Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
P_liefhebber
Berichten: 73
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 18:48

Bedankt voor je reactie [***]. Waarom geef jij spuiten?

Alvorens ik zelf zakjes ga bestellen, zou ik wel graag willen uitproberen of onze pony het wel eten wil.
Iemand die zakjes over heeft voor overname? Graag pb.


Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:09

Ik wil mijn paard verder geen krachtvoer of iets dergelijks geven. Bij een spuit weet ik in ieder geval zeker dat ze de omeprazole binnen krijgt.

Daarbij is het een bijzonder kieskeurige eter, dus met een broodje gaan korrels waarschijnlijk ook niet lukken.

mirriejj

Berichten: 3599
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:26

Hier ook een erg kieskeurige eter, maar zij eet haar boterham met stroop en abler erg graag.

Ik ga vanaf donderdag afbouwen, heb het 7 weken volle dosis gegeven omdat ik het vermoeden had dat er nog wat last was.

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:23

ik bestel ook meestal een paar spuiten, omdat als ze een serieuze terugval krijgt geen "krachtvoer" meer eet en alleen hooi. Dan zijn pasta's of tabletten handiger, dan weet je tenminste dat ze dat toch binnen hebben

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:28

mirriejj schreef:
Hier ook een erg kieskeurige eter, maar zij eet haar boterham met stroop en abler erg graag.

Ik ga vanaf donderdag afbouwen, heb het 7 weken volle dosis gegeven omdat ik het vermoeden had dat er nog wat last was.

Ook dat eet mijne niet.....

ryukapple

Berichten: 1765
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:36

Die van mij vertikt het ook te eten maar gooi het zelf gewoon in een spuit net zo makkelijk. Maarja dan moet je paard dat natuurlijk wel toelaten :+

~It's the darkest before dawn. But don't close your eyes. Because those who turn their eyes away from the darkness won't be able to see the light shining on them tomorrow~


Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 12:56

Saskia2182 Ik heb aan een aantal verschillende klinieken en dierenartsen gevraagd wat beter was hooinof kuil en ik kreeg allemaal verschillende reakties.
Sommige zeggen maakt niet uit , als ze maar voldoende kunnen eten.
Andere vonden kuil te zuur terwijl weer anderen zeiden dat het in de maag toch al zuur is dus niet uitmaakt.
Weer andere zeiden dat hooi en bijv luzerne weer scherper kan zijn en de maag irriteert.
Dus reakties van liever hooi, liever tweede snee hooi ( is zachter), kuil maakt niet uit, kuil is slecht. Dus eigenlijk weet je dan nog niets. Uitproberen blijft het beste.

Yvon

Berichten: 534
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 18:55

[quote="petitparis"]@ Yvon: mijn ervaring is dat 2 weken volledig dosis en 2 weken halve is veel te weinig en te snelle afbouw om volledig herstel en geen herval te garanderen.

@Saskia: Maagcompositum kan een fijn supplement zijn ter ondersteuning, maar eerst dient de omeprazolebehandeling voldoende traag afgebouwd te worden om geen herval te krijgen.[/quote

Ik moet wel na 1 maand weer terug om nog een scopie te doen ter controle

Anoukie1971
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:48

Hallo,

Is er iemand van wie wij abler tegen maagzweer over kunnen nemen? Dit om te proberen. Ik had begrepen dat er na 3 dagen verandering zou moeten merken?

Ik hoor het graag.

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:52

Voor de beginnende "maagproblemen" eigenaren. Een maagzweer is een langdurig proces. Het gaat niet snel over, de behandeling kost veel geld en het duurt lang. Daarbij zal je het paard moeten kennen wil je symptomen herkennen in een vroegtijdig stadium alsook de verbeteringen. ieder paard heeft een andere aanpak nodig. Vooral het langzaam afbouwen van de omeprazole en het oppakken van rijden/ stress gevoelige situaties heeft afstemming nodig.

