Röntgen van rug laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 12:34

Hoi,
Mijn driejarige ruin is een gespannen paard.
In de wei loopt hij niet bepaald ontspannen, vooral in draf en galop niet. Maar ook in de bak is dit zo.

Nu heb ik al 1x op hem gezeten, enkel opstappen en afstappen zodat hij dit al kent.

Maar voor ik hem verder beleer wil ik graag meer zekerheid over de rug.
Iemand ervaring met het op de foto zetten van de rug en wat kost dat ongeveer?

In januari komt er ook al een craniosacraal therapeut. (Horse Care Sublime).
Dit omdat de 3 behandelingen van de Osteopaat helaas geen verbetering tonen.

Voorbeeld van hoe mijn paard loopt in draf:
Afbeelding

Galop
Afbeelding


Leef en laat leven.


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 12:48

Akkoord over vw nw maar dit doet hij niet, zodra ik hem in draf wil zetten als hij in stap wel lekker obtspannen is gaat het hoofd omhoog en brengt die niet meer omlaag.
Bijzetten wou ik niet doen, wat als hij dan paniekeert? Het is namelijk al een angstiger type. Vooral voor touwen.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 12:51

Meer filmpjes kan je op mijn YouTube vinden via bovenstaand filmpje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 14:39

bruintje123 schreef:
xyzutu2 schreef:
Je hebt een paard dat eigenlijk weinig tot geen lichaamsbeweging krijgt en die je tegelijkertijd elke dag twee scheppen mais geeft en een schep basisbrok voert. Dat is een grote suiker- en zetmeelbom waar zelfs paarden die wel echt aan het werk zijn nog gestresst van kunnen raken, en dan is ontspannen lopen of voorwaarts neerwaarts denken compleet onmogelijk voor zo'n paard, zeker als hij daarnaast maar een paar uur per dag uit zijn stal komt.

Los daarvan zijn er genoeg paarden die problemen hebben met het verteren van zoveel zetmeel en die vervolgens door maag/darmproblemen geen eiwitten meer op kunnen nemen om spieren aan te maken. Bij jouw paard zie ik eigenlijk allebei; sowieso een gestresste houding en ook een gebrek aan spieren in de bovenlijn terwijl hij verder niet mager lijkt.

Als dit zo is is dat inderdaad het eerste wat je moet veranderen.
Vitamine korrel en goed hooi. En veel, heel veel naar buiten.
Pas dan kun je aan gehoorzamen en ontspanning gaan denken.

Hij staat op een manege gestald, aan voer kan ik helaas niks veranderen. Dit bepaalt de stalbaas.

Heeft echter daarvoor 24/24 weidegang gehad met onbeperkt hooi en een goede brok. Hier was hij ook gespannen en erg gestresst onder. Zijn gedrag is sinds de verhuis naar de manege positief verbeterd.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 15:04

Even voor de duidelijkheid toen hij 24/24 vrije beweging had was hij zo:
Afbeelding
Afbeelding

Zijn gedrag? Schrikkerig, terughoudend niet kunnen begeleiden want trok zich onmiddellijk los. Had echter wel vertrouwen in mij maar hem begeleiden van de ene naar de andere wei lukte niet, hij bleek ook een grote angst voor touwen te hebben.
Kreeg onbeperkt ruwvoer en een goede brok maar zijn manier van lopen is nooit veranderd. Ook tijdens het spelen met een ander jong paard liep hij niet ontspannen.

Wat betreft voeren: ik mag dan wel 7km ervandaan wonen, ik geraak er echter niet dagelijks ivm werk en openbaar vervoer. Manege is smorgens pas te betreden vanaf 7u maar dan ben ik dus al op weg naar het werk.
Een voerton neerzetten is een optie maar zal dat eerst moeten bespreken dan. Ook qua hoeveelheid de stalbaas dan moet voeren moet ik eerst allemaal opzoeken.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 15:23

Joolien schreef:
Andere insteek, maar ziet hij wel goed?

Dat was mijn eerste gedachte ook omdat hij vooral rechts erg angstig is. Maar dierenarts heeft gekeken en hij heeft gewoon goede reacties.
Waarom hij rechts banger is blijft een groot vraagteken helaas.
Heb van de fokker vernomen dat hun veulens gewoon de weides op gaan en ze te weinig tijd hebben om ze allemaal handmak te maken. Maw hij heeft tweeënhalf jaar als wild paardje geleefd. Werd wel bekapt zei de fokker maar ik begrijp dan de angst voor de smid wederom niet. In begin kon ik zelfs de benen niet aanraken.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 15:25

NinaCharlie schreef:
Hoe veel staat hij nu eigenlijk buiten op die manege? Van buiten rondscharrelen blijven ze ook vaak soepeler dan op stal blijven.

