paardje op proef - luchtzuiger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mika11

Berichten: 11102
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:25

Je moet er 100 % geen problemen mee hebben, dat je paard een luchtzuiger zal zijn.

Ikzelf zou het nooit willen, irriteer me aan de geluiden alleen al. :o
En toch ook de angst dat het paard er schade van zal ondervinden, afgesleten tanden, maagzweren, mager etc.

En andere mensen in je stal zullen je paard niet altijd als buurman willen hebben, uit angst dat hun eigen paard het gedrag zal overnemen.
Ook zul je waarschijnlijk moeten leren leven met ongevraagde adviezen die je zal krijgen over luchtzuigen en hoe je met je paard om moet gaan.


CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:30

troi schreef:
Heeft de da zijn tanden goed bekeken? Ook al pakt hij nu niks vast dat kan in het verleden anders zijn geweest daar komt tand schade van.


In de OP staat duidelijk dat het paard medisch helemaal is nagekeken, en daar horen de tanden ook bij..

Ik zou je verder weinig aantrekken van wat anderen mensen denken over je pony, die mensen moeten zich er maar eens in verdiepen en dan word het ze misschien duidelijk dat luchtzuigen niet overdraagbaar is.. En als hun paarden het wel gaan doen kan jou pony daar verder niets aan doen..

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

mariskakok
Berichten: 5
Geregistreerd: 09-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:36

hier staat er ook eentje
buiten de band af en op stal om
gaat super!
verder nooit problemen gehad

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: paardje op proef - luchtzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:58

Er wordt zo luchtig (haha flauwe woordgrap) gedaan over luchtzuigen. Het is al erg genoeg dat zoveel paarden dit hebben uit pure frustratie en verveling omdat iedereen denkt dat paarden in een stal thuishoren. Sta op een stal met 35 paarden die allemaal zelf kiezen of ze binnen of buiten willen staan, bij ons komt nooit de dierenarts. Geen stalbenen, geen luchtzuigen geen weven. Geen kreupele paarden, geen maagzweren, geen gevechten onderling in de wei. Niet onbelangrijk: allemaal even brave, betrouwbare paarden. Wij hebben er geen zure appels tussen zitten die de oren plat leggen of andere gekke streken. Nu vind ik niet perse dat ieder paard 24/7 buiten hoeft te staan, snap best dat het niet voor iedereen haalbaar is maar mensen die beweren dat hun paard "de hele dag" buiten staan terwijl ze 5 uur naar binnen gaan. 8 uur buiten is nog steeds 16 uur binnen! 16 uur van staan...vervelen. Dan zijn er nog stallen waar ze maar 2x per dag hooi krijgen. Pff hou maar op :D

Misschien als jij dit paard veel weidegang kan bieden hoef je je er niet al te druk om te maken als het paard verder echt braaf en gezond is...maar komt ie bij jou ook veel op stal kan dit alleen erger worden.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:00

yotie schreef:
Vorige week heeft mijn dochter een paardje gaan testen op een manege. De eigenaar woonde enkele huizen verder waar hij ook gestald staat. Bij aankomst stond hij ons rustig op te wachten aan de piste. Deze test is echt heel goed gegaan en de dochter had onmiddelijk vertrouwen in het paard.

Na de eerste test heb ik enkel dagen nagedacht en toen de eigenaar gecontacteerd met de mededeling dat we interesse hebben maar dat we hem nog enkele keren willen berijden en laten keuren door mijn dierenarts. Door verandering van werk van de eigenaar en onze agenda's naast elkaar te leggen was het inderdaad moeilijk om dit op termijn te doen. Hij belde me dan met de vraag of we hem niet een tijdje op proef zouden willen. Ja, dat is natuurlijk de ideale manier voor ons om hem uitgebreid te testen. We hadden dus afgesproken om hem op te halen. Eens in de stal gekomen was het toch wat schrikken als hij een luchtuigersband aanhad. Volgens de eigenaar heeft hij het niet zo erg maar is het toch beter met deze band aan. Hij heeft hem al enkele jaren en hier nooit problemen mee gehad. Hij is 11 jaar en staat al 5 jaar bij deze eigenaar. We waren natuurlijk wat geschrokken en wisten ook niet direct wat aanvangen. Wij hebben hem toch meegedaan naar huis. Thuis toch even de band afgedaan en hij deed na een tijdje in de stal wel telkens zijn hoofd knikken en zuigt dan zo een beetje. Daarna zijn we gaan rijden en dan doet hij niets.