Een maagscopie kan enorm verhelderend zijn. Dan pas weet je de ernst en de behandelmethode.

@Anoukie: Sorry, maar effe behandelen en hopen na 3 dagen verbetering te zien is een illusie. Ik ben vanaf juni mijn paard aan het behandelen met omeprazole en het gaat nu de goede kant op.

Kuil vs hooi: Ik zou nooit kuil voeren. Kuil is ontstaan door een gebrek aan opslag maar bedoeld voor koeien. Die hebben toch een hele andere spijsvertering dan paarden. De uitzondering is het hele droge kuil wat nagenoeg hooi is. maar ik blijf erbij dat verpakt kuil/hooi en bacteriën en processen zijn die anders zijn dan in hooi.

@ Mizora: We hebben een paar pagina's terug de discussie gehad over het wel/ niet voeren van lucerne. Ik moet je bij deze toch gelijk geven. Ik ben gestopt met de lucerne (2 dierenartsen betrokken bij de behandeling maar beide andere inzichten over lucerne) en het gaat een stuk beter.

United Force (Negro x Clavecimbel) PSG/ wedstrijd pensioen
HUEGRO(Negro x Flemmingh) L [RIJ-ITP] Huegro (Negro x Flemmingh) opleiden
Kaatje zadelmak (Florencio x Flemmingh)
Monte Carlo (Everdale x Tango) & Milano (George Clooney x Gribaldi)

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:02

@ Anouki: je kan op korte tijd verschil zien, maar daar zou ik geen omeprazole voor gebruiken, maar eerder een zuurneutralisator zoals Gaviscon of Maalox. Waarom omeprazole is een zuurremmer, dus het duruet enige dagen vooraleer er minder zuur aangemaatk wordt en het aanwezig zuur geneutraliseerd. Bovendien krijg je na het stoppen van omeprazole toediening een anti-reactie van verhoogde zuurproductie. Vandaar het belang van zorgvuldig afbouwen van de medicatie.

Dit brengt me terug bij Yvon. Ook al heb je na 4 weken een controle scopie, als daarop alles "ok lijk" en je stop plots met de behandeling, dan kan je 2 dagen later al bij af zijn.
Verder vind ik persoonlijk een controle scopie heel belastend voor de maag. (vasten, dus maagzuur heeft vrij spel op de maagwand)

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Yvon

Berichten: 534
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:32

Wiske2 schreef:
Saskia2182 Ik heb aan een aantal verschillende klinieken en dierenartsen gevraagd wat beter was hooinof kuil en ik kreeg allemaal verschillende reakties.
Sommige zeggen maakt niet uit , als ze maar voldoende kunnen eten.
Andere vonden kuil te zuur terwijl weer anderen zeiden dat het in de maag toch al zuur is dus niet uitmaakt.
Weer andere zeiden dat hooi en bijv luzerne weer scherper kan zijn en de maag irriteert.
Dus reakties van liever hooi, liever tweede snee hooi ( is zachter), kuil maakt niet uit, kuil is slecht. Dus eigenlijk weet je dan nog niets. Uitproberen blijft het beste.



En dit is dus precies het punt....

Aan de ene kant heb je de behandelend arts die je advies geeft. En aan de andere kant internet waar nog 500 duizend verschillende adviezen te vinden zijn... Ik vind dat altijd zo moeilijk. Misschien moet je vooraf bepalen welk advies je gaat volgen; als dat die van de arts is moet je ook gewoon ver weg van internet blijven want anders raak je zo in de war.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:51

Citaat:
@ Mizora: We hebben een paar pagina's terug de discussie gehad over het wel/ niet voeren van lucerne. Ik moet je bij deze toch gelijk geven. Ik ben gestopt met de lucerne (2 dierenartsen betrokken bij de behandeling maar beide andere inzichten over lucerne) en het gaat een stuk beter.


