Paarden met EMND

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:10

Ik heb dat in het verleden ook vanuit die dierenarts gehad maar zag naar 4 flessen nog steeds geen resultaat. Maar dit is alweer 3 jaar geleden.

Heb jij die deken nog die je zelf hebt gemaakt?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 19:17

Ja, die heb ik nog. Ik gebruik hem niet meer want paard is definitief met de VUT.

Bij die vitamine E maakt het nogal uit welke soort het is en de dosis moet heel hoog zijn. Ik moet ook zeggen dat het bij mijn paard vooral geholpen heeft bij het gewichtsprobleem. Stijf is hij eigenlijk altijd gebleven.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Paarden met EMND

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:20

Hoe oud is je paardje en wat is de reden voor de definitieve vut?

Dosis was ook heel hoog maar geen verschil gezien. Ook nog pavo muscle built geprobeerd geen resultaat. Van de zomer heeft hij anabolen gehad wat leek te werken maar uiteindelijk viel hij daarop ook weer terug.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 19:36

Ik ben weer gaan rijden maar het is moeizaam gebleven. We konden geen fatsoenlijk niveau meer bereiken. Zo kon mijn paard bijvoorbeeld nog best wel galopperen, maar echte galoptraining was te zwaar dus een nette galop zat er niet meer in.

Misschien had er nog wel meer in gezeten maar ik voelde me er zelf niet lekker meer bij. Ik had ook nog wel kunnen blijven rondhobbelen maar daar had ik zelf geen behoefte aan.

Edit: Oh, mijn paard is 14 en is nu anderhalf jaar met de VUT.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Paarden met EMND

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:50

Het zelfde hier. Ik weet echt niet meer wat ik wel en wat ik niet van mijn paard kan verwachten. Moet ik iets strenger zijn of hem juist met rust laten. Echt moeilijk.

en baal dat ik nog zo lang moet wachten op het onderzoek.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:04

Woensdag heb ik eindelijk de emg. Ben zo benieuwd!

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 21:07

Mag je erbij zijn? Ik ben er niet bij geweest en ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat nu precies gaat, en vooral of het vervelend is voor het paard.

Veel succes!

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Paarden met EMND

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:17

Nee dat doen ze helaas niet. Ik laat het je weten. Morgen eerst een neurologische onderzoek.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Paarden met EMND

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:18

Geen emnd *\o/*

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 18:30

Fijn! Maar weet je wel wat het dan wel is?

Stiekem vind ik het ook fijn dat je bij Utrecht vandaan bent gekomen zonder EMND als diagnose. Ze geven die diagnose dus echt niet zomaar.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Paarden met EMND

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:18

Ze hebben geen idee wat had hij heeft. Ze hebben alles echt alles getest en alles is positief. Dus eigenlijk kern gezond! Hij krijgt nu heel heel veel voer om te kijken of hij daardoor aanzet.

ze geven inderdaad niet voor niets de diagnose. Ze hebben echt alles onderzocht en was vrij snel duidelijk dat het geen emnd is.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 19:14

Interessant topic. Mijn merrie staat op dit moment in Utrecht en mochten de eerste onderzoeken gaan wijzen richting EMND willen ze haar hier donderdag op gaan testen. Kende de ziekte zelf helemaal niet zo, maar is wel een heftige aandoening zeg.. wacht nog even in spanning af de komende dagen, maar vind het wel 'fijn' om te lezen dat de meeste paarden goed op knappen van Vit E en het niet meteen einde verhaal is.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 19:40

SUSANNEx schreef:
Interessant topic. Mijn merrie staat op dit moment in Utrecht en mochten de eerste onderzoeken gaan wijzen richting EMND willen ze haar hier donderdag op gaan testen. Kende de ziekte zelf helemaal niet zo, maar is wel een heftige aandoening zeg.. wacht nog even in spanning af de komende dagen, maar vind het wel 'fijn' om te lezen dat de meeste paarden goed op knappen van Vit E en het niet meteen einde verhaal is.


Spannende tijd voor jullie. Wat zijn bij jullie de verschijnselen?

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 19:45

Ufurio4e schreef:
SUSANNEx schreef:
Interessant topic. Mijn merrie staat op dit moment in Utrecht en mochten de eerste onderzoeken gaan wijzen richting EMND willen ze haar hier donderdag op gaan testen. Kende de ziekte zelf helemaal niet zo, maar is wel een heftige aandoening zeg.. wacht nog even in spanning af de komende dagen, maar vind het wel 'fijn' om te lezen dat de meeste paarden goed op knappen van Vit E en het niet meteen einde verhaal is.


Spannende tijd voor jullie. Wat zijn bij jullie de verschijnselen?


Voornamelijk erg dun blijven bij veel voeren en geen spiermassa. Is 2 jaar geleden al behandeld voor maagzweren en darmontsteking, maar ze verdenken d'r van meer en evt. een oorzaak van die tetugkerende zweren en ontstekingen. Hebben op dit moment nog geen idee, dus echt alles gaat getest worden. Spiertrillingen, rare manier van staan, veel liggen of een enorm grote eetlust heeft ze allemaal niet, maar EMND wordt wordt wel als optie open gehouden.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 20:19

Mijn paard stond ook niet raar. Dat is alleen in een ver gevorderd stadium.
De trillingen zag ik ook niet bij mijn paard maar in Utrecht zagen ze het wel. Dat zijn maar hele korte kleine bibbertjes, alsof ze ergens een vlieg hebben zitten.

