Röntgen van rug laten maken

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Nicole288, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:45

Dat is echt van die onzin. Dan zeg je toch gewoon tegen die stalbaas dat jij ander voer wil geven en dat hij je paard niet meer hoeft te voeren? Dan kom je lekker zelf voeren of je zet een emmertje klaar. Dat vind ik steeds zo'n kortzinnige manier van werken met je paarden. Ik zie staan dat je maar 7km van je paard vandaan woont, heel moeilijk is het dan niet om zelf te voeren als emmertjes geen optie zijn lijkt me. Ik heb je volgtopic ook al een aantal keer aangeklikt en lees daar ook heel wat dingen waar ik het niet mee eens kan zijn. Maar goed, ik vind de rug van je paard er iig niet lekker uitzien. Op sommige foto's denk ik karperrug maar een volgende foto spreekt dat dan weer tegen. Foto's maken lijkt me idd geen overbodige luxe. Want iets aan het exterieur van dit paard klopt gewoon niet, dat kan natuurlijk ook liggen aan een gebrek aan beweging icm ongepaste voeding waardoor de spieren slechte proporties hebben.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:35

Kijk TS, het is heel simpel. Ik heb op 13-jarige leeftijd een 4-jarige merrie uit heartbreaker 'gekregen' van mijn ouders. Ik kon zeker een knap stukje rijden, maar die ervaring was er gewoon niet om dat allemaal alleen te doen. Wat een f*cking koppig beest was dat. Een echte merrie, dominant, wispelturig en speels. En de eerste weken hebben we samen een beetje onze weg gezocht zonder begeleiding. Maar dat is toch echt geen goede situatie voor een jong paard hoor. En al helemaal niet als je zelf onervaren bent. Dus wij zijn samen met de staleigenaar (waar we haar ook van gekocht hebben, hij heeft voor ons paarden gezocht om te testen) aan de slag gegaan. Wat jij in mijn ogen nodig hebt is iemand die jou twijfel wegneemt. Net zoals mijn trainer toen dat ook deed. Zitten en zwijgen, luisteren naar wat de trainer zegt en elkaar vertrouwen. Dat ging van lessen longeren tot dressuur- en springles, maar ook wanneer na een jaar of drie mijn merrie weer aan het klieren ging stond hij klaar om te helpen. Jij hebt iemand nodig die het van jou ook kan overnemen, iemand die duidelijkheid schept. Want als je doorgaat met wat je nu doet, zijnde over alles te veel nadenken en zo onzeker zijn, krijg je een paard waar niemand mee overweg kan en uiteindelijk jij ook niet meer. Dat alleen jij hem kan halsteren is niet oké, een goed afgericht paard is neutraal en zelfzeker. Een paard moet op zichzelf kunnen 'zijn'. Ik weet niet of je dat begrijpt, maar anders kan ik het niet echt uitleggen. Het is aan jou om je paard te leren dat hij in welke situatie dan ook zichzelf en zijn begeleider kan vertrouwen. Anders krijg je van die paarden die hele dagen op stal moeten omdat ze niet in de beurtrol van weide/paddock mee kunnen doordat ze te 'moeilijk' zijn voor anderen om te begeleiden.

En zie dit alsjeblieft niet als harde kritiek. Ik heb net als jij toen op bokt een topic geopend. Net als jij van die dooddoeners als 'de stalbaas beslist wat hij eet dat kan ik niet veranderen' als antwoord gegeven. Maar het kan écht wel anders. Mijn paarden staan ook gewoon op een manege maar IK bepaal welk hooi en welke brok mijn dieren krijgen. En de staleigenaren hebben daar respect voor. Het zou niet anders mogen zijn dan dat.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 00:43

YellowLeaf schreef:
Over die zeer ervaren persoon:
- de longeerlijn hangt en heeft geen contact
- ze staat voor z'n schouder
- waar is de zweep/voorwaartse ondersteuning?

Precies ook wat ik meteen dacht!

