Dikke benen paard 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JHRox

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-07-15

Dikke benen paard 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 21:13

Hallo,

Ik heb een vraagje over mijn bijrijdpaard van 19 jaar.
Sinds een week heeft ze last van opgezwollen benen (tot de koot/kogel), zowel de twee achterbenen als 1 voorbeen. Het is best vreemd, want ze staat 24/7 buiten, waarbij ze dus voldoende beweging krijgt.

Naast de benen is er verder niets aan haar af te zien; niet mager, eet goed en niet kreupel.
Ze heeft langere tijd mok gehad, maar sinds een maand is ze er gelukkig van af.

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn voor de dikke benen? :D En wat ik er aan zou kunnen doen?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Dikke benen paard 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:17

Eet ze kuil/ voordroog?

Hoe dik zijn haar benen? Geen einschuss hoop ik?

Anoniem

Re: Dikke benen paard 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:20

Kunnen het ook mijten zijn? Die zijn erg actief nu het zo nat en warm is.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:20

Hoe ziet haar buiten eruit?
Moet ze door (zuigende) modder?
Weet je zeker dat er geen restje mok zit?
Wat voor hooi krijgt ze? Net een nieuwe levering misschien?
Zou hiervoor wel de da laten komen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:23

Heb je geprobeerd of het beter wordt als het paard gereden wordt? Of flink doorstappen?
Mijn paard had het een tijdje terug ook ineens. Eerst 1 achterbeen, de volgende dag 2. Die dag wat gewandeld en geen verbetering daarna dag rust en dag daarna toch een uur gereden en ze waren verdwenen en zijn ook niet meer terug gekomen.
Geen idee wat het is geweest bij haar. Misschien toch te weinig bewogen die dagen.
Als er geen verbetering is met beweging zou ik toch de DA laten komen.

JHRox

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-07-15

Re: Dikke benen paard 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 22:47

Na het wandelen zakt de dikte iets af. Hoe kan ik zien of er mijten in het spel zijn?

De paddockbodem is erg divers; hele modderige plekken maat ook droge plekken. Ze staan voornamelijk bij het hooiruif, welke op betonplaten staat.

JHRox

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-07-15

Re: Dikke benen paard 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 22:50

Afbeelding

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Dikke benen paard 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:53

Heeft ze hart afwijkingen?

JHRox

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 22:56

Rhine_ schreef:
Heeft ze hart afwijkingen?


Zou kunnen, zelf ook aan gedacht.
Maar haar conditie is niet afgenomen, ook niet benauwd.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Dikke benen paard 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:57

Mijn paard is aan de sukkel met dikke benen, de oorzaak hiervan is dat ze bijna niet gaat liggen en te lang staat.
Heb een stal voor haar vrij gemaakt met een goed bed stro en ze maakt er gretig gebruik van, benen zijn ook amper nog dik.

Paard in kwestie staat op een paddock met hooi, afdak en schuilstal. Slaapplaats buiten is volledig droog, daar ligt mijn andere pony altijd.
Maar heb nu ook ff iets moeten verzinnen.

JHRox

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 14:25

_Alarm_wlkp schreef:
Mijn paard is aan de sukkel met dikke benen, de oorzaak hiervan is dat ze bijna niet gaat liggen en te lang staat.
Heb een stal voor haar vrij gemaakt met een goed bed stro en ze maakt er gretig gebruik van, benen zijn ook amper nog dik.

Paard in kwestie staat op een paddock met hooi, afdak en schuilstal. Slaapplaats buiten is volledig droog, daar ligt mijn andere pony altijd.
Maar heb nu ook ff iets moeten verzinnen.



Bedankt voor uw reactie, zou inderdaad ook bij mijn paard van toepassing kunnen zijn. De paarden liggen nauwelijks omdat het gewoonweg te nat/modderig is en de schuilstal een betonnen vloer heeft. Ik zal overleggen of ze eens een nachtje op stal kan.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Dikke benen paard 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:46

O ja, kan heel goed komen van niet liggen. Waarom heeft de schuilstal geen bodembedekking?

Anoniem

Re: Dikke benen paard 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:46

Daar had ik helemaal niet aan gedacht omdat het me logisch leek dat een 24/7 buitenpaard wel een ligplek heeft, maar als dat niet het geval is dan zou dat zomaar een oorzaak kunnen zijn. Bij paarden die te lang in een box staan kun je stalbenen krijgen door te lang stilstaan zodat de doorbloeding verslechtert, bij paarden die buiten dikke benen krijgen kan dat inderdaad ook komen doordat ze niet kunnen liggen en de bloedsomloop verslechtert doordat ze dag en nacht moeten staan.
Als je verder ook nog iets van kale plekjes/korstjes ziet dan zou het ook 'gewoon' door mok/mijten/schimmels enz kunnen komen, maar als dat niet het geval is dan klinkt het niet kunnen liggen wel aannemelijk

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Dikke benen paard 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:49

Nee geen lig plekje had ik ook niet aan gedacht.
Een droog lig plekje hoort een paard wel te hebben. En het lijkt me zo te horen niet eens moeilijk op te lossen.