[VOLG] Fiore en haar patella luxatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

[VOLG] Fiore en haar patella luxatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 18:33

Dit is weer eens een ander topic dan een leuk, gezellig, blij fototopic. Maar ook deze dingen horen erbij en ik vind het fijn om er een topic over te maken, zodat ik ook een verslag voor mezelf op kan bouwen.

Zoals de meesten van jullie wel weten, heeft Fiore afgelopen april een veulen gekregen en heeft ze van mei tot eind oktober 24/7 op de wei gestaan.
Afbeelding

Vorige week zondag, 29 oktober, is ze naar stal gegaan en vanaf dat moment doen we ook weer wat met haar. 'Wat doen' bestaat tot nu alleen uit wandelen en de bedoeling was om te beginnen met echt zadelmak maken en inrijden zodra ze op stal stond.

Vorige week woensdag viel het me tijdens het wandelen op dat ze iedere keer over haar eigen achterbenen leek te struikelen. Ik kon niet goed zien wat er gebeurde, aangezien ik vlak naast haar liep. Zondag ging ik samen met mijn verzorgster met Fi wandelen en heb ik goed kunnen kijken. Ze zakt vaak door haar linker achterbeen. Het leek geen pijn te doen. Ze loopt gewoon vrolijk met haar oren naar voren in een flink tempo en ook als ze door haar been zakt, geeft ze verder geen kik. Maar natuurlijk zat het me niet lekker.

Afgelopen zondag tijdens onze wandeling:
Afbeelding

Maandag heb ik de fysio gebeld en zij kon volgende week woensdag langskomen. Ze vroeg me een filmpje te maken, dus dat heb ik gedaan.


Je ziet dat ze wat stijf loopt met linksachter en als we weer voor de camera zijn, zie je haar (vrij licht) door haar been zakken. Het gebeurt ook wel eens heftiger.
En dat chagrijnige hoofd komt omdat ze het heel stom vond om iedere keer maar weer heen en weer te moeten lopen voor het erf :+


Ik heb dit filmpje naar mijn fysio en smid gestuurd. De smid dacht aan een verrekte knieband, de fysio aan patella luxatie (loszittende knieschijf). De fysio gaf aan dat de smid haar aangepast kan bekappen/beslaan. De smid gaf aan dat hij eerst zeker wil weten wat ze heeft (logisch). Dus filmpje gisteren naar de veearts gestuurd. Hij belde me vanmorgen en gaf aan dat het inderdaad patella luxatie is.

Patella luxatie is dus een loszittende knieschijf. Fiore heeft graad 2 (van 4), waarbij de knieschijf wel op zijn plek zit, maar bij het lopen er af en toe uitschiet. Dit komt vaker voor bij jonge, ongetrainde paarden.

De veearts gaf aan dat ze binnendoor bekapt moet worden met eventueel een ijzer eronder.
Smid gebeld en die zei dat hij haar sowieso gaat beslaan, omdat die paar milimeter die hij haar binnendoor kan bekappen, zonder ijzers binnen een paar dagen weer weggesleten zijn (wederom logisch :)* ). Dus hij komt vrijdag langs en dat gaat Fi voor het eerst op ijzers!

Tot die tijd mag ze niets (alleen los in de paddock), omdat iedere keer dat haar knieschijf losschiet dit voor extra irritatie in de knie zorgt, met eventuele ontstekingen en artrose tot gevolg en de banden raken steeds verder opgerekt. Zodra ze beslagen is, mogen we rustig aan de training opbouwen. Dit zal bestaan uit in het begin 15 a 20 minuten wandelen. Heuveltje en bruggetje op en af en als ik merk dat haar knieschijf niet meer losschiet, dan langzaamaan steeds verder uitbouwen met draven aan de hand (of fietsen, zei de veearts. Hij vond zijn eigen grap over fietsen met Fiore erg grappig :') ) en dan longeren en als dat allemaal goed gaat, dan een keertje er op.
Mocht het niet beter worden, komt de veearts alsnog langs.

De fysio is voor nu even gecanceld. Ik laat haar langskomen als we een paar weken verder zijn en Fiore ook aan haar ijzers heeft kunnen wennen.

