Scheur checkligament: ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Scheur checkligament: ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 19:11

Hoe is de revalidatie verlopen en zijn er aanpassingen gebeurd tegenover vroeger?
Mag het paard nog steeds alles doen of niet?

Tymbalia

Berichten: 362
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: drenthe

Re: Scheur checkligament: ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 19:39

Mijn paard heeft het net gehad 2 maanden geleden, ik heb gekozen voor een PRP behandeling waarbij ze bloed hebben afgenomen en hebben bewerkt en weer hebben terug gespoten in het checkligament. Dit is nu dus 2 maanden geleden, ze is vorige week weer heen geweest voor controle en het ziet er goed uit dus ik mag haar weer heel rustig trainen. Ik weet niet of ze straks weer alles kan.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:47

mijn paard een gaatje van 5mm en zwaar gekneusd checkligament
2 weken box rust omdat hij bleef rennen in de wei daarna in de paddock overdag en wandelen
in totaal 9 mnd zoet mee geweest
jaar erop andere been, was na 5 mnd weer goed
is nu 2 jr geleden en we rijden weer op ruiterpaden en strand
zie wel littekens op de peesplek maar hij loopt er goed mee.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Scheur checkligament: ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 17:04

Paard heeft een deel gescheurd en heeft op dit moment al enkele weken een ontsteking op z'n been. Blessure is van begin mei geleden en nu, 5 maand later, loopt hij nog steeds enorm slecht..er is ook niets te zien van verdikking/litteken. Oorzaak van blessure is door het verkeerd leggen van het been tijdens het rollen. Donderdag gaan we opnieuw naar de kliniek voor controle, maar ziet er in mijn ogen niet al te rooskleurig uit..geeft een enorme pijnreactie bij (lichte) druk en stapt vervolgens stokkreupel ipv stijf zonder enige beweging in knie.

Caresse07

Berichten: 9403
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:31

De moeder van mijn huidige paard (moeder niet meer in mijn bezit maar toen wel)
heeft haar hele checkligament afgescheurd toen mijn huidige merrie als veulen bij haar liep. Geen idee wat er gebeurd is maar stond ineen met een bult op haar been en kreupel. In overleg met de DA besloten haar in de wei te laten tot het veulen gespeend was en dan verder te kijken.

Half jaar later weer laten scannen en nog steeds onveranderd maar omdat ze niet meer kreupel liep kreeg ik het advies om buiten te gaan stappen en als dat goed bleef gaan ook te gaan draven.
Dit alles om de spieren rondom sterker te maken zodat ze het missen van het checkligament op konden vangen.


Ik heb dit heel rustig opgebouwd en ze is nooit meer kreupel geweest hierna.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Scheur checkligament: ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:03

De mijne heeft een blessure aan het checkligament gehad. Ik heb PRP laten inspuiten. Na 6 maanden mocht hij terug aan het werk (wel recreatief, springen ofzo mocht hij niet meer).
In die 6 maanden stond hij op weide, wel alleen zodat hij zo rustig mogelijk bleef.
De mijne heeft wel amper mankt gelopen, dus ik denk niet dat mijn pony zijn blessure te vergelijken is met de blessure waar jij over spreekt.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Scheur checkligament: ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 14:35

Vandaag zijn we teruggegaan voor controle.

Scheur is al minder, vochtophoping aan de patellaband is weg en de ontstekingen zijn al veel minder geworden. Wel was er lichte verbening te zien op een bepaalde band, dit zullen we wel in de gaten moeten houden en hiervoor zal er over 3 maand ook opnieuw RX voor genomen worden. We hebben ook nu pas groen licht gekregen om te beginnen met stappen. Iedere dag 5min stappen en per week opbouwen met 5min, tot we aan de 40min zijn. Tegen dat we de 40min gehaald hebben moeten we teruggaan voor controle, indien deze goed is, mogen we opbouwen met draven. Zijn (miniatuurpaard) ligament was zo goed als volledig door, een aardig letsel dus..hierdoor zullen we ook nooit onze dromen mogen waar maken, namelijk menwedstrijden.

