Van nooit een deken nu toch een regendeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Van nooit een deken nu toch een regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 08:10

Beste allemaal,

Mijn Ijslander kruising (ijslander x welsh) is nu al vanaf mei aardig aan het kwakkelen met zijn gezondheid. Enkele weken geleden had hij bronchitis en afgelopen week na de enorme regenval van 2 weken geleden was hij wat verkouden. Voor het eerst heeft hij deze zomer met een eczeemdeken opgelopen op aanraden van de dierenarts omdat hij erg heftig reageerde op insecten (grote bulten, jeukende plekken met korsten) beetje SME eczeem-achtig maar dan niet bij de staart en manen maar over zijn lijf. Dierenarts is onderhand 5 keer bij hem geweest om allemaal vage klachten oa dus bronchitis, mok en plekken op zijn lijf.

Maar goed, afgelopen 17 jaar heeft hij nooit ergens last van gehad. Hij liep ook het hele jaar rond zonder enige deken op dus ook in de winter. Hij loopt nu 24/7 buiten tot dat de wei dit niet meer aan kan. Dan gaat de hele groep s' nachts naar binnen en overdag in de paddock.

Maar omdat hij na het rot weer van een tijdje terug (meer dan een week alleen maar heftige regenval) toch verkouden is geworden terwijl het net weer de goeie kant op ging twijfel ik over een regendeken.

Gezien zijn slechte weerstand van de laatste tijd zit ik eraan te denken om puur op de dagen dat hij in de stromende regen staat een regendeken 0 gram op te doen. Ze hebben namelijk zowel in paddock als in de weide weinig schuilmogelijkheden.

Maar nu lees ik allemaal verhalen over eens een deken op altijd een deken op en dat ze het dan juist koud krijgen omdat ze het allemaal niet meer zelf kunnen reguleren.

Wat vinden jullie? Gewoon weer dekenloos zoals altijd? Of toch voor de ergste stromende regen een 0 grams regendeken op en deze weer af wanneer het droog is?

Ps. Ik geef hem al supplementen om zijn weerstand op te krikken, dit allemaal in overleg met een goede paardendierenarts.
Laatst bijgewerkt door MarritdeG op 26-09-17 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Van nooit een deken nu toch een regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:33

Ik lees die verhalen over dat reguleren ook maar geloof er geen snars van. Ze kunnen op een paar vierkante cm na hun haar gewoon overal omhoog zetten met een regendeken dus kunnen ze hun temperatuur ook reguleren. Te warm even buiten beschouwing gelaten.
Een deken op een deken op houden vind ik ook onzin. In de ochtend draag ik een winterjas maar die hou ik echt overdag niet aan op het moment......

Een paard zonder beschutting in de regen zetten lijkt mij eigenlijk nooit handig en al helemaal niet met een exemplaar wat kwakkelt met de gezondheid. Dus dan zeker een regendeken op op die dagen dat het eeuwig regent.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:37

Mijn IJslander(s) krijgen dit jaar ook voor het eerst een deken op met zware regenval.

Een deken legt wel de haren plat, daarom heb ik voor de Bucas Smartex Rain gekozen. Daar zit een fleecelaag in gelijk aan 150 gram, maar hij ventileert ook goed. Misschien is zoiets een idee om mee te beginnen met regen en te kijken hoe dat bevalt? En ik denk dat het ook wel fijn is dat hij straks 's nachts naar binnen gaat. :j

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:39

Dit paard zou ik ergens zetten waar hiij altijd de mogelijkheid heeft om in een schuilstal te gaan staan; een ander paard ook trouwens.
Een deken kan iets helpen, maar dan zou ik het ineens oplaten, tenzij het overdag echt warm en droog is.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 08:39

Wijslander schreef:
Mijn IJslander(s) krijgen dit jaar ook voor het eerst een deken op met zware regenval.

Een deken legt wel de haren plat, daarom heb ik voor de Bucas Smartex Rain gekozen. Daar zit een fleecelaag in gelijk aan 150 gram, maar hij ventileert ook goed. Misschien is zoiets een idee om mee te beginnen met regen en te kijken hoe dat bevalt? En ik denk dat het ook wel fijn is dat hij straks 's nachts naar binnen gaat. :j



Goeie tip! Mooie deken inderdaad! Maar kan hij op de dagen dat het droog is dan gewoon zonder deken? Ook al het koud wordt?

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Van nooit een deken nu toch een regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 08:41

Even voor de duidelijkheid als ik de mogelijkheid had om een schuilstal te bouwen had ik dat natuurlijk gedaan maar dit behoort helaas niet tot de mogelijkheid en faciliteiten van de stal. Verplaatsen is ook even geen optie nu...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:42

Wat ik mis in je verhaal is bloed prikken.
Heb je dat ook gedaan? Dat zou voor mij de eerste stap zijn. :j

Edit; ik zie nu dat hij geen schuilmogelijkheid heeft; dan inderdaad zo snel mogelijk een dekentje op, als hij nog steeds verkouden is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-09-17 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:43

Lekker een regendeken op gooien. Eventueel een gevoerde van 50 grams. Ikzelf heb ook mijn vraagtekens bij hoeveel de isolatiewaarde van een vacht verloren gaat door een deken. Het zal vast een negatief effect hebben op het moment dat je er een deken opgooit, de vacht wordt dan zichtbaar platter, maar als je de deken eraf haalt heeft de vacht gewoon weer de kans om goed te isoleren. Vooral met langdurige regen en een kwakkelende pony
zou ik niet terughoudend zijn en er een regendeken op leggen.

