Röntgen van rug laten maken

Moderators: Apple, Nicole288, Coby, petraaken, A_nouk, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:44

Jouw paard loopt op deze foto's behoorlijk op de voorhand. In draf valt hij zowaar over zijn voorbeen heen, terwijl de achterkant alweer is vertrokken. Je ziet aan de foto's duidelijk het gebrek aan natuurlijke bespiering in de bovenlijn en ook dat hij minder makkelijk front maakt (holle halslijn).
Hij lijkt mij niet echt rijtypisch.

Je zult een lange weg te gaan hebben wil je hier een fijn rijpaard van maken. Die spieren moet hij echt nog maken en jij moet hem daarbij helpen. Niet door erop te gaan zitten, maar door hem vooral werk te laten doen waarbij hij voorwaarts neerwaarts over de rug moet bewegen, bijvoorbeeld door longeren of aangespannen.

Terug op je vraag: X-ray fotos maken van de rug is tegenwoordig niet zo moeilijk meer. Ik heb dat afgelopen voorjaar gewoon aan huis laten doen, voor circa 50 euro per foto + voorrijdkosten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:53

Je kunt proberen om hem magnesium bij te voeren. Worden ze wat makkelijker van en het is goed voor de spierontwikkeling. Ik zou ook zeker iets bijvoeren voor de spierontwikkeling, zoals Myoplast oid, maar dan alleen als hij ook echt aan het werk gaat (niet in perioden van rust).

Bijzetten zou ik dus vooral wel doen. Zonder bijzet "train" je hem juist om op deze manier (met holle bovenlijn) zich te blijven voortbewegen. Je wilt juist dat vw nw én OVER DE RUG, anders is trainen zinloos. Dat bereik je al heel vriendelijk met bijvoorbeeld een longeerhulptouw, of een gogue. Het hoeft niet meteen hartstikke strak, he?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:53

Art_Ificious schreef:
Heb de Osteopaat vermeld dat ik foto's wou laten maken. Ze vertelde mij dat je er niet veel op zult zien.

Exact datzelfde vertelde een osteopaat mij ook toen ik die liet komen bij rugproblemen op mijn jonge rijpaard. Omdat de afspraak met de DA toch al stond, heb ik wél foto's laten maken een paar dagen later. En wat denk je... kissing spines. Die osteopaat had het finaal bij het verkeerde eind.

Het is gewoon heel simpel: meten is weten. En een osteopaat kan niet meten, en ze kunnen ook niet binnenin kijken.
Maak die X-ray's nou maar, dan weet je tenminste zeker hoe het ervoor staat.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:10

Mooie theorie, Janneke2. Voor mijn paard gold dat het klinische beeld al reden was om osteopaat en DA te laten komen. Het betrof een goed gezond, goed bespierd en constitutioneel uitgegroeid jong paard, aan het begin van zijn loopbaan als rijpaard.
Klinisch beeld in combinatie met diagnose waren voor mij voldoende reden om het paard terug te trekken uit de rijsport. Ook in rust verbeterde het klinische beeld niet en het paard toonde pijn. Wellicht ten overvloede, dit paard heb ik daarom in laten slapen.

Zodra mensen bij hun jonge paarden de behoefte voelen om osteopaten erbij te halen, is er wat aan de hand. Er is in geval van paard TS dus sprake van een klinisch beeld dat voor TS zorgwekkend is. Een gezond en geschikt jong rijpaard hoort niet dit soort problemen te hebben. Het is niet meer dan terecht om hier nader onderzoek te plegen, in de vorm van Röntgenonderzoek. Alleen dan weet TS waar ze aan toe bent.

Het is aan TS zelf om te bepalen wat ze gaat doen bij welke uitkomst dan ook. Maar je kunt het maar beter weten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:05

Ik kan niet echt blij worden van het filmpje. Paardje loopt echt niet fijn. Denk overigens niet dat het iets met dat wondje te maken heeft. Hij loopt stijf in de bovenlijn en lijkt wijd achter te gaan. Vind ik. Al lijkt hij kwa bouw wel beter op het filmpje dan op de foto's in dit topic.

Ik zie ook een longeerlijn op de grond liggen terwijl het paard naar je toe komt! Daar schrik ik van, dat is zo niet handig om te doen. Als je paard zo'n paniekhaas is, hoe denk je dat hij zal reageren als hij per ongeluk wel in de lijn stapt? Veiligheid eerst!

Overigens, ik denk dat de paniek over het stressniveau van dit paard vooral tussen de oren van TS zit. TS, overweeg dat eens: ben jij misschien niet wat overbezorgd?
Ik zou dit dier absoluut op de trailer zetten en laten nakijken door een goede DA. Stress bij het paard? Ach, dat overleeft ie wel en bovendien, zo'n jong paard moet gewoon nog heel veel leren, dus ook omgaan met spannende situaties. Kun je maar beter wel doen, in plaats van mijden.