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Scheur checkligament: ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:46

Ik lees hier even mee. De mijne heeft ook een blessure aan het check ligament. Wij moeten nu 3 maanden boxrust met de 1e maand 5 minuten stappen, 2e maand 10-15 minuten, en 3e maand 30 minuten. Daarna hopelijk weer rustig naar buiten. In april is ze uitgerekend van haar veulen, daarna weer terug voor controle om te kijken of ze weer aan het werk mag. Bij mij zeiden ze dat het weer helemaal goed moet komen. Duurt lang, maar daarna mag ze alles weer.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Scheur checkligament: ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 12:29

Lorna heeft op 19 jarige leeftijd bijna het check ligament helemaal afgescheurd. Besloten om haar op pensioen te zetten en dan mocht ze de rest van haar dagen slijten met haar vriendje. Dus overdag buiten en 's nachts op stal. Na 7 maanden was ze loepzuiver en in overleg met de dierenarts haar weer opgepakt, heeft sindsdien geen pas kreupel meer gelopen. Maar wel het advies om niet meer met haar te gaan springen. Inmiddels is ze 24.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 12:41

op 19 jarige leeftijd heeft mijn paard peesblessure aan check ligament gehad, klein gaatje. Schema meegekregen om in 3 maanden op te bouwen. Dat ging goed en 3 maanden later liep hij weer prima en ook de scan gaf aan, helemaal goed.

Toen begon ook het weideseisoen weer, dus daar ging paard op dag 1 helemaal uit zijn stekker. Dag later weer kreupel, weer die pees :-( Dus weer bij nul begonnen met opbouwen en dit keer een half jaar voor uitgetrokken. Daarna begonnen met stapritjes. Al met al was ik een jaar verder, maar paard is nu 21 en echt helemaal genezen. Wel advies gekregen nooit meer springen.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 12:56

Ik heb een paard gehad met een gat in z'n checkligament. We hebben hem een half jaar op rust gezet. Althans, dat hebben we geprobeerd. Een jaar rust was onze intentie. 2x de aanbevolen tijd. Eerst mislukte de boxrust en de weiderust was eveneens geen succes. Ik heb nog nooit zo vaak een paard over de omheining zien springen. Hij was nergens binnen te houden. We hebben hem van de spoorlijn af moeten halen, meerdere malen uit het bos moeten halen, uit een woonwijk moeten vissen.... In galop over het asfalt, het maakte hem niets uit. Hij duwde de trailer (die daar stond om het hem onmogelijk te maken te ontsnappen) nog aan de kant om zich er langs te kunnen wurmen, zo erg was het. Na een half jaar ellende hebben we de situatie maar weer voorgelegd aan de kliniek. Er zat wat littekenweefsel, maar het zag er verder positief uit. En als hij zonder problemen meerdere malen per dag 1.40 - 1.60 m kon springen en door het bos kon racen, dan mocht ik hem ook wel weer gaan rijden. Dat hele opbouwschema had geen zin, hij moest meteen weer aan het werk. We hadden toen eindelijk weer een normaal paard dat binnen de omheining bleef. Hij hield een verdikking door het littekenweefsel, maar kon alles weer doen. Nooit meer problemen gehad...

mandy_toy
Berichten: 66
Geregistreerd: 03-10-17

Re: Scheur checkligament: ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 12:59

check ligamenten hebben een hele goede prognose tov andere peesblessures, maar duren wel vaak langer. genezen daarentegen bijna altijd goed. 3 maanden is echter vaak wel te kort. Ik heb die van mij toen een maand op de wei gedaan, daarna weer opgepakt en helemaal over.

nien81
Berichten: 56
Geregistreerd: 02-09-10

Re: Scheur checkligament: ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:47

Mijn paard had een serieus gat in zijn checkligament (september 2016)
Stapschema gevolgd en ondertussen op de weide geweest (zoals hij gewend was).
Ook laserbehandelingen gedaan.
Februari 2017 was alles genezen (wel littekenweefsel aan overgehouden).
Ik doe nu weer alles en voorlopig gaat alles goed!