castreren minihengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imke1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-07-16
Woonplaats: Tussen mijn buren

castreren minihengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 18:37

hey

Ik zou graag de mening horen van mijn medebokkers en graag ook ervaringen, het liefst met een beetje uitleg ;)

Het is namelijk zo dat ik al enkele jaren een minihengstje verzorg. Op dit moment is hij ongeveer vijf jaar. Zijn exacte leeftijd weet ik niet precies, maar het zal niet veel schelen.

Nu zou ik hem graag castreren. Hoeveel kost dit ongeveer en vooral zijn er gevolgen waar ik rekening mee moet houden? Zal zijn gedrag veranderen, ookal is hij al vijf?

alvast bedankt!

(sorry als dit verkeerd staat!)

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: castreren minihengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 18:38

Wat zegt de eigenaar hier van?

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 18:40

Castreren kan tussen de €75,- en de €250,- het verschil zit hem in de sedatie, locatie en of beide ballen netjes zijn ingedaald. Ook is het veearts afhankelijk. Gedragsverandering komt meestal pas na enkele maanden, maar kan ook al binnen enkele weken optreden. Uiteraard zal de kleine man geen last meer hebben van zijn hormonen en daardoor zeker handzamer worden. bepaald gedrag (bijvoorbeeld happerigheid) kan erin blijven zitten, maar het zal zeker in de meeste gevallen afzwakken.

Het beste wat je kan doen is wat veeartsen opbellen uit de regio en naar prijzen vragen. Het verschilt nogal.

imke1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-07-16
Woonplaats: Tussen mijn buren

Re: castreren minihengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 18:46

dankjewel @mer1980

Er is een kans dat wij hem overnemen, maar ik informeer me graag op voorhand @NinaCharlie

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: castreren minihengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 19:04

Bel na de kerst een paar verschillende da's, de prijs kan flink verschillen.

VanHuisUit

Berichten: 6677
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 19:09

Prijzen kunnen idd flink verschillen. Ik heb twee keer een mini hengstje (NMPRS) laten castreren, een op 3 en een op 4-jarige leeftijd. Beiden moesten ook wel gecastreerd worden want waren giga ettertjes als hengstje <<) :))

Heb ze beide keren naar de kliniek gebracht. Kon ik ze op dinsdag brengen, werden ze in de middag geholpen. Dan kon ik ze op vrijdag weer ophalen. De kosten waren beide keren rond de 225 incl alles. Ik vond dat gezien het feit dat ze er een paar dagen stonden niet duur.
Daarbij vond ik het een erg veilig idee dat ze daar werden verzorgd in die eerste dagen na de castratie.
Dus een volgende keer zou ik het weer zo aanpakken.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 19:16

Ik zou de dierenartsen in de omgeving af bellen en navragen.
Kijk niet alleen naar de prijs maar ook iemand die fijn werkt en waar je een goed gevoel bij hebt.
Dat is ook veel waard.
Ik zou hem gewoon laten castreren.. hoe ouder hij word hoe lastiger het is en voor de pony fijner.
Het gedrag is verschillend... mijn eigen paard was 3.5 bij castratie en had gedekt. Was erg gefrustreerd en gevaarlijk.
Na de castratie direct verschil... maar heb er ook meegemaakt waarbij dat langer duurde.
Op termijn zullen ze zich allemaal fijner voelen :je
Complicaties nooit echt mee gemaakt, hooguit een keer moeten koelen

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 19:44

Op stal hebben we vorig jaar een mini hengst laten castreren. Er zit nog al een verschil of je het liggend wil doen of staand.

VanHuisUit

Berichten: 6677
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 19:57

Mijn DA werkt dus alleen liggend en alleen vanaf de kliniek om complicaties te voorkomen (mn nabloeden en /of ontstekingen).

Vwb verandering karakter, ja ze zijn allebei veranderd. Dwz ze waren echt mega ettertjes en daarna gewoon pittige ruintjes maar vooral tegen andere pony's veel gezeggelijker.
Dus ik zou zeker laten castreren. Ook om ze een fijn leven tussen andere pony's te gunnen en dat ze zonder steeds zo vreselijk opgefokt te worden kunnen leven plus het is veel en veel handiger qua zoeken naar stalling en last but not least als er kinderen mee omgaan is de kans echt veel minder groot dat ze gegrepen worden (bijten).