Mijn paard heeft ook meer last als ze lucerne krijgt. Ook als ik het week in water zoals mij werd aangeraden door een dierenarts.

Het blijft toch lastig. Je moet het echt per paard bekijken.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:29

Mmmmm omdat mijn paard geen heftige symptomen vertoonde, maar wel luchtzuigt, heb ik 15 dgn een hele spuit, daarna aan het afbouwen gegaan tot op dit moment een kwart spuit per dag. Mijn paard eet goed, heeft ze altijd gedaan, krijgt alleen ruwvoer en een vitamine korrel, maar ik merk dat ze sinds deze week weer wat luchtzuigt -O- .

Dus ik ga nu maar voor een serieuze behandeling..... 30 dgn volle dosering en dan nog langzamer afbouwen.

Is het goed om er ook probiotica bij te geven? Of moet ik dat pas doen nadat de omeprazole kuur is gestopt?

Verder heeft ze geen singelnijd, ik mag haar uitgebreid poetsen bij haar maag, eet ze graag en goed, ziet er goed (iets te goed) uit, maar ik ben bang dat ze toch grotere maagproblemen heeft dan ze aangeeft......

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:28

Heb nog een vraag. is Glucose stroop hetzelfde als suikerstroop?

Ik heb ivm de kosten ditmaal bulkzakken omeprazole besteld en lees op de site van Abler dat je dit bij lastige eters met wat "corn syrup" kan geven. Ik kom er via Google niet helemaal uit of glucosestroop hetzelfde is als suikerstroop. In mijn simpele gedachten is het nl hetzelfde, maar ik vraag het voor de zekerheid hier maar even aan de kenners.

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:41

Lijkt mij wel. Je zou wat appelstroop kunnen proberen. :)

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 07:50

Wat ik me afvraag is of het voeren van luzernebrok ook een maagzuurremmende werking heeft maar niet het negatieve bijeffect van het prikken van de maag en de darmwand.

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 08:54

[***] schreef:
Mmmmm omdat mijn paard geen heftige symptomen vertoonde, maar wel luchtzuigt, heb ik 15 dgn een hele spuit, daarna aan het afbouwen gegaan tot op dit moment een kwart spuit per dag. Mijn paard eet goed, heeft ze altijd gedaan, krijgt alleen ruwvoer en een vitamine korrel, maar ik merk dat ze sinds deze week weer wat luchtzuigt -O- .

Dus ik ga nu maar voor een serieuze behandeling..... 30 dgn volle dosering en dan nog langzamer afbouwen.

Is het goed om er ook probiotica bij te geven? Of moet ik dat pas doen nadat de omeprazole kuur is gestopt?

Verder heeft ze geen singelnijd, ik mag haar uitgebreid poetsen bij haar maag, eet ze graag en goed, ziet er goed (iets te goed) uit, maar ik ben bang dat ze toch grotere maagproblemen heeft dan ze aangeeft......



Ik ben de probiotica gaan geven samen met de omeprazole. Het duurde een tijdje totdat de probiotica zijn werk ging doen. Zonder de probiotica veel last van gaskoliek.

United Force (Negro x Clavecimbel) PSG/ wedstrijd pensioen
HUEGRO(Negro x Flemmingh) L [RIJ-ITP] Huegro (Negro x Flemmingh) opleiden
Kaatje zadelmak (Florencio x Flemmingh)
Monte Carlo (Everdale x Tango) & Milano (George Clooney x Gribaldi)

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 09:02

damian23 schreef:
Wat ik me afvraag is of het voeren van luzernebrok ook een maagzuurremmende werking heeft maar niet het negatieve bijeffect van het prikken van de maag en de darmwand.