Dit paard is nog zo ielig, nog zo baby in zijn lijf. Alles aan zijn gedrag en lijf zegt 'Nu nog niet alsjeblieft, het is voor mij nog te vroeg!' maar waarom krijgt dat geen gehoor. Ik zou met een jonkie die er nog zo uitziet en zo schrikkerig en onzeker is nog niet aan de slag willen gaan. Laat staan erop gaan zitten. Wat is er zo verkeerd met het paard van de manege weghalen en op een weide plaatsen? Dan kan je perfect 2/3 keer per week wat komen grondwerken, paard kan even doorgroeien en uitzwaren in een kudde (dan krijgt hij misschien ook wat meer zelfvertrouwen en trekt de rug mss wat bij!) en dan kan je er volgende zomer lekker mee aan de slag in het beste geval.

Er wordt nu gewoon opnieuw wat aangemodderd (sorry voor de misschien onvriendelijke woordkeuze) met hulpmiddeltjes en zelfs met een touwhalster icm met hulpteugel gaan longeren?? Ik zie hier opnieuw echt geen toegevoegde waarde in en in mijn ogen zonde van je geld. Ik kan jouw rekening natuurlijk niet maken TS, maar van zo'n hulpteugeltje kan je toch makkelijk een lesje grondwerk/klassieke training betalen? Ik zie echt niet waar je nu eigenlijk met het paard naartoe wil. Alles spreekt elkaar een beetje tegen. Je wil dat hij minder schrikkerig/alert en dergelijke wordt maar je stopt er wel 3 scheppen voer per dag in terwijl hij niet eens gereden wordt? Ik zeg zeker niet dat je met dit paard geen toekomst hebt, maar dan moet je het dringend wat strikter gaan aanpakken. Het paard routine geven, zodat hij weet wat hem te wachten staat. Ik heb ook op jouw plaats gestaan, ik heb dat paard nu nog steeds. En het is helemaal goedgekomen, maar als jij dat ook zo wil moet je wel nu iets gaan ondernemen. Blijf bij een goede instructeur en fladder niet van de ene methode naar de andere. Niet de ene dag eens met een hulpteugeltje, de andere dag weer helemaal natural, dan terwijl je paard op stal staat er opkruipen... Je paard wordt zo vaak opnieuw overdonderd door al die prikkels. Begin met een onderdeel van de opleiding en werk dat af. Een paard is een gewoontedier, als je de ene dag werkt op cirkelen (grondwerk) en het dan weer 5 dagen laat liggen om andere dingen te doen ga je geen stap vooruit natuurlijk. Hoe doe jij dat? Werk je alles per onderdeel af of improviseer je gewoon elke dag? Ik ben er zeker van dat met een vast schema (wanneer het paard hier klaar voor is, mentaal en fysiek) jouw paard er stukken beter uit kan gaan zien qua bespiering! Foto's van de rug zou ik zeker doen, just in case. Maar ik denk dat goede oefeningen en gymnastisering al heel wat kan doe voor je paard.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:21

Wellicht is het dan een idee om het volgtopic even te bekijken Ninx, daar staat heel wat informatie in. Daar worden ook hopen nuttige en goed onderbouwde tips gegeven, interessant om te lezen. Ik begrijp de 'frustratie' bij andere bokkers omtrent de verschillende topics die al geopend zijn en waar steeds dezelfde terechte opmerkingen/tips gegeven worden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:35

Voor mij hoeft er niks bij, vanaf dat je hem actief gaat trainen (ohz) en ziet dat hij schraler wordt kan je meteen gaan bijvoeren. Maar met wat hij op dit moment al allemaal krijgt aan voer zal dat niet zo snel gebeuren denk ik. Even op het filmpje inhaken: ik vind hem een heel mooie ruime stap hebben.

Heleennn

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:42

Ik zou ook gewoon naar equitom gaan

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:26

TS, is het niet een beetje banketstaaf om eerst het paard door te trainen en dan te zien of het beter wordt? Geef de foto's sowieso voorrang en ga met het paard naar de kliniek. Als je financieël die mogelijkheid hebt gewoon doen, dan ben je zeker dat het goed is en qua prijs zal het niet veel verschil uitmaken als je het paard zelf naar de kliniek brengt. En dat hij gestresst raakt van transport (hij of jij?) is ook maar voor een dag in z'n hele leven. Als je ooit met het paard een leuk uitje wil doen of opnieuw naar de kliniek moet/van stal veranderen zal hij er toch ook op moeten hoor. Je moet er niet té veel eieren onder leggen. Hij zal het heus wel overleven om even wat stress te hebben, voor hetzelfde geld is hij heel rustig.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:30

