[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 21:22

Uitslag van de waarde is nu 47 is dat nu te hoog voor deze tijd van Het jaar of niet ? Volgende week starten we wss met prednison :(

Online.


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:30

Ben bang dat ik toch weet waarom Leo zo vermagert. Hij is de enige waarbij de slowfeeder écht werkt.... :') . Moet m dus echt apart bij gaan voeren zónder net. Is alleen een probleem met regen. Dus net al op zoek gegaan naar kliko’s. Maak ik onderin een flink gat. Blijft t in ieder geval droog en hij kan lekker eten.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:56

Idifix schreef:
Uitslag van de waarde is nu 47 is dat nu te hoog voor deze tijd van Het jaar of niet ? Volgende week starten we wss met prednison :(


Ja dit is te hoog. Het moet nu 30 of lager dacht ik. SR is tot en met oktober.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 08:19

Wat was de eenheid van de meting?

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 08:43

Oei dat weet ik niet hij zei gewoon zijn waarde is 47 en zou normaal tussen 29 en 47 moeten liggen. Zo zei hij het.

Online.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 09:05

Dan was het waarschijnlijk pg/ml. Kijk maar in de eerste post van dit topic.
Weet je de vorige waardes nog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 09:09

Fabster je hebt pb :j

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 11:16

Idifix, ik kan niet zo snel vinden wat de waarde de vorige keer was ? Misschien kan je beter kijken hoeveel de waarde nu al is gezakt in die paar maanden namelijk.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 11:59

Hij heeft toen de waarde niet gezegt test was toen in de zomervakantie. Toen zei hij dat zijn waarde het dubbel was van normaal. Ik heb daar toen ook zo niet op doorgevraagd aangezien ik er nog niet veel ervaring mee had.

:(

Online.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:45

Kan je altijd even navragen toch?
Ik vraag de bloedresultaten altijd op per email, altijd handig voor een second opinion.
Bij mijn hond bijv. 3 jaar geleden bloed laten controleren, assistent melde dat er niks uit is gekomen. Jaar later bij andere DA, ik alle uitslagen doorgestuurd, en die wijst op een uitslag waar 1 waarde heel duidelijk buiten de norm viel (het stond er bij met tekst bij vermeld EN het stond met aangeduid met |----| x Waarbij de x telkens tussen de |--| viel.) Voelde toen heel dom dat ik dat zelf niet had gezien, maar nog erger dat die waarde toen niet is opgevallen bij de DA en assistent. Was niet voor niks weg bij die DA, klopte voor mijn gevoel niks van (hij kon mega goed rekeningen schrijven, maar daar bleef het bij) maar sindsdien vraag ik dus altijd of ze de uitslagen kunnen mailen en probeer ik ze zelf na te lezen en bel als ik vragen heb.
Het is mensenwerk, iedereen kan zich eens vergissen. Dus ik check het graag nog een keer :o

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 15:12

Maakt dat iets uit als ik die waarde weet ?

Online.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 15:19

Ja natuurlijk, dan kan je toch vergelijken en zien of de waarde al (flink ) naar beneden is gegaan tov de vorige keer.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 16:44

Ik vraag het hem maandag want dan brengt hij de prednison.

Verder ben ik aan het denken om hem eens volledig van de suiker af te halen maar zou hem graag s avonds toch nog iets geven kwestie ook van vitaminen en mineralen op punt te houden. En echt dik dik is hij momenteel ook niet dus ga eens kijken die zupa slobber Enzo wil hij momenteel niet dus ..

Online.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 16:52

Gaat je dierenarts je paard met ppid nu behandelen met prednison?

Corticosteroiden toedienen lijkt mij bij een dier dat (ook?) met prascend behandeld wordt geen logische therapie, of ligt dat nu aan mij?

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 18:22

Ik ben hier op het forum met zoekactie nog berichten tegen gekomen van paarden met Cushing die ook zo een kuur gedaan hebben dacht ik..

Ik ken er niet zoveel van dus. Kan dat kwaad dan ? Ik weet ook nog niet welke dosis ofzo dus

Online.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 18:36

Ja, vormt altijd een risico ! Is het vanwege de dunne mest ? Wat zei de da over tijdelijk even stoppen met de Prascend ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 19:32

Maris schreef:
Ja, vormt altijd een risico ! Is het vanwege de dunne mest ? Wat zei de da over tijdelijk even stoppen met de Prascend ?


Ja vanwege de diarree idd. Hij zei dat het absoluut niet van de prascend kan komen. Ik wou proberen af te bouwen maar nu dat ik de waarde weet weet ik niet of dat kan of niet.. brengt dat ook geen risico mee dan ?

Online.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 19:38

Ik zou het iig niet tegelijk doen, starten met prednison en stoppen met prascend. Dat maakt de kans op problemen (hoefbevangenheid) groter.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 19:44

Je moet dan idd wel kiezen of prascend stoppen of prednison. Anders weet je nog niet waarom de dunne mest misschien over gaat.
Maar prednison bij cushing is niet altijd de juiste keuze. Ligt er misschien ook aan in hoeverre de cushing onder controle is ( voor zover mogelijk ) etc. Goed vragen aan de da !!

