[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:41

Iemand hier ervaring met de immunotherapie / Desensibilisatie tegen allergieën bij paarden?
Ik zou moeten kiezen tussen grassen/kruiden+pollen of insecten, aangezien dit niet gecombineerd kan worden.
Als er positieve ervaringen mee zijn dan zou ik het wel willen proberen.

wendy1987

Berichten: 6917
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:43

Ik zou kijken welke uitslagen het hoogst zijn als je er dan toch over gaat denken. Dus beide testen en kijken wat er meer uitkomt. Als je de grassen/kruiden/pollen kan verlagen gaat de drempel voor vliegen ook beter. Het wordt niet beter maar de jeukdrempel is dan gewoon lager.

Ik heb gedensibiliseert op culico's een tijd, maar niet de indruk gehad dat het bij mij iets deed. Denk dat de grassen/pollen meer kans van slagen geven.
(bij honden zie ik daar echt wel zulke mooie resultaten op :)) )

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:00

Ik zit te twijfelen omdat er toch een kans is dat het helemaal niks doet!
Mij werd aangeraden om voor de grassen/kruiden te kiezen, dat dat de meeste kans van slagen heeft.
Voor degene die er verstand van hebben (ik niet dus haha) hier de uitslag:
Afbeelding
Afbeelding

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:26

Kayleigh327 schreef:
Ik zit te twijfelen omdat er toch een kans is dat het helemaal niks doet!
Mij werd aangeraden om voor de grassen/kruiden te kiezen, dat dat de meeste kans van slagen heeft.
Voor degene die er verstand van hebben (ik niet dus haha) hier de uitslag:
[ [url=m/vwpZAv.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sLzNzo.png]Afbeelding[/url] ]

En wat was hier het advies van de arts? Desensibiliseren tegen de gevonden allergenen?

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 21:30

Kayleigh327 schreef:
Iemand hier ervaring met de immunotherapie / Desensibilisatie tegen allergieën bij paarden?
Ik zou moeten kiezen tussen grassen/kruiden+pollen of insecten, aangezien dit niet gecombineerd kan worden.
Als er positieve ervaringen mee zijn dan zou ik het wel willen proberen.


Niet bij paard, wel bij hond. Die was allergisch voor 4 soorten huisstofmijt en bepaald voer (gluten, kip). Voer aangepast naar vlees zonder gluten/kip. Gehyposensibiliseerd en haar vacht groeide weer, de kale kapotgekrabde plekken verdwenen en....geen jeuk meer. Op het moment dat ze zich weer begon te krabben, dan zette ik haar weer een spuit van de vervolgkuur, waar we standaard een potje van in de ijskast hadden staan en dan was de jeuk weer voor een aantal maanden weg.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:05

eilleen333 schreef:
Kayleigh327 schreef:
Ik zit te twijfelen omdat er toch een kans is dat het helemaal niks doet!
Mij werd aangeraden om voor de grassen/kruiden te kiezen, dat dat de meeste kans van slagen heeft.
Voor degene die er verstand van hebben (ik niet dus haha) hier de uitslag:
[ [url=m/vwpZAv.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sLzNzo.png]Afbeelding[/url] ]

En wat was hier het advies van de arts? Desensibiliseren tegen de gevonden allergenen?


Advies was desensibiliseren tegen grassen/kruiden omdat dit volgens haar de grootste oorzaak van de jeuk was, en meeste kans van slagen. Degene waar ze allergisch voor is dan he!
Combineren van grassen/kruiden en insecten kon niet helaas.

@Isabonny Dat klinkt goed! Hoor dat het bij paarden toch minder goed werkt, maar wie weet ontwikkeld het zich nog!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:26

Oké. En dit heb je nog niet geprobeerd he?

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:35

eilleen333 schreef:
Oké. En dit heb je nog niet geprobeerd he?


Nee niet geprobeerd inderdaad. Omdat er zo veel dingen uit de test kwamen, en de dierenarts zelf aangaf dat het niet zeker was dat het verschil ging maken.
Het is ook niet niks elke keer die injecties geven.. Hoop nog steeds op veel positieve reacties, maar denk dat ze nog niet zo ver zijn bij de paarden :(

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:37

Ik zal jullie in ieder geval op de hoogte houden. Als er iets uit de test komt waar we wat mee kunnen ga ik de immunotherapie proberen. Ik zou ook niet weten wat ik anders moet, want als het erger wordt dan dit (en tot nu toe werd het elk jaar erger) moet ik me af gaan vragen of ik nog ethisch verantwoord bezig ben.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 16:37

Is in dit forum vitamine C al eens ter sprake gekomen?

