Paard wil medicatie niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fiorini
Berichten: 233
Geregistreerd: 17-02-09

Paard wil medicatie niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 11:13

Mijn paard had een erg vieze hoest en een beetje snot. DA is langsgeweest en ze bleek wat vocht op haar longen te hebben. Dit heeft ze elk jaar wel een keertje. Ze is ondertussen bijna 25 en de kwaaltjes beginnen toch wel te komen.
Andere jaren neemt ze haar medicatie zonder problemen. We doen het altijd onder haar eten omdat je heel moeilijk aan haar mond kan komen. Dit komt door een trauma dat ze heel vroeger zou moeten opgelopen hebben (wij hebben een sterk vermoeden dat ze mishandeld zou geweest zijn).
Alleen, nu laat ze haar eten staan omdat ze ruikt dat er iets anders bij zit. We hebben al stukjes wortel/appel gemengd onder het eten, maar nog steeds laat ze haar eten staan. Iemand nog tips?

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8294
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Paard wil medicatie niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:15

Kun je het in een spuit doen met appelstroop? Dat werkte bij mij het beste. Uiteindelijk vond ze het zelfs lekker en likte de spuit af

Fiorini
Berichten: 233
Geregistreerd: 17-02-09

Re: Paard wil medicatie niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 11:20

Iets in haar mond doen is echt een heel lastige zaak. Ze flipt meteen als je aan haar lippen komt. (dit is wel al een pak beter dan jaren geleden). Maar misschien kan ik het wel mengen onder haar eten zodat de geur van medicatie wat verdwijnt.

Angie91
Berichten: 126
Geregistreerd: 11-10-09

Re: Paard wil medicatie niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:25

Mengen met appelmoes en door het voer doen of mengen door de slobber dat werkt hier allebei goed

Fiorini
Berichten: 233
Geregistreerd: 17-02-09

Re: Paard wil medicatie niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 11:27

Goed idee, ik probeer het uit en laat jullie weten hoe het is gegaan.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:28

Wat Voor soort medicatie krijgt ze?
Mss door slobber doen?

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:29

Ik doe het wel mengen met wat honing,,werkt vaak ook erg goed :j
Beetje honing en water dunner maken,daar het medicijn door en dan door wat voer

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Paard wil medicatie niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:41

Appelmoes is bij ons de way to go. Als het medicijn een poeder is zorgt het er ook nog eens voor dat het niet verstuifd. Veel succes!

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:45

tylando schreef:
Mss door slobber doen?

You can read my mind! :D

Fiorini
Berichten: 233
Geregistreerd: 17-02-09

Re: Paard wil medicatie niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 12:06

natte voeding, zoals slobber, wil ze niet (eigenaardig beestje :o )
De naam ontgaat me even, het is geen poeder maar een siroopje (bruin van kleur, vieze geur). Misschien met de appelmoes dat het toch niet zo nat is als slobber en ze er dan wel van eet. Let's hope so!

xxmiss
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-12-17

Re: Paard wil medicatie niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:18

Zou het misschien helpen om de medicatie in een wortel te doen en die dan uit de hand te voeren? Of heb je dat al geprobeerd?

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Paard wil medicatie niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:37

Hier werk het goed om 2 paarden langs elkaar te zetten, allebei stukje appel, dan de ene een stukje appel met medicatie en de andere zonder, en dan weer een stukje appel voor beide met niks.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Paard wil medicatie niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:38

Lastig.... ik zou het idd proberen met verschillende soorten natvoer. Is senior priores niets? Of een grotere hoeveelheid van het voer dat ze nu krijgt, zodat de medicatie niet te overhersend is, maar voldoende wordt verdund met het hoeveelheid voer dat je geeft?

Lastig dat ze de spuiten niet aanneemt. Ik geef alle medicaties met een spuit. Mijn paard is daar super makkelijk in geworden door de medicatie voor haar longen, want dat is echt té lekker blijkbaar( mijn pony is er ook dol op). Hierdoor zijn ze echt heel makkelijk geworden met spuiten. De vieze (wormenkuren of medicijnen) tussendoor vergeten ze snel weer na een lekkere erna :)

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:57

Je kan het ook nog proberen op een broodje ( of meer ;) ) met keukenstroop of suikerstroop.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard wil medicatie niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:03

Hier ook ooit poeder voor lange tijd moeten geven en uiteindelijk at hij niets meer zelf op waar het poeder door zat.

Dan dagelijks papje gemaakt van lepel confituur met het poeder door,dit met een lepel via de zijkant van zijn mond,op zijn tong smeren en daar zat hij dan 5 minuten op te smekken(op het papje op zijn tong),en alles ging binnen.
Op het laatste deed hij zijn mond open,terwijl het in het begin een gevecht was(was jaarling hier),dus slecht zal hij het wel niet gevonden hebben.

Fiorini
Berichten: 233
Geregistreerd: 17-02-09

Re: Paard wil medicatie niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 18:43

Wonder boven wonder heeft ze vandaag alles opgegeten. Toen ik haar daarnet eten ging geven, begon ze te eten....Na 3 dagen geeft ze zich eindelijk over *\o/* .
Bedankt voor al jullie tips. Ik ga ze zeker onthouden voor als ze nog een keer medicatie moet nemen.