Lucht zuigen tips

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Lucht zuigen tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 19:03

Afgelopen januari kochten wij een 14 jarig paard als leer paard voor mijn vriend. Waar wij haar kochten stond ze in de winter hele dagen op stal. Bij ons kwam ze dus in het paradijs. 24/7 uitloop in groepshuisversting met onbeperkt toegang op goede kwaliteit voordroog. Van schraal onbespierd paard ontwikkelde ze zich naar een prachtig goed uitziend dier.
Al snel na aankoop merkte we dat ze af en toe wat raar deed met mond / hals en wat boer geluiden maakte.dit is lang zo gebleven maar ondertussen heeft zich dit ontwikkeld8 dat het echt Lucht zuigen is en ik het haar zeer veel zie doen. Ze eet ze slaapt of ze doet dus boeren / lucht zuigen ( maakt bij de zuig beweging geen geluid)

qua voeding heeft ze dus heel de dag ruwvoer tot haar beschikking ze krijgt 1X daags 1kg sporbrok en 1X daags 1 schep witte geplette haver. Als het echt koud is wil ik nog wel eens Slobber bij voeren.

Ik zou graag zien dat we dit gedrag zo veel mogelijk kunnen verminderen en hoop via deze weg op wat tips

Aan een maagzweer heb ik ook zitten denken maar ze vertoond verder geen symptomen die daar op wijzen. Is fijn te rijden ziet er super goed uit.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:20

Als het paard 24/7 buitenkomt en 24/7 ruwvoer heeft maar het gedrag toch erger is geworden zou ik zeker een maagzweer uit willen sluiten. Ook al is er niks anders wat daar op wijst.
Verder vind ik 1 kg in 1 keer geven wat veel, die zou ik liever in 2 of 3 porties doen. Kan ook zijn dat dat niet lekker valt.
Maar: eens een luchtzuiger, altijd een luchtzuiger: deze uitspraak gaat helaas wel vaak op. Heb er zelf ook 1 die er nooit meer vanaf komt ondanks super huisvesting.

Is er trouwens geen ander paard in de buurt die luchtzuigt? Ligt ze goed in de groep?

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Lucht zuigen tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 19:31

Ze is de baas in de groep en geen van de andere paarden zuigt lucht gelukkig.
Ik zal haar brokken eens in meerdere porties verdelen kijken wat dat doet. En de dierenarts eens bellen betreft en eventuele maagzweer

MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:32

Wat fijn dat het dier al zoveel vrijheid heeft gekregen, in de zin van buiten staan en onbeperkt ruwvoer tot de beschikking hebben.

Je zou inderdaad een maagzweer uit moeten sluiten voordat je naar andere dingen gaat kijken.
Je zou ook naar een supplement zoals een maagbeschermer / maagsupport kunnen kijken.

Wat memories zegt is inderdaad helaas in de meeste gevallen waarheid, eens een zuiger, altijd een zuiger. Probeer zulke paarden zo min mogelijk stress te laten ervaren, hoewel je daar al goed mee op weg bent doordat ze zoveel buiten is en veel ruwvoer tot de beschikking heeft.
Maar ook of ze lichamelijk geen ongemakken heeft, inderdaad hoe ze in de groep ligt, en of je haar genoeg uitdaging in het werk kan bieden.

Er is dacht ik ook een topic speciaal voor luchtzuigers, ik zal het even zoeken voor je, misschien kan je daar ook een hoop info uit halen.

MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Re: Lucht zuigen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:33


Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:38

Een luchtzuigband.
Maar omdat jou paard al een "volleerd" luchtzuivering is, weet ik niet of dit een blijvende oplossing zal zijn. Vaak zie je dan dat het paard al vrij snel een nieuwe manier heeft gevonden om zijn tic uit te kunnen voeren.
Kan het niet zo zijn dat het paard teveel energie heeft, zich verveeld of het buitenbeentje is?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Lucht zuigen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:42

Luchtzuigbanden zijn symptoombestrijding en kunnen voor beschadiging van her strottenhoofd zorgen.

Krachtvoer beter verdelen en evt daarna (als het niet beter wordt) zou ik ook een scopie doen. Zijn er specifieke momenten waarop je paard lucht zuigt?

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Lucht zuigen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:11

Goede ervaring met voeren van Gastro plus Havens ipv sportbrok bij diverse paarden. De natrium bicarbonaat in het voer zorgt voor een rustige maag.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Lucht zuigen tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 20:41

thanks voor de tip Janouk die ga ik proberen.

@Hilary, ik heb de paarden helaas (nog) niet aan huis dus wat ik er van zie zijn misschien niet een reeel beeld. Ik ben meestal wel de gehele dag (tot aan avondeten) op stal. Ze doet het niet op specifieke momenten naar mijn idee. Soms na kracht voer, soms tijdens het opzadelen, soms als ze gewoon in de wei staat, soms tijdens het hooi eten. Maar het valt me de laatste 2 a 3 weken ineens op dat ik het veel vaker zie.

@montekarlo, ze is de leider in de groep, ze hoeft maar 1 oor te draaien en de rest maakt plaats. Ze hoeven niet moeilijk te doen om hooi want ik heb 10 voerplaatsen voor 6 paarden, met genoeg ruimte er tussen. De groep is stabiel en rustig op wat gespeel na af en toe, maar dat moet kunnen.
Qua werk, ikzelf rij Z1 met haar bijna Z2 en rijd haar ong. 3x in de wk 30 min. Vriend rijd ook 3x in de wk waarvan 1x buitenrit 1 of 2x dressuur (b/L niveau) en soms springen / cross training (b niv). Als ik wedstrijd heb rijd mijn vriend geen dressuur met haar en ik haar een dag meer maar haar buitenrit gaat altijd door. Ze lijkt geen moeite te hebben met het werk en ik denk dat ze daarin genoeg uitdaging/afwisseling heeft.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 09:43

Ianrowan2009 schreef:
Een luchtzuigband.
Maar omdat jou paard al een "volleerd" luchtzuivering is, weet ik niet of dit een blijvende oplossing zal zijn. Vaak zie je dan dat het paard al vrij snel een nieuwe manier heeft gevonden om zijn tic uit te kunnen voeren.
Kan het niet zo zijn dat het paard teveel energie heeft, zich verveeld of het buitenbeentje is?