Belangrijk is dat haar spieren nu goed opgebouwd worden en dat we die ook goed getraind houden, zodat ze niet opnieuw last krijgt van haar knie en het niet tot (meer) schade lijdt.

Vrijdag zal ik sowieso een foto plaatsen van Fiores eerste Gucci-hakjes :D

Volgen jullie Fi mee in haar training? Dat vindt Fi FIjn :)
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 08-11-17 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)



Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 18:50

Art_Ificious, fixatie betekent dat het vastzit, luxatie dat het losschiet. Er zijn ook paarden met knieschijfproblemen waarbij de knie op slot schiet en niet zomaar meer loskomt. Dat is de fixatie-variant.

Fotsy, ik zag het nu voor het eerst, ja. Als ik het eerder had gezien, had ik eerder aan de bel getrokken bij de veearts. Ik weet in ieder geval dat ze het nog niet heel lang heeft, maar ja, het afgelopen halfjaar dat ze stond te grasmaaien op de wei, heb ik het niet gezien, wat niet wil zeggen dat ze het toen nog niet had.

Klopt ja, dat is enorm balen :( Kan je na 4,5 jaar eindelijk aan de slag, gebeurt dit... Aan de andere kant wilde ik haar toch eerst wat sterker maken voordat ik echt ging rijden. Dat zal nu iets langer duren, maar het hoeft geen maanden vertraging op te lopen.

kwii, Fiore heeft het ook vooral in stap, in draf heb ik nog niets gezien. En het is mij ook pas opgevallen sinds ze 's nachts op stal staat, dus wellicht speelt dat mee. Bedankt voor je compliment <3

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 19:12

Art_Ificious, nee, dat geloof ik :( Ik vind dit bij Fi ook een heel naar gezicht.

Fotsy, zou kunnen, maar dan denk ik meer in de zin van dat ze door de dracht en halfjaar veulen aan de voet, niet eerder getraind is. Wellicht als ik daar eerder mee was begonnen, dat haar spieren het gewicht dan beter op hadden kunnen vangen. Dit verhaal heeft me wel aan het denken gezet over fokken met LaVie op driejarige leeftijd en hoe haar toch al te trainen voordat ze 4,5 jaar is.

Caesar, lief! <3

Caira, dat staat in mijn OP.

Dankje, Fluxie :+:

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 19:25

Caira schreef:
Waarom denkt de smid dat het binnendoor zetten zo weer verdwenen is? Mijne wordt ook binnendoor gezet.

(Ook voor Kabayo) Ik heb mijn (goede!) smid al 14 jaar en hij heeft mijn paarden altijd perfect gedaan, ook mijn oude merrie met atrose en spat. Dat Fi nu niet mooi op haar voeten staat, komt omdat ze al even niet bij de smid is geweest.
Daarnaast heb ik de veearts, smid én fysio om advies gevraagd en zij hebben samen besloten dat dit de beste optie is voor Fiore. Ik ga dus af op hun deskundigheid.

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 20:53

Kabayo schreef:
ze staat achter echt heel kort . Ik zou daar niet tevreden mee zijn maar dat is natuurlijk eigen keus

Dat had ik zelf natuurlijk ook allang gezien. Maar zoals ik al schreef heeft ze een halfjaar alleen maar op de wei gestaan en toen stond ze zeker niet zo kort. Ze is pas 1,5 week van de wei af en de smid had eerder geen tijd.

Over die spuit heb ik het nog niet gehad. Wellicht is dat de volgende stap als binnendoor bekappen/beslaan en trainen niet het gewenste resultaat oplevert? Zwemmen is voor mensen ook altijd goed, maar ik zie mezelf de komende maanden niet echt zwemmen met haar :D
Dat lopen door water is misschien nog wel een goed idee, maar misschien als ze al iets sterker is?

Bedankt voor de tips, Pandora!

Wildgirl schreef:
Heeft jouw da op basis van filmpjes geconstateerd dat ze 2e graads pattelux Heeft? Ik ga mee in het smid verhaal, van die achterhoeven kan amper nog wat af, ik vraag me af of je er überhaupt een ijzer onder krijgt.
Veel succes met de training iig.

