Ten einde raad.. bloedwormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
tessxponys
Berichten: 242
Geregistreerd: 05-07-12
Woonplaats: Noordwijkerhout

Ten einde raad.. bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-17 08:59

Beste bokkers, ik hoop dat iemand mijn verhaal leest en mij advies kan geven.. ik weet niet meer wat ik moet doen.

Toen ik mijn paard kreeg, een jaar geleden, wist ik dat hij eerder al bloedwormen heeft gehad en daar volgens de oude eigenaar op eigen kracht vanaf is gekomen. Daarom heb ik hem ontwormd en vervolgens de mest getest, meneer had geen wormen eitjes in zijn ontlasting!

Het ging goed met rijden enz enz. Maar Kenzo bleef wat mager en dof, ik hield zijn ontlasting in de gaten en er werden wormen eitjes aangetroffen. Ontwormt met ivermectine (na 6weken weer)

Na ongeveer 2 maanden vond ik toch weer wormen.. omdat mijn dierenarts aanraadde om een mest test te doen (dezelfde dierenarts die ivermectine had aangeraden in de winter ???) ben ik om hem heen gegaan en heb hulp gevraagd aan meneer Jonas, hij raadde me aan om Kenzo 6 keer te ontwormen met mocidectine, omdat mijn vriend waarschijnlijk al zo lang en erg besmet was!

Vorige week weer een mestonderzoek gedaan, geen eitellingen!! Hij was er eindelijk van af.. maar nee, weer vind ik een bloedworm in Kenzo zijn ontlasting.

De DA wil nog een mestonderzoek doen.. meneer Jonas raad een bloedonderzoek aan en mijn instructeur zegt dat ik heb nog eens moet ontwormen en dat mag blijven doen, omdat mijn paard er gevoelig voor is.

Wat moet ik doen?

[url]Kenzo (Erando Mirwo) [/url]


tessxponys
Berichten: 242
Geregistreerd: 05-07-12
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-17 11:23

Kenzo staat in de wei met 1 andere pony, die heeft geen wormen, nooit last van gehad en altijd gecontroleerd &ontwormt.

Kenzo weegt ongeveer 600 kilo (geschat).. hij is iets mager maar niet dun..

[url]Kenzo (Erando Mirwo) [/url]


tessxponys
Berichten: 242
Geregistreerd: 05-07-12
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-17 11:26

Mizora schreef:
Ivermectine in de winter is geen enkel probleem, je pakt er alleen de ingekapselde wormen niet mee maar dat gebeurt in de zomer ook niet. Mestonderzoek in de winter is niet verstandig.

Hoe laat je de mest testen? Bij Het Woud of door je eigen dierenarts?

Heb je hem ondertussen al 6x ontwormt met moxidectine en zo ja, hoe lang zat er tussen de ontwormingen?

Hoeveel weegt Kenzo en is dit werkelijk gewogen of geschat?

Is hij ook nog eens met iets anders ontwormt dan ivermectine/moxidectine?


Ik laat de mest testen door mijn eigen da.

Heb Kenzo inderdaad 6x ontwormt met moxidectine, met een week er tussen (iedere keer)

Kenzo weegt ongeveer 600 kilo (geschat) en is iets mager maar niet dun.

Ik heb Kenzo nog nooit met iets anders ontwormt, mijn dierenarts heeft dat niet aangeraden en ik durf niet zomaar te gebruiken.. maar nu neig ik wel naar iets anders aangezien dit niet veel aanhaalt.

[url]Kenzo (Erando Mirwo) [/url]

tessxponys
Berichten: 242
Geregistreerd: 05-07-12
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-17 11:35

wwillemijn schreef:
Esparcette zorgt voor een klimaat in de darmen waar rode bloedwormen niet dol op zijn:

http://metazoa-horse.nl/esparcette/


Heeft iemand hier ervaring mee? Gaan de wormen dood? Mag ik het ook aan de gezeldschapapony geven? Kan het ook preventief gebruikt worden?

[url]Kenzo (Erando Mirwo) [/url]

tessxponys
Berichten: 242
Geregistreerd: 05-07-12
Woonplaats: Noordwijkerhout

Re: Ten einde raad.. bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-17 16:12

Allemaal bedankt voor de tips! Ik hoor dat er veel meer manieren zijn om te ontwormen! Waarom laat de DA me dat niet weten? Ik ga even research doen

[url]Kenzo (Erando Mirwo) [/url]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aisie, Balou_k, Dunkeedoo, FleurSandro, Fly_high, Hiraeth, kerstkransje, Nickolay, Saartjuh_b, Tango1979 en 79 bezoekers