Even een meelezer. Waarom zou je in hemelsnaam een luchtzuigband gaan gebruiken als deze meer schade opbrengt dan dat het ook maar iets oplevert? Zoals iemand anders al schreef, het kan beschadiging van het strottehoofd opleveren. Daarnaast is luchtzuigen voornamelijk irritant voor ons als mensen, maar is allang achterhaald dat deze paarden bijvoorbeeld vaker koliek zouden hebben. Ook het verhaal dat ze elkaar nadoen is een broodje Aap verhaal. Veel belangrijker is inderdaad een maagzweer uitsluiten en/of behandelen.
Je zou ook Fibra kunnen gaan bijvoeren, dat is erg goed voor de maag en vertering.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 09:59

Al eens bedacht dat het paard heel anders kan denken over dat "ideaalbeeld"?

Leider van de groep zijn levert ook stress op als ze eigenlijk geen echte leider is maar een leider-bij-gebrek-aan-beter.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:10

ikke schreef:
Al eens bedacht dat het paard heel anders kan denken over dat "ideaalbeeld"?

Leider van de groep zijn levert ook stress op als ze eigenlijk geen echte leider is maar een leider-bij-gebrek-aan-beter.


Dit was ook het eerste wat bij mij op kwam.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Lucht zuigen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:10

Luchtzuigen kan ook komen door een maagzweer. Geef het paard eens een maagbeschermer om te kijken of het dan minder wordt.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Lucht zuigen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:19

Is er een mogelijkheid om het paard bijvoorbeeld voor de nacht in een box te zetten? Misschien levert het paradijs met 24/7 buiten en de leider zijn haar juist stress op?

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 10:26

Die mogelijkheid is er wel maar dat vind ze echt niet leuk.
Wat we nu hebben gedaan is de 1 kg brok in 3X voeren en ik merk dat ze dan overdag minder doet. Ik ben opzoek naar een leverancier van Havens die speciale brok maar tot nu toe nog niet iets in de buurt gevonden.
Ik heb ook filmpje gemaakt van wat ze nou precies doet want ik zelf vind het nog steeds niet echt echt lucht zuigen. Ik zal die vanavond uploaden en hier posten.

Maagzweer is nog niet uit gesloten maar staat wel op de planning.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:37

Kady1 schreef:
Die mogelijkheid is er wel maar dat vind ze echt niet leuk.
Wat we nu hebben gedaan is de 1 kg brok in 3X voeren en ik merk dat ze dan overdag minder doet. Ik ben opzoek naar een leverancier van Havens die speciale brok maar tot nu toe nog niet iets in de buurt gevonden.
Ik heb ook filmpje gemaakt van wat ze nou precies doet want ik zelf vind het nog steeds niet echt echt lucht zuigen. Ik zal die vanavond uploaden en hier posten.

Maagzweer is nog niet uit gesloten maar staat wel op de planning.

Voor een zinvol voeradvies zou je eens kunnen mailen met https://equiculinair.nl

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Lucht zuigen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:59

Ik zou een maagzweer uit willen sluiten. Wij hebben enorm goede ervaringen met maagsupport van de paardendrogist. Goed betaalbaar en wij hadden met een paar dagen al resultaat

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Lucht zuigen tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 15:15


zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: Lucht zuigen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:42

oei dat deed de merrie van mijn zus ook. die is naar de kliniek geweest en daar zeiden ze maagzweren.
Daar is ze voor behandeld en nu doet ze het niet meer.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Lucht zuigen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:01

Het filmpje wat ik zie, ik denk ook zelf dat er iets is waarom ze dat doet, pijn en ongemak verlichten......ik zou toch maar gaan kijken of het echt geen maagzweer is.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Lucht zuigen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 17:21

Bij luchtzuigen pakken ze over het algemeen een rand vast om zich af te zetten en te zuigen? Ziet er typisch uit, zou daar zsm toch naar laten kijken. Kan je dat filmpje niet gewoon naar je va sturen? Is ze recent nog naar de tandarts geweest eigenlijk?

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Re: Lucht zuigen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 17:38

Als ze dingen vastpakken om lucht te zuigen, noemen ze dat toch kribbebijten? Volgens mij is dit echt luchtzuigen.

Ik zou ook denken aan maag-ellende...
Fijn dat je de klachten van je paard serieus neemt!

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:01

soesie schreef:
Als ze dingen vastpakken om lucht te zuigen, noemen ze dat toch kribbebijten? Volgens mij is dit echt luchtzuigen.

Ik zou ook denken aan maag-ellende...
Fijn dat je de klachten van je paard serieus neemt!

Nee hoor, dat zijn 2 termen voor hetzelfde.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Re: Lucht zuigen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:06

Excuus- ik had het verkeerd. Is inderdaad hetzelfde...

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Lucht zuigen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:20

Luchtzuigen kan op 2 manieren inderdaad, of met de tanden ergens in bijten en via die manier luchtzuigen, of daadwerkelijk in de lucht luchtzuigen.
In jouw filmpje herken ik mijn luchtzuiger deels wel, die doet het net iets anders maar staat ook zo met z'n mond in de rondte te flapperen en maakt die typische knikbeweging.