Rare bult buikwand paard, wat is dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PaardjeH1994
Berichten: 35
Geregistreerd: 14-10-13
Woonplaats: Sprundel

Rare bult buikwand paard, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 15:53

Jaarling van mijn vriendin heeft sinds vrijdagochtend een rare bult op de rechtse zijkant. Het begon met een klein bultje ter grootte van een walnoot en nu is het echt een hele grote langwerpige bult geworden ter grootte van wel drie handen. Voelt stevig aan, aanraken vind ze niet fijn. Verder geen wonden of plekken te zien op de huid. Ze begon met een beetje verhoging, maar heeft nu al 39,8 graden koorts. Met de rechtse voorpoot loopt ze stijf en verder onstabiel in vergelijking met hoe ze normaal loopt. Eet wel nog prima gelukkig. Dierenarts is vrijdag en zaterdag al geweest en heeft beide dagen een koortsverlagende prik gegeven en ze krijgt nu al drie dagen quadrisol. Dierenarts heeft ook bloed afgenomen voor een onderzoek naar antistoffen. Zij denken dat het een bijt, trap of stoten komt of misschien door een teek. Het is nu al de derde dag en het word alleen naar erger en de koorts hoger. Misschien iemand die een idee heeft?
Afbeelding

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Rare bult buikwand paard, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:54

Als je het in kunt drukken en het kuiltje blijft even staan, dan is het oedeem.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Rare bult buikwand paard, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:57

Als methode van de dokter niet afdoende werkt en beest word zieker zou ik de kliniek met een bezoekje vereren

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:22

Is het niet iets met abces of een grote bloeduitstorting?

Klinkt best eng...........

Ik zou echt niet langer meer wachten, maar de kliniek bellen, zeker als de koorts steeds hoger wordt en in slechts enkele dagen erger is geworden.

PaardjeH1994
Berichten: 35
Geregistreerd: 14-10-13
Woonplaats: Sprundel

Re: Rare bult buikwand paard, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 17:38

Bedankt voor jullie antwoorden! Ze maakte zichzelf er ook echt zorgen om en de dierenarts is daarom nogmaals langsgeweest. Nu heeft ze antibiotica gehad en morgen gaat ze naar de kliniek voor verder onderzoek en behandeling.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Rare bult buikwand paard, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:11

Heb ik echt nog nooit gezien. Ben erg benieuwd wat het is.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Rare bult buikwand paard, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:14

Sterkte ermee.

Het is niet leuk he............

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Re: Rare bult buikwand paard, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:27

Ik dacht eigenlijk meteen aan een abces ofzo, maar toen las ik dat de DA al was geweest en nu weet ik het niet meer. Veel sterkte! Ben eigenlijk wel nieuwschierig naar wat het dan blijkt te zijn. Hopelijk niks ernstigs..

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Rare bult buikwand paard, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:35

Denkt veearts misschien dat de Ribben gebroken zijn?

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Rare bult buikwand paard, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:08

goed dat je naar de kliniek gaat. Juist omdat de koorts ondanks de medicatie toch omhoog gaat. Lastig hoor. Sterkte

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Rare bult buikwand paard, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:12

weet je al wat meer?

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Rare bult buikwand paard, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:53

Even kijken, dus vrijdag was er een bultje ter grootte van een walnoot. Nu, maandag (3 dagen later) is het de gehele zijflank zo ongeveer. Klinkt als een bloeding of iets van een vloeistof die deze bult veroorzaakt. Dus wellicht weefselvloeistof, bloed, darminhoud of weet ik veel.
Een ontsteking groeit niet zo hard denk ik. Vaak is dat wel ingekapseld bij een orgaan of gewricht.

Als je het indrukt, blijft de bult dan even naar je hand/vinger gevormd staan? Dat duidt op vocht.
Wellicht wel handig om te blijven lopen? Of om dit in ieder geval wel even te overleggen met de Da. Lopen zorgt voor goede doorbloeding (en goed drinken).

Ik ben benieuwd wat dit nu is.

Sen_char

Berichten: 64
Geregistreerd: 19-08-17

Re: Rare bult buikwand paard, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 07:25

Het bultje begon afgelopen vrijdag zo :Afbeelding
Afbeelding

Ze staat sinds gisteren op de kliniek en de bult ziet er nog het zelfde uit, alleen iets verder naar onderen toe verplaatst.. de koorts blijft ook nog steeds ondanks dat ze nog steeds quadrisol krijgt. De klieren in haar nek begonnen ook een beetje te zwellen, de dierenarts dacht misschien het afweersysteem, aangezien droes onlogisch zou zijn in combinatie met de andere klachten.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 07:33

RoyceMack schreef:
Even kijken, dus vrijdag was er een bultje ter grootte van een walnoot. Nu, maandag (3 dagen later) is het de gehele zijflank zo ongeveer. Klinkt als een bloeding of iets van een vloeistof die deze bult veroorzaakt. Dus wellicht weefselvloeistof, bloed, darminhoud of weet ik veel.
Een ontsteking groeit niet zo hard denk ik.

Als dat werkelijk darminhoud zou zijn, dan had het echt geen drie dagen geduurd voor het paard zou vergaan van de koliek, flinke koorts zou krijgen en een hele fikse buikvliesontsteking zou hebben.

Sen_char

Berichten: 64
Geregistreerd: 19-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:52

Ik zal jullie weer een beetje bij praten. De bult is uiteindelijk open gegaan en er kwam veel pus en vocht uit, toen is de bult gekrompen, maar tot op de dag van vandaag is het nog steeds een gevoelige plek en er zit nog steeds een klein bultje op.
Nu merk ik dat haar buik zelf ook best gevoelig is, en de dierenarts en in de klinieken hadden ze geen idee wat het kon zijn en bleef het antwoord bij een beet of trap van een van onze andere paarden.

Ik weet bijna zeker dat dit niet de oorzaak is zeker omdat het nu nogsteeds zo extreem gevoelig is.

Ze krijgt wel verschillend kuilvoer en mijn vriendin denkt dat het misschien wel een allergische reactie is of een reactie op de eiwit hoeveelheid in de kuil ed.

Ik ben echt ten einde raad en wil nu niet weer te snel aan de bel trekken aangezien de bult niet groeid, en de vorige diagnoses van de dierenartsen ook op niks uit kwam.
Iemand tips? Of advies/ervaringen met voer of voer veranderingen?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Rare bult buikwand paard, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:02

Als het bultje er nog zit, is daar al een echo of zo van gemaakt? Zit daar niet iets in wat voor de ontsteking veroorzaakt?

Hopelijk is het diertje snel weer opgeknapt!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Rare bult buikwand paard, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:37

kan lang gevoelig blijven hoor! Hopelijk slinkt het nu en blijft het weg..

scrabbel

Berichten: 946
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:05

Hoe gaat het nu?