Nee, dat heb ik zelf bedacht door wat er op de Bokt Wiki staat :o Dat had ik wel even duidelijker mogen maken, ja ;)
Citaat:
Bij een graad 1 patella luxatie kan de patella met de hand uit de trochleagroeve geduwd worden, maar hij schiet daarna snel weer op zijn plaats. Bij een graad 2 patella luxatie bevindt de patella zich meestal in de trochleagroeve, maar tijdens het lopen kan hij er af en toe uit schieten. Dit wordt ook wel klapmouw genoemd. Bij een klapmouw verplaatst de knieschijf zich bij beweging van het achterbeen af en toe naar buiten en wanneer het been weer neergezet wordt schiet de knieschijf weer op zijn plaats. Deze beweging van de knieschijf geeft een knappend of klappend geluid. Bij een graad 3 patella luxatie is de patella meestal geluxeerd maar hij kan nog met de hand terug op zijn plaats geduwd worden en blijft dan ook even zitten. Bij een graad 4 patella luxatie is het niet meer mogelijk om de patella terug op zijn plaats te duwen, of hij schiet meteen weer terug naar zijn geluxeerde positie.

Cayenne, haar moeder van 22 jaar is al 22 jaar bij mij en die heeft het nooit gehad. Maar bedankt voor de tip! Ook dit ga ik met de veearts overleggen, omdat ik wel met Fiore (en haar zusje) fok (wil fokken).
Ik heb ook gelezen dat dit vaak bij jonge paarden voorkomt, juist vanwege armere bespiering, dus of het altijd erfelijk is..?

Silly, staat ze ook niet en dat ze vooral linksachter niet goed staat, heeft ook zeker te maken met wat ze nu heeft. Hierboven heb ik uitgelegd dat ze net van de wei komt en dat het toch smidtijd was, dus het was al de bedoeling om over ijzers te beginnen :)

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [VOLG] Fiore en haar patella luxatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 21:10

Nee, dat fase twee stond op de Bokt Wiki. Hoe de diagnose is gesteld, staat in mijn OP.

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [VOLG] Fiore en haar patella luxatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 21:43

Ik ga nu niet meer in op het feit dat ze korte hoeven heeft. Dat weet ik, ik heb uitgelegd dat ze 6 maanden op de wei heeft gestaan en nu pas 1,5 week op stal staat en de hoefsmid komt vrijdag.

Bedankt, Natasja. Dat is inderdaad precies het doel van het binnendoor zetten en het ijzer

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 22:34

Zou kunnen, of dat ze drachtig is geweest en haar lichaam ongetraind dat gewicht mee heeft moeten dragen?
Ik heb er juist heel bewust voor gekozen om haar eerst te laten dekken en pas als ze 4,5 jaar is aan het werk te gaan, omdat ik 3 jaar te jong vind. Maar voor LaVie zal ik er in ieder geval voor kiezen om haar toch alvast wat te trainen (al is het alleen aan de hand).

Wat jij zegt, lees ik heel veel. Dat het probleem echt is dat ze ongetraind zijn en de spieren niet sterk genoeg zijn en dat het met training opgelost kan worden.

Ik hoop wel dat er vanaf nu alleen goede, nuttige, aardige reacties komen, met eventueel tips, die zijn altijd welkom :)
Het door blijven gaan over haar hoeven, terwijl dat al meerdere keren is aangegeven en is uitgelegd, heeft totaal geen nut en maakt de sfeer er niet leuker op. Ik heb nu al bijna spijt van het openen van dit topic. Dat lijkt me niet de bedoeling. Mocht het toch zo doorgaan, zal ik ook geen updates meer plaatsen.

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 17:11

Djinnie, dat is bij paarden inderdaad net zo goed zo :)
Bij een volgende dracht, hou ik haar zeker aan het werk, zeker nu ik weet dat dit een wat zwakkere plek van haar is. En als ik met LaVie ga fokken, zal ik haar tijdens de dracht al licht aan het werk zetten, om er voor te zorgen dat ze sterk is.