We hebben de DA laten komen en hem volledig laten onderzoeken. Voor de rest is hij echt in topvorm. De DA zei dat het inderdaad een stalgebrek is maar hem niet zo beletten om te presteren. volgens haar was het ook niet zo erg (hij neemt zijn eetbak niet vast ofzo). We hebben wel nog niet kunnen testen op de weide.


Twee dingen:
- Als dat paard al langere tijd (misschien al wel 5 jaar) die band omheeft zou ik bang zijn voor de schade die dat aangericht heeft en daar zou ik persoonlijk dus geen zin in hebben.
- Als dit paar nu al de hele dag buiten staat bij de eigenaar en alsnog zoveel luchtzuigt dan zou ik dit paard alleen willen kopen als ik het paard 24/7 buitengang aan kon bieden. Zoniet dan houdt het voor mij op.

koeien op de weg...

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:02

Mijn ervaring is: eens een luchtzuiger, altijd een luchtzuiger...

Ik heb een (behoorlijk extreme) luchtzuiger gehad. Met een band om hadden we het redelijk onder controle. Moet ik wel erbij zeggen, 24/7 op de wei deed ze het niet. Ik denk dat de oorzaak bij die van mij lag in maag-/darmproblemen, maar uiteindelijk is het gewoontegedrag en gaat het niet meer over.

Moeten jullie dit paard om het luchtzuigen laten staan? Tsja, dat kun je alleen zelf bepalen. De mijne had voordat ik haar kreeg elk jaar één of meerdere gaskoliekaanvallen. Wij hebben haar een band omgedaan en zijn dagelijks beweging gaan bieden. Tijdens het rijden deed ik veel overgangen, ook aan de longe (door overgangen gingen darmen werken), en daarmee hebben we de dierenarts 1,5 jaar weg kunnen houden. Lang niet alle luchtzuigers doen dat zo erg dat ze er gaskoliek van krijgen (niet iedereen is ook overtuigd van het verband tussen luchtzuigen en gaskoliek!!).

Als het paard niet bekend is met gaskoliek, of hij reageert goed op een band, zie ik niet in waarom je hem zou laten staan. Het is echter wel een 'stalgebrek', dus dan moet de vraagprijs er ook naar zijn. Het gebit wordt natuurlijk ook niet beter van al dat luchtzuigen, dus als ze ouder worden, kun je meer kosten aan tandarts en/of aangepast voer krijgen.

Maar luchtzuigers kunnen gewoon net zo oud worden als andere paarden! Als dit jullie droompaard is, zou ik er niet over in de war zitten! :j

When a friend becomes a memory, the memory becomes a Treasure

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:07

Moos99 schreef:
Er wordt zo luchtig (haha flauwe woordgrap) gedaan over luchtzuigen. Het is al erg genoeg dat zoveel paarden dit hebben uit pure frustratie en verveling omdat iedereen denkt dat paarden in een stal thuishoren. Sta op een stal met 35 paarden die allemaal zelf kiezen of ze binnen of buiten willen staan, bij ons komt nooit de dierenarts. Geen stalbenen, geen luchtzuigen geen weven. Geen kreupele paarden, geen maagzweren, geen gevechten onderling in de wei. Niet onbelangrijk: allemaal even brave, betrouwbare paarden. Wij hebben er geen zure appels tussen zitten die de oren plat leggen of andere gekke streken. Nu vind ik niet perse dat ieder paard 24/7 buiten hoeft te staan, snap best dat het niet voor iedereen haalbaar is maar mensen die beweren dat hun paard "de hele dag" buiten staan terwijl ze 5 uur naar binnen gaan. 8 uur buiten is nog steeds 16 uur binnen! 16 uur van staan...vervelen. Dan zijn er nog stallen waar ze maar 2x per dag hooi krijgen. Pff hou maar op :D

Misschien als jij dit paard veel weidegang kan bieden hoef je je er niet al te druk om te maken als het paard verder echt braaf en gezond is...maar komt ie bij jou ook veel op stal kan dit alleen erger worden.