Echt waar TS, je wil hem de stress van een bezoekje kliniek besparen maar dat hij dan misschien onherroepelijke schade oploopt door verder te trainen en longeren terwijl hij duidelijk ergens een 'fout' heeft kan wel? Maak nu toch eens een realistische vergelijking tussen 1 dag kliniek en foto's (denk je trouwens dat de mensen in de kliniek alleen maar heel ontspannen paarden over de vloer krijgen? Ze gaan jou vast wel helpen) of misschien de rest van zijn leven slecht lopen omdat je liever in zijn vertrouwde omgeving een fysio laat komen? Ik snap dit niet hoor, mijn paard is echt een ongelooflijke draak bij de DA en gaat dan ook helemaal wild doen maar so what? Wat moet dat moet, ze gaan er heus niet dood van. Dat de mijne dan wat loopt te springen en bokken in de stal terwijl de DA haar onderzoekt is lastig ja en niet aangenaam voor de DA en mijzelf. Maar als ik nooit een DA zou laten komen kan het ook nooit beter gaan met haar spanning en zal ze er nooit aan wennen. Ze moet zich daar gewoon bij neerleggen dat er af en toe eens een vent komt binnenwandelen die er een spuitje in prikt of wat naar haar ademhaling komt luisteren. No biggie, maar je moet jezelf niet zoveel in je paard verplaatsen op zo'n momenten. Ik heb het gevoel dat je veel te veel denkt 'oh jee wat als' en 'oei hij zal op de trailer vast helemaal wild gaan' want dat heeft echt geen zin. Dat is echt een beetje een self-fulfilling prophecy en daar moet je echt vanaf. Je ziet zelf toch ook dat hij niet goed loopt, trap of geen trap? Wil je dan zelf geen zekerheid meer zoals je in de OP schreef?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:57

Ik vind het ook heel eigenaardig om toch door te werken met dit paard. Nog zo jong in zijn lijf en dat in cmbinatie met een vermoeden van een lichamelijk probleem... Heel gek. Vanop een foto kunnen we trouwens ook niets beoordelen, hij kan dan wel zijn hoofd lager houden maar hij kan nog steeds even 'slecht' lopen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:52

succes, hopelijk komt er ofwel niets uit ofwel duidelijk iets wat verholpen kan worden

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:07

Dat hij onhandelbaar is wil niets zeggen hoor, mijn merrie zou een DA dood kunnen slaan die haar wil vaccineren of onderzoeken. Als ik haar in een kliniek moet zetten zal dat ook wel vuurwerk geven. De mijne is net hetzelfde, heeft niet perse te maken met dramatische (hypothetische in dit geval) verborgen aandoeningen die nu aan het licht gaan komen. Sommige paarden zijn nu eenmaal wantrouwig naar dierenartsen of vreemden toe. Mijn merrie loopt 100% correct en daar zou een DA ook niet zomaar in moeten prikken of doen. Buigproeven zou mss nog gaan omdat ik ze dan zelf kan laten lopen (iets met baasje is het enige lieve mens die mij nooit prikjes geeft als die stinkende boze spuitjesman aan komt lopen). Maar inderdaad een vreemde die haar vast houdt en dan nog eens een DA aan haar lijf zou voor beide partijen niet bevorderlijk zijn :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 16:16

Hij kan moeilijk in handstand of in een weelie wegrennen, heel logisch dus dat een onzeker paard met z'n vier benen op de grond wil blijven staan... het blijven vluchtdieren. Dat hoeft niet te betekenen dat hij zodanig pijn ervaart dat hij blind de paniek in gaat, dat lijkt mij dan eerder omdat hij niet de mogelijkheid tot vluchten ziet.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:46

BigBen schreef:
Ach wat.
Zeer lichte beginnende artrose.
Dat wil in de praktijk zeggen dat er niets bijzonders te vinden was, en dat ze na al die moeite dit toch nog even in het verslag hebben gezet, voor de volledigheid.

