Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 19:56

Maar het kan dus best mogelijk zijn dat paarden die deelnemen ongediagnostiseerde PPID oid hebben waar je niet van afweet. Haalt dat niet de betrouwbaarheid omlaag dan?

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:09

Die van ons in chronisch maar momenteel weer helemaal beter. In januari was ze voor het laatst hoefbevangen. Heb je daar wat aan?

Anoniem

Re: Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:16

Mijn oudste ruin was begin september bevangen en testte negatief op cushing. Paard is waarschijnlijk wel ziek, maar we vinden niet wat hij heeft.

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 00:09

Kcinarual schreef:
Super interressant onderzoek! Plaatsen jullie het in dit topic als het af is? Ben erg benieuwd namelijk!


Dit moeten we even kijken of dit mogelijk is, i.v.m. geheimhoudingsplicht van het onderzoek. Ook is dergelijk onderzoek nog niet echt uitgevoerd dus hebben we geen standaard waarden om vanuit te gaan.

Alle chronische gevallen, zonder diagnose van Cushing, mogen in principe meedoen. Hoe meer, hoe beter uiteraard...

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 00:10

superlotje schreef:
Maar het kan dus best mogelijk zijn dat paarden die deelnemen ongediagnostiseerde PPID oid hebben waar je niet van afweet. Haalt dat niet de betrouwbaarheid omlaag dan?


Dit zou zomaar zo kunnen zijn inderdaad, maar we gaan proberen om met alle monsters die we krijgen en standaard waarde te berekenen met verschillende statistische programma's. ;)

Anoniem

Re: Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 00:13

Heb je wat aan een chronisch bevangen paard? Paard heeft geen PPID (recentelijk getest), maar is wel gediagnosticeerd met EMS.

keresa
Berichten: 2011
Geregistreerd: 29-11-04

Re: Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 00:57

Ik heb er ook eentje chronisch bevangen maar geen ppid

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 02:01

Super intressant onderwerp! Mag ik vragen welke afstudeerrichting jullie doen aan de HAS?

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 02:18

Ik heb hier een twenter staan die in oktober licht bevangen is geweest. Hij was overigens zo snel behandelt dat ie binnen een week weer beter was. Dus vermoedelijk nu weer gezond, want hij stond echt acuut bevangen van het gras. Daarnaast heb ik een gezonde staan die onder dezelfde omstandigheden leeft.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 08:18

Ik neem aan dat je paarden zoekt die ontstekingsreactie hebben.
Veel chronische gevallen hebben nog wel een gekanteld hoefbeen maar hoeven geen ontstekingsreacties meer te hebben...

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 13:34

romyloverrr schreef:
Super intressant onderwerp! Mag ik vragen welke afstudeerrichting jullie doen aan de HAS?


Toegepaste biologie. :)

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 16:16

Kan iemand ons nog helpen??

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 13:43

Is er iemand die ons nog kan helpen aan haren? We hebben nog 12 monsters nodig van hoefbevangen paarden... :o

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:40

Mag ik overigens van mijn pony's wel weten of hun waardes gelijkwaardig waren? (Dus alleen een ja of nee op deze vraag is genoeg) Ben wel benieuwd of zo lang na dato namelijk er nog iets te zien was.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:43

Ik had er een behoorlijk bevangen, ik heb röntgenfoto's en haren maar helaas geen uitgetrokken haren dus waarschijnlijk heb je er niks aan?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:33

Mijn merrie staat nu 4 weken behoorlijk bevangen, ik wil wel haren sturen. Krijgen we dan t.z.t ook de uitslagen te lezen?

marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Re: Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:22

Hou er bij je onderzoek wel rekening mee dat hoefbevangenheid geen ziekte op zich is, maar een uiting van een inwendig probleem. Mijn oude pony was jaren hoefbevangen door (zo bleek achteraf) nierfalen. Helaas wordt hb wel gezien als ziekte en wordt er vaak niet verder gekeken naar de werkelijke oorzaak.

SensaHorses
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:58

marietje1000 schreef:
Hou er bij je onderzoek wel rekening mee dat hoefbevangenheid geen ziekte op zich is, maar een uiting van een inwendig probleem. Mijn oude pony was jaren hoefbevangen door (zo bleek achteraf) nierfalen. Helaas wordt hb wel gezien als ziekte en wordt er vaak niet verder gekeken naar de werkelijke oorzaak.