Ik ken ook genoeg paarden die absoluut niet buiten willen staan, op de stal waar ik nu sta staat een paard wat helemaal doordraait in de wei en binnen 10 minuten uit de wei breekt en zichzelf echt flink verwond. En ja daar is alles al mee geprobeerd, zowel alleen buiten zetten als in een kudde en het zit er gewoon niet in.

En luchtzuigen is zoals ik al zei te vergelijken met mensen die nagels bijten, en daar zijn ook verschillende redenen voor waarom mensen dit doen.. Ik doe het ook soms en heb het zelf niet eens echt in de gaten. Maar je hebt ook mensen die dit doen vanuit stress of spanning. Je moet alleen even goed in de gaten houden waarom je paard dit doet, of het puur uit gewoonte is of hij het alleen in bepaalde spannende of stressvolle situaties doet.

Zijn ook veel paarden die alleen tijdens het voeren luchtzuigen omdat ze voernijd hebben en daardoor gaan luchtzuigen.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:48

CharmingS schreef:
troi schreef:
Heeft de da zijn tanden goed bekeken? Ook al pakt hij nu niks vast dat kan in het verleden anders zijn geweest daar komt tand schade van.


In de OP staat duidelijk dat het paard medisch helemaal is nagekeken, en daar horen de tanden ook bij..

Ik zou je verder weinig aantrekken van wat anderen mensen denken over je pony, die mensen moeten zich er maar eens in verdiepen en dan word het ze misschien duidelijk dat luchtzuigen niet overdraagbaar is.. En als hun paarden het wel gaan doen kan jou pony daar verder niets aan doen..


Een paard wordt nooit medisch helemaal nagekeken, er worden keuzes gemaakt omdat het anders een dure en tijdrovende grap wordt incl allerlei scans, biopten, mri, pet, dna testen enzovoorts. Niet zelden wordt er maar heel rap even langs de tanden gekeken vandaar mijn tip om dat uitgebreid te laten bekijken.

Lightninggg

Berichten: 603
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:52

Ik heb enkele maanden geleden ook een luchtzuiger gekocht. Hij deed het heel hard. Hij staat nu 24/7 buiten en sinds vorige maand volledig gestopt

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:18

CharmingS schreef:
Moos99 schreef:
Er wordt zo luchtig (haha flauwe woordgrap) gedaan over luchtzuigen. Het is al erg genoeg dat zoveel paarden dit hebben uit pure frustratie en verveling omdat iedereen denkt dat paarden in een stal thuishoren. Sta op een stal met 35 paarden die allemaal zelf kiezen of ze binnen of buiten willen staan, bij ons komt nooit de dierenarts. Geen stalbenen, geen luchtzuigen geen weven. Geen kreupele paarden, geen maagzweren, geen gevechten onderling in de wei. Niet onbelangrijk: allemaal even brave, betrouwbare paarden. Wij hebben er geen zure appels tussen zitten die de oren plat leggen of andere gekke streken. Nu vind ik niet perse dat ieder paard 24/7 buiten hoeft te staan, snap best dat het niet voor iedereen haalbaar is maar mensen die beweren dat hun paard "de hele dag" buiten staan terwijl ze 5 uur naar binnen gaan. 8 uur buiten is nog steeds 16 uur binnen! 16 uur van staan...vervelen. Dan zijn er nog stallen waar ze maar 2x per dag hooi krijgen. Pff hou maar op :D

Misschien als jij dit paard veel weidegang kan bieden hoef je je er niet al te druk om te maken als het paard verder echt braaf en gezond is...maar komt ie bij jou ook veel op stal kan dit alleen erger worden.



