beschadigd kroongewricht. beschermers nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
milouuu1234
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-11-13
Woonplaats: Bleiswijk

beschadigd kroongewricht. beschermers nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 13:59

hoi allemaal,
ik heb even een vraagje.
ik heb een 6 maanden oud veulen, ontzettend lief en braaf en eigenlijk te braaf voor zijn leeftijd.
hij is nu 2 maanden in mijn bezit maar sinds we hem hebben heeft die een dik achterbeen. in eerste instantie dachten we dat het gewrichtsvloeistof was omdat die heel hard groeit. na 2 weken hebben we toch de veearts laten kijken, ook hij dacht dat het door de groei kwam dus we zouden het nog een maandje aankijken of het af zou nemen. na een maand was het nog steeds dik en hebben we rontgenfoto's laten maken waaruit bleek dat zijn kroongewricht zwaar beschadigd is.. nu loopt hij er gelukkig niet kreupel van en rent die nog steeds vrolijk door de wei achter z'n vriendjes aan maar ben ik wel bang dat het daardoor erger wordt aangezien die nogal lange slungelbenen heeft en dus nog wel eens strijkt/tikt.. nu vroeg ik me af of ik voor hem misschien iets van beschermers kon aanschaffen zodat die in ieder geval niet meer strijkt/tikt. hij is vrij groot (1.50) ik vroeg me dus af of jullie beschermers om zouden doen en welke jullie dan zouden adviseren :)

ik hoor graag jullie mening/advies

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: beschadigd kroongewricht. beschermers nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:05

wat adviseert je da?

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:09

Niet aan beginnen. Als er een beschadiging is opgelopen zal hij er echt wel naar gaan lopen om het een tweede keer te vermijden. Aldoende leren hun benen beter neerzetten, juist als ze zich aantikken.

milouuu1234
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-11-13
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 14:11

heb de dap er nog niet over gesproken maar de beschadiging is best heftig dus we moeten over 3 maanden nieuwe foto's laten maken. hij heeft alleen gezegd dat ik eventueel koelingsgel of traumeel kan smeren tegen de zwelling maar dus niks over beschermers en door de 'schrik'heb ik er ook helemaal niet meer naar gevraagd

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:15

Als hij 2 maanden in je bezit is en vanaf het begin af aan een dik been heeft...
Klinkt heel hard, maar kun je hem dan niet beter terugdoen naar de verkoper?
Dit is een verborgen gebrek. Zou ik liever mijn geld investeren in een veulen waar niks mis mee is.
Een paard moet je niet kopen met gebrek, die komen vanzelf op je pad als je hem langer hebt..

milouuu1234
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-11-13
Woonplaats: Bleiswijk

Re: beschadigd kroongewricht. beschermers nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 14:19

ja heb ik wel besproken met de arts maar ik heb hem echt gekocht voor zijn karakter, wel met de intentie om hoog de sport mee in te gaan maar als dat niet gaat lukken vanwege zijn been is dat voor mij geen reden om hem te verkopen of terug te doen..

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:22

upendo schreef:
Als hij 2 maanden in je bezit is en vanaf het begin af aan een dik been heeft...
Klinkt heel hard, maar kun je hem dan niet beter terugdoen naar de verkoper?
Dit is een verborgen gebrek. Zou ik liever mijn geld investeren in een veulen waar niks mis mee is.
Een paard moet je niet kopen met gebrek, die komen vanzelf op je pad als je hem langer hebt..

Het is alleen geldig verborgen gebrek als het aantoonbaar/aannemelijk is dat hij het al had en dat het niet zichtbaar was bij aankoop. Een dik been is zichtbaar. Kan bij wijze van spreke ook nog door transport komen.

Niks aan hebben? Veulens groeien gemakkelijk uit blessures hoor. Veel hebben bv een gebroken hoefbeen dat niet eens ontdekt is tenzij je er röntgen op los laat...

Je kunt altijd in overleg gaan met de verkoper, maar ik zal niet op hoge poten binnen komen.

Dergelijke blessures groeien veulens gewoon uit. Zwelling verminderen of voorkomen is het enige dat je kunt doen. Beschermen is niet nodig, anders had de DA het wel ingepakt of gegispt. Een beschermer kan verder niks doen aan een bestaande blessure, het voorkomt en verminderd alleen zeer specifieke blessures.
Maar wat ik zeg, als hij daar wat heeft, leert hij echt wel met zijn andere hoeven er bij weg te blijven...

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:27

Niet zichtbaar bij aankoop is niet perse een voorwaarde.
Een kroonbeschadiging had de verkoper wellicht ook niet kunnen weten, maar dat maakt het niet minder een verborgen gebrek.

Ik heb nergens iets gezegd over niks aan hebben.
Ik heb iets gezegd over geld investeren in een dier waar niks mis mee is.

Een beschadigd kroongewricht kan een oorzaak zijn voor artrose (kraakbeen dat verbeent).
Als je dat bij een veulen op 6 maanden al hebt kan het dus zijn dat het dier niet aan het werk gezet kan worden over een paar jaar. Worst case scenario, maar wel iets om rekening mee te houden.
Het wegwuiven met 'groeien ze wel overheen' vind ik best wel een riskante uitspraak.

milouuu1234
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-11-13
Woonplaats: Bleiswijk

Re: beschadigd kroongewricht. beschermers nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 14:38

vind het inderdaad lastig.. veearts heeft beide van jullie punten benoemd. zowel dat een veulen zich zlef vaak goed kan herstellen dus er een kans is dat hij eroverheen zal groeien maar inderdaad ook dat het tot artrose kan leiden en hij dus wel de rest van zijn leven kreupel zal zijn. de blessure is niet gekomen door tikken ofzo,de veearts denkt dat hij waarschijnlijk ergens tussen klem heeft gezeten aangezien het helemaal rond beschadigd is

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: beschadigd kroongewricht. beschermers nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:42

Dan moet je doen wat je hart je ingeeft.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:00

Ik sluit me aan bij lusitana wat dat betreft. :)

En op het realistische stukje; mocht je wel besluiten om contact op te nemen met de vorige eigenaar voor welke reden dan ook, een verborgen gebrek moet binnen 6 maanden aangekaart worden na aankoop. Zeker als de dierenarts aangeeft dat hij ergens klem heeft gezeten heb je wel een zaak.