Interesant!
Hoe kwam jij erachter dat de hoefbevangenheid door nierfalen kwam? :)

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 15:09

marietje1000 schreef:
Hou er bij je onderzoek wel rekening mee dat hoefbevangenheid geen ziekte op zich is, maar een uiting van een inwendig probleem. Mijn oude pony was jaren hoefbevangen door (zo bleek achteraf) nierfalen. Helaas wordt hb wel gezien als ziekte en wordt er vaak niet verder gekeken naar de werkelijke oorzaak.


Juist daarom is dit de "ziekte" die we hebben gekozen. We willen onderzoeken of er dus aan de elementen in de haren voorspeld kan worden of een paard hoefbevangen wordt en aan de hand hiervan zou dan eventueel verder onderzoek gedaan kunnen worden, naar waar deze bevangenheid vandaan komt.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:43

Maar waarom dan geen cushing pony's?
Oorzaak is vaak cushing of IR. Soms ook ver voor de diagnose van deze ziektes.

BeauLu

Berichten: 27
Geregistreerd: 21-10-12
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:37

Hallo, mede Venlo HASser hier helaas ken ik momenteel geen hoefbevangen paarden, ik zou het evt wel voor je kunnen vragen aan iemand die veel paarden kent.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Re: Gezocht: hoefbevangenpaarden of pony's!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:04

En ineens denk ik, ships, ik zou ook haren opsturen.
Ik zoek het formulier op, dat is ergens tussen geraakt waardoor ik het vergeten ben.
Ik stuur het alsnog zo snel mogelijk op. sorry

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 22:47

Dennis schreef:
Maar waarom dan geen cushing pony's?
Oorzaak is vaak cushing of IR. Soms ook ver voor de diagnose van deze ziektes.


Bij Cushing zijn er te veel factoren die mee kunnen spelen, die de elementverschillen veroorzaken. Denk hierbij aan oudere paarden, paarden die een speciaal dieet volgen, de medicijnen (mochten deze paarden die krijgen), etc... dit is namelijk allemaal terug te vinden in de haren.

Om het voor nu (omdat er verder nog érg weinig onderzoek naar gedaan is en er dus nergens op terug gevallen kan worden) zo makkelijk mogelijk te houden, hebben we puur gekeken naar acute hoefbevangenheid om te kijken of hier al verschillen aanwezig zijn.

marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:11

CorkyLover schreef:
marietje1000 schreef:
Hou er bij je onderzoek wel rekening mee dat hoefbevangenheid geen ziekte op zich is, maar een uiting van een inwendig probleem. Mijn oude pony was jaren hoefbevangen door (zo bleek achteraf) nierfalen. Helaas wordt hb wel gezien als ziekte en wordt er vaak niet verder gekeken naar de werkelijke oorzaak.


Juist daarom is dit de "ziekte" die we hebben gekozen. We willen onderzoeken of er dus aan de elementen in de haren voorspeld kan worden of een paard hoefbevangen wordt en aan de hand hiervan zou dan eventueel verder onderzoek gedaan kunnen worden, naar waar deze bevangenheid vandaan komt.


Dat is wel interessant. Het is inderdaad merkwaardig dat het ene paard bij bijvoorbeeld lever of nierproblemen wel hoefbevangen wordt en het andere paard niet, maar die krijgt dan weer andere klachten, vaak aan de huid. Ik meet en behandel dat zelf met bioresonantie.

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:21

CorkyLover schreef:
Kcinarual schreef:
Hier geen hb pony, maar ik ben wel erg benieuwd naar jullie onderzoeksvraag/vragen!


We gaan het verschil onderzoeken tussen de samenstelling van elementen in de haren bij gezonde- en "zieke"paarden. Zo zouden we dus in plaats van een bloedmonster, een haarmonster kunnen afnemen in de toekomst. Dit zou een hoop stress besparen bij zowel het paard als bij het baasje. ;)

Dus gaan we kijken of dit mogelijik is. :)

Hoefbevangenheid komt inderdaad vaak door cushing, maar deze haren kunnen we niet gebruiken omdat er in dit geval sprake is van "ziekte" op ziekte. Hierdoor is het lastig om te weten te komen of het verschil nu door de cushing of door de hoefbevangenheid komt.



Bloedonderzoek (1 prik) of 10 haren met wortel uitrekken... lijkt mij vergelijkbaar.

Behalve dat je het tweede zelf kan doen en geen DA hoeft te vragen.