Ik ken ook genoeg paarden die absoluut niet buiten willen staan, op de stal waar ik nu sta staat een paard wat helemaal doordraait in de wei en binnen 10 minuten uit de wei breekt en zichzelf echt flink verwond. En ja daar is alles al mee geprobeerd, zowel alleen buiten zetten als in een kudde en het zit er gewoon niet in.

En luchtzuigen is zoals ik al zei te vergelijken met mensen die nagels bijten, en daar zijn ook verschillende redenen voor waarom mensen dit doen.. Ik doe het ook soms en heb het zelf niet eens echt in de gaten. Maar je hebt ook mensen die dit doen vanuit stress of spanning. Je moet alleen even goed in de gaten houden waarom je paard dit doet, of het puur uit gewoonte is of hij het alleen in bepaalde spannende of stressvolle situaties doet.

Zijn ook veel paarden die alleen tijdens het voeren luchtzuigen omdat ze voernijd hebben en daardoor gaan luchtzuigen.


Ik geloof wel dat er paarden zijn die zo reageren, maar helaas zie je dit wanneer ze altijd op stal hebben gestaan en niet weten wat ze met de ruimte doen. Is echt heel triest! Heb het ook gezien. Pony kwam van 24/7 stal en ging op de wei alsmaar lang de rand blijven lopen en bleef pankekerig.

Dit is nooit natuurlijk gedrag!

Er zijn geen paarden met stalgebreken die bijna niet op stal staan. Zo wel hebben ze dit ooit ontwikkeld op stal. Je hebt wel gelijk dat sommige wel reageren en andere niet. Niet ieder paard die 24/7 buiten staat ontwikkeld problemen.

Venmenoens
Berichten: 49
Geregistreerd: 22-05-17
Woonplaats: westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:22

ik heb een vrij extreme kribbebijter, staat de hele dag buiten (7-20u) heeft de afgelopen maanden flink wat ellende meegemaakt, trekt het liefst zijn staldeur eruit met kribbebijten en hangt aan zijn voerbak. Het land is afgezet met schrikdraad anders zou hij aan de palen hangen tot ze eruit komen (al gebeurd vandaar het schrikdraad). Ik wist van tevoren dat hij iets deed, maar zo extreem was het niet. maar het is het liefste paard van de hele wereld, en ik zou m zo weer kopen! ik doe geen band om, waarom zou ik? Kan alleen maar schade aanbrengen en verhelpt niets. Als hij gesettled is waar hij nu staat ga ik hem behandelen voor tegen maagzweer, om zeker te weten dat dat het niet is, en verder veel aandacht en beweging geven. als hij lief is: gewoon doen.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:32

Als hij al heel lang die band om heeft zou ik er hard aan twijfelen, want die dingen richten zóveel schade aan. Dat moet je niet willen.

Ik heb zelf ook een luchtzuiger. Hij is pas twee en begin dit jaar begonnen toen hij van de wei op stal kwam te staan. Binnen een paar weken had hij heel zijn melkgebit aan gort. Ik heb hem toen verhuisd naar een plek waar hij 24/7 buiten stond en daar verdween het, maar na een tijdje kwam het weer terug. Ik heb echt de hele stal moeten verbouwen, voerbakken eraf, overal stroomdraad en cribbox op plekken waar hij toch bij kon. Hij is inmiddels behandeld voor een maagzweer en hij leek er weer vanaf, maar van de week stond hij weer te zuigen. Zijn volwassengebit is ook al helemaal verdwenen. Zo erg doet hij het. Ondanks weidegang en onbeperkt ruwvoer.

