Röntgen van rug laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:47

Succes

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:52

succes, hopelijk komt er ofwel niets uit ofwel duidelijk iets wat verholpen kan worden

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:55

succes!

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:04

Succes! Hopelijk kun je weer verder adhv de uitslag. :)

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:29

Succes bij Equitom! Hoop voor je dat het meevalt en dat er iemand met je mee is.

Balou_k

Berichten: 14057
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:32

Ik heb een klinisch onderzoek gevraagd voor TS. Stap/draf rechtuit en op de harde en zachte volte.


Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 16:59

Balou-K ben zó blij dat je meekon.

Buigproeven leverde kreupelheid linksvoor op. Op de volte ook, maar eerste keer leek het rechtsvoor maar de tweede keer op de volte toch linksvoor.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 17:12

Update
Limo moet een nachtje blijven op equitom.
Omdat we klinische keuring bij namen was er geen tijd voorzien om linksvoor uit te verdoven om te exacte plaats van kreupelheid te kennen.
Morgen gaan ze linksvoor onderzoeken.

Dwz geen foto's van rug nog niet.

Op zijn stalletje
Afbeelding

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:19

Ben heel benieuwd wat er uit komt! Succes.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:33

Fijn dat er nu in ieder geval toch al iets meer duidelijkheid is, ik ben benieuwd naar het vervolg en vind het erg goed van je dat je deze stap gezet hebt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 17:44

Ben zelf óók benieuwd. Vreeld gevoel thuiskomen zonder je paardje. :\

Arts op kliniek raadde aan om eerst het been te onderzoeken waarom hij kreupel loopt. Foto's van de rug was in dit geval waarschijnlijk tijdverlies of onnodige foto's.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:15

Denk het ook, als hij pijn heeft aan een been dan is rug vastzetten/ scheef lopen daar weer een gevolg van.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:18

Het kan ook andersom. Kreupelheid als gevolg van overbelasting door problemen in de rug.
Maar men begint altijd van onder naar boven met onderzoek. Vinden ze het een dan gaan ze dat eerst behandelen. Is er uberhaupt nog klinisch onderzoek van de rug gedaan?

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:35

Wat goed dat jullie gegaan zijn en super dat je zo een hulp van een bokker gekregen hebt! Ik wens je veel succes voor morgen

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:39

Babootje schreef:
Het kan ook andersom. Kreupelheid als gevolg van overbelasting door problemen in de rug.
Maar men begint altijd van onder naar boven met onderzoek. Vinden ze het een dan gaan ze dat eerst behandelen. Is er uberhaupt nog klinisch onderzoek van de rug gedaan?


Precies. Als je de rug niet onderzoekt maar alleen de benen behandelt, dan doe je aan symptoombestrijding. Helaas ook ervaring mee, inspuiting hier, inspuiting daar, speciaal beslagje etc. Maar uiteindelijk bleek de oorzaak in de rug te zitten. Dan loop je helemaal leeg op het bestrijden van de gevolgen. Als ik de oorzaak eerder had geweten had ik nooit zoveel geld gestopt in het behandelen van de kreupelheden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 19:42

Hij (de arts) heeft de rug ook betast waar limo niet op reageert, maar weet niet in hoeverre dit een klinische keuring is?

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:45

Art_Ificious schreef:
Hij (de arts) heeft de rug ook betast waar limo niet op reageert, maar weet niet in hoeverre dit een klinische keuring is?


Ik ga er vanuit dat de artsen weten wat ze doen, maar mijn paard reageerde ook niet pijnlijk op de rug maar had zware KS in klasse 4.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:46

Persoonlijk zou ik de rug echt uitgesloten willen hebben in deze situatie... sterkte!

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:48

Suzanne F. schreef:
Art_Ificious schreef:
Hij (de arts) heeft de rug ook betast waar limo niet op reageert, maar weet niet in hoeverre dit een klinische keuring is?


Ik ga er vanuit dat de artsen weten wat ze doen, maar mijn paard reageerde ook niet pijnlijk op de rug maar had zware KS in klasse 4.

Idem bij mijn pony maar had KS klasse 2 dacht ik. Iig nog niet zo erg. Maar dat zegt dus idd niets.

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:51

Zo zie je maar, je gevoel al die tijd dat er iets niet klopte was dus juist! Fijn dat je naar Equitom bent gegaan. Hopelijk vinden ze morgen de oorzaak van de kreupelheid en hopelijk kan het werken aan herstel dan beginnen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 19:54

Had alleen nooit gedacht dat het vanuit een been zou komen.
In ieder geval als blijkt dat ze daar iets in vinden gaan we dat eerst oplossen.

Daarna kunnen we weer focussen op de rug.

Balou_k

Berichten: 14057
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:55

Zo ik ben ook net thuis. :)
niet grappig met code geel over de Belgische wegen.

Zoals ik reeds aangaf heb ik TS ter plaatste geadviseerd te vragen naar een klinisch onderzoek. De arts stond daarbij en sprong daar direct op in dat dit wel mogelijk was.

Eerst heeft TS op en neer gestapt en gedraafd. Daarna longeren op het harde en het zachte. Op dat moment leek RV kreupel. Tijdens de buigproeven was LV duidelijk positief, wat zich ook op de harde volte duidelijk uitte hierna.

Buigproeven van de achterbenen waren niet mogelijk. Limo is zoals TS beschrijft paniekerig aan de achterbenen. Het geven van de voeten was nog oké, maar daarna spurtte hij direct naar voren. Als een hert zet hij en zjoef weg was hij. Hierbij erg mooie graffiti gezet. :') Limo was overigens reeds licht gesedeerd.

Een klein stukje neurologisch onderzoek, staart tonus en staart 'trekken' was wederom niet mogelijk. 8jes lopen was oké.

Morgen gaan ze LV uiterverdoven en ik neem aan dat ze van daaruit eventueel verder onderzoek gaan verrichten. :)


Afbeelding

Afbeelding

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:03

Wat goed dat je toch gegaan bent en in ieder geval kreupelheidsonderzoek hebt laten doen.

Ik moet wel eerlijk zeggen, dat ik naar aanleiding van Balou-k haar opmerkingen, ik juist ook in de rug zou gaan zoeken. Waarom raakt hij in paniek bij zijn achterbenen? Waardoor kan hij zijn achterbenen niet (lang en hoog genoeg) optillen? Wat is de reden dat dat neurologisch onderzoek / staart tonus / staart trekken niet wil?

Dat lijken mij juist allemaal signalen om (ook) in de rug te zoeken. Want wat is de oorzaak? Overbelasting rug door pijnlijke benen? Of overbelasting rug door pijnlijke benen.

lastig hoor

Balou_k

Berichten: 14057
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:04

Over de rug: doormidden van palpatie wel nagegaan. :) Verder zijn er vragen gesteld en heeft TS heel duidelijk haar ondervindingen verteld.
'Strak in de rug, kop omhoog, overkruist galop, hertengalop etc'

Ze volgt nu puur het advies van de DA op. Twee stuks rijk stonden ze Limo te beoordelen. :)

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:05

Wat lief en fij dat je mee bent geweest Balou :j helemaal top!

Sterkte met afwachten morgen TS. Hopelijk valt het mee of kun je gewoon concreet aan de slag. Je hebt het super gedaan hem te laten onderzoeken +:)+