Dees

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 11:54

Ik hoop dat TS binnenkort laat weten wat de bevindingen van de kliniek zijn op basis van verricht onderzoek.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:31

Waarom niet meteen nu op de foto? Het was zo'n gedonder om er te komen en je bent er nu toch.
Daarnaast wil je doorgaan met beleren maar vooraf wel de fotos, dus binnen afzienbare tijd wil je die foto's alsnog.
Ik zou nu gewoon even doorpakken en het dier ook op de foto laten zetten. Dan weet je het maar.

Mijn ks patiënten zijn/waren beide niet gevoelig op rugpalpatie.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:40

Nou.. .. Het kostte minstens 6 pagina's om ts überhaupt de afspraak te laten maken en vervolgens nog zeker 5 pagina's om hulp te vinden tijdens transport.

Het lijkt me daarom wel efficiënt om nu het paard daar toch staat, dan ook maar meteen alles mee te nemen.
Ik ken overigens nog altijd geen DA met rontgen ogen en wel DA die er ook wel eens naast zitten. Sluit niet uit dat er meer aan de hand is. Zie de reactie van SuzanneF maar.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:26

Ik zou over de reden ook niet al te veel speculeren. Er zijn legio (groene) volstrekt gezonde paarden die volstrekt niet mee willen werken aan buigproeven aan de achterbenen, zonder dat daar een veterinaire reden aan ten grondslag ligt.

Verstandig om de hele boel op de foto te zetten. Als dat goed is, kun je altijd nog verder zoeken en als het toch onverhoopt niet goed is, weet je tenminste waar je aan toe bent. Neem je alle benen op de foto?
En heb je afspraken over "stoppen met foto's als de eersten al niet goed zijn"? Want als ze doorgaan terwijl de eersten toch al foute boel zijn, dan maak je wellicht onnodig meer kosten voor de nakomende foto's.

Art, het is misschien wel verstandig om voor jezelf nu wel te gaan bepalen welke uitkomst jij nog acceptabel vindt en welke uitkomst niet. Weet waar voor jou de grens ligt. Zowel op de uitkomst van het X-ray onderzoek, maar ook voor het geval daar niets uitkomt, hoever wil je dan gaan doorzoeken? Hoef je wat mij betreft niet in dit topic aan te geven, maar mijn tip aan jou is om dit wel voor jezelf te bepalen.... Doe je dat niet, is de kans groot dat je met je paard het hele medische circuit door kan worden getrokken en dat is verrekte duur en hoeft niet perse tot iets te leiden.
Zo weet ik bijvoorbeeld voor mezelf dat ik niet een mri onderzoek zal laten plegen en dat ik ook geen koliek-operatie zal aangaan. Mocht zo'n situatie zich voordoen, ben ik daarop iig een beetje voorbereid.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:18

Sterkte met je overwegingen, Art.
Het is geen mooie uitkomst.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 11:42

Jullie hangen nu erg op de details van de foto's. Maar het gaat altijd om de combinatie van het klinische beeld en de röntgenologische waarneming.
Het klinisch beeld is zorgwekkend, de foto's staven het probleem.

Wacht nu eerst maar of het klinische beeld verbetert met pijnstilling.
Sommige dingen hoef je niet over door te denken, soms heeft het gewoon tijd nodig.

Als het klinische beeld niet verbetert (met en zonder pijnstillers), is dit paard zeer waarschijnlijk ongeschikt als rijpaard. Zelfs 'al vallen de foto's wel wat mee'.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:53

Rocamor schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Jullie hangen nu erg op de details van de foto's. Maar het gaat altijd om de combinatie van het klinische beeld en de röntgenologische waarneming.
Het klinisch beeld is zorgwekkend, de foto's staven het probleem.

Die laatste zin ben ik niet met je eens. Ja het klinische beeld is zorgwekkend. En ja er lijkt iets te zien. En dus linkt men dat aan elkaar. En dat lijkt inderdaad logisch.

Maar wie kan met 100% zekerheid zeggen dat het klinische beeld veroorzaakt wordt door die röntgenologische waarneming. Het kan best heel ergens anders vandaan gekomen zijn. Iets dat nu nog niet is gezien / gevonden

Het is ook exact daarom dat ik reeds eerder in dit topic heb aangegeven dat TS er verstandig aan doet om te gaan bepalen tot hoever TS wil gaan.
Het kan namelijk heel goed zijn dat het dier niet helemaal goed is/wordt en de daadwerkelijke oorzaak nooit met de volle 100% zekerheid zal worden achterhaald. Die zoektocht kan heel veel teleurstelling, verdriet en kosten met zich meebrengen. Natuurlijk is het een lief dier dat het goed bedoeld enzo, maar de realiteit is dat het een dier is met een voor rijden ongunstige bouw, met klinische problemen waar je absoluut vraagtekens bij mag zetten en een uitkomst van een rontgenologisch onderzoek dat in ieder geval niet méér vertrouwen voor de toekomst geeft.
In alle emoties kun je heel ver op drift raken.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie