Röntgen van rug laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:48

Dat bepaalt de stalbaas? Het is toch jouw paard, niet die van je stalbaas? Je kan toch vragen of het oké is als je zelf je eigen voer klaarzet? Ik heb in je volgtopic volgens mij nooit gereageerd maar het is niet gek dat je steeds tegen de lamp aan loopt wanneer je niets verandert aan de basisbehoeften van je paard. Ik moet eerlijk zeggen dat ik behoorlijk schrik van de foto’s uit je OP. Paard heeft echt geen spieren inderdaad. Nu is het kweken van een sterke, gezonde, mooie bovenlijn alles behalve eenvoudig en zeer tijdrovend maar dit is wel echt bijzonder weinig.

In de zomer van 2016 is mijn paard op de foto geweest. Heb een thermografie laten maken van het volledige lichaam en er zijn 14 foto’s gemaakt. Voor prijzen mag je PB’en.

Edit: mijn paard is op een kliniek geweest waar hij 2 weken is gebleven. Daar is hem eigenlijk opnieuw geleerd te lopen maar dan correct. Bekken kantelen, buikspieren aanspannen, rug ontspannen, neusje naar beneden. 1 keer per dag aan de longe, 1 keer per dag in de aquatrainer. Elke cent dubbel en dwars waard geweest. Een intensief programma waarin ik zelf ook veel mee heb gekeken, ik kreeg echt heel veel begeleiding/les om het zelf thuis voort te kunnen zetten en zelf ook verschil te zien in hoe een paard hoort te bewegen. Want ik denk dat dat bij jou ook het geval is, jij moet niet iemand hebben die je paard oplapt en je naar huis terug stuurt, je hebt zelf begeleiding nodig over hoe een paard hoort te lopen en wat je er aan kunt doen om je paard zover te krijgen.



NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:13

Hoe veel staat hij nu eigenlijk buiten op die manege? Van buiten rondscharrelen blijven ze ook vaak soepeler dan op stal blijven.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:14

Ik zie toch een hoop adviezen gegeven worden waar niet op ingegaan wordt

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:32

Nynkster schreef:
NinaCharlie schreef:
Ik zie toch een hoop adviezen gegeven worden waar niet op ingegaan wordt


Het feit dat ze niet iedereen persoonlijk beantwoord zegt niet dat ze het niet leest en in zich opneemt??


Dat zeg ik toch ook helemaal nergens. :') Niet lezen wat je wil lezen hoor. Voor iemand die zo veel vraagtekens heeft bij dit paard en het opleiden van paarden in het algemeen wordt er niet veel op ingegaan. Misschien is het topic daar nog te kort voor open en kan dat nog komen. Ik heb gezegd dat ze mij kan PB’en voor een kostenplaatje want dat was immers de vraag in de eerste instantie maar niks ontvangen.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:52

Prijzen opvragen is inderdaad een goed idee. :j Aan de hand daarvan kan je altijd nog ervaringen opzoeken en je keuze maken. Denk echt dat je heel veel geholpen bent met fijne, consequente begeleiding en het onder de loep nemen van de stalling van je paard. Het zal echt geen onoplosbare zaak zijn maar als je nu investeert in het ontwikkelen van je eigen kunnen dan heb je daar niet alleen bij dit paard, maar in het algemeen baat bij

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:04

TS, werken aan de hand is ook een prettige manier om je paard recht te richten en te laten ontspannen zonder dat je met longes e.d. aan de gang moet wanneer hij dat eng vindt. Maar wederom....wel onder begeleiding!

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:34

Een paard kan pas in een goede houding lopen wanneer hij ontspannen is. Een goede houding is het kantelen van zijn bekken, actieve achterbenen, ontspannen van de rug, aanspannen van de buik.

Als hij dat niet kan, of niet vanzelf doet, zal hij nooit ontspannen kunnen nageven of zijn neusje naar beneden doen.

Wanneer je er een longeerhulp omdoet of een longeersingel met bijzet aan knoopt zonder dat bovenstaande basis in orde is leert hij eigenlijk enkel en alleen dat hij doorloopt met een gespannen rug en tegelijkertijd krijgt hij bij elke pas die hij zet druk in zijn mond omdat de hulpteugel gespannen staat wanneer hij zijn stappen afmaakt. Het enige wat hij daarvan op den duur leert is het ontwijken van druk in de mond terwijl hij nog steeds volledig op de voorhand loopt zonder zijn achterbenen te gebruiken.

Nogmaals, verdiep je eens in hoe paarden correct horen te lopen en wat de goede volgorde is. Longeren met enkele lijn wordt vaak vergeten maar ook dat is zo vreselijk nuttig!

Zal even een foto toevoegen als voorbeeld. Heb hem eerder eens op Bokt geplaatst. Wel wil ik er bij benadrukken dat ik niet zeg dat dit een perfecte houding is maar het laat zien wat een verschil je kan behalen als je weet waar je op moet letten.

Afbeelding

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:16

Janine1990 schreef:
Maar een paard dat zo gebouwd en bespierd is als het paard in kwestie, heeft zo weinig rek in de lange rugspier, dat het onderplaatsen van het achterbeen in de eerste plaats al moeilijk gaat en zeer waarschijnlijk gepaard zal gaan met het nog hoger dragen van de hals en ontwikkelen van de onderhalsspier. Resultaat: de rug wordt nog holler gedragen dan nu.

