Galopperen in duinen, slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Galopperen in duinen, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 14:32

Ten eerste heb ik echt geen idee of het hier goed staat, zo niet verplaats het maar.

Ik sta met mijn nieuwe paard naast de loonse en drunense duinen. Ik rijd daar elke week zeker 1 keer. Maar nu mijn vraag: is het slecht voor de pezen van je paard om in het duinenzand te rijden? En dan voornamelijk het galopperen? Dit heb ik een tijd terug van iemand gehoord en klonk wat mij betreft wel logisch. Ik doe dit zelf eigenlijk nooit maar vrienden van mij en stalgenoten wel. Dus is dat echt slecht of kan het af en toe wel?

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Galopperen in duinen, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:34

Ligt er ene beetje aan waar je in het zand galoppeert.
Je heb stukken duin waar het stevig is en stukken klapzand.
Klapzand moet je inderdaad niet galopperen, genoeg peesblessures op gezien, maar de stevige stukken duinzand kunnen prima.
En uiteraard gewoon niet overdrijven.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Galopperen in duinen, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:36

Je kunt eigenlijk beter op de harde weg dan in zand galopperen. Op asfalt heeft een paard veel meer grip dan op zand, daar schuiven ze steeds door wat een flinke belasting op de pezen is

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:38

Maartje1990 schreef:
Je kunt eigenlijk beter op de harde weg dan in zand galopperen. Op asfalt heeft een paard veel meer grip dan op zand, daar schuiven ze steeds door wat een flinke belasting op de pezen is

Op asfalt zou ik toch ook niet gaan galopperen, en al helemaal niet met ijzers.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:41

Steeph schreef:
Maartje1990 schreef:
Je kunt eigenlijk beter op de harde weg dan in zand galopperen. Op asfalt heeft een paard veel meer grip dan op zand, daar schuiven ze steeds door wat een flinke belasting op de pezen is

Op asfalt zou ik toch ook niet gaan galopperen, en al helemaal niet met ijzers.


Ijzers zou ik sowieso niet doen. Galopperen in de bak (met of Zonder ijzers) is vele malen belastende voor de pezen dan op asfalt galopperen wat glad en regelmatig is.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:42

Ze zegt ook niet dat je dat dagelijks moet doen maar een vergelijking hoe slecht galoperen in de duinen dus is ;)

Ik doe met mijn Shetlander voor de sulky ook wel eens een klein rustig galopje op het asfalt hoor.
Zonder ijzers en dat gaat prima. Niet teveel/te vaak want de hoefjes slijten er wel flink van.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Galopperen in duinen, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:48

Een goed bij elkaar gereden galop is prima te doen, zeker als je paard (en zijn pezen) beter gewend raakt aan (mul) zand. Maar voluit erover is vragen om problemen.

pien_2010

Berichten: 43259
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:52

Voel je eigen paard. Met mijn oudste ben ik altijd heel voorzichtig geweest met mul zand. Hij laat duidelijk merken een voorkeur te hebben voor harde ondergrond. Die hem waar mogelijk gegeven. Met de jongste is het juist andersom. Ook rekening mee gehouden. Doe alles met mate en voel je paard goed. Galopperen op de weg hebben wij met beiden paarden wel eens gedaan. Ook met de oudste op het strand heerlijk gegaloppeerd, meestal op het harde maar ook korte stukjes op het zachte. Ze kunnen echt wel wat hebben zolang het niet "teveel " is. Veel plezier. Drunense duinen is erg mooi en daar kun je heerlijk rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:00

Djilna schreef:
Een goed bij elkaar gereden galop is prima te doen, zeker als je paard (en zijn pezen) beter gewend raakt aan (mul) zand. Maar voluit erover is vragen om problemen.


Dat heb ik al vaak zat gedaan, op het strand en in de soesterduinen. Paard heeft nog nooit wat gehad (in ieder geval niet aan d'r benen), ze is het gewend. Volluit gaan, op mul en "hard" zand.
Wel even opbouwen, niet gelijk volluit gaan.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:07

Voluit door mul zand geeft een ontzettende piekbelasting op 1 been en daarmee de pezen van dat ene been, vandaar dat dit wordt afgeraden. Dat het bij jou goed gaat wil niet zeggen dat het geen vergroot risico op blessures geeft.

Natuurlijk vergroot je de weerstand van pezen door regelmatig over dit type bodem (of liever wisselende bodems) te rijden. Maar voluit door mul zand geeft wel het grootste risico op een peesblessure. Met daarnaast ook de grotere kans op zichzelf 'vangen'.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:08

Mijn paarden lopen prima op elke ondergrond, sleutelwoord is trainen. Ik kan me voorstellen dat het niet goed is voor de benen als je direct een uur door het mulle zand gaat (stap, draf en galop om het even) maar als je rustig opbouwt worden de spieren steeds sterker en kunnen ze veel meer hebben. Vergelijk het maar eens met jezelf. Als je een uur door het mulle zand loopt, heb je ook last. Bouw je dat op, zul je het steeds beter volhouden.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Galopperen in duinen, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:18

Hier persoonlijk slechte ervaring met galloperen in mul zand. Ik zou het niet meer doen. Gelukkig is het wel volledig goed gekomen, maar het herstel heeft 1 jaar geduurd.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:03

In echt mul zand zou ik niet gaan galopperen, in iets zwaarder zand maar niet super mul zou je een kort rustig galopje af en toe kunnen doen.
Maar echt goed galopperen zou ik alleen op stevige bodem doen.