Luzerne heeft geen maagzuurremmende werking, wel neutraliserend. Of brok deze eigenschappenngo bezit, kan ja zien aan het percentage calcium en bij voorkeur ook de verhouding Ca/P. Wil je "overmaat" calcium hebben moet de verhouding hoger zijn dan 2/1.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 09:27

petitparis schreef:
Luzerne heeft geen maagzuurremmende werking, wel neutraliserend. Of brok deze eigenschappenngo bezit, kan ja zien aan het percentage calcium en bij voorkeur ook de verhouding Ca/P. Wil je "overmaat" calcium hebben moet de verhouding hoger zijn dan 2/1.


Ik ben ook gestopt met het voeren van luzerneproducten. Mijn paard kreeg er dunne ontlasting van. Hij is erg gevoelig voor voer wat te veel "prik" geeft.

De luzernebrok van Hartog heeft bv een Ca/p verhouding van 15/3,5 gram.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 09:59

nickynicole schreef:
[***] schreef:
Mmmmm omdat mijn paard geen heftige symptomen vertoonde, maar wel luchtzuigt, heb ik 15 dgn een hele spuit, daarna aan het afbouwen gegaan tot op dit moment een kwart spuit per dag. Mijn paard eet goed, heeft ze altijd gedaan, krijgt alleen ruwvoer en een vitamine korrel, maar ik merk dat ze sinds deze week weer wat luchtzuigt -O- .

Dus ik ga nu maar voor een serieuze behandeling..... 30 dgn volle dosering en dan nog langzamer afbouwen.

Is het goed om er ook probiotica bij te geven? Of moet ik dat pas doen nadat de omeprazole kuur is gestopt?

Verder heeft ze geen singelnijd, ik mag haar uitgebreid poetsen bij haar maag, eet ze graag en goed, ziet er goed (iets te goed) uit, maar ik ben bang dat ze toch grotere maagproblemen heeft dan ze aangeeft......



Ik ben de probiotica gaan geven samen met de omeprazole. Het duurde een tijdje totdat de probiotica zijn werk ging doen. Zonder de probiotica veel last van gaskoliek.

Bedankt voor je reactie. Ik heb in ieder geval beide besteld, dus ik ga het ook samen geven.

Donnatella

Berichten: 429
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 10:36

Ik voeg wat rietsuikersiroop en olijfolie toe aan haar brok om de korreltjes aan het eten te doen plakken én het zoeter/lekkerder te maken. Zolang het niets op waterbasis is, lossen de korreltjes niet op en behouden ze dus hun werking.

Mijn merrie weigert luzerne (wss omdat het prikt), maar wil nu wel eindelijk geweekte grasbrok eten.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:03

Heeft iemand al eens Rennies bij zijn paard geprobeerd en wat voor resultaat gaf dat ten aanzien van de verschijnselen?

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:04

Rennies hebben geen nut. Als je bedenkt dat een mens het goed doet op 20/max 40 mg omeprazol en een paar ongeveer 250mg nodig heeft om een beetje verschil te merken..

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:17

upendo schreef:
Rennies hebben geen nut. Als je bedenkt dat een mens het goed doet op 20/max 40 mg omeprazol en een paar ongeveer 250mg nodig heeft om een beetje verschil te merken..


....ivm een maagbloeding heb ik ooit 80 mg 2x per dag geslikt.

Contra wat hier ergens in het topic gemeld wetd: omeprazol werkt vrijwel direct.
Als mens heb ik meen ik een maag van plm 9 liter, een paard heeft 11 liter.

Dus als iemand mij uit kan leggen waarom een paard 250 mg nodig zou hebben?

En beter nog: als mens doe je er soms goed aan om eieren te eten, dat stimuleert de aanmaak van gastrine.
Gastrine maakt op haar beurt zowel maagzuur aan - als de beschermende slijmlaag.
Werkt dit ook zo bij paarden...?
Iemand ervaring?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot, Danij, Doedatje, Doppers, IASCrawler, Maaike_Ma, Nicollevs, TompoesB, waikiki_6 en 22 bezoekers