Fries paard jeuk aan manen, maar waarvan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Fries paard jeuk aan manen, maar waarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 23:13

Hoi!

Sinds juli heb ik een nieuw paard: Een nu 4,5jarige Friese merrie. Ik heb haar gekocht met de gedachte dat ze zomereczeem had, want ze schuurde zowel haar staart als manen en met eczeemdeken op leek het eigenlijk top te gaan.

Nu is het al eventjes niet meer boven de 10 graden dus aan de zomereczeem zou het nu denk ik niet meer kunnen liggen. Ik zelf zie haar eigenlijk ook nooit echt meer schuren. Haar staart schuurt ze sowieso niet meer. Maar van stalgenootjes hoor ik dat ze nog wel flink haar manen schuurt. En ik zie het inderdaad ook aan haar manen. (ze heeft nu gewoon een deken zonder hals op)

Op dit moment verdenk ik haar ervan dat ze gewoon niet tegen te veel suikers/zetmeel/eiwitten(?) kan. Ze kreeg bij haar vorige eigenaren sportbrok (van Subli) dus ik ben dat ook door gaan voeren (plus dieetmix). Op zich geef ik haar er niet heel veel van. Een paar handjes als ze niet gewerkt heeft en ongeveer een halve voerschep als ze wel gewerkt heeft.

Zou dat kleine beetje voer invloed kunnen hebben daarop? Verder krijgt ze onbeperkt hooi en in de zomer gras.

Vanaf morgen stop ik met de sportbrok en ga ik alleen een half schepje dieetmix per gewerkte dag voeren, omdat daar niet veel suikers etc in zit.

Zijn er mensen die dit herkennen of hier ervaring mee hebben? Of mensen die bepaald voor aan kunnen raden? Of denken dat het misschien aan iets anders ligt?

Alvast bedankt voor het mee denken en ik ga zien of het werk dat ik nu stop met sportbrok!

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Fries paard jeuk aan manen, maar waarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:24

Misschien een idee om een beetje ruwvoer te laten onderzoeken bij Pavo? Misschien zit daar vrij veel suiker in. Je kan idd even stoppen met die sportbrok om te kijken of dat werkt. Ondersteun je haar met een vitaminebrok? Heeft ze die dieetmix echt nodig?

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 23:34

NinaCharlie schreef:
Misschien een idee om een beetje ruwvoer te laten onderzoeken bij Pavo? Misschien zit daar vrij veel suiker in. Je kan idd even stoppen met die sportbrok om te kijken of dat werkt. Ondersteun je haar met een vitaminebrok? Heeft ze die dieetmix echt nodig?


Ruwvoer laten onderzoeken zou kunnen inderdaad. Stoppen met de sportbrok ga ik doen vanaf morgen :j
Nee, ik geef geen vitaminebrok. En de dieetmix is niet echt nodig denk ik, het is gewoon een beloning na het rijden eigenlijk :)

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Fries paard jeuk aan manen, maar waarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:36

Als ze positief reageert op het weghalen van de sportbrok zou ik ook de dieetmix (eventueel tijdelijk) weghalen. Als ze het toch niet nodig heeft is dat misschien een onnodige jeuk-trigger. Niet allebei tegelijk weghalen anders weet je niet wat welk effect geeft.
Sowieso zou een vitaminebrok denk ik een goed idee zijn in het algemeen. :)

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Fries paard jeuk aan manen, maar waarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 23:42

Bedankt voor de tip! Ik ga eerst even kijken of dit effect heeft. Ik kan inderdaad de Dieetmix ook weglaten mocht dat nodig zijn. Het is eigenlijk puur dat ik gewend ben dat te voeren omdat mijn vorige paard Dieetmix wel nodig had haha.

Welke vitaminebrok zou je aanraden?

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 05:48

Volgens mij is het ook handig om naar de hoeveelheid zetmeel te kijken en niet alleen naar de suiker. Als je veel minder voert dan wat aanbevolen is, krijgen ze toch ook van de vitamines en mineralen te weinig binnen, dan is aanvullen met een vitaminebrok wel nuttig inderdaad.
Qua voer is dit wel een mooie brok volgens mij: http://www.actionquality.nl/nl/assortiment/basic/ , de brokken daarvan zitten laag in suikers en zetmeel. Verder qua vitaminebrok is die van Vitalbix een hele goede: https://www.vitalbix.com/ , dat zou je trouwens ook als volledig "krachtvoer" kunnen geven.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Fries paard jeuk aan manen, maar waarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 11:05

Thanks, die brokken van Vitalbix spreken mij inderdaad wel aan!