Fotsy, bedankt voor je vertrouwen :*

Polleman, bedankt voor je lieve berichtje, hier heb ik tenminste iets aan! Het is voor mij al lastig genoeg dat één van mijn paarden een ongemak heeft. Na TiSento's dood ben ik een stuk minder zorgeloos als het om mijn paarden gaat. Ik verzorg ze zo goed mogelijk. Dit nieuws is al best een klap voor me en als mensen dan ook commentaar gaan leveren, in plaats van steun bieden en op een constructieve manier tips geven, geeft me dat geen fijn gevoel.
Precies wat je zegt; zonder ijzers moeten haar hoeven veel vaker bijgewerkt worden. Bedankt voor je steun! <3

timokyana, bedankt voor de tip! Het is inderdaad de bedoeling om de fysio ook over een paar weken langs te laten komen. En we staan aan het bos, dus genoeg takjes en boomstammen te vinden :j

Wuis schreef:
Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat aflopen dus blijf aub posten. Zo’n casus is altijd interessant en leerzaam. :) Wel zou ik het erfelijke aspect goed met de DA willen bespreken. Ik weet van honden dat PL een ernstige erfelijke aandoening is. Met PL bij paarden heb ik geen ervaring.

Dat ga ik zeker doen! Ik vind het te kort door de bocht om op basis van dit ene filmpje en vòòr enige aanpassing aan beenstand en training te zeggen dat er niet meer met haar gefokt mag worden. Haar moeder heeft het niet, de andere 7 nakomelingen van Daisy ook niet. De vader van Fiore en zijn nakomelingen ook niet voor zover ik weet (ga ik wel navragen) en natuurlijk kan het dan nog erfelijk zijn, maar ook bij mensen bestaan er aandoeningen die zowel erfelijk kunnen zijn als eenmalig voorkomen. Ik wil daar eerst meer over weten en aankijken hoe Fiore zich ontwikkelt de komende tijd voordat ik daar een beslissing over neem.

Zoe_97, Fiore heeft geen dochter.

Toydoll, ik snap wat je zegt en dit is ook zeker een les voor me om het bij LaVie anders aan te pakken en die dus wel (licht) te trainen voordat ze dik en zwaar wordt van een dracht.
Bedankt voor je wijze woorden over dat je iets niet goed kan beoordelen vanaf één foto :) Of ze wel of niet beslagen kan worden, zullen we morgen zien. Maar ik ga er vooralsnog van uit dat dat wel lukt.

Saya <3 dankjewel voor je steun!

freetorun, naar gezicht is het hè?
Ik heb een strand(je) op loopafstand, dus door zand en water lopen is makkelijk te realiseren en ga ik ook doen (hoewel, dat water mag Fi zonder mij doen :+)

Noisy, dankjewel :) Ze heeft het ook pas sinds kort. Ik wandel natuurlijk al vanaf veulen af aan met haar en als ik het eerder had gezien, was er eerder naar gehandeld.

Selka, ik denk dat Toydoll inderdaad de combinatie bedoelt van in de groei zijn/dracht/ongetraind. Jouw heren zijn natuurlijk nooit drachtig geweest en dat zal zeker meespelen bij Fi.

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [VOLG] Fiore en haar patella luxatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 19:42

Ook dat heb ik al aangegeven.

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 16:37

Sammyoo, dankjewel, ik ga het even op mijn gemak lezen :)

xPenny, dat is wel heel heftig! Dan valt het bij Fi reuze mee, gelukkig!

freetorun schreef:
Bij hem kwam het doordat hij fanatiek in training heeft gestaan, uit training is gehaald én is gecastreerd waardoor in een korte periode veel spier is verloren én dus ook de spieren om zn knie goed to cordineren. Met wat training ging dat snel beter

Klinkt heel logisch. Volgens mijn smid is de kans groot dat het bij Fiore komt doordat door het drachtig zijn/de bevalling/de hormonen alles weker is geworden. Zeker de laatste twee maanden teerde ze erg in door Déjà en heeft ze ook daardoor veel bespiering verloren. Hij denkt niet dat het iets genetisch is.

Vandaag heeft Fiore haar allereerste schoentjes gekregen. Ze deed het heel braaf <3
Afbeelding

Direct daarna liep ze ook gelijk een stuk actiever met haar achterbenen en ze zet ze veel netter neer.
Vanmiddag heb ik een halfuurtje met haar gewandeld en ze heeft geen enkele misstap gemaakt! *\o/*

SCHOENEN! :D
Afbeelding
En uiteraard, zoals verwacht, kreeg mijn smid met het grootste gemak er gewoon ijzers onder ;)
Niets te kort voor een ijzer en zoals hij zelf ook zei: "Ze heeft toch meer dan voldoende wand? En die heb ik nodig om de nagels er in te kunnen slaan."