Vit. C werkt als histamineremmer. Bij allergieën wordt er histamine aangemaakt.
Een paard maakt zelf vit. C aan middels glucose in de lever. Die vit. C wordt alleen voldoende aangemaakt als een paard minstens 8 uur per dag in goed gras staat, geen stress heeft, geen gezondheidsproblemen heeft, geen leverproblemen, niet insulineresistent etc. etc.

Als een paard een vitamine C tekort heeft kan het dus niet voldoende anti stoffen maken tegen allerlei stoffen waar het gevoelig voor is.

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:09

Dan hebben ze dus allemaal c tekort in de winter.?
Maar dat word wel toegevoegd aan krachtvoer of mineralen korrel
Dus dan zou het weer goed zijn toch?

Ik heb trouwens een periode vitamine C bij gegeven.
Gewoon een hoog gedoseerd tabletje voor mensen door het voer.
Maakte totaal geen verschil.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:16

Ik heb mijn ijsje kort geleden 1500 mg vitamine c per dag bij gegeven maar helaas ook weinig tot geen verschil qua jeuk.

wendy1987

Berichten: 6917
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:46

De mijne stond ineens vandaag na het rijden spierbevangen.. Meerdere mensen hier die dat toevalig ook hebben gehad? DA en ik, en meerdere stalgenoten weten namelijk echt niet waar het vandaan kan komen...
Hier de hele uitleg:
[MD] Pony heel licht spierbevangen, ervaringen?

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:53

Ik heb even gekeken,ik heb zelf vroeger een paard spierbevangen gehad,maar dat was nog in de tijd dat er alleen gedacht werd aan teveel voeding. In combinatie met een dag rust
geloof dat er tegenwoordig meer oorzaken voor kunnen zijn?
Die van mij stond toen flink in het gras en kreeg nog een kilo brok bij elke dag.. :o
volgens mijn veearts toen kwam het daar van....nou ja wist ik veel dat dat niet kon
Moest het dier toen warm houden en minder voeren.

Je verteld al dat de jouwe in een aparte wei staat in verband met gras,maar enig kans dat het dan daar mee te maken heeft?
Verder zou ik het echt niet weten

wendy1987

Berichten: 6917
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 21:20

Ze staat nu op de winter plek, een kleinere paddock eigenlijk zeg maar. Gras is al verlopen tot modder inmiddels. Ze staat zomers op een eigen weitje die dan al kaalgegeten is door andere paarden zodat zij zo min mogelijk gras binnen krijgt. Ze krijgt dan altijd wat hooi op de wei zodat ze dat kan knabbelen.
DA zei al, geen esdoorns in de buurt. Maar ook die inderdaad niet in de buurt, dus ook dat is uitgesloten..

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:12

wendy1987 schreef:
Ze staat nu op de winter plek, een kleinere paddock eigenlijk zeg maar. Gras is al verlopen tot modder inmiddels. Ze staat zomers op een eigen weitje die dan al kaalgegeten is door andere paarden zodat zij zo min mogelijk gras binnen krijgt. Ze krijgt dan altijd wat hooi op de wei zodat ze dat kan knabbelen.
DA zei al, geen esdoorns in de buurt. Maar ook die inderdaad niet in de buurt, dus ook dat is uitgesloten..


Voer je het hooi wel vanuit een net of ton? Dus niet zo vanaf de grond.
Veel zand in de darmen kan leiden tot veel minder opname van belangrijke voedingsstoffen.
Bepaalde tekorten kan aanleiding geven tot ernstige spierproblemen.
Check voor de zekerheid de mest 's. Zeker in het najaar nemen ze vaak veel meer zand op door afgevallen blad in de paddock of rijbak. Gewoon in een emmertje wat mestballen doen. Flink water erop en losroeren. Even een uurtje laten staan en dan voorzichtig de mest afgieten. Of nog handiger, een doorzichtig emmertje dan kan je zo onderop naar de bodem kijken en het zand eventueel zien zitten.

Op de vit. C kom ik nog uitgebreider terug. Ik heb ze hier onlangs allemaal een boosterkuur gegeven van 10 dagen en dan 20 gram per dag!!! 2x daags 10 gram pure ascorbinezuur.
Twee paarden zijn na 6 jaar éindelijk van de continu drup ogen af.

wendy1987

Berichten: 6917
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:51

Ze staat nu op modder. In de zomer op wei waar t hooi gevoerd wordt op gras stukje(kort gras) nu modder waar hooi op droog stuk ligt voor zover mogelijk. Net is niet haalbaar buiten. Ton zou kunnen maar mijn monster gooit dat ding binnen 2 sec om en eet t dan nog van de grond af. Zal eens kijken naar t zand. Kan ook met handschoen begreep ik. Heb ik al wel eens gedaan en toen eigenlijk niets gevonden..