Je zult mijns inziens toch eerst moeten werken richting een verticalere halshouding. Op welke manier dan ook. Ik denk alleen dat longeren zonder hulpmiddelen geen optie is. Dan kan je beter aan de hand gaan rekken en strekken.


Precies daarom opperde ik ook het werken en rechtrichten aan de hand

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 19:25

Of er wetenschappelijke teksten zijn van suikers die druk maken? _O- Goh... even denken hoor.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 19:28

Je kan toch voer klaarzetten zodat je stalbaas alleen maar de inhoud van dat bakje hoeft te geven? Geen verwarring voor hem en jij kan precies bepalen wat er in gaat. Ik vind dat zo belachelijk ouderwets, stallen waar je niet zelf kan bepalen wat je paard te eten krijgt.

Als je nou naar iemand zou kijken die alleen maar dingen eet waar veel suiker in zit en diegene vertelt jou steeds rustelozer te worden..wat adviseer je dan. Suiker blijven eten?

Wil je dit probleem eigenlijk wel aanpakken?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 20:32

Onwaarheden? Jij denkt dus niet dat een paard onder spanning kan staan van veel suiker e.d. omdat je dat zelf niet hebt meegemaakt?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 21:03

Daar was inderdaad al antwoord op gegeven en blijkbaar was 1 antwoord ook voldoende.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:02

Janine1990 schreef:
Ik kan me ook helemaal voorstellen dat TS er een therapeut bij haalt, maar ik zou dan wel echt zeker willen zijn of dat vermoeden niet meer hebben.


Ja, dit heb ik ook wel. Zeker omdat het vanuit de rug zou kunnen komen en als na al die behandelingen met die “peuten en paten” blijkt dat het nog niet helemaal volledig is opgelost maak je eigenlijk dubbele kosten.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 01:54

+:)+ Daar ga je geen spijt van krijgen.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:17

Dat kan vast wel hoor, maak van tevoren anders een vragenlijstje of dingen die je meegenomen wil hebben bij dat onderzoek. Het zal best een geregel zijn qua vervoer en stress om je paard daar te krijgen dus is het fijn als je alles kan vragen wat er in je opkomt. Daar ga je natuurlijk voor naar een kliniek! Onthoud dat geen vraag dom is en een goede dierenarts houdt je graag nauw betrokken bij het proces dus dan vinden ze wat extra uitleg geven ook heus niet erg.

Zo’n lijstje kan ook helpen voor wanneer je dingen vergeet bij eventuele zenuwen of wat dan ook.

Meestal beginnen ze met een kreupelheidsonderzoek, bij mijn paard kwam daar 1 been slecht uit waar hij in 7 jaar tijd nooit last van heeft gehad of kreupel op liep. Door dat erbij te pakken weet ik wat hij daar aan heeft, terwijl ik alleen gefocust was op de rug. Conclusie: een goede DA pakt mee wat nodig is

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:02

Precies, dat is een buigproef inderdaad. Onderdeel van een kreupelheidsonderzoek, net als op de volte lopen op verharde en onverharde ondergrond.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:06

Gaan ze je ook begeleiden daar? Hoe je hem het beste kan laten bewegen e.d.?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:33

Sjee wat een geld, ik heb voor de mijne €385 betaald voor hals, rug en 1 achterbeen. Waren 14 foto’s totaal, misschien zijn er bij jou veel meer gemaakt hoor, dat kan..

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:43

1e foto €60, elke volgende foto €25.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:48

Zo en niet zo’n klein beetje ook. :oo

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 18:47

Dus nu heeft hij én geen beweging én een vieze stal?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 18:59

Ik denk toch dat je moet gaan nadenken wat je wil met je paard en zijn herstel. Van lang op stal staan wordt hij in elk geval niet beter. Als jij 4 keer per week niet kan gaan om te longeren wordt hij ook niet beter, hoe veel dierenartsen je er ook naar laat kijken.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:30

Dat snap ik, ik volg je topic dus ik weet er van. Je paard heeft er GEEN boodschap aan dat jij werkt tot laat, jouw buschauffeur verkeerd rijdt, jij afspraken hebt, jij niet op de fiets naar hem toe durft. HIJ staat op (gemiddeld genomen 10 vierkante meter.) Úrenlang. Omdat jij er niet bent. En omdat je stalhouder niet met hem durft te lopen.

Rondscharrelen is goed voor zijn gezondheid en zal echt zijn lichamelijke gesteldheid verbeteren. Stel je eens voor dat jouw eigen rug vast zit. Je beweegt graag want daar word je na een tijdje soepeler van. Maar je moet op een kleine kamer blijven. Behalve als iemand de tijd neemt om jou 3, 4 uurtjes mee naar buiten te nemen, daarna is het weer jammer dan. Oh, en die kamer is nog vies ook. Want er is ook geen tijd om die schoon te maken vandaag.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:39

Maar vind je dat zelf acceptabel? Dat je paard niet buiten kan staan als jouw zus geen tijd heeft? En als ze het wél doet, dat hij dan alsnog 19 uur staat te staan achter wat tralies?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:48

8)7


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Babe02, Dido2316, Firegirl, larapurdy, love_mandy, Luzerna, redbutton en 58 bezoekers