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-17 19:42

CRos95 schreef:
Oud meelezer meldt zich :wave: Wat fijn dat het al iets beter lijkt te gaan met ijzers :). Ik ben wel geïnteresseerd in het trainen van de knieën dus lees gezellig mee

HAI!! Zo, ik heb echt het idee dat ik jou al járen niet tegengekomen ben op Bokt!

freetorun schreef:
Wat heeft hij er nog netjes ijzers onder kunnen krijgen, fijn! Het klinkt ook heel logisch hoor, dat ze door de dracht (en daardoor ook meer rust?) wat weker is geworden. Nu gewoon lekker wandelen en naar het strandje waar je in de buurt woont!

Ik heb vandaag ook goed getraind met die van mij. Lekkere buitenrit door verschillende ondergronden (hard, water en muller zand) en wat heuveltjes meegepakt :)

Kwestie van een goede smid hé :+ En wat ik al zei: Volgens mijn smid waren ze verre van te kort voor ijzers :)

Lekkere training hoor! :)
Ik heb vandaag een halfuurtje gewandeld, en een klein stukje aan de hand gedraafd. Ze liep vandaag wel wat langzamer dan ik van haar gewend ben, volgens mij heeft ze een beetje spierpijn door haar andere stand ;)
En... Bruggen training! :D
Bruggetje op en af, heuvel af, omgedraaid, heuvel weer op, weer de brug over. Nog even en die pony is een bodybuilder (en ik werk ook gelijk aan mijn conditie := )
Afbeelding

De brug vond ze wel wat spannend. We gingen er vandaag voor het eerst overheen en de bovenste punt piekt en kraakt een beetje.. Vond ze niet grappig :=
En ook vandaag is ze geen enkele keer door haar been gezakt! *\o/*

NinkeG schreef:
Balen.. gelukkig is er wat aan te doen!
Ik ben trouwens heel benieuwd hoe Fi het gaat doen met het zadelmak maken en beleren :)

Misschien moet ik daar een volgtopic voor maken. O, wacht even! :D

Gwenvd schreef:
Ik had zelf toen ik zwanger was dat ik geen appels meer kon eten, dan knakte mijn kaak helemaal. Heel raar hoe dat werkt, dus die zwangerschap kan heel goed de oorzaak zijn.

O echt! Dat heb ik altijd! En niet alleen bij het eten van een appel, maar bij alles >;)

Dankje, horsii :)

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-17 11:06

‘Zo erg als bij Fi’? Dit is een lichte vorm. Kijk maar eens naar het filmpje dat door een Bokker is geplaatst in dit topic of naar filmpjes op YouTube.

Ik bepaal in overleg met veearts/smid/fysio of fokken wel of niet verstandig is. Het is namelijk niet altijd erfelijk bij paarden en zoals ik in een eerdere post heb aangegeven, kan het bij Fi ook puur door de omstandigheden bij elkaar komen.

Uiteraard ga ik niet fokken als het niet verstandig is, dat heb ik nu ook al meerdere keren aangegeven en dit topic gaat niet over wel of niet fokken, maar om Fi te volgen bij haar training en wat dat doet voor haar knie.

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [VOLG] Fiore en haar patella luxatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-17 11:31

Hahahaha!!! Nee joh, geen enkel probleem! :+

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [VOLG] Fiore en haar patella luxatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-17 11:45

Ik dacht aan een scooter, maar auto is beter, dan zit ik droog.

De smid belde overigens net om te vragen hoe het gaat en ik heb hem gelijk even gevraagd wat de reden is voor de 'zijlipjesijzers' voor. Hij zei vrijdag wel: 'De volgende keer kijk ik of ik er een voorlipje onder kan zetten.' Ik vergat alleen te vragen naar de reden, dus net gevraagd :)

IJzers met zijlippen zijn anders dan ijzers met een voorlipje. De lip is dus niet het enige verschil. De ijzers met zijlippen zijn al wat afgerond van zichzelf, waardoor hij minder van de hoef hoeft aan te passen en de wand in takt kan laten. Als haar hoeven wat langer/beter zijn, stapt hij over op een ijzer met een voorlip (bijzonder woord, trouwens ;) )

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-17 11:58

Nee hoor, maar er zit een verschil tussen fietsen met een pony en fietsen met Fi :')
Hoewel ze nu superbraaf is, hoor. Maar ik zie het me toch (nog) niet doen.

