekoppeld is aan de te hoge leverwaarden. De lever is een zuiverend orgaan en als deze niet goed werkt en afvalstoffen niet goed afgevoerd kunnen worden, lijkt het ons logisch dat er klachten ontstaan. Het onverklaarbare hoesten zou misschien een symptoom kunnen zijn van de slecht werkende lever? Wij zijn verder ook geen dierenartsen, maar dit lijkt ons enigszins logisch haha :+

Misschien dat je ook iets van bloed zou kunnen laten afnemen? Dat is niet bizar duur, maar geeft wel veel informatie over de gezondheid van je paard :)

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hoestende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:02

door de storm iets ingeademd wat kriebelt in de keel? wat er niet zelf uit kan, weg kan?

KittyDylan

Berichten: 8874
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:03

Ghostattack schreef:
Die hoest die jij omschrijft heeft ze vorig jaar ook eens gehad, inderdaad vooral hoesten bij aandraven dan. Toen heeft de Ventipulmin ook goed geholpen.

Nu is het precies tegenovergesteld.. Beweging zorgt voor minder hoesten :?


Die van mij kon ook minutenlang rennen zonder een kuchje maar stilstaan en dan een hoestbui krijgen. Heel onlogisch

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:05

Ik heb goede verhalen gehoord over LongVitaal, ook bij hoestende paarden!

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 12:06

orion456 schreef:
door de storm iets ingeademd wat kriebelt in de keel? wat er niet zelf uit kan, weg kan?

Hier zat ik inderdaad ook nog aan te denken, maar leek me niet heel logisch. Ik schrijf het wel even op!

ClaudiaAngel, bloedonderzoek lijkt me handig om te doen ja! Wij zijn toevallig ook een maand of 7 geleden verhuisd van stal. Hiervoor stond ze in een binnenstal op stro, stofallergie lijkt me hier ook niet logisch.

KittyDylan, precies. In rust zijn het echt hoestbuien. Ik denk dat ik het vandaag even ga filmen, dan kan ik sowieso beeldmateriaal leveren aan de dierenarts.

Anoniem

Re: Hoestende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:06

Ik ben altijd erg voorzichtig met hoesten, want als je te lang wacht met behandelen kunnen ze dampig worden en dat wil je niet. Ik zou hem dus meenemen naar de kliniek en goed laten nakijken.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:48

Ja de paardendrogist heeft het ook.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Hoestende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:00

Paard hier op stal had dit zelfde vorig jaar. Stond 24/7 buiten begon ook met vies hoesten. Ook ventipulmin gekregen voor 10 dagen en idd tegen het einde nog geen verschil. Dierenarts zei dat het meestal pas laat gaat werken. Kuur van 10 dagen was over en ze keek het nog even aan. Op dag 12/13 is het hoesten gestopt en is ook niet meer terug gekomen. Zou het nog eventjes aankijken als ik jou was. :)

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Hoestende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:09

Ik zou persoonlijk ook echt niet te lang aanmodderen met een hoest, ze komen er dan zo snel van af en kan chronisch worden.
Stofallergie kunnen ze ook ontwikkelen, het hoeft dus niks te betekenen dat ze daar voorheen geen last van had.
Lijkt me dat er misschien door de storm pollen of iets anders van weet-ik-veel-waar aangewaaid zijn en dat het daarop een reactie is? Aangezien je zegt dat andere paarden op stal ook hoesten?
Hoe doet ze het nu op gestoomd hooi? Hoesten zonder snot en zonder koorts duidt toch meestal op een allergische reactie, hier hebben twee van onze kudde het ook direct zitten als ze eens een keer geen gestoomd hooi krijgen of het was een hele droge baal.