Als je er tegen kunt is het prima, maar ik word er gruwelijk gek van. Op mijn vorige stal stonden er ook twee die alleen in de lucht zogen, maar ook dat vind ik irritant omdat ik dan altijd het gevoel heb dat ik niet aan de behoeften van mijn paard kan voldoen. Het zuigen op objecten geeft echt het meest vreselijke geluid ooit, krijg er gewoon rillingen van. Ik koop in ieder geval nooit meer een luchtzuiger, het kost me klauwen aan geld, tijd en moeite om het hem naar zijn zin te maken en hij blijft het doen. Het is gewoon een verslaving.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:39

Luchtzuigen is een teken dat het paard te weinig beweging heeft en dus teveel energie, zich niet op zijn gemak voelt in zijn omgeving, stress gerelateerd, niet graag binnen/buiten staat, liever in een kunde staat, of juist niet kunnen aarden in zijn kudde, geen uitdagingen heeft, lichamelijk niet lekker in z’n vel zitten, maag problemen... dat soort dingen.
Het is dan ook absoluut niet op te lossen met een zuigband! Sterker nog, je vernield er juist het strottenhoofd mee! Afdoen hoor TS :) en gaan kijken welke factor bij hem/haar ervoor zorgt dat het gaat luchtzuigen en daar de verandering in gaan brengen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:57

Ianrowan2009 schreef:
Luchtzuigen is een teken dat het paard te weinig beweging heeft en dus teveel energie, zich niet op zijn gemak voelt in zijn omgeving, stress gerelateerd, niet graag binnen/buiten staat, liever in een kunde staat, of juist niet kunnen aarden in zijn kudde, geen uitdagingen heeft, lichamelijk niet lekker in z’n vel zitten, maag problemen... dat soort dingen.
Het is dan ook absoluut niet op te lossen met een zuigband! Sterker nog, je vernield er juist het strottenhoofd mee! Afdoen hoor TS :) en gaan kijken welke factor bij hem/haar ervoor zorgt dat het gaat luchtzuigen en daar de verandering in gaan brengen.


En juist dat zou ik lekker aan een ander over laten in plaats van me zoveel zorgen op de hals te halen. Ik kijk wel verder voor een ander paard, er staan er zat te koop.

koeien op de weg...

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Re: paardje op proef - luchtzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 14:17

Je hebt nu nog een keuze.
Problemen hoef je niet te kopen, die krijg je vanzelf wel.

Ik zou lekker verder kijken naar een gezonde pony zonder stalproblemen.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 14:18

Mensen, TS gaat mss dat paard kopen. Dus don't blame her!
Dit paard heeft nu dit gedrag ontwikkeld en dat zal niet of nooit afgeleerd worden. Het is een gewoonte geworden. (vergelijk het met tandenknarsen of nagelbijten bij mensen, daar ligt ook ergens een oorzaak, toch het afleren is nog zo eenvoudig niet, ook al is de oorzaak mss opgelost; angst, stress, etc)
Dus als het dier volledig gezond is, dan is het verder haar keuze. Nefast hoeft dat echt niet te zijn. ik denk dat er meer paarden uit de sport gaan door blessures dan door het feit dat ze luchtzuigen. Tips naar management kunnen misschien de symptomen onderdrukken. Idd veel buiten, soortgenoten in de nabijheid of mss samen, gespreid voederen etc

L'embarras du choix

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: paardje op proef - luchtzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 14:23

Ik zou het dier als je het koop minimaal 8 weken behandelen met omeprazol (ik zou gaan voor Abler, omdat dit veruit het meest betaalbaar is). Minimaal 4 weken volledige dosis en dan 4 weken rustig afbouwen. Zorgen dat het dier op onbeperkt ruwvoer (stro telt niet mee!) staat, weinig krachtvoer (bij voorkeur alleen een vitaminekorrel/mineralenbrok/balancer), weinig stress/veel routine.