Edit: Smartex is zeker een mooie deken, ben er zelf erg tevreden over. Het is wel een zware deken en zal ook de vacht meer plat drukken.
Laatst bijgewerkt door Pumpkins op 26-09-17 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Van nooit een deken nu toch een regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:45

Mensen doen altijd zo moeilijk over dekens.
Als je paard zonder kan in goede gezondheid; lekker aflaten en als je paard het beter doet onder een deken; lekker een deken op gooien.
In jouw geval zou ik zeker een regendeken op doen.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 08:45

KoudbloedKim schreef:
Wat ik mis in je verhaal is bloed prikken.
Heb je dat ook gedaan? Dat zou voor mij de eerste stap zijn. :j

Edit; ik zie nu dat hij geen schuilmogelijkheid heeft; dan inderdaad zo snel mogelijk een dekentje op, als hij nog steeds verkouden is.


Ja is gebeurd. Geloof me we zitten erboven op. Uit zijn bloed kwam niks geks. Uit een allergietest kwam dat hij een pollenallergie heeft. Ook hiervoor tref ik alle mogelijke maatregelen die ik ken.

Hij is inmiddels niet meer verkouden maar het is nu ook mooi weer. Maar om herhaling te voorkomen wil ik dus zodra het weer rotweer is een dunne regendeken op doen en wanneer het dan droog is gewoon niks. Ik wil niet slepen met dikke dekens die er voor zorgen dat hij geen wintervacht meer krijgt.
Laatst bijgewerkt door MarritdeG op 26-09-17 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:45

Ik heb zelf gemerkt bij een ouder paard dat een 0 grams juist de koude door voerde. 100 grams is prima.
En die zou ik ook zeker op doen.
Je paard is ook al wat ouder en dan hebben ze soms wat extra hulp nodig.

jammer dat er geen schuilstal gemaakt kan worden, want daar ligt het eigenlijke probleem. Huisvesting die niet kloppend is voor paarden.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:49

Zo lang er geen schuilmogelijkheid is zou ik toch echt een deken op doen op regenachtige dagen. Bij droge dagen en 's nachts boven de 10 en overdag rond de 20 (zoals het vooruitzicht nu is) lijkt me het niet echt nodig.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 08:49

bruintje123 schreef:
Ik heb zelf gemerkt bij een ouder paard dat een 0 grams juist de koude door voerde. 100 grams is prima.
En die zou ik ook zeker op doen.
Je paard is ook al wat ouder en dan hebben ze soms wat extra hulp nodig.

jammer dat er geen schuilstal gemaakt kan worden, want daar ligt het eigenlijke probleem. Huisvesting die niet kloppend is voor paarden.


Laat je die 100 gram dan altijd op? Of alleen als het rotweer is?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Van nooit een deken nu toch een regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:51

Nu met 20 graden overdag ging hij af maar als het dadelijk echt herfst word dan liet ik hem op.
Ik ben echt van het voelen, is het er behaaglijk onder oplaten, bij te warm af, dat is niet prettig.
Het is toch bij elk paard anders.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 08:53

bruintje123 schreef:
Nu met 20 graden overdag ging hij af maar als het dadelijk echt herfst word dan liet ik hem op.
Ik ben echt van het voelen, is het er behaaglijk onder oplaten, bij te warm af, dat is niet prettig.
Het is toch bij elk paard anders.


Moet je dan ook overstappen op een zwaardere deken als het straks vriest?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:54

Wij hebben 2 oudere paarden en die hebben nu snachts een deken op en overdag af.

Dat is wel de luxe van paarden aan huis maar ik vind 20 graden te warm voor een deken en snachts is het behoorlijk fris.
1 van deze paarden draagt het hele seizoen de zelfde regendeken met fleece voering geen dikkere.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:01

MarritdeG schreef:
bruintje123 schreef:
Nu met 20 graden overdag ging hij af maar als het dadelijk echt herfst word dan liet ik hem op.
Ik ben echt van het voelen, is het er behaaglijk onder oplaten, bij te warm af, dat is niet prettig.
Het is toch bij elk paard anders.


Moet je dan ook overstappen op een zwaardere deken als het straks vriest?


Niets als je paard gezond is. Dan maakt hij gewoon een passende wintervacht aan.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:04

Gewoon doen hoor,ik heb,een merrie van 25 die nog nooit met een deken heeft gelopen.
Maar als het straks kouder is en het regent krijgt ze van mij een op.
Wintervacht maakt ze toch wel aan..
Dus gewoon doen :j

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:05

MarritdeG schreef:
bruintje123 schreef:
Nu met 20 graden overdag ging hij af maar als het dadelijk echt herfst word dan liet ik hem op.
Ik ben echt van het voelen, is het er behaaglijk onder oplaten, bij te warm af, dat is niet prettig.
Het is toch bij elk paard anders.