oke... als TS moet kiezen tussen een advies van iemand op internet die beweert dat een goed aangeschreven kliniek "zomaar' wat neer gaat kladden in een verslag voor de volledigheid, of het advies van die kliniek zelf hoop ik dat ze wijs kiest. Maar daar heb ik alle vertrouwen in

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:39

En niet ernstige dingen zouden voor jou dan niet op het verslag gezet moeten worden? Of wat is de insteek van je reactie dan eigenlijk? Dit soort bemerkingen worden ALTIJD mee opgenomen in het verslag, een bemerking is er of is er niet. En als het zichtbaar is op de foto's komt dat in het verslag te staan. Ik weet niet wat voor DA jij hebt, maar als die bij ernstige problematieken de iets mildere kwaaltjes uit het verslag laat zou ik toch op zoek gaan naar een andere.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:14

Wat heeft het onderschrift van miezelke ermee te maken? Waarom mag Jolien niet op haar bericht reageren?

Ik vind het ook heel heftig allemaal, een paard wat hier zo van afziet is toch niet helemaal normaal. Heeft hij als veulen geen nare ervaringen gehad ofzo? Hij is wel echt uitzonderlijk labiel en eenkennig voor een 4/5 jarige die gewoon in de hand is. Ik heb al heel wat ingereden maar nog nooit zo'n ernstig geval gezien, wel eens een bangerik ja maar dit echt nog nooit. Hopelijk wordt dat beter als de pijn op te lossen valt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:26

Ahah, dat verklaart het. Jammer dat je twee blinde jaren hebt in zijn geschiedenis, en die eerste twee kunnen natuurlijk erg tekenend zijn

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 00:04

Art_Ificious schreef:
Bedankt voor jullie input. Nooit gedacht dat dit topic zo informatief zou worden :')
(De complimentjes naar mijn zoals jullie noemen, positief veranderd gedrag toe had ik ook nooit verwacht als ik eerlijk mag zijn).

Goof ik heb niet liever dat Limo lekker vrolijk rondstuitert. Maar dat mag hij nu helaas niet doen.

Filmpje van op de paddock vorige week vrijdag. Dit is de kleinste paddock van stal, had in het midden (boven de groene emmer) nog een lint gespannen want anders ging hij toch nog gaan rennen en bokken. (Heeft hij namelijk even gedaan vóór ik het afgespannen had)

Vanaf 0:50 ergens komt zijn schrikreactie voor een klein geluidje die vanuit de omheining kwam.
Je kan zien dat hij ook ergens wou gaan rollen, maar dat toch niet doet. (Limo gaat normaal áltijd als eerste rollen na een ren-boksessie op de paddock, nat of droog zand maakt hem dan niks uit)
[ Video ]

Maar hij lijkt het zelf toch heel goed te managen? Ik vind dat hij erg snel weer terug normaal doet dus dat wil toch zeggen dat hij op zichzelf kan terugvallen in zo'n situaties. Dus moest je met dit paard ooit nog aan de slag gaan, dan raad ik ten zeerste aan om hem inderdaad gewoon te laten doen wat hij zelf doet. Als hij als een malle wil bokken moet hij dat lekker zelf weten, als hij ergens bang van is moet hij dat maar even ondergaan om er ook iets uit te leren. Het is echt doodzonde dat je net in deze fase van zijn opleiding niet aan de slag kan. Hij stelt zich imo wel erg bewerkbaar op als ik al jouw verhalen lees. Maar om hem angstig of sensibel te noemen moet hij toch wel wat ander gedrag vertonen. Ik heb wel eens een merrie onder m'n zadel gehad die sensibel was. Als je die op een paddock zette stond ze eerst uren te snorkelen, rondjes te draaien, rond te rennen en dan pas kwam er wat rust in. Daar moest je ook heel voorzichtig mee omgaan omdat ze erg onberekenbaar was, het ene moment reed ik een serie wissels en het andere moment lag ik er naast. Dus ik denk dat jouw paard vooral aan de slag wil/moet. Maar nogmaals, dat is nu helaas niet aan de orde. Ik hoop dat het allemaal snel goed komt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:08

BigBen schreef:
Art_Ificious schreef:
Nooit gedacht dat dit topic zo informatief zou worden :')

Informatief ? Kul. Dit topic bestaat voor 95% uit oeverloos gelul.