En verder ook na laten kijken door tandarts, fysio/osteo en dierenarts (bij voorkeur met uitgebreid bloedonderzoek).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

anjali
Berichten: 15038
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 14:23

Als depony verder fijn is zou ik hem erniet voor laten staan. Er moet wel een aangepast prijskaartje aan hangen,omdat het nu eenmaal een koopvernietigend gebrek is.Ik persoonlijk geef er niets om. Op sommige pensionstallen gaan ze wel zeuren omdat ze denken dat het besmettelijk is.Die paarden moeten dan in een buitenstal.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 14:28

Mizora schreef:
Ik zou het dier als je het koop minimaal 8 weken behandelen met omeprazol (ik zou gaan voor Abler, omdat dit veruit het meest betaalbaar is). Minimaal 4 weken volledige dosis en dan 4 weken rustig afbouwen. Zorgen dat het dier op onbeperkt ruwvoer (stro telt niet mee!) staat, weinig krachtvoer (bij voorkeur alleen een vitaminekorrel/mineralenbrok/balancer), weinig stress/veel routine.

En verder ook na laten kijken door tandarts, fysio/osteo en dierenarts (bij voorkeur met uitgebreid bloedonderzoek).


Dat is een advies :roll: , ff lekker pillen laten nemen zonder dat je uberhaupt weet of dat dier last heeft van zijn maag/darmen :n 8)7 :? |o
Pony is gekeurd en goed bevonden.

L'embarras du choix

anjali
Berichten: 15038
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 14:29

Trouwens,ald deze pony tot nu toe s'nachts heeft binnengestaan dan zou ik hem nu de winter nadert niet ineens 24\7 op de wei gooien! Als je dat wilt dan moet je er s'zomers mee starten.En dat is voor sommige paarden goed maar niet voor alle.Voldoende ruwvoer zou nu wel goed zijn voor jouw paardje,om wat te doen te hebben.

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 14:51

bulck schreef:
Mizora schreef:
Ik zou het dier als je het koop minimaal 8 weken behandelen met omeprazol (ik zou gaan voor Abler, omdat dit veruit het meest betaalbaar is). Minimaal 4 weken volledige dosis en dan 4 weken rustig afbouwen. Zorgen dat het dier op onbeperkt ruwvoer (stro telt niet mee!) staat, weinig krachtvoer (bij voorkeur alleen een vitaminekorrel/mineralenbrok/balancer), weinig stress/veel routine.

En verder ook na laten kijken door tandarts, fysio/osteo en dierenarts (bij voorkeur met uitgebreid bloedonderzoek).


Dat is een advies :roll: , ff lekker pillen laten nemen zonder dat je uberhaupt weet of dat dier last heeft van zijn maag/darmen :n 8)7 :? |o
Pony is gekeurd en goed bevonden.


Aangezien dik 65% van de paarden last heeft van maagzweren/maagwandirritatie en luchtzuigen daar één van de symptomen voor is, het relatief weinig kans heeft op bijwerkingen en het een sterk welzijnsverminderende factor is, zou ik het inderdaad doen. Ik heb iets te veel paarden al gigantisch zien opknappen van een kuur omeprazol, zelfs al hadden de eigenaren het helemaal niet verwacht. Het paard bleek dan toch een ander karakter te hebben dan hij al jaren toonde, puur omdat hij nu van de pijn af was. Niet meer rennerig of juist niet meer lui, niet meer gevoelig op de singel, of juist op de rug. Gemakkelijker spier opbouwen en op gewicht komen (zowel bij te mager als te zwaar).

Daarnaast is aangegeven dat de pony gekeurd is, maar absoluut niet beschreven waar werkelijk naar gekeken wordt. Uit een gewoon klinisch onderzoek komen een aantal problemen niet.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:05

Maar Mizora, waarom al meteen een paar 100 euro uitgeven voor kuur Omeprazole voor een paard dat je nog niet gekocht heb? Als het je eiegen paard is, dan natuurlijk. Maar ik zou hier niet aan beginnen als het paard nog niet van jou is.
Mocht je dit paard toch willen hebben, dan zou je eigenlijk een maagscopie moeten laten doen, checken op maagzweren. Ik ben het eens dat de kans groot is dat er maagzweren zijn. Na een dure kuur Omeprazole van 2 maanden opnieuw een maagscopie moeten laten uitvoeren om te kijken of er verbetering is en afwachten of het luchtzuigen verminderd. Die kans is vaak klein, omdat het vaak een gewoonte is geworden, die ook in stand blijft als de oorzaak weg is.
En dan meteen fotos laten maken van de eerste nekwervels op evt. Schade van de anti luchtzuigbqnd.
Dan ben je al gauw 1500 euro verder als het niet meer is.