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 23:37

Hey maar henny...die van mij krijgen nu wel rozebottel he :D :D
Al lange niet de hoeveelheid die ze zouden moeten krijgen, maar was even een probeerseltje
Maar die van mij doen het momenteel supergoed.
In het rotweer buiten,zonder schuilgelegenheid en eentje ook nog zonder deken
Maar de hele dag of,gras knabbelen al is dat bijna op of ze eten hun kuil :j


Wendy wazig zeg,heb je al gekeken of je met de zoekfunctie misschien nog oudere topics vind met tips?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 23:50

Onlangs ging ik op zoek naar informatie over Vit. C. Vooral op Duitse, Engelse en Amerikaanse sites.
De reden, 6 jaar nadat onze paarden vergiftigd zijn heb ik nog steeds kasplantjes. Waaronder elke dag drup ogen bij de 2 oudjes. Die zijn vrijwel direct na de vergiftiging ontstaan en ondanks dierenarts- zalfjes, medicatie en kamillethee kreeg ik het er maar niet af. Het is al een ingeslopen gewoonte geworden. Als ik 's ochtends naar de paarden loop is het direct ogen schoonmaken.
Door die vergiftiging hebben ze allemaal chronische leverschade opgelopen.
En zo ineens begon het me laatst te dagen dat vit. C door de lever aan gemaakt wordt. Vandaar mijn zoektocht :)

Als er 1 vitamine is waar ik in no time qua info door de bomen het bos niet meer zag is het wel vit. C
Recente wetenschappelijke onderzoeken zijn er nauwelijks en de meningen lopen zo mega uiteen ?

Om jullie een mega lijst aan links te besparen even een beknopte beschrijving van wat ik zoal tegenkwam. Een gezond paard maakt zelf bij 8 uur grazen op gezond gras zo'n 72 gram vit C aan. Grammen he, geen miligrammen! Wauw wat veel weerstandsvitamine.
Zodra de condities van het gras of veel minder grazen op de wei minder is dan 8 uur wordt er dus al minder vit. C aangemaakt!

Als de lever niet optimaal werkt idem dito.
Bij stress, dus ook bij gezondheidsproblemen ala zomereczeem wordt er ook minder vit. C aangemaakt.
Vitamine C heeft meerdere belangrijke functies maar werkt vooral als anti oxidant en histamineremmer.

Een 100% gezond paard wat niet al te hard hoeft te werken moet je geen vit. C extra geven want dan kan de lever lui worden en zelf minder gaan produceren.
Verder gaan paarden naarmate ze ouder worden minder vit. C aanmaken. Vanaf hun 20e hebben ze echt een extra aanvulling nodig.
In paardenvoer zit nauwelijks vit. C en in hooi al helemaal niet.
Als er in een balancer of ander voer al vit. C zit dan is dat meestal rond de 500 milligram oftewel een halve gram. Prima voor 100 % gezonde paarden maar voor leverpatienten, zomereczemers etc. véél te weinig.
Zo kwam ik in oudere artikelen ook nog tegen dat deskundigen adviseren om sowieso voor een vaccinatie aan even extra vit. C te geven omdat een vaccinatie de weerstand ook naar beneden haalt.

Afijn, de dosering die ik links en rechts tegenkwam varieert van 1,5 gram tot 22 gram dagelijks.
Ik las over mensen met paarden boven de 20 die dagelijks 1,5 gram pure ascorbinezuur bijgaven en qua soepelheid in de gewrichten groot verschil zagen. Maar ook een artikel van een Duits arts die vindt dat oudere paarden sowieso dagelijks 22 gr. bij moeten hebben tot het einde van hun leven.

Op een gegeven moment kwam ik het volgende artikel tegen:
http://naturalhorse.vpweb.co.nz/blog/20 ... ORSES.aspx
Ik ben gaan mailen met de dame van deze website uit Nieuw Zeeland. Tracy genaamd.
Zij had al meerdere positieve ervaringen met een boosterkuur vitamine C van 7 tot 10 dagen.
Ze vroeg of ik ook Mariadistelzaad gebruikte voor de lever van de paarden? Yes.
Dan moest ik dat even laten staan tijdens de kuur.
Ze heeft me een schema doorgestuurd omdat pony's en kleine paarden minder nodig hebben dan paarden.