Afhankelijk van het weer:
Van 9-16u in de zomer blijven ze langer buiten.
En bij echt véél te natte paddocks/30+ in de zomer blijven ze binnen.


Joolien:
http://www.allbreedpedigree.com/jolys+limoncello

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 15:28

Elisa2 schreef:
Ik denk dat het gewoon een sensibel paard is qua karakter, als je weinig ervaring hebt met jonge paarden en een sensibel paard dan kun je je afvragen of dat wel de juiste match is. Makkelijk is het zeker niet.

Het vertrouwen is er anders wel. Ik laat hem na wat grondwerk of longeren altijd los in de bak zonder hoofdstel/halster of wat dan ook.
Hij komt netjes naar me toe en laat zich gewillig weer halsteren.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 15:41

Horen doet hij goed zover ik zijn reacties op allerhande geluiden kan zien. Zodra hij iets hoort gaat zijn aandacht richting het geluid.

Ik besef dat het een lange weg wordt met hem, maar heb dan ook al veel vooruitgang geboekt. Vooral op gebied van vertrouwen en grondwerk.

IrisDH, hij was wat gespannen maar uiteindelijk ook gaan ontspannen, voelde de buik weer bewegen en hij ging likken en kauwen oortjes minder strak naar achter gericht. Hij reageert niet op aanraken van de rug anders had de Osteopaat dat al gemerkt. Hij zet zich wel snel vast in de rug, voornamelijk rechts.

Let niet op mijn gezicht ik was toen iets aant uitleggen.
Afbeelding

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 15:54

Ik kan hem in stilstand zijn hoofd omlaag vragen, in stap doet hij het ook zelf maar ook niet standje stofzuiger. Enkel in draf en galop nog niet dan gaat het hoofd de lucht in.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 16:37

0000: HOE leer ik hem dan bewegen op de juiste manier? En wat als hij dat nu echt niet kan omdat hij zijn hele leven al zo loopt?
Je spreekt in raadsels voor mij en dat maakt het me erg moeilijk om uw geschreven tekst te begrijpen.

Janine, vertrouwen is er. Hij laat zich alleen door mij halsteren, mijn zus wou het gisteren proberen maar Limo bleef niet staan en werd zelfs nerveus omdat mijn zus naar hem toe bleef gaan. Ik heb hem kunnen kalmeren en halsteren.
Ook de stalbaas krijgt het halster niet om als die toevallig eens uit is gegaan in de stal of paddock.

Als er geen vertrouwen was ging ik ook niet buiten wandelen met hem. Wat tevens perfect gaat. Hij rent niet meer weg waarbij hij zich dan lostrekt zoals voorheen.
Ik heb een topic lopen waarin ik zeg dat hij van zijn mest schrikt. Gisteren bij Longeren schrok hij ook weer van zijn mest maar meer dan twee passen vooruit rennen deed hij niet. Als beloning dat hij weer naar draf ging heb ik hem naar stap laten gaan.
De laatste keer dat hij zich losgetrokken heeft was mijn zus hem aant longeren.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 17:45

Janine, waar lees jij dat ik hem nú niet kan begeleiden (van wei tot wei)?
Ik sprak over dat deel in het verleden, zo'n 6 maanden geleden.
Sinds juli, (sinds hij verhuisd is naar de manege) begeleid ik hem namelijk zonder problemen van paddock tot paddock, wandelen buiten tussen rustige straatjes en boomgaarden.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 18:04

studiemiep schreef:
Ik zou je pony verkopen en een wat ouder beleerd dier kopen...daar ga je veel meer plezier van hebben.

Ik denk niet dat jullie een match zijn, beide te onervaren, of je moet bergen geld aan training/begeleiding er tegen aan willen gooien..maar je kunt dan denk ik beter een ervaren pony kopen.

Ja laten we lekker weer op deze manier beginnen. Hopelijk beseffen jullie dat mede door zulke reacties ik mijn vorige pony verkocht heb? En hij helaas niet enorm goed terecht gekomen is want ja ik werd zowat aangedrongen door dit soort reacties om hem te verkopen.

Nee Limo blijft. Als je alles leest van zijn hele geschiedenis bij mij zul je zien dat ik vooruitgang boek.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-17 10:25

Dat ik niet op iedereen reageer is door tijdgebrek. Mijn excuses daarvoor.