Mijn advies: houd het geld in je zak en zoek naar een lieve leuke gezonde pony.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: paardje op proef - luchtzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:11

Luchtzuigen is verslavend. Bij het zuigen komt endorfine vrij en daardoor kom je er lastig af als ze het eenmaal doen. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar deze paarden zijn vaak gewoon junks.

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:19

janouk schreef:
Maar Mizora, waarom al meteen een paar 100 euro uitgeven voor kuur Omeprazole voor een paard dat je nog niet gekocht heb? Als het je eiegen paard is, dan natuurlijk. Maar ik zou hier niet aan beginnen als het paard nog niet van jou is.
Mocht je dit paard toch willen hebben, dan zou je eigenlijk een maagscopie moeten laten doen, checken op maagzweren. Ik ben het eens dat de kans groot is dat er maagzweren zijn. Na een dure kuur Omeprazole van 2 maanden opnieuw een maagscopie moeten laten uitvoeren om te kijken of er verbetering is en afwachten of het luchtzuigen verminderd. Die kans is vaak klein, omdat het vaak een gewoonte is geworden, die ook in stand blijft als de oorzaak weg is.
En dan meteen fotos laten maken van de eerste nekwervels op evt. Schade van de anti luchtzuigbqnd.
Dan ben je al gauw 1500 euro verder als het niet meer is.

Mijn advies: houd het geld in je zak en zoek naar een lieve leuke gezonde pony.


Ik schrijf daarom bewust "als je het koop(t, ik zie dat ik een letter vergeten ben)", want ik ben het eens met dat je dat niet gaat doen voordat het dier van jou is. Ik ben zelf minder van de maagscopie omdat het dier daar minimaal 12 uur voor moeten vasten en bij voorkeur zelfs langer, anders is de onderste helft van de maag slecht te zien (daarom worden de zweren in deze helft vaak ook niet ontdekt, terwijl er uit onderzoek blijkt dat hier minimaal net zo veel zweren/irritatie zit als in de bovenste helft. In tegenstelling tot wat dierenartsen vaak zeggen). En alleen al 12-24 uur vasten is al voldoende om nieuwe maagwandirritatie te veroorzaken/zweren te laten verergeren. Ook zijn darmzweren daarop niet te zien.

Luchtzuigen verdwijnt vaak wel grotendeels (niet helemaal inderdaad) als de oorzaak weggenomen is. Maar te veel dieren blijven rondlopen met een deel van het probleem en dan is het vechten tegen de bierkaai. De enige reden waarom ik een band zou inzetten is als een paard zonder band dusdanig veel zuigt dat het daardoor nauwelijks ruwvoer meer eet (en met band wel gewoon veel ruwvoer eet en niet tot nauwelijks zuigt).

Daarbij komt dat een endoscopie inderdaad al snel 250€ kost, die ik liever in de werkelijke behandeling van het paard stop.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:20

Ik heb ooit een luchtzuiger gehad en zou het toch niet zo direct meer zien zitten. Het geluid is vervelend en één etensbak is hier volledig gemold. Het paard deed het bovendien ook bovenop de weidepalen die ze zo op den duur uit de grond trok. Ik heb toen alle isolatoren bovenop de palen moeten zetten.
Het paard stond hier dag en nacht buiten met altijd hooi ter beschikking. Na enkele jaren is ze verhuisd naar een plek met heel grote weides en maar 1 maatje (kreeg hier blijkbaar stress in de kudde) en daar is het zuigen wel heel erg verminderd.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eve_16, FCSA, IASCrawler, mirriejj en 93 bezoekers