Precies, en nu voor 96% omdat je nog een extra oeverloze l*lopmerking toegevoegd hebt. In ieder geval bedankt voor de overige 95% die toch grotendeels aan jouw domme opmerkingen te wijten is. Daar hebben we inderdaad niets aan, goed gezien! _O-

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:22

Mooi zo! Goed bezig!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:48

Nynkster schreef:
Hmm ondanks dat her blijkbaar een bewezen iets is vind ik het verschrikkelijk onlogisch en onduidelijk. Hij zakt met zijn hoofd en jij zwiept weer. Waardoor hij direct weer omhoog komt. Ik zou gaan werken met iets anders dan parelli of wat dan ook. Misschien werkt dat gewoon niet voor hem. Misschien is nuchter omgaan met een paard iets, ik zeg maar wat :)*

Dat het onlogisch en onduidelijk is komt doordat de signalen gewoon niet correct (genoeg) gegeven worden. Dus ben het er wel mee eens.

Houding van de schouders en het hele lichaam bij de 1e fase nodigt niet uit om terug te gaan voor druk. Daarbij mag die fase 1 zeker duidelijker, denk aan recht voor hem gaan staan met je schouders op dezelfde lijn als zijn schouders. Dan je handen ter hoogte van je oren houden (gewoon op dezelfde hoogte, niet vlak bij je oren natuurlijk) en zachtjes met platte hand 'wapperen' richting je paard. Zo stuur je energie richting het paard, en zeker niet door halvelings met je ene schouder naar ergens anders te richten en met de andere schouder richting het hoofd. Dat snapt het paard niet en dat is wat je in deze video ziet in het begin. Dus beetje zonde om dan naar fase 2 over te gaan want daar reageert hij mooi op, hectisch weliswaar omdat het voor hem een beetje uit de lucht komt vallen vanwege de aarzelende 1e fase. Dus dat is misschien iets om aan te werken, maar je hebt goede instructie meende ik ergens te lezen, dus dat komt wel goed hoop ik.

Met parelli werken is op zich niet verkeerd, maar het kan makkelijk fout gaan. En dan is parelli, zeker die 4 fasen, eigenlijk best een hardhandige methode om te werken met je paard. Als alles correct wordt uitgevoerd is na enkele trainingen fase 2 en verdere overbodig en enkel nog te beschouwen als een correctie. Maar let er dus goed mee op dat je bij een paard wat zo gevoelig is heel correct gaat werken.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:05

Dat is een verstandig idee ja. Maar is dat ook geen stof tot nadenken voor de toekomst? Of wordt hij door de stal 's morgens buiten gezet en 's avonds binnen gezet?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:53

Ja inderdaad, dat bedoel ik namelijk ook. Voor mijn paarden durf ik zeggen dat het routine is. Ik kom elke dag (soms zelfs twee keer per dag) en voor ze de stal uit gaan worden de hoeven gedaan. Dus misschien kan je zus je daar bij helpen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:00

bobje26 schreef:
Klinkt nog steeds niet als de ideale plek voor Limo, zeker met revalideren zijn dit soort zaken echt heel erg belemmerend..

Inderdaad... Een rustige pensionstal is misschien beter geschikt voor een sensibel paard. Maar ja, daar beslissen wij natuurlijk niet over en TS wil duidelijk niet verhuizen. Denk dat een rustige plek het paard wel ten goede zou komen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 09:50

Mag hij nog steeds niet terug los op de paddock dan?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:17

Maar waarom doe je dat paard dan niet gewoon weg op die stal? Wat doe je daar in godsnaam nog! Ik kan me voorstellen dat een manege je veel geld kost, dus waarom dat paard, dat nog zo jong is trouwens, op een manege zetten en niet op een weide? Als je hem op een stal zet waar hij altijd buiten staat of sowieso buiten gelaten wordt en 's avonds weer binnen gehaald wordt koop je jezelf toch veel meer tijd en gemoedsrust?! Ik snap dat niet hoor. Akkoord dat je niet bereid bent om dan alsnog naar stal te gaan (ik zou dat wel doen, maar oke) maar dat je paard dan in een smerige stal staat en maar 3 uurtjes buiten gelopen heeft is toch gewoon stom? Dan kan je hem beter voor minder geld op een wei zetten.