Moet je dan ook overstappen op een zwaardere deken als het straks vriest?

Niets moet.
Ik deed dat wel omdat ik merkte dat hij dus zelf niet meer zo gemakkelijk een goede vacht aanmaakte.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:07

Hier krijgen mijn paarden ook gewoon een deken op hoor.
Mijn 22 jarige heeft het gewoon nodig, anders heb ik na de winter een skelet over (die krijgt in de winter wel 200-300 grams op)
Mijn 8 jarige krijgt geen deken, die heeft het nooit koud en is de dominantste van de groep, hier hebben ze een ruime schuilstal waar ze gemakkelijk allemaal samen inkunnen en ruimte over hebben, dus die eist haar ruimte wel op als het nodig is.

Mijn 3 jarige staat op een andere stal waar maar een kleine schuilstal aanwezig is (net groot genoeg dat ze met drie op een rijtje kunnen eten, maar hun konten worden soms wel eens nat).
Als het echt dagen na elkaar nat is en regent krijgen deze drie ook gewoon een regendeken op.
Lijkt me dat ze beter met een droge vacht onder een licht regendeken warm blijven, dan als ze door en door nat geregend worden.

Edit: ik zie nu dat je paard geen schuilmogelijkheid heeft, dan zou ik zeker een deken op doen!
Kwestie van aan en af doen. de regendeken bij de 3 jarige doe ik inderdaad enkel op bij dagen na elkaar regen, als ze uitgeven dat het een ganse week droog blijft (maar gewoon koud of zelfs vriest) dan doe ik de dekens wel af. ze geven weinig bescherming tegen koude maar wel tegen natte.
Mijn oudste doe ik de dekens niet af, omdat de overgang van 150 of 200 naar niks te groot is, dus die blijft er lekker onder staan.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 09:10

ellepel schreef:
Gewoon doen hoor,ik heb,een merrie van 25 die nog nooit met een deken heeft gelopen.
Maar als het straks kouder is en het regent krijgt ze van mij een op.
Wintervacht maakt ze toch wel aan..
Dus gewoon doen :j


En doe je dan een 0 grams of toch een zwaardere? En als het dan droog is doe je de deken weer af en heeft ze gewoon wintervacht?

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:13

Ik heb voor haar een 150 grams gehaald.
En ja, ,ze krijgt zeker weten een heel dikke vacht,dus als het droognis gaat de deken weer af
Ik heb nog een ruin van 25,die loopt altijd onder eczeemdeken en daarna winterdekens,maar die maakt ook gewoon een wintervacht aan.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:18

MarritdeG schreef:
Wijslander schreef:
Mijn IJslander(s) krijgen dit jaar ook voor het eerst een deken op met zware regenval.

Een deken legt wel de haren plat, daarom heb ik voor de Bucas Smartex Rain gekozen. Daar zit een fleecelaag in gelijk aan 150 gram, maar hij ventileert ook goed. Misschien is zoiets een idee om mee te beginnen met regen en te kijken hoe dat bevalt? En ik denk dat het ook wel fijn is dat hij straks 's nachts naar binnen gaat. :j



Goeie tip! Mooie deken inderdaad! Maar kan hij op de dagen dat het droog is dan gewoon zonder deken? Ook al het koud wordt?


Dat moet geen probleem zijn als hij een wintervacht aanmaakt. En anders merk je het snel genoeg en kun je er extra vulling onder doen. Dat zal in de praktijk blijken!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Van nooit een deken nu toch een regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:27

Ik gooi mijn (oudere) pony ook altijd een 0-grams regendeken op bij veel regen. Zichzelf warm houden en beschermen tegen de regen kost hem teveel energie. Hij heeft het ook echt niet koud met deze deken, de deken houdt zijn eigen lichaamswarmte vast en beschermd hem tegen regen en wind. Uiteindelijk krijgt hij in de winter wel een gevoerde deken op (200gr), maar dat is bij de warmere temperaturen nog niet nodig.
Zo heeft hij vorige week met deken gelopen en loopt hij nu weer lekker zonder. Ik zou ook bij een lage weerstand zeker je paardje helpen met een deken. Het kost gewoon veel energie voor een paard om zichzelf in alle omstandigheden warm te houden.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 10:11

MarritdeG schreef:
Dat moet geen probleem zijn als hij een wintervacht aanmaakt. En anders merk je het snel genoeg en kun je er extra vulling onder doen. Dat zal in de praktijk blijken!


Welke maat heb jij van die deken? Mijn paardje is 131 cm hoog, lengte van borst naar staart is ongeveer 160cm. Ik heb nog een oude winterdeken die ik nooit gebruik maat 155. Ik twijfel een beetje over de maat. 155 of toch een maatje groter?