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 20:58

Ja nu weet ik het helemaal niet meer.
Ik zal de da eens vragen wat hij denkt maar ik ben nu al vrij zeker dat hij de prascend zal laten verder nemen.

Wat ik nog kan doen is morgen beginnen afbouwen met de prascend maar heel rustig bv naar 3/8 ste gaan ipv half pilletje en erna nog minder enzoverder.
En dan erna met de prednison beginnen wanneer ik wil.

Maar ik moet dit goed over denken want hem nu bevangen hebben kan er echt niet meer bij :(

Online.

Thea2000
Berichten: 14
Geregistreerd: 19-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 23:43

Ik ben helaas nieuw op dit forum. Reden is dat mijn drachtige merrie sinds ruim 2 weken hoefbevangen is en gediagnosticeerd met PPID.
Haar veulen is 6 weken geleden gespeend en daarna begon ze te veranderen. Haar haren begonnen erg hard te groeien, melkproductie bleef langer dan normaal aanhouden, vetbulten boven haar ogen, een ooginfectie die ondanks goed behandelen niet overgaat en nu dus aan 4 benen hoefbevangen. Laten testen en inderdaad positief getest. Tijdens de lactatie stond ze flink op de merriebrok maar deze heb ik ruim voor het spenen van haar veulen afgebouwd. Na het spenen kreeg ze weidegang dmv strookbegrazing, een handje brok en geanalyseerd voordroog (suiker onder het gemiddelde, nl 87 gr/kg).

De da heeft haar op 2x2 zakjes bute, Ascal 600 (5 zakjes pd) en Relanquine gezet. Inmiddels zijn de laatste 2 vanaf afgelopen dinsdag stopgezet en is de bute teruggebracht naar 3 zakjes p/d. Ook krijgt ze sinds 2 weken een halve Prascend p/d. Een week geleden zijn er foto's gemaakt en deze lieten een kanteling van het hoefbeen zien echter niet dramatisch. Ze "loopt" echter wel dramatisch. Op het harde durft/kan ze nauwelijks te lopen, in de paddock zeer moeilijk.

Mijn vraag is nu wat ik op dit moment nog meer voor haar kan doen. Ik vind dit zo ontzettend moeilijk om te zien. En als ze nu met de medicatie minder pijn zou hebben of in elk iets makkelijker zou lopen maar dat is helaas ook niet het geval.
Hoe lang duurde het bij jullie hoefbevangen Cushings voordat je (minimale) verbetering zag?


Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 23:59

Mijn bevangen cushie gaat voorzichtig vooruit, maar we zijn nu 5 weken onderweg en ze beweegt nog steeds moeizaam, op een half zakje buut inmiddels. Ze komt van 2 zakjes af.
Eerst redelijk stabiel krijgen en daarna pas verder afbouwen is wat ik als tip gekregen heb.
Met 2 weken begin je pas helaas. Hoe rot ook, geef het tijd. Heel erg veel tijd.
Is ze al goed bekapt?

Ik heb me er niet echt in verdiept omdat het voor mij niet (meer) van toepassing is, maar dracht en pergolide, en straks zogen en pergolide schijnen niet goed samen te gaan omdat het echt heftige medicatie is. Ik begrijp dat je wat moet, maar voor straks wel nog iets om naar te kijken.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 14:23

Idifix...bij mij op stal was een pony die cushing had en begon te hoesten, stond op de pergolide en moest prednison (ik had haar nog gewaarschuwd voor de combinatie) en was binnen de kortste keren ernstig hoefbevangen en moest ingeslapen worden (zijn conditie was verder goed..)

[i]olja was mijn alles[/i Allerliefste SG en Olja jullie zitten voor altijd in mijn hart en zal jullie nooit vergeten....

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 15:51

anitaolja schreef:
Idifix...bij mij op stal was een pony die cushing had en begon te hoesten, stond op de pergolide en moest prednison (ik had haar nog gewaarschuwd voor de combinatie) en was binnen de kortste keren ernstig hoefbevangen en moest ingeslapen worden (zijn conditie was verder goed..)


Ik ga het hem zowiezo vragen hoor. Maar zoals ik al zei verwacht ik dat hij zal zeggen voor ze beiden te nemen.

Maar is het enkel de combinatie ? Want heb een beetje gezocht en ik lees dat gewoon enkel de prednison al gevaarlijk is voor hb zonder zelfs de combinatie met prascend.

En zoals ik eerder al zei kan ik ook nog proberen eerst de prascend volledig af te bouwen en erna als het niet veranderd met de prednison te starten maar het is echt een dilemma voor me. Luisteren naar wat hier gezegt word en naar de Da ..

Kan iemand uitleggen trouwens hoe het komt dat dit een bijwerking is van de prednison want dat vind ik nergens ?

Online.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:01

Prednison geeft bij paarden een risico op hoefbevangenheid. Paarden met PPID hebben sowieso een hoger risico hierop, dus 1+1=2. Overigens is de combinatie prascend en prednison gewoon mogelijk. Persoonlijk zou ik ook eerder gaan voor de combi ipv alleen prednison, omdat prascend het risico op hoefbevangenheid verlaagt.

Hoe erg is het nu met de diarree en het gewichtsverlies?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: haasje20, Peanut21 en 106 bezoekers