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Fries paard jeuk aan manen, maar waarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:13

Heeft ze misschien korstjes of wondjes op de benen ofzo? Ben nu met die van mij aan het klooien met eventueel mijt.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Fries paard jeuk aan manen, maar waarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 21:39

Nee het zijn echt de manen! Benen heeft ze geen last van. Mijten ken ik.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Fries paard jeuk aan manen, maar waarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-17 00:33

Ik heb Vitalbix besteld, ben benieuwd!

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Fries paard jeuk aan manen, maar waarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 00:50

Ik heb bij mijn fries mijt in de manen gehad. Dit is onderzocht door de DA dus ik zou het niet zomaar uitsluiten.
Verder Indd een te veel aansuiker of een te kort aan vitamine.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 00:52

Heb je goed gecheckt op luizen en mijten? Die kunnen ook heerlijk onder de manenkam vertoeven.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-17 01:55

senna21 schreef:
Heb je goed gecheckt op luizen en mijten? Die kunnen ook heerlijk onder de manenkam vertoeven.


Ja heb ik gechecked maar niets te vinden. Ik denk echt dat het door het voer komt. Aangezien het bij de vorige eigenaar begonnen is toen ze wat gingen doen met haar en haar dus gingen voeren met sportbrok. En het dus al een halfjaar speelt. En niet erger of minder erg wordt.

Zelf zie ik haar amper jeuken moet ik zeggen. Stalgenootjes zien het wel af en toe. En ik zie het natuurlijk aan haar manen :+

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Fries paard jeuk aan manen, maar waarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 19:50

Vandaag voor het eerst de Vitalbix gegeven. Gemengd met haar Dieetmix om rustig aan te laten wennen. Maar mevrouw vond het niet echt lekker :+ Ze at het echt met lange tanden :’)

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 23:10

Hopen dat ze het straks wel gewoon eet. Ik ken nog een paard dat het niet lekker vond en dus echt niet at, maar die van mij at het wel gewoon.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Fries paard jeuk aan manen, maar waarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 23:47

Ja ze at het echt moeizaam en liet de helft liggen en ging toen hooi eten. Dus ben benieuwd of het morgen gewoon nog in haar bak ligt..

PrizTwir
Berichten: 2396
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 23:58

Wij hebben de vitamine brokjes van pavo. Onze fjord at ze ook al niet geweldig. Ook paarden houden van suiker. :+

Ik hoop dat het een positief effect heeft on te stoppen met de sportbiks.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Fries paard jeuk aan manen, maar waarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 00:06

Haha echt he! Shenna eet normaal zo'n beetje alles wat ik haar geef! En hier nam ze ook heel enthousiast een grote hap van, om vervolgens met haar mond wijd open te gaan kauwen en met een blik van: Gatverdamme wat geef je me nu? Hahaha!

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Fries paard jeuk aan manen, maar waarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 12:55

Ik heb het advies gekregen om van leovet de bio huidolie te kopen en op plekken te smeren waar paardlief jeuk heeft. Schijnt goed te helpen tegen schuren, jeuk etc. En beschermt wondjes en de huid.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Fries paard jeuk aan manen, maar waarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 18:52

Ben benieuwd of je paard het nog gaat eten. Voor sommigen is het even wennen dat er geen suiker in zit. Anderen willen er gewoon echt niet aan. Maar er zijn genoeg alternatieven aan mooie vitaminebrok.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Fries paard jeuk aan manen, maar waarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 19:38

Ik heb het gisteravond gewoon in haar bak laten liggen en het was wel op!

Vandaag nam ze er weer wat happen van maar liet de helft weer liggen en ging hooi eten. Dus heb het weer in haar stal laten liggen en ben benieuwd of het morgen weer op is haha!

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 09:42

Mooi dat het toch de volgende dag op was. Hopelijk vandaag ook, dan zal ze er wel aan wennen zo. Elvee krijgt momenteel vrij veel lijnzaadolie door haar muesli en dat vindt ze ook niet zo lekker, dat is ook pas de volgende dag op nu.