Er zijn enkele bokkers die een pb ontvangen hebben.
NinaCharlie ik had u niet gestuurd omdat er op de eerste pagina al iemand was die een kostenplaatje voor me kon melden via pb, en haar had ik al gestuurd gehad. ;)
Ik lees veel goede tips, bovenlijnsyndroom ga ik ook zeker opzoeken kende ik niet.

Ook veel uiteenlopende prijzen, denk dat ik een aantal dierenartsen moet zoeken die mobiel apparatuur hebben en prijzen opvragen.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-17 20:33

Foto's ga ik sowieso doen, kan nooit kwaad denk ik zo :)

Heb in ieder geval al wat geld gespendeerd om hem op een andere manier te longeren.
De FRA Peli longeerhulp heb ik gehaald. Dit omdat ik het idee heb dat de longeersingel hem blokkeert doordat het vast op de schoft ligt.


Volgende keer probeer ik met touwhalster denk dat Limo door de druk van het bit in de mond ook extra spanning opbouwt.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-17 22:19

Ok hij is inderdaad minder gespannen met deze longeerhulp.
Maar vergelijk dat dan eens met een filmpje waarbij hij de longeersingel om heeft, dan is hij duidelijk meer gespannen.

Edit: zie nu pas dat ik geen filmpjes met longeersingel om online heb staan.
Maar de foto toont toch duidelijk meer spanning?
Hier is trouwens een héél ervaren persoon met Limo bezig.
Afbeelding
Afbeelding

Hij is al enorm vaak met bit gelongeerd, maar met de longeersingel om is hij elke keer méér gespannen.
Vandaar onze keuze (zus, vriendin (beide met véél meer kennis) en mijzelf) om voor de peli te gaan omdat deze losjes om hem zit en niet vastgesingeld zoals de longeersingel.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-17 13:35

Ik reageer nog snel een laatste keer. Om daarna alles tot mij te laten bezinken.

Ik heb ergens gelezen waarom ik zonder longeerzweep werk, nou die gebruik ik wel maar niet altijd omdat limo ook met lichaamstaal enorm goed te sturen is.
Maar zoals janine1990 hierboven al vermoed. Limo gaat bij de longeerzweep als drijvende hulp alleen maar meer met het hoofd omhoog en dus niet automatisch zakken in de hals.

Heb daar eventueel wel een filmpje van op mijn computer.

Daarnaast op de foto's van die ervaren persoon hangen de touwtjes er om eraan te wennen dat aan.beide kanten van de hals touwtjes kunnen aanwezig zijn. Ik ga hem echt niet meteen van de eerste keer meteen in een houding vastzetten. Zo ook met de peli longeerhulp, die zit ook erg los waardoor het hoofd nog helemaal omhoog kan.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-17 13:51

Janine1990 schreef:
Je moet wel gaan werken met een drijvende hulp hoor! Mensen zijn vaak geneigd dit niet te doen bij een wat sensibel dier. Die dieren moeten juist aan die hulp wennen. Anders wordt het voorwaarts zijn geveinsd. En heb je alsnog een paard dat niet vertrouwd is met de hulpen.

Als ik mijn arm waarin het uiteinde van de longeertouw zit omhoog doe reageert hij daarop door in draf te gaan. Dit heb ik hem zo aangeleerd.
Bij het wandelen buiten heb ik ook 1 specifiek handgebaar waarop hij dan mag draven en dat kent hij retegoed, en hij steekt me niet voorbij, hij blijft netjes naast mij.

Ook terug naar stap gaan kent hij op lichaamstaal of op stemcommando. Naar me toe vragen kent hij inmiddels ook al.

Zweep is wel handig als ik ook de galop erbij wil nemen, dan geef ik hem meer ruimte (volte vergroten) en kan ik wat met de zweep zwiepen als hij niet meteen reageert op commando en zweep. Als hij echt niet reageert zwiep ik met het touw van de longeerzweep in het zand richting de achterhand.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-17 18:23

Nogmaals over voerbeleid heb ik geen inspraak. Kan wel vragen of ze de hoeveelheid kunnen halveren, maar veranderen? Nee want dan gaag iedereen eigen voer willen geven en wordt het erg verwarrend voor de stalbaas die zelf al wat ouder is.
Mijn zus stond eerst op een andere stal, maar daar mocht je ook niet je voer zelf bepalen. Denk dat het op de meeste plaatsen zo is hoor.