Lijkt me goed, SJ. Kom je zaterdag mijn kant op met Ndy?

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-17 12:36

Kabayo schreef:
Hoefjes zien er nu stuk beter uit :D hoop dat het gaat werken

En dat terwijl jij niet had verwacht dat mijn smid er ijzers onder kon krijgen. Misschien beter om niet meer te oordelen op basis van één foto.

Kan je niet met de auto komen, SJ?
En ja, wij kijken wel. Als dat er veilig uitziet, durf ik het ook wel :+

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [VOLG] Fiore en haar patella luxatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-17 13:33

Wil jij met Fi komen rennen dan? :D
Ik breek echt mijn nek, denk ik! Ik vind het knap dat je dat kan, gave foto ook!

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-17 13:42

Nu niet meer :)
De eerste drie jaar van haar leven wel, incl. stijgeren als ze het ergens niet mee eens was (niet hoog, maar toch), als ze gras zag, gewoon erheen rennen.. maar na haar ‘strafkamp’ vorig jaar februari/maart, zag ze ineens het licht en nu is het echt een schatje. Maar Fi blijft Fi en geduld heeft ze nog steeds niet (met haar hoofd gooien, incl gilletje en een stamp met haar voorbeen :+ )
Maar als ik draaf aan de hand, blijft ze heel braaf vlak naast me en als ik stop, staat ze ook gelijk stil.

Maar toch.. fietsen.. het voelt zo instabiel.. áls er dan iets gebeurt, lig ik op mijn platte bek _O-

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [VOLG] Fiore en haar patella luxatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-17 13:54

Of een fiets met zijwieltjes!

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-17 20:05

Ik correct je even, aangezien je wrong bent.
Ik heb dit topic geopend, omdat het me interessant leek om Fiore in dit traject te volgen; Wat doen ijzers met haar, wat doet training met haar? Hebben mensen hier ervaring mee en tips voor me?
En als er dan iemand is (of twee, of drie) die me de tip geven om uit te zoeken of het verstandig is om verder te fokken met haar, vind ik dat alleen maar fijn. Maar het hoeft niet herhaald te blijven worden. Wat is daar de meerwaarde van? Het doel van dit topic is niet om met heel Bokt te bespreken of ik wel of niet met haar moet blijven fokken. Die tips heb ik gelezen én ik heb aangegeven dat ik daar wat mee ga doen.

En daarom ga ik vanaf nu niet meer in op posts die gaan over het wel of niet fokken. Dat is nu uitgebreid genoeg besproken en ik heb er vaak genoeg op gereageerd. Ik denk niet dat daar nog dingen over gezegd kunnen worden, zonder in herhaling te vallen.

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [VOLG] Fiore en haar patella luxatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 17:36

Bedankt voor je reactie, Manda. Er komt ook zeker een veearts langs om alles te checken voordat ik besluit om weer met haar te gaan dekken.

xCharina, wat een lieve post, dankjewel :)
Over je *hinthint* Vrijdag hebben Fi en ik ons eerste lesje. We beginnen met grondwerk en leiderschap en zo gaan we het langzaam aan opbouwen. Ik ben heel benieuwd hoe ze dat oppakt! En dat zal ik uiteraard laten weten :j

Nu zijn we lekker aan het wandelen met haar en sinds ze ijzers heeft, is ze niet meer door haar knie gezakt. Van de week was ze wel wat stout bij mijn verzorgsters; Beetje met d'r hoofd schudden, kont een stukje de lucht in en trekken naar het gras. Duiveltje }>

Bij mij heeft ze zich vandaag netjes gedragen, al zag ik gisteren dat ze hengstig is, dus ik denk dat daar haar stoerdoenerij vandaan komt :D

Op naar vrijdag!! *\o/*

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: eempje41, jazzejam en 84 bezoekers