Ik heb de vitamine C poeder(puur ascorbinezuur) besteld in Duitsland. Omdat de verzendkosten behoorlijk hoog waren naar Nederland heb ik het naar Duitse kennissen laten sturen die wekelijks hier in de buurt komen.
Onze 4 paarden zijn op 20 gram per dag gegaan. Gewoon door het voer. 2x daags 10 gram.
Na 3 dagen kwam Quinta van 20 dansend van stal alsof ze weer 5 jaar was. Met haar swingende loopje en vanzelf ronde hals makend. Wow .. dat heb ik sinds de vergiftiging niet meer gezien. Kippenvel, ik hield mijn ogen niet droog.
Alle paarden werden na een paar dagen wakkerder op de vit. C

Op dag 6 had Quinta 's ochtends de ogen mooi droog.
Op dag 7 was het bij Rebel idem. Geen drup ogen meer :j
Op dag 8 werden Rebel, Vinquaro en Hjorinn wat slapper op de mest. Bij hen ben ik toen gaan halveren met de dosering. Bij Quinta nog steeds de volle dosis gegeven.
Op dag 9 werd bij haar de mest wat slapper. Ook bij haar toen de dosering gehalveerd.
Ik heb bij allemaal de kuur 10 dagen volgehouden.

De mest zag bij het minderen direct weer goed.
Quinta en Rebel, de oudjes blijf ik nu dagelijks een onderhoudsdosis van zo'n 4 á 5 gr. bijgeven.
Vinquaro is nog maar 7 maar heeft ook een beschadigde lever. Hij blijft ook op een dosering van zo'n 4 gr. staan.

Afgelopen maandag was het hier erg slecht weer en bar gure wind. Toen zag ik even weer een keer een drupoog maar over het algemeen is het gewoon over.

Bij mensen is bekend dat je vit. C per gram kunt opvoeren tot je aan de dunne gaat. Dan ga je naar 1 gram minder per dag en weet je de dosering die je eigenlijk dagelijks nodig zou hebben.
Bij de paarden zag ik dus op het laatst van de kuur ook dat de mest slapper werd en 'het vat' van vit. C volgens mij aardig aangevuld raakte :)

Ik wilde deze ervaring toch even met jullie delen. Ik denk dat ik die boosterkuur vit C aan het begin van komend voorjaar nog een keer ga doen.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 23:59

ellepel schreef:
Hey maar henny...die van mij krijgen nu wel rozebottel he :D :D
Al lange niet de hoeveelheid die ze zouden moeten krijgen, maar was even een probeerseltje
Maar die van mij doen het momenteel supergoed.
In het rotweer buiten,zonder schuilgelegenheid en eentje ook nog zonder deken
Maar de hele dag of,gras knabbelen al is dat bijna op of ze eten hun kuil :j


Wendy wazig zeg,heb je al gekeken of je met de zoekfunctie misschien nog oudere topics vind met tips?


Hoi Ellen,

Fijn dat ze het bij jou momenteel supergoed doen. Rozenbottels bevatten ook veel vitamine C en ook nog een vrij onbekend stofje wat heel positief op de darmen werkt. Ik weet zo even de naam niet meer.
Nu ik de vit. C boosterkuur gestopt ben krijgen ze ook nog rozenbottels bij. Ik heb onlangs bijna 3 kilo rozenbottels uit eigen tuin geplukt van heel kleine rozenbotteltjes van de hondsroos tot knoeperts van bijna een halve appel groot van een heel groot soort rozen ;-)
Ze worden hier graag gegeten :)

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 00:04


ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 09:30

Duidelijke tekst! +:)+

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:04

Bedankt voor de uitleg Henny! Inderdaad erg duidelijk!
Ik ben me ook aan het orienteren op zowel iets wat afvalstoffen afvoert en iets wat haar weerstand verhoogd.
In januari is het weer tijd voor de enting en aangezien ze daar toch wel 1 of 2 dagen beetje ziekjes van wordt wil ik dit jaar haar weerstand eigenlijk nu al gaan verhogen.
Tips zijn heeeel erg welkom! :D

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 12:24


wendy1987

Berichten: 6917
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:32

Ik ga het even bekijken, bedankt! +:)+
Toevallig iemand ervaring met geven van vitamine e/selenium hier? Wil dat dus gaan doen maar liever ook even ervaringen bij eczemers misschien.. Lastig dat je niet zomaar alles erin kan stoppen omdat ze soms zo reageren met jeuk..

Grappig bij die tekst van jou Henny, wordt ook Atypische Myopathie genoemnd, vroeg ze ook nog aan mij idd. Maar dat is uitgesloten bij de mijne.