Daarnaast was Limo veel drukker vóór hij op de manege kwam. Dus of die suikers echt invloed hebben? Zijn er wetenschappelijke teksten van? :D

Supplementen mogen overigens wel. Limo krijgt Liquihorse Relax voor extra magnesium. Stalbaas vermeld ook netjes op tijd wanneer de bus bijna leeg is.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-17 20:53

Idd het had mogen stoppen op pagina 1.
Máár er zijn wéér eens spelbrekers die offtopic gaan vanaf reactie 9 op pagina 1.
En daarna is het steeds offtopic blijven gaan. Worden offtopic reacties normaal niet meteen door een moderator verwijderd?
Het zijn ook steeds dezelfde die meteen een.andere draai geven aan topics van mij. Vervelend hoor.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-17 21:53

bruintje123 schreef:
En je gaat zelf al na 4 berichten off topic. (dat je hem niet gaat bij zetten omdat hij in paniek raakt terwijl je dat gisteren ineens wel kon)
Ook dat allemaal verwijderen?

Wederom leg je het bij andere neer.

De reacties op pagina 1 van Dees vind ik gewoon vriendelijker dan jullie reacties.
En je hebt bijzetten en bijzetten. Ik heb nu niks druk op de longeerhulp dus hoofd blijft hoog in draf, maar als je aanraad bij te zetten met druk zodat het hoofd helemaal niet meer zo omhoog kan DAN zal hij gaan panikeren omdat hij die druk nog niet kent en zal in verzet gaan. Zoals iemand anders ook al vermeld had bijzetten rustig op te bouwen.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-17 22:13

Zie pb.
FLH is helaas een te verre afstand. Ik wil graag deel uitmaken van het proces. Dat lukt helaas niet met een afstand van 180km en 2,5u reistijd files niet meegerekend.
Ik.volg hen al op Facebook ;)

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-17 09:12

Longeren met zweep doe ik regelmatig hoor.
Enige probleem is dat hij in draf dan over de schouder valt/naar buiten trekt en het hoofd scheef naar binnen houd.
Ik kan dit proberen op te lossen door hem wat steun te bieden dmv een cirkel afspannen in de piste.
Hier zie je dat namelijk:
Is met longeerzweep en enkel op stalhalster.
Overgang naar draf is vanaf minuut 1:17, tevens is dit zijn moeilijke kant.

Hier was iets kleiner dan de helft afgezet maar aan de korte zijdes kon dit niet door tekort aan materiaal.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-17 12:40

Ik begrijp dat jullie mij als "onzeker" zien in de filmpjes. Maar dit is nu eenmaal mijn houding en ben juist rustig en ontspannen.
Als ik onzeker ben/mij onzeker voel zal ik niet met Limo werken. Eens gedaan en limo heeft mij toen laten weten dat ik het beter niet doe als ik gespannen, gestresst, onzeker ben.

BlackShadowZ in dat filmpje legt mijn zus het zadel los op zijn rug, niet aangesingeld, en wil dan ermee gaan stappen. Ik wéét dat het geen slim idee is en dat limo naar voor kon schieten zodra het zadel zou verschuiven. Daarom heeft mijn zus niet zo rondgestapt zoals ze eerst wel wou doen. Maar achteraf na het filmen heeft ze mogen ervaren waarvoor ik haar waarschuwde. Limo schrok en ze kon hem niet meer tegenhouden, gevolg een blaar op haar hand. Gelukkig was toen het zadel wel aangesingeld anders was die gevallen wat nog meer angst had veroorzaakt bij Limo.
Inmiddels heeft Limo wel geleerd dat hij niet moet blijven rondlopen met een touw aan zijn halster. Nu gaat hij al snel stilstaan in een.hoekje en kan ik hem ook weer benaderen.
Dit was voorheen anders, hij bleef rondscrossen doordat hij dat touw achter zich zag slepen, dit duurde dan vaak 10-20min eer hij weer rustig te benaderen was. Inclusief alle hoeken van.de piste omgeploegd. Dus hij heeft wel een klik gemaakt dat het touw hem niks doet.
Al een goede stap :)

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-17 14:33

Janine, dat is helaas makkelijker uitgelegd dan uitgevoerd.
Ik ben me totaal niet bewust van deze houding. Voor mij voelt het namelijk wel prettig/comfortabel op die manier.
Maar waarschijnlijk is dat een gevolg van altijd gepest te zijn geweest doorheen mijn kinderjaren dat een neerwaartse (?) houding voor mij als juist aanvoelt.

Leef en laat leven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cinniz123, GoogleAdsense en 48 bezoekers