Interessant wat ze zeggen over de ontstekingen. Mijn paard had voor de diagnose om de haverklap hoefzweren, en na de diagnose en Vit. E helemaal niet meer. Ik had het alleen nog nooit zo van anderen gehoord dat EMND samengaat met ontstekingen, maar het is op zich logisch.

Maargoed, eerst de diagnose maar eens afwachten. Het klinkt gek maar de diagnose EMND kan ook een opluchting zijn, na zo lang tobben. Ik hoop in ieder geval voor je dat ze íets vinden.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Paarden met EMND

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:50

Ik hoop voor je dat het iets veel simpelers is dan emnd. Vorig jaar precies dezelfde tijd stond mijn paard ook in Utrecht en zat ik thuis met de onzekerheid. Ik heb toen als advies gekregen, omdat hij geen emnd heeft, om vit e te voeren muesli veel hooi maar wat vooral helpt sojaschroot. Hoef je niet veel van te geven maar een zeer goede dik maker.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Paarden met EMND

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:53

Hoe gaat het nu?

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Paarden met EMND

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:19

Ze heeft inderdaad weer de darmontsteking, dus in principe gaat we daar weer voor behandelen. Omdat de arts haar wel echt een 'EMND paardje' vindt, doen ze vandaag nog een verkorte EMG. Niet de hele test, maar door een verkorte versie te doen kon het wel uitgesloten worden. We gaan haar vanavond weer ophalen dus zullen het dan allemaal wel horen.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:53

SUSANNEx schreef:
Ze heeft inderdaad weer de darmontsteking, dus in principe gaat we daar weer voor behandelen. Omdat de arts haar wel echt een 'EMND paardje' vindt, doen ze vandaag nog een verkorte EMG. Niet de hele test, maar door een verkorte versie te doen kon het wel uitgesloten worden. We gaan haar vanavond weer ophalen dus zullen het dan allemaal wel horen.

Spannend! Sterkte met de uitslag

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:18

Inmiddels zijn we hier 2 weken verder en moet zeggen dat ik positief ben over hoe ze het tot nu toe doet. Dat kan natuurlijk aan de prednisolon liggen, maar ben benieuwd wat de dierenarts er volgende week bij de controle van vindt.

Uit het EMG kwamen dus inderdaad wel veel aanwijzingen voor EMND, maar omdat niet de gehele test werd gedaan is de diagnose niet 100% hier op gesteld. We behandelen nu eerst voor de ontsteking, mocht dit niet genoeg werken zal de EMND dus het 'hoofd probleem' zijn en gaan we gaan meer op focussen.

Hij raadde ons een vitamine E supplement met carnitine aan, was een redelijk nieuw product dacht ik te begrijpen. Dit krijgt ze nu ook. Iemand hier ervaringen mee?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Paarden met EMND

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 12:35

Carnitine bij EMND is nieuw voor mij. Wel interessant om eens in te duiken.

Eigenlijk stom he, dat als je de diagnose een tijdje geleden gekregen hebt, je niet op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen in de behandeling. Je weet alleen wat er op het moment van diagnose bekend was.

Fijn dat we elkaar hier in ieder geval een beetje op de hoogte kunnen houden.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Paarden met EMND

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:59


Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Paarden met EMND

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:28

Wat vervelend dat je nu nog niet weet of ze emnd heeft. Wilde ze geen spier biopt doen om het vast te stellen?

Ik ken het supplement niet. Hopelijk heb je goed resultaat.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 18:03

SUSANNEx schreef:
Hij raadde ons een vitamine E supplement met carnitine aan, was een redelijk nieuw product dacht ik te begrijpen. Dit krijgt ze nu ook. Iemand hier ervaringen mee?

Ik moest hier ineens aan terugdenken.

Ik ben wel heel benieuwd hoe dat supplement heet. Is het misschien dit? https://www.sanavesta.nl/sana-horse/vit ... or-paarden
Welke dosis heb je voorgeschreven gekregen? En zou je misschien willen nakijken welke tocoferol er in zit en welke L-Carnitine (tartraat of niet)?

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:10

LindyH schreef:
SUSANNEx schreef:
Hij raadde ons een vitamine E supplement met carnitine aan, was een redelijk nieuw product dacht ik te begrijpen. Dit krijgt ze nu ook. Iemand hier ervaringen mee?

Ik moest hier ineens aan terugdenken.

Ik ben wel heel benieuwd hoe dat supplement heet. Is het misschien dit? https://www.sanavesta.nl/sana-horse/vit ... or-paarden
Welke dosis heb je voorgeschreven gekregen? En zou je misschien willen nakijken welke tocoferol er in zit en welke L-Carnitine (tartraat of niet)?


Het was CarnEVit van Dukahorse (http://www.dutchtopanimal.nl/dukahorse- ... -1500.html), ik heb gewoon de dosering gegeven die aangegeven stond op de verpakking, 4 schepjes geloof ik.

Vanwege de hoge prijs zijn we na 1 pot overgegaan op een 'normaal' vitamine E supplement, om te kijken of ze echt terug zou vallen. Heb geen verschil gemerkt en ze eet dit normale supplement ook door haar voer, dat deed ze bij CarnEVit niet vanwege de sterke geur.